Total Immersion Racing

napísal ace 16.11.2006 pre PC

7.6

Užívateľská recenzia
Total Immersion Racing je jedna z hier vydávaná pri cereáliach Nestlé, tak ako napríklad už mnou recenzovaný Starsky and Hutch.

Pôvodne vydaná v roku 2002 firmou Empire Inteactive, kedy ešte nebola na poli simulácie toľká konkurencia, čo dnes. Slovo simulácia by som ale používať asi nemal, keďže ide skôr o arkádu, ktorá by mala vzdialene pripomínať simuláciu.

Po výborne zostrihanom intre, ktoré pozostáva zo skutočných záberov sa dostávate do strohého konzolového menu, v ktorom však nebudete mať problém orientovať sa a s ním spojené problémy nehrozia. Okrem tradičných položiek ako Start Game, Options, QuIT ...tu nečakajte nič iné. Cez Start Game sa dostávame k submenu, ktoré nám ponúka klasickú rýchlu hru, kedy len vyberiete auto, trať a hŕŕŕ do toho, potom súboj s časom a hlavnú náplň hry – kariéru a výzvy. Prvé, čo ma na hre potešilo je multiplayer v SplitScreene, ktorý sa teraz už často nevyskytuje a keď aj hej, tak je len do počtu. Tu keď si nájdete k sebe schopného súpera, tak sa máte na čo tešiť.

Niečo pre skutočných borcov....
Myslíte si o sebe, že ste naozaj borec? Tak vypnite všetky asistenty (brzdový, stabilizácia auta...) a pome do módu kariéry. Ten pozostáva zo šampionátov rozdelených do troch skupín: GT, GTS, PRO. Plynule na seba nadväzujú, rozdiely sú značné a preto každý priblížim zvlášť, najskôr však spoločné znaky. Jeden pretek pozostáva z celého víkendu, tak ako aj v skutočnosti. Piatkový tréning a aj sobotnú kvalifikáciu môžete vynechať, ak sa však chcete s traťou dobre zoznámiť a trhnúť rekord, mali by ste ich absolvovať. Ďalej si ešte môžete trocha nastaviť vášho plechového miláčika, nečakajte ale žiadne zložité tabuľky a grafy, ak do nastavenia auta nezasiahnete, nič sa nestane – ďalší nepovinný prvok, ktorý myslím nebudete využívať, čo je chyba, predĺžilo by to hrateľnosť aspoň o pár hodín, kebyže sa musíte prplať s nastavením na čo najoptimálnejší výkon. Baviť sa teda môžete s nastavovaním prevodovky, prítlačných krídiel a odpruženia. Čo ma zas milo prekvapilo je, že nie vždy sa preteká počas plného svetla, býva zamračené, stmieva sa...jazda počas západu slnka vás bude určite baviť viac ako obyčajná,

GéTéčka pre amatérov...
Tak, práve ste vstúpili do veľkého kolotoča slávy a peňazí a ako úplný nováčik nečakajte prevratné ponuky. Ste zelenáč, tak dostanete ponuky iba z dvoch teamov. Tie sú vám prezentované pomocou manažérov stajne a máte prístupné aj nejaké informácie o kvalitách, vozidlách a vlastnostiach teamu. Vyberiete si teda stajňu a predstavte si, že oni vás rovno vrhnú na preteky. Pred nimi sa dozviete drobné informácie o okruhu, manažér vám povie o požiadavkách a idete na trať. Tu budete prekvapený správaním aut, cesty sa držia ako prikované, dostať sa do šmyku vám dá poriadne zabrať a dostať súpera do šmyku je nemožné. Súperi sa k vám správajú pomerne gentlemansky, neblokujú vás (ale aj to vedia, svine), nechávajú vám často priestor na obehnutie po vnútornej strane zákruty a dobiedzanie z ich strany by sa dalo nazvať hocako, len nie agresívne. Počas preteku dostávate rádiovo informácie, rady (málo platné) a podľa vašej situácie sa vyjadruje aj manažér. Podľa úspešnosti v preteku vám následne buď zagratuluje, vytkne vám niečo, alebo pohrozí, prípadne vyjadrí želanie na nasledujúce preteky. GT šampionát pozostáva z 5 kôl aj keď máte kolegu, ide iba o umiestnenie vás ako jednotlivca, čo tiež nie je klad.
Aby ste vedeli na čom si zajazdíte, a že to nebudú len také bezmenné angličáky, tak tu je ich výpis. Na výber máte na začiatok jedného u dvojice Audi TT teamu ABT Sportline a Noble M12 GTO. Postupne si odomknete aj zbytok skromnej ponuky pre túto váhovú kategóriu Quaife GT1 a BMW M3 GTR.
Po úspešnom skončení prvej, veľmi nenáročnej sezóny nečakajte žiadnu oslavnú animácie, len gratulácia od manažéra a nápis, že ste prvý. Odomknú sa vám nové autá a dvere k hviezdnej kariére – prichádza ponuka z iných teamov, ktoré zas prezentujú ich manažéri. Sú to stajne známe už z GT ale aj z novej triedy.

