9.0

XCOM: Enemy Unknown


Nabíjajte zbrane, prileteli mimozemšťania

Recenzia pre PC, PS3, Xbox360
boje s pohľadom tretej osoby pri streľbe
deštruktívne prostredia
vylepšovanie základne a vojakov
multiplayer za mimozemšťanov
bugy, hlavne v bojoch a multiplayeri
miestami zlá práca kamery


Blíži sa záver roku 2012 a už vieme, že sľubovaný koniec sveta zapríčinia mimozemšťania. Teda v prípade, ak im v tom nezabráni váš tím, ktorý sa nezľakne agresorov z hviezd. Osud ľudstva máte v rukách. Ste pripravení na neľútostné boje s neznámym nepriateľom?

XCOM: Enemy Unknown vychádza z klasickej ťahovej stratégie UFO: Enemy Unknown z roku 1994. XCOM je svetová organizácia, ktorá predstavuje posledný odpor ľudstva proti mimozemšťanom. XCOM, to ste vy. Sídlite v podzemí, kde skúmate technológie, vyrábate zbrane a pripravujete vojakov na otvorené potýčky na ohrozených miestach Zeme. A tých bude neúrekom. Sotva spustíte skener, už sa objavia hlásenia o výskyte nepriateľov neraz aj z troch končín sveta. Výber nie je jednoduchý, pretože nedokážete pokryť všetky infikované miesta naraz a tak treba zvážiť, kam je najvhodnejšie poslať letecký výsadok s vojakmi. Zatiaľ, čo váš tím bude na love mimozemšťanov v Mexiku, siví mužíčkovia rozšíria paniku v Rusku či Argentíne. A to je nebezpečné nie len pre civilistov, ale aj členskú základňu XCOM. Ak totiž príliš vzrastie panika v niektorej krajine, odtrhne sa od organizácie a tak sa zredukujú aj vaše možnosti. Nebudete už najímať vojakov z daného štátu ani dostávať finančné príspevky a personál za monitorovanie jeho teritória satelitmi, ktoré mimochodom pri bežnej prevádzke upokojujú komunitu.

Ani pri úspešnom postupe nezabránite tomu, aby sa objavili odpadlícke štáty, bojovať však treba do poslednej krajiny a muža. A zredukované mesačné príjmy sa dajú vylepšiť predajom mimozemských pozostatkov na takzvanom sivom trhu. V každom prípade, pri pravidelnej mesačnej bilancii dostanete lepšie hodnotenie výsledkov, ak úspešne splníte požiadavky hlavného velenia a udržíte čo najviac spojencov. Na najvyšších miestach sú spokojní, ak zabránite šíreniu teroru v mestách, pokročíte vo výskume, zostrelíte UFO či chytíte živého mimozemšťana. V dôležitom výskume je totiž živá vzorka veľmi cenná a výrazne napomôže pokroku. Výskum technológií ma na starosti mladá a vecná doktorka, ktorá pri dostatočnom prísune vedcov rýchlo analyzuje akýkoľvek nález. Čo bude prioritou, je na vás, hoci na kľúčové prvky vás zaručene upozorní. Pitvanie tiel a analýza cudzích predmetov vedie k vynájdeniu novej výzbroje a doplnkov, ktoré zvýšia šance na prežitie vašich vojakov a lietadiel počas boja.

Na nepriateľov použijete zbrane najťažšieho kalibru.



