6.0

Need For Speed Undercover

Recenzia pre PC, PS3, Xbox360
nové manévre a triky
diaľničné súboje
policajti vs. zlodeji
neisté výkony hercov
slabé možnosti tuningu
deštrukčný model
v singleplayeri sa nedá hrať za policajtov
chýba LAN multiplayer


Spoločnosť Electronic Arts nám už viac ako desaťročie servíruje poriadnu porciu závodenia v podobe série Need for Speed. Nech už je váš názor na túto sériu akýkoľvek, faktom zostáva, že sa každoročne teší veľkému úspechu a vysokej predajnosti. Tento rok nám vývojári sľubovali mohutnú akciu a filmové pojatie príbehu. Bude tento koncept úspešný a nadviaže hra na úspechy z rokov minulých?

Hneď na začiatok treba poznamenať, že NFS: Undercover má so svojím predchodcom z vlaňajška, NFS: ProStreet, len pramálo spoločné. Narozdiel od neho sa totiž jedná o čistokrvnú arkádu, ktorá stavia na osvedčenej kombinácii pouličných závodov a otvoreného mesta. Nechýba tuning, exotické autá a samozrejme všadeprítomná polícia, ktorá vám je stále v pätách. To všetko sa navyše odohráva v jesennom období počas východu slnka, a keďže čas je v hre fixný, fiktívne mesto Tri-City Bay neustále žiari oranžovou farbou. Že vám to pripomína NFS: Most Wanted? Nie ste ďaleko od pravdy, nové NFS totiž na svojho mladšieho brata z roku 2005 nepriamo nadväzuje.

Do hry prvýkrát zasiahnete takpovediac nedobrovoľne, keď sa chopíte riadenia nového Nissanu 370Z počas policajnej prenasledovačky hneď v úvodnom intre. Po úspešnom úniku sa už dostáva k slovu pôvabná Maggie Q (známa z filmu Mission Impossible 3) v roli policajnej inšpektorky Chase Linh, ktorá spolu s poručíkom Jackom Kellerom ide po krku dobre organizovanému gangu miestnych autičkárov. Kto iný by im mohol pomôcť, než vy, čoby dobrý závodník, ktorého úlohou bude v utajení sa infiltrovať do siete zlodejov áut a prispieť k ich dolapeniu? Predtým sa však budete musieť vyšplhať zo samého spodku spoločenského rebríčka postupným vyhrávaním závodov a porážaním stále lepších a lepších súperov. Z času na čas sa popri klasických závodoch zúčastníte aj na špeciálnej práci pre gang: väčšinou sa bude jednať o transport áut, častokrát aj s nutnosťou dopraviť auto nepoškodené. 


3... 2... 1... Štart!

Tento vcelku jednoduchý koncept je ozvláštnený filmovými sekvenciami, ktorými je celá kariéra poprepletaná. Tie vás vždy uvedú do aktuálneho deja, a okrem už spomínaných policajtov sa stretnete aj s Christinou Milian v roli sexi mechaničky Carmen, a s ďalšími postavami, väčšinou predstaviteľmi gangu. Zvučné mená a drahé hollywoodske spracovanie ale nemusia znamenať nutný úspech. Osobne by som čakal trochu výraznejšie zakomponovanie videosekvencií do hry. Sú na môj vkus príliš krátke, nič sa v nich nedeje a miestami pôsobia ako vytrhnuté z kontextu. Skrátka, o nič by ste neprišli, keby tam vôbec neboli. Najatí herci sa tiež nejako výraznejšie nezaskveli, snáď s výnimkou Maggie Q, ktorá už má nejaké skúsenosti za sebou.

