7.0

Ace Combat 7: Skies Unknown


Lock and „roll“

Recenzia pre PC, PS4, Xbox One
najrôznejšie modely stíhačiek, ktoré si môžete vylepšovať
vyzerá a hýbe sa to pekne
niektoré sci-fi nápady a prvky v hre i príbehu
skalných fanúšikov série uspokojí
príbeh s jeho patetickým a plytkým podaním
letový model je až príliš jednoduchý
celková (ne)komplexnosť herných mechaník
veľmi malé (takmer žiadne) rozdiely medzi stíhačkami
nezaujímavé a chaotické pozadie univerza, v ktorom sa AC odohráva
predpotopné a problematické ovládanie (na PC)
nevýrazná hudba
akcii aj celej hre chýbajú gule
2D pes :D


Po dlhšej pauze tu máme opäť leteckú akčnú sériu, tentoraz aj na PC. Na konzolách sa teší veľkej obľube a vysokým oceneniam, ale či to bude stačiť aj na PC, kde je v tomto žánri podstatne väčšia konkurencia, to sa uvidí hneď po prvom vzlete.

Príbeh bol v tejto sérii vždy považovaný za akúsi silnú stránku. Prestrihové scény, rozprávanie príbehu počas letu cez vysielačku, rôzne komunikácie mimo misie počas brífingov a debrífingov. Ťažko povedať či je to neznalosťou predošlých dielov, ktoré som nehral, ale príbeh je nudný. Na druhej strane minimálne jeho podanie sa dá zhodnotiť aj bez znalosti predošlých udalostí. Bojujete vo svete, ktorý je fiktívny, ktorého história je taktiež fiktívna, ale tak trochu akoby si bral niečo z nášho sveta. Nasvedčujú tomu podobné názvy alebo aspoň názvy, ktoré majú evokovať napríklad skutočné krajiny či politické zoskupenia. Už tu budú mať zrejme mnohí problém vyznať sa, keďže názvy dvoch hlavných znepriatelených strán a kontinentu, kde sa odohrávajú boje, sú veľmi podobné. Usean, Erusea, Osean - mätúce? Tomu verte. Hneď od začiatku ste vrhnutí do víru udalostí bez akéhokoľvek vysvetľovania kto je kto a prečo. Ani sa to nedá v nejakej encyklopédii dočítať, jedine ak budete hľadať na internete. Udalosti sú veľmi chaotické, podávané nevýrazne, prestihové scény majú navodiť pocit niečoho hĺbavého, ale vyznievajú pateticky. Sú vyslovene nudné.

Malý cieľ zostrelený.



Nudný je aj letový model. Niežeby sa očakával od takejto hry prepracovaný simulátor, to ani náhodou. Ale aj akčné arkádové letecké hry majú svoj letový model, ktorý môže byť menej alebo viac komplexný. Tu je letový model totálne plytký, jednoduchší ako v nejakej lacnej sci-fi akčnej „arkádovine". Môžete sa točiť do kruhu donekonečna bez straty rýchlosti, letieť akokoľvek a robiť čokoľvek, lietadlo je ovládateľné stále rovnako. Nesiete desiatky rakiet, ktoré sa po ich minutí samé dopĺňajú a, samozrejme, nekonečno nábojov do palubného kanóna. Z tohoto vyplýva, že gameplay je veľmi rýchly, výbušný a nemusí sadnúť každému. Je až taký rýchly, že efektívne použitie palubného kanóna je veľmi sporadické. Samozrejme, máte rakety vzduch-vzduch a vzduch-zem. Tie prvé protivzdušné môžete používať na všetky ciele, letecké aj pozemné. Škoda, že tu nie sú zvlášť bombardéry a k tomu prispôsobené misie, kde by zmena mechaník len prospela.

Misie sú celkovo veľmi jednoduché, rýchle, väčšinou všetko zničiť na zemi aj vo vzduchu, ibaže občas to máte na čas. Ciele sa zvyknú meniť a sem-tam máte aj niečo ochrániť - nič výnimočné čo ste už veľakrát nevideli. Počas letu stále niekto niečo kričí do vysielačky. Má to znieť cool a pôsobiť dojmom akoby ste boli na dobrodružnom ťažení, vytvárať kulisu, akože sa tam okolo vás všetkého veľa deje. Často to znie trápne a nezapadá do kontextu. Pravdou je, že vaši  spolubojovníci robia totálne minimum a keď sa zapne skript, pokojne sa okolo vás v sekunde objavia alebo zmiznú desiatky lietadiel, čo na dobrom pocite z hry nepridáva. Nepriatelia sú celkom obratní, snažia sa vyhýbať strelám, stále vám posielajú na pozdrav riadené rakety a raz za čas vypúšťajú klamné ciele. Tie môžete vypúšťať aj vy, ale úplne postačuje, ak rakety vo väčšine prípadov ignorujete, netrafia vás, pokiaľ aspoň trochu manévrujete. Aspoň toto je jedna z mála vecí spracovaná trochu s hĺbkou. Ak totiž raketa letí k cieľu pod príliš veľkým uhlom, zvykne minúť.