Čo je vymyslené, môže byť potom vyrobené a uvedené do praxe. Produkciu má na starosti šéf výroby, ktorý na prácu potrebuje dostatok inžinierov. S postupom času sa dajú vytvoriť skutočne pozoruhodné kúsky. Pri zabíjaní „emzákov“ skvelo poslúžia laserové a pulzné zbrane, brnenia zvyšujúce odolnosť a počet životov, neskôr s možnosťou vznášania alebo neviditeľnosti. Vyrobíte aj stimulanty, lekárničky, zameriavače a ďalšie užitočné doplnky, ako aj bojové stroje, ktoré nahradia živého člena tímu. Nezabúda sa ani podporu lietadiel, ktoré skôr uspejú v boji s UFO s vylepšenými raketami a úhybnými manévrami. Inžinieri vyrábajú aj budovy a továrne, bez ktorých by na základni nebolo dosť personálu, montážnych liniek, energie a satelitov. Buduje sa v podzemných priestoroch, kde sú stavby umiestnené v sektoroch, ktoré treba najskôr vybagrovať a keď sú hlbšie, vyžadujú aj výťah. Samozrejme, za peniaze a suroviny, spravidla získané z boja alebo ako forma odmeny za splnené ciele. Priestory základne zahrňujú aj riadiacu a veliteľskú miestnosť a baraky, kde sa zhromažďujú vojaci. Všetky miestnosti vidíte v zmenšenej forme na makete základne a jednotlivo zblízka, keď do nich vstúpite.

Manažment a prípravy na základni spejú k taktickým bojom s mimozemšťanmi priamo v teréne. Po alarmujúcom hlásení si najskôr pripravíte vojenský tím. Spočiatku je maximálne štvorčlenný, po vylepšení vo veliteľskej tréningovej škole šesťčlenný, vrátane zastupujúceho bojového stroja. Každému vojakovi môžete zmeniť meno, hlas aj vzhľad, ale čo je podstatnejšie, aj výstroj. Určite je vhodné zvoliť najlepšie brnenie, primárnu a sekundárnu zbraň a niekedy nahradiť doplnkové granáty lekárničkou, zameriavačom alebo paralyzérom. Boj od začiatku do konca prebieha v ťahovom režime. Každú postavu ovládate jednotlivo a môže v kole postupovať dvakrát. Takže ak napríklad vbehnete protivníkom do rany, dokážete sa stiahnuť do úkrytu. Alebo keď uvidíte cieľ, nájdete si výhodnejšiu pozíciu a potom vystrelíte.

Pri bežnom postupe váš vojak automaticky prekoná prekážky, čo mu stoja v ceste, aby dosiahol miesto určenia. Vyšplhá po rebríku, prelezie múr, vyrazí aj dvere alebo rozbije okno. Vždy je však možnosť postupovať obozretnejšie a pri vstupe namiesto hrubej sily stlačiť kľučku. Hluk totiž súperom prezradí vaši polohu a platí to aj opačne. Niekedy sa oplatí byť trpezlivým, obetovať ťah a stanoviť postavám pozorovací mód. Potom automaticky vystrelia, keď sa im pred hľadáčikom objaví nepriateľ. Zbrane treba nabíjať, ale munícia (s výnimkou raketometov a špeciálnych zariadení) je neobmedzená. Bojisko vnímate pohľadom zhora, ale počas mierenia a streľby sa kamera prepne do akčného pohľadu z tretej osoby. Cieľ máte ako na dlani, vidíte percentuálne vyjadrenú šancu na zásah aj smrtiacu ranu, ktorá vnikne protivníkovi do tela. Veľmi efektné.

Hoci v prvých misiách môžete mať dojem, že postup je jednoduchý, neskôr oceníte možnosť využívať objekty v teréne aj pribúdajúce možnosti žoldnierov. Schovávanie za predmetmi zaručí plné alebo čiastočné krytie, ale treba počítať s tým, že v boji sa dá prakticky všetko zničiť. Takže čupieť za autom je rozumné, ale len dovtedy, kým nepriateľ nepoškodí voz natoľko, že hrozí výbuch. Keď uvidíte horiacu karosériu, bežte preč, v nasledujúcom kole určite exploduje. Aj múr, za ktorým stojíte, sa dá silnejšou zbraňou prestreliť a občas padne aj celá stena. Strom zasiahnutý laserom zhorí na uhoľ. Bojuje sa v uliciach miest, ale aj v na stanici metra, na bagrovisku, v parku a lesnej čistine. Dostanete sa aj do útrob mimozemskej základne. Bojiská sú skôr menšie a občas narazíte na nepriateľov už v prvom ťahu. Nájdu sa však aj rozsiahlejšie lokality.