Trošku silnejšie kafe....
Myslíte si, že keď sa vám vydarila jedna sezóna, tak sa za vami hneď pôjdu potrhať? Omyl! Prijať ponuku nestačí, šéf si vás potrebuje oťuknúť a tak vás berie na testovaciu jazdu. Dostávate auto a časový limit, za ktorý musíte dokončiť kolo. Na jeho splnenie máte 5 pokusov, ak sa vám to nepodarí (na prvý krát dosť pravdepodobné) tak v danom teame jednoducho končíte a môžete si hľadať prácu niekde inde. Po skúsenosti z predchádzajúceho šampionátu to však bude pre vás poriadny šok. Autá sú (prepáčte výraz) pretáčavé jak sviňa. Príde prvá zákruta a ani neviete ako a ste vonku. Kvôli touto zrejme padne hneď prvá ponuka do šuplíka manažéra. Záleží to hlavne aj od auta a požiadaviek teamu. Niektoré autá sú pretáčavé menej a môžete trafiť ponuku, kde na vás nebudú takí prísni. V takomto prípade to máte v kapse. Autá sa odlišujú akceleráciou, rýchlosťou, brzdami a inými vlastnosťami, takže jedno vám určite sadne. Nečakajte, že vám dajú všetci ponuku, prídu vám tak asi 3 zo série GTS a samozrejme to nebudú Top stajne, ale stajne, ktoré vo vás vidia veľký potenciál a očakávajú, že im pomôžete zlepšiť postavenie. Tu si zajazdíte už na trošku väčšom počte koníčkov pod kapotou a stretnete už aj iné automobilky. Sintura GTS, Panoz Esperante GTR1, Vemac 320R sa vám ponúknu už na začiatku. Neskôr vám dvere otvoria už aj v Lister Storm a vo sne všetkých pretekárov McLaren F1 GTR. Tu je vaša kariéra už trošku dlhšia a ťažšia. Ako som už spomenul, chovanie aut je úplne iné, až by sa zdalo, že tu sa snažili priblížiť, tomu, čo v hrách vidíme bežnejšie. Samozrejme, nedotklo sa to iba vás a dostať súpera do hodín nie je problém. Súperi už konečne jazdia dravšie, blokujú vás, snažia sa vás dostať do šmyku a nepríjemne dobiedzajú. Nároky manažérov sú vyššie, ale odmena sa dostaví, v podobe odomknutia nových tratí. Ste majster a šup do ďalšej sezóny. Milo prekvapí, že od tejto sezóny si už konečne zajazdíte aj na odlišných typoch vozovky, mokrá, suchá a zistíte, že nie je asfalt ako asfalt.

Konečne zábava...
Vypadá to tak, že ťažisko hry tvorí práve táto časť hry. Séria PRO je už podstatne ťažšia, auto sa horšie drží na ceste, súperi sú už značne nepríjemný a kruto vám dýchajú na chrbát. Najskôr však dostanete opäť ponuky zo stajní a na ich názvy je už radosť pozerať. BMW V12 LMR, Panoz LMP-1 EVO, Dome S101, Bentley EXP Speed 8, Audi R8 patria k tomu najrýchlejšiemu, čo na okruhoch uvidíte. Ešte dlhšia sezóna a manažér sa už vôbec neuspokojí s neúspechom, v tomto prípade je za neúspech považované už aj 2. miesto, takže ak sa vám v jednom preteku nepošťastí, tak v druhom to musíte napraviť, lebo bude zle. Ovládanie sa opäť líši a toto vám sadne asi najlepšie, lebo je to vážne čistá zábava, škoda, že až tak neskoro. Viac sa už o nej napísať nedá, keďže ide o zhrnutie predchádzajúcich so zmenami. Pre skutočných autičkárov na konci tejto sezóny čaká ešte jedna výzva – odomknutie obtiažnosti Extreme. Ako už názov napovedá ide o skutočnú výzvu a až tu si overíte svoje skutočné schopnosti virtuálneho pretekára. Hrať kariéru na Extreme už ale nie je zábava, potíte krv, boje sa odohrávajú až na cieľovej lajne a zvyčajne sa každá chyba trestá. Nehovorím, že nie sú ťažšie, lebo skúsený hráč nebude mať veľký problém, ale v rámci hry ide vážne o extrémny zážitok.

