8.5

Halo Wars 2


Strategické boje v Halo univerze pokračujú

Recenzia pre PC, Xbox One
dobre spracovaný štýl akčnej stratégie
parádne príbehové CGI sekvencie v kampani
kartový mód oživuje štandardnú ponuku herných režimov
znovu len kratšia kampaň, dala sa rozšíriť a dotiahnuť


Microsoft pokračuje vo svojej strategickej sérii Halo Wars druhou časťou, ktorá nám znovu ukáže cestu lode Spirit of Fire a jej kapitána Cuttera vesmírom. Na pôvodnej hre robili Ensemble Studios, ktorí vytvorili veľmi slušný základ stratégie, a ten teraz prebrali Creative Assembly a presúvajú hru do novej generácie a boj do novej vojny.

V prvej časti hry v roku 2009 sme sa ešte na Xbox 360 dostali do vojny proti Covenantom útočiacim na ľudstvo. Zničili sme umelú planétu, aby sa následne Spirit of Fire ocitla ďaleko od konfliktu a neostávalo nič iné, ako umiestniť posádku do kryospánku. O 28 rokov neskôr sa však niečo stalo. Loď bola vtiahnutá do podpriestoru a dostala sa k objektu Ark nazývanému aj Installation 00. Toto zariadenie rozoslalo Halo objekty po celej galaxii a z nej sa aj dali aktivovať, aby bola zničená spolu s ľudstvom. Teraz je však miestom posledného boja s pozostatkami Covenantov.

Hra nám na tomto mieste ponúkne kampaň znovu doplnenú o parádne CGI animácie, nechýba kooperácia, pridaný je aj skirmish, samozrejme, multiplayer, ale najviac autori stavili na nový doplnok - mód Blitz, ktorý vymení výrobu jednotiek za karty. Creative Assembly tu vytvorili pekný základ, ktorý ponúkne niečo pre každého, a zároveň vybudovali základy na ďalšie rozširovanie.

Kapitán Cutter dostane novú smutnú AI, vie však ako bojovať proti nepriateľovi.



Kampaň obsahuje 12 misii, ktoré rozbehnú zaujímavý príbeh previazaný s aktuálnym koncom vojny s Covenantmi a presúvaním sa do konfliktu s Forerunnermi. Kým sa tam však dostaneme, čaká nás ešte potýčka s Burtmi. Stretneme sa totiž s najhoršou zberbou vesmíru, ktorú ani Covenanti nechceli, a spolu s jej strašným veliteľom Atrioxom ju vyhnali. Vyvrheli obsadili Ark inštaláciu len niekoľko mesiacov po strate spojenia so Zemou. Ľudí, čo tam ostali, postupne vyvražďujú a zajímajú. My sa dostávame do situácie niekoľko mesiacov po ich príchode a máme šancu zastaviť to. Aspoň tak si myslí kapitán Cutter, ale nová AI Isabel patriaca pôvodnému tímu na Arku mu situáciu jasne opíše a neverí, že s polovicou posádky a zničenou loďou má šancu proti armádam Atrioxa.

Čaká vás príbeh pekne zachytený pomocou CGI animácii a komunikácia počas misii, počas ktorých budete stretávať stále väčšie hordy Brutov a postupne si rozvíjať celý arzenál a ponuku hry. Začnete s pár jednotkami, prieskumnými misiami, naučíte sa stavať základne a, samozrejme, aj útočiť. Celý systém stratégie ostal v štýle Halo Wars. Ak ste pôvodnú hru nehrali, čakajte podobnú akčnú stratégiu ako C&C alebo Starcraft, len s tým rozdielom, že stavba základne prebieha na malej ploche okolo výsadkového modulu. Do niekoľkých pozícii musíte takticky vyberať budovy, ktoré postavíte a postupne treba expandovať, zaisťovať energetické veže na okolitom území, prípadne nájsť ďalšie plochy na stavbu vysunutých základní. 