Likvidácia mimozemšťanov povolená, akýmkoľvek spôsobom.

Štandardným cieľom v misii je vyhladenie všetkých mimozemšťanov v oblasti. Budete však aj zachraňovať zajatcov a deaktivovať bomby, na ktoré máte čertovsky málo času. Našťastie výbuch oddialite spínaním časovačov, lenže pod ťažkou paľbou. Drsné sú misie teroru, kde popri boji zachraňujete ohrozených civilistov. Ulice sa hemžia rýchlonohými krabími chryssalidmi, ktoré dokážu prekvapiť vojakov a zblízka ich rozkúskovať. Takto zasiahnutí civilisti aj vaši padlí sa potom menia na zombie kreatúry, ktoré sú pomalé, ale majú veľa životov. A rozhodne to nie je jediný druh mimozemšťana, ktorý vám dá zabrať. Malí siví mužíčkovia v úvode hry sú pomerne ľahkým cieľom, pokročilejšia forma pripomínajúca Men in Black je trochu väčšou výzvou. Poletujúci floater útočí z výšky a občas sa stratí a vyskočí spoza vášho chrbta a hádže devastačné granáty. A keď uvidíte malý letiaci kyberdisk, rozhodne sa držte ďalej. Ten sa totiž mení na ničivý bojový stroj a navyše po eliminovaní exploduje. Úplne zdeptať váš tím dokážu nepriateľskí psionici, keď ovládnu vašich vojakov a totálnu skazu prináša mechanický sectopod. Misie majú rôznu obtiažnosť, čo sa spočiatku prejavuje len väčším alebo menším počtom slabších nepriateľov. Postupne však nastupujú silnejšie a smrtonosnejšie jednotky, ktoré dokážu pekne preriediť vaše mužstvo a vo vojakoch vyvolávajú paniku, takže sú dočasne neovládateľní.

Efekt vojakov výrazne ovplyvňujú schopnosti, ktoré dostanú po úspešnej misii spolu s hodnosťami. Frčky a hviezdičky vždy doplní špeciálna vlastnosť, obvykle zvolená z dvoch možností. Voľby závisia od špecializácie regrúta, ktorú získa po prvom úspešnom nasadení. Útočník je určený na výpady a sedí mu brokovnica a dymové granáty. Preto sa hodia pohotové reakcie a výhody v boji na krátku vzdialenosť. Zdokonalený člen ťažkej pechoty môže v kole spustiť dve ničivé dávky z guľometu alebo má viac rakiet s rozsiahlejším výbuchom. Ostrieľaný snajper lepšie zasiahne cieľ zo strechy domu alebo inej vyvýšenej pozície a použije skener na prieskum okolia. Člen podporného tímu sa rýchlejšie pohybuje a môže použije jednu lekárničku až trikrát. A liečiť ranených alebo stabilizovať kriticky zasiahnutých bude treba často. To sú ale len príklady a vylepšení pre každú profesiu je viac. No vždy aj s dilemou, ktorú ponúkanú schopnosť si zvoliť, keďže druhá zostane natrvalo nedostupná.

Na vyššej technologickej úrovni môžete testovať duševné schopnosti svojich vojakov a medzi nimi občas nájdete „obdarovaných“, z ktorých sa stanú skvelí psionici. To znamená, že v boji okrem zbraní používajú aj psychické útoky a silou mysle dokážu zraniť alebo dokonca dočasne ovládnuť nepriateľa. Skrátka možnosti vojakov pribúdajú a je to poznať v teréne. Borec s hodnosťou plukovníka je v boji poriadne nabitý a smrtiaci. V neskoršej fáze hry bez veteránov prakticky nemáte šancu. Preto je to veľmi veľká strata, keď padnú. Hlavne ak hráte v režime IronMan, kde sa hra automaticky ukladá do jedinej pozície, takže smrť a zlyhania v boji sú permanentné. Ak chcete realistickejší dojem z hry, rozhodne odporúčam.