Ak si myslíte, že vďaka vašej práci pre tajné služby polície vás miestni strážcovia zákona nechajú na pokoji, ste na veľkom omyle. O vašom postavení závodníka v utajení vie len málokto, preto sa nemôžete diviť, že polícia vás berie jednoducho ako ďalšieho pouličného závodníka, ktorý má skončiť za mrežami. Na to, aby vás dolapila, používa veľmi rafinované taktiky. Ak jej na to nestačia klasické Civic Cruisery, do hry zasiahnu rýchle a obratné Porsche 911-ky, ale aj federálne SUV, ktoré sa spoliehajú hlavne na svoju mohutnosť. K tomu všetkému sa v najvyšších leveloch hľadanosti pridá aj policajný vrtuľník, ktorý neustále poskytuje pozemným jednotkám informácie o vašej pozícií, čím sa útek ešte viac komplikuje.

Našťastie sú ale po meste rozmiestnené tzv. Pursuit Breakery známe z Most Wanted, čo sú miesta, ktoré zastavia policajné vozy za vaším chrbtom. Stačí prejsť benzínovou pumpou alebo lešením, konštrukcia sa zosype a autá za vami nemajú šancu. V tomto ohľade sa policajné prenasledovanie dočkalo malého vylepšenia, pretože nikdy netrvá výrazne dlhšie ako 5 minút. Častým neduhom práve pri Most Wanted boli nikdy nekončiace polhodinové naháňačky s políciou, ktorá sa objavovala znovu a znovu. To v NFS: Undercover nehrozí a závodenie preto získava na intenzite.

S políciou idú ruka v ruke rôzne vedľajšie herné módy, ktorých náplňou sú práve hrátky so strážcami zákona. Osobne som si obľúbil Cost to State, kde je vašou úlohou zničiť majetok mesta v určitej hodnote. Aký spôsob zvolíte, je na vás – či už sa rozhodnete ničiť autobusové zastávky alebo samotné policajné autá, daňoví poplatníci z Tri-City určite nebudú nadšení. V NFS: Undercover však nechýbajú ani tradičné herné módy ako sú okruh, závody z bodu A do bodu B, alebo časovka s checkpointami.  

Skutočne toto potrebujeme na rýchlosť?

Trochu zamrzí absencia dragu, ten však plne vynahradzuje nový herný mód Highway Battle. Len si to predstavte: jeden proti jednému, najvyššie rýchlosti a k tomu plná premávka na diaľnici. Nemusím zdôrazňovať, že pri tomto diaľničnom súboji naozaj tuhne krv v žilách. Akcia je to naozaj intenzívna, každý závod končí po 75 sekundách, alebo skôr, ak sa jednému zo závodníkov podarí získať náskok aspoň 400 metrov. Vo veľkej rýchlosti musíte predvádzať najrôznejšie kľučky medzi autami, tie sa navyše radi nečakane preraďujú z pruhu do pruhu, čím vás môžu nie len spomaliť, ale aj úplne vyradiť z hry, pokiaľ sa jedná o dodávku alebo autobus. Skrátka psycho.

Už v úvode som spomínal, že NFS: Undercover sa nesnaží byť ničím iným než arkádou s cieľom hlavne pobaviť hráča. Tomu zodpovedá aj fyzikálny model. Autá dobre držia na ceste, jednoducho sa ovládajú a brzdu prakticky vôbec nepoužijete. Na druhej strane, povedzme si narovinu – to, že autá samé dobrzďujú do zákrut, a na voľnobeh ujdú sotva zopár metrov (vrátane prípadov, keď ich pustíte z kopca), je prinajmenšom nenormálne, aj keď sa tu bavíme o arkáde. Pozitívom však je, že u každého auta je postrehnuteľné jeho typické chovanie, to znamená že sa vám nemôže stať, že by ste po presadnutí z Nissanu 240SX do Camara SS z roku 1967 nepocítili žiaden rozdiel.

Jednou z mála noviniek, ktorú so sebou prinieslo NFS: Undercover, je tzv. Heroic Driving Engine. Pod týmto tajomným názvom sa skrýva systém manévrov a trikov, ktoré môžete so svojím autom s trochou šikovnosti predviesť. 360°, 540°, J-Turn, Burnout, Drift a ďalšie – všetky tieto triky nielenže dobre vyzerajú, ale získavate za ne aj body, vďaka ktorým postupujete rýchlejšie kariérou. Niektoré z nich sú navyše veľmi užitočné pri únikoch pred políciou. Kým sa policajti spamätajú z rýchlej spiatočky a následnej otočky o 180° vzad, vy už môžete byť dávno preč...

