The Settlers VI

napísal luk 31.7.2014 pre PC

8.5

Užívateľská recenzia

Keby sa ma ktosi spýtal aké sú 3 najlepšie strategické série, do tejto trojice by spadala aj séria Settlers. Jej korene siahajú ešte do minulého tisícročia. Za tú dlhú dobu vykonala séria pár prevažne evolučných skokov, ktoré sa niekedy mierne prejavili na celkovej kvalite. Žiaľ každá hra si dnes prejde istým zjednodušením, za cieľom zaujať čoraz širšie publikum, čo môže mať za následok odbyt starších hráčov tejto série. Dosť už však, pozrime sa spoločne ako sú na tom šiesty settleri.

Základom hrateľnosti celej série je manažment dostupných surovín a ich spracovanie. Teda vybudovanie funkčnej ekonomiky a jej obrana . Každý z minulých dielov ponúkal iné obdobie a príbeh. V šiestych Settleroch sa vžijete do role kráľa, ktorý postupne rozvíja svoje kráľovstvo. V tom sa mu pokúša zabrániť Crimson Sabatt na čele s Red Princom. Ich cieľom je zabrániť vzostupu vášho kráľovstva. Zasadenie hry celkovo do stredoveku prináša so sebou jednu z noviniek a tou je prítomnosť rytierov. Pre každú provinciu si budete musieť vybrať rytiera. Behom hrania kampane postupne prídete do kontaktu so šesticou hrateľných rytierov z ktorých, každý disponuje nejakou pasívnou a aktívnou abilitou. Na prvý pohľad sa zdá, že tieto schopnosti sú niečo nepodstatné, no napríklad taký Hakim dokáže nepriateľský batalión vojakov previesť na vašu stranu a upgrady budov stoja menej surovín, zatiaľ čo napr. taký Elias, dokáže nakŕmiť blízkych settlerov, zatiaľ čo vaše továrne nestíhajú a má lepšie obchodné ceny(lacnejšie) so všetkými osadami.




Po načítaní mapy máte k dispozícií základné budovy a suroviny. Rôzne produkty uložíte do centrálneho skladiska. Hrad a katedrála zvyšujú maximálny limit pre vojakov a vašich settlerov. Základnými surovinami sú drevo a kameň. Po tom čo postavíte prvé chatrče na zber surovín zistíte, že oproti minulým dielom bol značne zjednodušený manažment surovín. Žiaľ zabudnite na pílu potrebnú na výrobu dosiek. Teraz drevorubač zotne stromy a po nahromadení určitého množstva klád, ich odvezie do skladiska. Na podobnom princípe funguje v podstate každá budova. V neskorších fázach zistíte, že jedno centrálne skladisko má isté nevýhody. Jednou z nich je jeho maximálna kapacita. Hra totižto vie len o surovinách, ktoré máte uložené v skladisku a nie aj o tých uložených v chatrčiach, ktoré dané suroviny sprostredkúvajú. Vzdialenosť každej z týchto budov od centrálneho skladiska sa líši. Teda budovanie aj tých najzákladnejších ciest príde ako vhodná idea.

Baníci ťažia kamene z lomov. Lom má opäť obmedzenú kapacitu. Podobne je na tom aj železo. V oblasti ťažby surovín z lomov však prišlo k drastickej redukcií. Zmizla ťažba uhlia, či zlata. Železo tiež netreba dopraviť do zlievarne, je už kompletne pripravené na opracovanie. Príjemným doplnkom celkových surovín sú liečivé bylinky, ktorých zberom vám lekáreň dokáže vyrobiť lieky, ktoré vyliečia všetkých chorých settlerov.

Čo šiesty settleri drasticky redukujú v určitých oblastiach, vynahradzujú v nových potrebách Settlerov. Jednou zo zásadnejších noviniek a zároveň aj prvá potreba vašich Settlerov sú potraviny a s nimi spojené zmeny ročných období. Úplne všetci, či už ide o lovcov, baníkov až po rôznych výrobcov, či sprostredkovateľov zábavy vyžadujú jedlo. Hra vám ponúka na výber pomerne rozmanitý počet surovín, ktoré môžete po spracovaní premeniť na potrebné jedlo.

Lovci sprostredkujú zverinu z ktorej môžete vyrobiť klobásky. Rybári poskytnú ryby pre údenáčov, obilné farmy zasa obilie pre pekárov a kravská farma dostatok mlieka na výrobu syra. S obilím a neskôr aj so včelami je čiastočne spojená zmena ročných období. V niektorých misiách sa pravidelne striedajú ročné obdobia, kde počas zimných mesiacov vaše farmy neprodukujú žiadne suroviny. Dokonca v jednej misií je celá mapa zamrznutá, ryby sú pod viac ako centimetrovým ľadom a ste tak odkázaný na lov zveri a obchodovanie s neďalekými osadami. V púštnych misiách, kde je pre zmenu nedostatok úrodnej pôdy, zase budete musieť zvažovať, či využijete úrodnú pôdu pre včelárov, ovčiu farmu a pod. alebo necháte pomaly, ale isto na nej rásť nové stromy pre drevorubačov.