Letecké boje sú riešené skôr symbolicky, ale s peknými cutscénami, ktorých je v hre neúrekom. Útočiace lietadlo sledujete na zmenšenej obrazovke, kde samostatne strieľa na UFO. Ak máte vyrobené podporné prvky, môžete ich aktivovať a stroj má presnejší zásah alebo uhýba. Po vyhranom leteckom boji nasleduje pozemný pri vraku lode. Letecké jednotky môžete vyrobiť a rozmiestniť na základniach po celom svete a vyžadujú aj pravidelné prevádzkové náklady. Stíhače neskôr treba nahradiť modernejšími strojmi, inak budete mať veľký problém nielen zostreliť, ale aj dohoniť letiace UFO.

Vyspelú techniku vymyslia vedci a postavia inžinieri.



Popri veľkolepom ťažení môžete otestovať svoje taktické schopnosti v multiplayeri, v bežnom alebo hodnotenom dueli proti inému hráčovi. Pred bitkou si zostavíte tím, ktorý môže byť zložený z ľudí aj mimozemšťanov, pokojne aj mix. Pri rebríčkovom boji použijete 10 000 bodov na nákup maximálne šiestich jednotiek. U mimozemšťanov vyberáte len druh, ľudom môžete stanoviť zbrane a vyspelosť, no vtedy sa predražujú. Po nástupe do boja hráči postupujú na striedačku v ťahovom režime s limitom 90 sekúnd na kolo, pokiaľ nie je stanovené inak. Cieľom je vyhladiť družstvo súpera. Multiplayer je atraktívny, no chcelo by to viac máp, ako aj vyladiť bugy a prehodnotiť bodovanie jednotiek. Pomerne ľahko zraniteľný vojak, hoci veterán, vás totiž niekedy vyjde drahšie, ako zdatnejší mimozemšťan.

Bohužiaľ nie len v sieťovej hre narazíte na technické závady, ktoré dokážu naštrbiť inak výborný dojem z hry. V ťažení sa príležitostne vyskytujú chyby v boji, nedá sa ukončiť kolo a niektoré bojové stroje skrátka nestrieľajú. Chyby sú hlavne v pokročilej fáze, akoby hra nebola dostatočne testovaná a tak v nej zostali nedorobky. Rozhodne očakávame záplaty, ktoré dajú veci do poriadku. Prvá je už vonku, ale stále je čo opravovať.

XCOM beží na Unreal engine a ten je využitý naozaj bravúrne. Dizajn a atmosféra úrovní sú na jednotku a priblížené akčné momenty jedinečné. Všadeprítomné predelové scény a rozhovory na základni skvele dotvárajú atmosféru hry. Dabing je solídny a zvuky a pokriky vojakov v boji priliehavé. Výčitky by som adresoval kamere. Dá sa polohovať do strán, priblížiť a vzdialiť, ale niekedy mýli pri presune vojakov do budov alebo na ich strechy, ktoré sa podľa okolností zviditeľňujú alebo zakrývajú. Na PC sa nemusíte obávať konzolového ovládania, myška a prípadné klávesové skratky sú spoľahlivé.

Po sklamaní z remaku Jagged Alliance je XCOM: Enemy Unknown balzamom na dušu pre každého milovníka ťahových stratégií. Pomerne jednoduchý, ale dostatočne taktický postup v boji so stupňujúcimi možnosťami sadne väčšine hráčov. Menej zdatných jedincov môže frustrovať narastajúca obtiažnosť v ťažení, pre tých, ktorí hľadajú výzvu, je rozhodne vhodnejší IronMan režim. Aj bez multiplayeru by hra ponúkla dostatok zábavy, no možnosť zahrať si za sivých mužíčkov proti iným hráčom je príjemným osviežením. Bez ohľadu na to, či veríte na existenciu (zlých) mimozemšťanov alebo nie, túto hru by ste rozhodne nemali obísť.

Pohľad pri streľbe pripomína skôr akčnú hru.



Hardverové požiadavky:
Minimum: Dual core 2 GHz, 2 GB RAM, GeForce 8600 GT alebo ATI Radeon HD 2600 XT, 20 GB HDD



napísal uni 12.10.2012



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.