Pri pohľade do vozového parku NFS: Undercover na vás nečakajú žiadne prekvapenia. Osvedčená schéma troch skupín áut (tuner, exotic, muscle) bola zachovaná, a tak sa stalo, že síce z celkového počtu 54 vozov si takmer každý príde na svoje, ale áut, ktoré sme ešte v žiadnom NFS nemali možnosť vidieť, je tu ako šafránu. Na druhej strane, niektoré novinky sú pomerne aktuálne, napríklad Nissan 370Z alebo nový Renault Mégane Coupé boli verejnosti predstavené až v dňoch kedy vyšla hra, a na trhu v tej dobe vôbec neboli.


S bodykitmi to tento rok nie je žiadna sláva.

Ten, kto v NFS: Undercover čakal obrovské možnosti tuningu, aké priniesli pôvodné Undergroundy, zostane asi trpko sklamaný. Tuningu sa v hre neprikladá veľký význam, preto sa musíme uspokojiť pre každé auto len s niekoľkými bodykitmi, zopár výfukmi, kapotami a krídlami. Ani výkonnostný tuning na tom nie je o nič lepšie – vybrať si môžete iba z troch preddefinovaných balíčkov vylepšení a správanie vozidla následne prispôsobiť na piatich posuvníkoch. Snáď jediného vylepšenia sa dočkali možnosti náterov, kde si môžete zvoliť rôznu farbu pre každú časť vozidla.

Biedu v tuningu navyše doplňuje neuveriteľne šlendriánsky model poškodenia. Jediné, čo v Undercoveri podlieha deštrukcii, sú plechy karosérie, ani to však nemá vplyv na jazdné vlastnosti vozidla. Najviac podivné je to, akým zázračným spôsobom sa auto po každom závode opraví. Do cieľa môžete prísť s akokoľvek zničeným vozítkom, no v ďalšom závode bude zase ako zo škatuľky. Som jediný, kto by privítal väčšiu motiváciu jazdiť čisto a bez zbytočných kolízií?

V multiplayeri si môžete zahrať okrem tradičných závodov aj jeden exkluzívny mód, ktorý je určený výhradne na hranie po internete. Reč je o móde Cops & Robbers. Hráči sú rozdelení do dvoch tímov po štyroch, pričom jeden tím predstavujú zlodeji a druhý policajti. Úlohou zlodejov je vyzdvihnúť peniaze z určeného miesta, zatiaľ čo policajti sa im v tom snažia všemožnými spôsobmi zabrániť. Treba povedať, že táto variácia na Capture the Flag je skutočne chytľavou záležitosťou a autori si za ňu zaslúžia veľkú pochvalu. Škoda len, že sa nedá hrať aj proti AI. Na druhej strane úplne neodpustiteľná je absencia LAN multiplayeru – je to v EA naozaj až také veľké tabu, že sa môže v NFS objaviť len každý druhý rok?

V prípade, že ste fanúšikom série, a hlavne sa vám páčil diel NFS: Most Wanted, mali by ste nad novým NFS porozmýšľať. Ak ale túžite po niečom novom a neprebádanom, Undercover vás neuspokojí. Nič prevratné nepriniesol, a až na pár výnimiek je to presne to isté, čo sme tu mali možnosť vidieť niekoľko rokov dozadu. Nepoteší ani priaznivcov tuningu, dokonca ani milovníkov okruhového závodenia, preto tu už naozaj zostáva len pre skalných fanúšikov, alebo pre tých, ktorí sa radi pri niečom nenáročnom odreagujú.

Viac o Need for Speed nájdete v našej sekcii needforspeed.sector.sk.


V diaľničnom súboji ide niekedy o život.

napísal jakkub 26.11.2008



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.