Ďalším hlavným módom je Challenge. Sú to výzvy, ktoré vám odomykajú autá a trate pre rýchlu hru. Plynule na seba nadväzujú a nemôžte otvoriť ďalšiu, pokiaľ ste neprešli predchádzajúcu. Je ich 30 a na istú dobu vás určite zamestnajú. Prebiehajú formou krátkych šampionátov, v ktorých odomknete ďalší iba z prvého miesta v konečnej tabuľke. Sú zamerané na jedni značku, triedu, krajinu...Tak isto tu máte možnosti ako v prípade kariéry, tréning, kvalifikácia...

Po celom svete, alebo žeby nie...
Trate sú spracované vierohodne, detailne, s reálnym prevýšením, dĺžkou, okolím, pozor však, že ide o rok 2002, takže novšie prestavby nečakajte. Sú to okruhy dobre známe zo seriálov F1, DTM, Indycar...Postupne s náročnosťou seriálu rastie počet tratí aj ich náročnosť. Zajazdíte si na SilverStone, Hockenheimringu, v Monze, okruhu v Spriengfielde, na Talheimringu, v Sebringu, Rockinghame a aj v zemi vychádzajúceho slnka, ale v meste Minato. Osem by ich asi bolo málo, ale licencia dovolila už iba skrátene okruhy z pôvodných. Rôzne ovály, časti iba medzi hlavnými tribúnami...však stačiť nebudú, čo je tiež na smolu.

Technické spracovanie
Grafické spracovanie dnes nikoho nenadchne, rok 2002 je už dávno za nami a toto jednoducho nestačí, preto sa vyhýbam jej hodnoteniu. Keď ju však porovnám s grafikou F1 2002, tak už aj vtedy bola rok zostalá. Ploché okolie tratí, nahrávanie vzdialených objektov, až keď ste k ním blízko, jediné, na čo sa dá ešte pozerať sú detailne spracované autá. Tie by sa dali porovnávať aspoň trochu s monopostami v F1 2002.
Fyziku asi na škole nikto z autorov nemal, fyzikálny model je zjednodušený až na úroveň arkády, ale reálnejší ako napríklad v Undergroundoch. Osobne by som ho zaradil o triedu vyššie nad Underground 2. Deštrukcia auta je ešte menšia ako nulová, nedočkáte sa absolútne ničoho, po náraze môžete veselo pokračovať, plechy sa nepokrčia, sklo nepraskne, dokonca sa auto ani po prejazde po štrkovej zóne nezapráši.
Zvuky sú na tom už kvapku lepšie, keďže tie tak nestarnú. Melódie sprevádzajúce vás počas celej hry sú príjemne počúvateľné, je ich dosť a neomrzia. Jediné, čo zamrzí je, že hudba prehluší, okrem manažéra akýkoľvek zvuk počas preteku (v základnom nastavení zvuku). Zvuky aut sú zas ale rana pod pás. Motor počuť, viac-menej až od cca 6000 otáčok, nevýrazný zvuk auta, pri preradení auto vydá zvuk ako pri praskaní malej petardy – všetko nasvedčuje tomu, že autori pretekársky špeciál nevideli ani len z rýchlika.

V nadväznosti na technické spracovanie spomeniem aj požiadavky na HW (keby si náhodou niekto nebol istý, čí by ich splnil). Minimálnej konfigurácii sa vyhnem a odporúčana pozostáva z 800 MHz procesora, 128 MB RAM, 32 MB grafickej karty vyššej ako Voodoo 5 a samozrejme operačného systému Windows, minimálne 98. Takže nechajte odpočinúť nové stroje a štartujte šunky.

Hrateľnosť je jedným slovom rozporuplná. Hra vás baví, autá sú tiež dobré, zvuky sa príjemne počúvajú. Súboj o prvenstvo pár metrov pred cieľom je strhujúci, ale nenastáva často. Súperi vaše chyby netrestajú, blokujú vás iba občas, divný fyzikálny model vo vás vyvolá pocit, že autori nevedeli, čo vlastne chcú a tesne pred koncom sa rozhodli, že to bude čistá arkáda a celé to prekopali. Aj napriek tomuto pocitu som však mal dosť často nutkanie kliknúť na ikonku s pretekárskou helmou a neviem prečo som sa dokonca strašne bavil. Vyhnem sa teda opäť klasickému hodnoteniu a zhodnotím obdobne ako Starsky and Hutch.

Venovanie autíčkovej maniačke .


Hodnotenie v dobe vydania: 72%
Hodnotenie dnes: 60% (neviem prečo)
Hodnotenie vzhľadom na cenu a raňajky: 95%

Výsledné hodnotenie vidíte nižšie.





Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.