Druhou potrebou settlerov sú kožušiny. Je príjemné, zvlášť v zimných mesiacoch si obliecť kožušiny zo zveriny alebo z vlny získanej z farmy ušité krajčírmi. Ďalšou potrebou je dostatok čistoty a hygiena. Kedže settleri nechcú žiť ako prasatá a chcú mať vo svojich domoch upratané, o slovo sa hlásia mydlo a metly. Za určitý počet surovín v podobe dreva a zveriny vám výrobcovia vyrobia metlu a mydlo.

Jednou z posledných zmysluplných potrieb je zábava. Settleri sa radi zabávajú a tak často majú chuť na medovinu, ktorú im poskytnú miestny krčmári. Ak chcú môžu si zájsť do kúpeľov alebo navštíviť divadelné predstavenie.

Do tohto momentu je všetko v poriadku, no v ďalších úrovniach začne tento systém mierne haprovať. Bude sa rozlišovať medzi bohatými a chudobnými budovami. Ako aj v realite, tak aj tu trvá dlho, kým sa stane daná budova a všetci jej obyvatelia bohatými. Mierne vám môže dopomôcť dočasné zníženie daní na nulu, no v tom prípade musíte dobre zaobchádzať s peniazmi uloženými v kráľovskej pokladnici. Poslednou potrebou settlerov je ozdobenie vlastného príbytku nejakou dekoráciou v čom nevidím akýkoľvek zmysel, keďže je možné vytvoriť 4 druhy dekorácií a na každú z nich je potreba iná surovina a zároveň aj iná budova.




Keďže celá mapa je rozdelená na sektory, obsahujúce rôzne zdroje surovín, bude na vás rozhodnúť sa, ktoré so svojim rytierom ako prvé obsadíte. Po obsadení môžete už naplno realizovať svoje plány. Počas hrania nie ste na mape sami a často sa stane, že budete musieť obrániť svoje ťažko vybudované mesto pred nepriateľmi. A tak sa o slovo hlásia výrobcovia zbraní, ktorí z nahromadeného železa vyrobia meče a luky, aby v kasárňach spoločne za menší finančný príspevok, ste mohli naverbovať vojakov do svojich radov. Okrem toho môžete postaviť dielňu, ktorá vyrobí mechanické časti obliehacich strojov a spoločne s finančným príspevkom si budete môcť postaviť trebárs katapult, či baranidlo.

Čím väčšie mesto, tým viacej budov je potreba na uspokojenie potrieb. Pomyslel by si možno niektorý nováčik tejto série. Nemusí byť úplne tomu tak. Všetky budovy môžete upgradnúť. Počas upgradu budova stúpa krásne do výšky a jej celková produktivita sa tým pádom zvýši maximálne tri krát.

V šestnástich misiách kampane navštívite rôzne kúty vášho rozrastajúceho sa kráľovstva. O rozmanitosť misií nie je v tomto prípade núdza a tak budete čeliť rôznym bojom s banditami, ako aj pravidelným donáškam surovín spriateleným osadám, či rôznym časovo dlhým úlohám v ktorých aj najmenšia chyba, či nepozornosť môže znamenať v najlepšom prípade niekoľko minútovú stratu, v tom najhoršom reštart celej misie. V každej misií je dostatok úloh, vďaka ktorým často krát stratíte pojem o čase. Príjemným doplnkom v niektorých misiách je možnosť obchodovať s druhými osadami a tak sa dá v prípade dobrého manažmentu prísť pomerne ľahko k potrebným surovinám.

Celkový dojem z výborného dizajnu misií ešte vylepšuje celkové audio - vizuálne spracovanie. Zvolený grafický štýl sadne hre ako uliaty. Vďaka autorom budete nejeden raz obdivovať zblízka život settlerov vo vašom meste. Zvlášť do očí vám udrie zimná zasnežená krajina, ktorú je jednoducho radosť obdivovať. Do tohto všetkého vám hrá dobre vybraná a pomerne pohodová hudba navodzujúca správnu atmosféru.

Šiesty settleri sa vás snažia zaujať prepracovaným manažmentom surovín( napriek drastickým škrtom), kvalitným audio – vizuálnym spracovaním, výborným dizajnom misií a celkovou hrateľnosťou, ktorá vám vydrží na dlhé hodiny. Odolávať týmto devízam budete len veľmi ťažko. Šiesty settleri nesklamali, uspokojili fanúšikov a možno získali aj nejakých nových.

+ výborne vyvážená hrateľnosť a dizajn misií

+ kvalitné audio – vizuálne spracovanie

+ prepracovaný manažment surovín(napriek rôznym škrtom)

+ zabaví na dlho

+ jednoduchá, no zábavná vojenská zložka

 

- niekomu môže vadiť zjednodušený manažment surovín

- rôzne drobnosti(neskoršie potreby settlerov, 1 centrálne skladisko....)

 

 

Vaše mesto môže vyrásť aj do takýchto rozmerov
Každá mapa je plná ruín, ktoré skrývajú zaujímavé bonusy
Výroba kožušiny zo zveriny je v plnom prúde
Vojenská zložka je jednoduchá na ovládanie
Šestica hrdinov sa hlási o vašu pozornosť, vaše veličenstvo
Festival pre settlerov môžete usporiadať kedykoľvek budete chcieť
Pohľad na zasneženú krajinu je jednoducho stále krásny
Hlavný záporák- Red Prince





Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.