Základ expandovania je v získavaní energie z inštalovaných veží na základni alebo zaistení energetických veží na mape. Dopĺňa to získavanie zásob z lode, kde sa môžete spoliehať len na inštalovanie a vylepšovanie skladov, ktoré budú zaisťovať dodávky. Budete od toho závislí. Ale musíte sa, samozrejme, starať aj o výrobu pechoty v barakoch, vozidiel v hangáre, leteckých jednotiek na letiskovom module. K tomu prakticky všetko na základni môžete vylepšovať - od samotnej základne, ktorá sa bude rozširovať, cez jednotky, ktoré dostanú ďalšie zbrane, až po nové výskumy. Aby toho nebolo málo, máte svoje kapitánske menu, cez ktoré môže z veliteľskej lode privolať uzdravovacie sondy, bombardovanie, rôzne zložky rýchlej pomoci, ako obrannú vežu, ODST jednotky, míny.

Kampaň zahrnie rozmanité misie, od prieskumov prostredia s hrdinami, cez zničenie nepriateľských opevnení, až po tower defense misie, kde sa snažíte zastaviť príchod nepriateľov. Ale aj obranné úlohy, kde sa snažíte určitý čas udržať. Prejdete ich za takých 6-8 hodín, podľa toho ako sa budete ponáhľať. Následne si ich môžete zopakovať a splniť nepovinné úlohy, alebo skúsiť aj kooperáciu.  Možno je škoda, že misii nedali autori viac, dali by sa vymyslieť aj ďalšie, podobne príbeh sa dal ešte rozvinúť. Ten končí zvláštne. Síce uzatvára jednu základnú príbehovú líniu a posúva sa vpred, ale ďalšie necháva otvorené, zjavne pre pokračovania Halo Wars a aj Halo. Je to škoda, lebo tu chýba ten pocit plnohodnotného ukončenia misie ako v prvej hre.

Samotný singleplayer dopĺňa primárna časť hry, a to multiplayer. Ten je rozdelený na štandardné multiplayerové módy a nový bleskový Blitz mód, v ktorom prichádzajú do hry karty. Túto časť ste si mohli aj vyskúšať, ak ste hrali beta test a prakticky spája stratégiu s kartovou hrou. Do hry totiž vždy beriete balíček kariet, ktoré sa vám budú náhodne zobrazovať a budete ich môcť následne využívať na privolanie jednotiek alebo špeciálnych útokov. Okrem starosti o karty sa hrá o kontrolné body, ktoré musíte udržiavať a získavať za ne body. Kto dosiahne určitý počet ako prvý, vyhráva. Môžete hrať dvaja alebo aj šiesti, prípadne do hry zapojíte aj AI. Ak by vás však nebavila hra proti iným hráčom, je tu ešte singleplayerový a kooperačný variant Firefight, v ktorom sa bránite proti vlnám nepriateľov.

Kartový mód je jednoduchý a rýchly, ale záleží na tom, ako sa postupne vykryštalizuje a akú komunitu priláka. Je totiž založený na grindovaní a zarábaní na ďalšie balíky kariet, alebo na ich kupovaní za peniaze. Ťažko teraz pri štarte povedať, ako to bude z dlhodobého hľadiska vyvážené. Určite môžeme čakať pravidelne aktualizácie a nové balíčky kariet a možností. Uvidíme, či sa to bude Microsoft snažiť tlačiť aj na eSports a turnaje.

Ak máte radšej štandardný multiplayer so stavbou základní a výrobou jednotiek, ten tu nechýba. Zahrať si ho môžete v deathmatch móde, kde musíte protivníkovi zničiť všetky základne, alebo v móde s obsadzovaním kontrolných bodov či pevností. Zahráte si dvaja alebo aj šiesti tímovo po troch hráčoch. Prípadne si môžete pre tréning dať voľnú hru proti AI.