Čo naopak poteší, je veľký letecký park. Na výber máte z troch základných vetví, kde si postupne odomykáte a vylepšujete stroje. Americká vetva, európska a ruská. Každý fanúšik lietadiel si tu nájde to svoje. Lietadlá sú tu od éry druhej generácie prúdových stíhačiek po poslednú piatu generáciu. Aj keď je to skvelé a nejedno srdce leteckého nadšenca zrýchli od radosti, určite si položíte otázku ako tieto stroje z nášho sveta zapadajú do toho imaginárneho. Hlavne ak sú tam dva rôzne národy a pritom bojujú všetky stroje proti všetkým od úplne starých po tie najnovšie bok po boku. Nejako to nedáva logiku. Ako bolo spomenuté, na jednej strane sa príbeh hrá na niečo hĺbavé, na druhej strane to nemá hlavy ani päty. Navyše stroje sú si veľmi podobné vlastnosťami aj výbavou, takže je jedno, ktorý ovládate, a tak odpadá taký ten skvelý pocit z postupu či lepšej stíhačky a zľahčovania zabíjania.

Najlepší pocit nebudete mať ani z ovládania. Pri joysticku sú problémy s citlivosťou, alebo vám nejde vôbec. Myš plus klávesnica, ktorá v podobných hrách funguje na jednotku s hviezdičkou, je tu ako z doby kamennej. Nedá sa to tak, že namierite nejakým smerom a lietadlo sa bude stále otáčať tam, kam mierite. Namiesto toho zamieri, zastaví sa v pohybe, takže musíte stále myšou hýbať, zdvihnúť ju zo stola, znova pohnúť, zdvihnúť, pohnúť a tak stále dookola ako autista. Kto si pamätá prvý X-Wing, vie, o čom hovorím. Až na to, že tam ovládanie joystickom fungovalo bezproblémovo, tu je problém aj to. Jedine ak máte gamepad, ale to PCčkári často nemajú.

Občas sa budete vyhýbať radarom.



Čo sa bude páčiť aj konzolákom aj PCčkárom, je prostredie. Celkovo technické spracovanie prostredia i modelov hlavných lietadiel je na dobrej úrovni. Na druhej strane ostatné modely lietadiel aj pozemných jednotiek sú už spracované poslabšie, čo hlavne zblízka dosť vidieť. Pekné výbuchy, meniace sa mapy a najrôznejšie efekty. Hudba je generická, žiadne tóny vás nechytia, ani si nebudete pamätať akékoľvek pasáže či nedajbože sťahovať soundtrack do počítača.

Pri Ace Combat 7 sa dá zabaviť a dá sa aj odporúčať. Ak máte radi akčné letecké arkádovky, určite skúste, ale optimálne by bolo najprv demo. Ak čakáte niečo hlbšie, budete sklamaní a ak hľadáte niečo na skrátenie dlhých chvíľ, možno to bude pre vás až príliš jednoduché. Príbeh si nebudete pamätať, pravdepodobne ho budete preskakovať, epické chvíle, ktoré sa snaží hra navodiť, tiež nezažijete. Na jednej strane hra, ktorá sa snaží prezentovať vážne, ale chýba jej hĺbka, na druhej strane čistá rýchla akcia, ktorej ale zas chýbajú tie správne gule spôsobujúce husiu kožu a zimomriavky. Nie je to zlé, autori išli aj správnou cestou, ale tak nejako omylom pristáli na vedľajšej dráhe. No ak ste fanúšikmi série a nedáte na ňu dopustiť, pokojne si k hodnoteniu pripočítajte 2,5 bodu.

Zaujímavý záber alias prestrihová scéna.




Hardverové požiadavky:
Minimum: 64-bit processor, Intel Core i3-7100, NVIDIA GeForce GTX 750Ti(2GB), 4 GB RAM
Optimum: 64-bit processor, Intel Core i5-7500, NVIDIA GeForce GTX 1060 (3GB), 8 GB RAM



napísal andrei 1.2.2019



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.