Či už hráte proti AI, alebo iným hráčom, musíte dostať celú stratégiu výroby a expandovania do ruky. Zvyknúť si musíte na pomalšiu výrobu jednotiek, ako aj sledovanie maxima vyrobených kusov. Sú to rovnako dôležité veci ako manažovanie zásob. Rovnako keď budete expandovať na ďalšie základne, musíte sledovať ich stav, brániť ich, alebo naopak postaviť len na odlákanie síl nepriateľa. Nečakajte veľkú komplikovanosť, je to jednoduché na naučenie sa základov a určené pre každého, hoci ak budete chcieť byť dobrí, musíte sa do toho ponoriť hlbšie, taktizovať a využívať silné stránky jednotlivých jednotiek.

Keď sa vaša armáda plameňometčíkov do niekoho pustí, nemá šancu.



Vizuálne je hra pekná, je v slušnom strategickom štandarde a nie je výrazne náročná na výkon. Či už hráte na Xbox One, alebo na PC, nebudete mať problémy. Creative Assembly sa s PC verziou pohrali a napríklad na GTX 970 funguje aj na 1440p bez problémov. Rovnako je dobre navrhnuté ovládanie a rýchlo sa do neho dostanete, či už hráte na klávesnici, alebo gamepade. 

Samozrejme, gamepad má nevýhodu v rýchlosti a štýle ovládania a aj preto napriek prepojeniu Xbox One a PC verzií v Play Anywhere programe nie je prepojený aj multiplayer. Môžeme povedať, že je to dobré rozhodnutie. S gamepadom viete pekne vyrábať a hromadne útočiť. Rýchle taktické útoky z viacerých strán s rôznymi skupinami jednotiek už sú náročnejšie na realizáciu a oproti rýchlosti klávesnice a myši by už gamepady nemali šancu.

Samozrejme, vynikajú pritom CGI animácie, ktoré zaberajú asi polhodinu. Pekne zachytávajú nový vizuálny štýl nepriateľov, kde teraz vidieť, ako hra prešla od zábavných Covenantov k drsným Brutom. Nepriatelia už nie sú neohrabaní a farební, teraz sú krvaví a brutálni a aj to vidieť. Rovnako sa autori pekne pohrali s animáciami novej AI Isabel, ktorá vyzerá na dobrú konkurenciu Cortany. Má emócie, vie byť smutná a aj nahnevaná až neľútostná. Rovnako postavy kapitána Cuttera a profesorky Andersovej sú veľmi dobre vykreslené a šikovne sekundujú Isabel.

Radiálne menu sa zachovalo z prvej hry a funguje veľmi dobre.


Celkovo je Halo Wars 2 pekným prídavkom do Halo kolekcie, ako aj do oblasti stratégií, hlavne na konzole, kde ich je v tomto štýle veľmi málo. PC ponuku však tiež obohatí, aj keď neposunie vpred. Ponúka ďalší postup v Halo príbehu, pekný sortiment misii a módov ako singleplayerových, kooperačných, tak a aj multiplayerových a teraz už aj kartových. Každý si tu niečo môže nájsť - aj akční Halo hráči, ktorí si doplnia príbeh pri čakaní na Halo 6 alebo aj Hearthstone hráči, ktorým sa ťahanie kartičiek rozšíri o akčnú stratégiu. 

Ak by vám jedna hra bola málo, keď si objednáte Ultimate edíciu, dostanete remastrovaný prvý titul Halo Wars ako na Xbox One, tak aj PC. Ten prichádza tiež v slušnej kvalite a pekne dopĺňa dvojku pre tých ktorí nehrali pôvodnú verziu. Rozoberieme si ho v samostatnej recenzii.


Hardverové požiadavky:
Minimum: Intel i5-2500, 6 GB RAM, GeForce GTX 660, OS Win 10 64-bit



napísal saver 20.2.2017



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.