9.0

Zaklínač

Recenzia pre PC
kvalitne spracovaný svet Zaklínača
výborné (české) dialógy a dabing
skvelá atmosféra a príbeh
obsahuje originálne prvky (vývoj postavy, boj...)
vysoká inteligencia NPC
spestrujúce minihry (box, poker)
zvádzanie žien :-)
zle riešené boje (najmä proti viacerým nepriateľom)
zdĺhavé a časté nahrávanie
priveľa (rušivých) video sekvencií
technické závady a chyby
nevhodné farby inventáru
obmedzený pohyb hrdinu po krajine


Čakali sme dlho na jeho príchod, takmer večnosť. Ale napokon je tu, drsný a hrdý bojovník z kníh Andrzeja Sapkowskeho, Geralt z Rivie alias Zaklínač. Jeho príbeh je unikátny, tak ako samotná hlavná postava, ktorá sa vymyká predstavám klasického hrdinu. Tak je to aspoň v knihách, ale podarilo sa preniesť charizmu a jedinečnosť bielovlasého lovca príšer aj do hry?

Pompéznejší úvod do hry si ani nemožno predstaviť. Rozsiahle niekoľkominútové video graciózne predstavilo Geralta v konfrontácii s démonom. Kto by po tomto nebol nažhavený na hru ako panic na sex, nemôže byť skutočný hráč. Takže rýchlo voľba obtiažnosti a ovládania (myš alebo myš a klávesnica, ako sa používa v akčných hrách), aby ste čo najskôr vzali do rúk vzali zaklínačský meč a osud bielovlasého. Potom sa už ocitnete v Kaer Morhen, sídle zaklínačov, kde popri niekoľkých „démonobijcoch“ stretnete aj čitateľom kníh dôverne známu čarodejnicu Triss Ranuncul. Triss tu nie je náhodou, len vďaka nej totiž Geralt ešte žije, hoci si nepamätá ani toľko, čo storočný dedko.

Tušíte dobre, Geralt sa bude musieť naučiť všetko odznova a pátrať po stratených spomienkach, to je však len zlomok toho, čo bude treba vyriešiť. V opevnení sa náhle objavia banditi, ktorí sa snažia ukradnúť a zneužiť tajomstvá zaklínačov a hoci ich útok je viac-menej úspešne odrazený, po stope tajomného spolku Salamandra budete pátrať až do konca hry. Taktiež sa pokúsite zistiť, aký osud postretol strateného legendárneho zaklínača a zapletiete sa aj do sporov medzi ľuďmi a neľuďmi, čiže hlavne elfskými komandami, ktorí si hovoria Scoia´Tael, teda Veveričky.

To sú však len hlavné úlohy, ktoré sa budú prepletať a prelínať v piatich rozsiahlych kapitolách doplnených o úvod a epilóg. Okrem toho je optimálne plniť aj nepovinné zadania, vďaka ktorým získate viac skúseností, peňazí a zaujímavých predmetov. Cesta k rozlúšteniu záhad nie je priama, práve naopak, veci sa poriadne komplikujú a neraz je neisté, kto je priateľ a kto nepriateľ. Postavy ako čarodejnica Triss, hravý bard Marigold, liečiteľka Shani, či svojský trpaslík Zoltan však stoja na vašej strane, hoci ani s nimi nie je vždy ľahké vychádzať. Chýbala mi tu však Geraltovi zvlášť blízka čarodejnica Yeneffer...

V prvej kapitole sa ocitnete v podhradí, kde obyvatelia žijú v strachu pred pekelným psom, pripomínajúcim psa baskervilského, a jeho svorkou. Prečo sa tu táto príšera náhle objavila? Ocitli sa dedinčania v tomto nešťastí naozaj vinou niekoho iného, alebo nie sú až takí čistí, ako sa zdajú? V druhom dejstve sa už budete prechádzať ulicami chudobnej štvrti mesta Wyzima, hoci príchod zrejme nebude podľa vašich predstáv. V oblasti sa šíri podivný mor, takže hlbšie do útrob Wyzimy sa zatiaľ nedostanete. No tu máte práce až nad hlavu, čaká na vás priam detektívne pátranie so širokým okruhom podozrivých, množstvom dialógov a len občasnými bojmi. Ale rozohriať svoje zaklínačské kosti môžete súbojmi v kanáloch a bažinách, kde sa poflakujú utopenci, mäsožravé rastliny a ryboľudia. V treťom akte sa oblasť vášho pôsobenia rozšíri o zbohatlícku štvrť, kde sa zapletiete aj do politických machinácií a stretnete ďalších známych z minulosti a Salamandra už začína poriadne vystrkovať rožky. Z mesta  plného špiónov a korupcie a bažín sa určite radi premiestnite na breh jazera a do dedinky Bahnice obklopenej poliami, kde sa práve chystá svadba, ale samozrejme niečo sa pokazí. A možno za to môžu bytosti z ostrova... Finále sa opäť odohráva v meste, ale už aj priamo na zámku a pod ním...

Zoznámte sa, Geralt z Rivie alias Zaklínač.



Hoci dej vás neomylne vedie určeným smerom, niekedy máte možnosť svojimi rozhodnutiami ovplyvniť určité zložky príbehu. Výsledný efekt sa prejaví v podobe rôznych odchýlok v príbehu a napokon v závere hry. Niekedy sú to však len menej významné rozhodnutia, ktoré trochu odlišne formulujú zážitok z hry. Prvá voľba vás čaká hneď v úvode, kde sa rozhodnete buď pre obranu laboratória, alebo si zmeriate sily s chimérou na nádvorí. Potulovať sa budete kade-tade, ale určite vám neunikne, že hoci je svet pomerne rozsiahly a prepracovaný, v skutočnosti máte značne obmedzený pohyb v krajine. V meste je to celkom pochopiteľné, no v podhradí, na poliach a v okolí dediny je to dosť stiesňujúce. Zaklínač, ktorý v boji hravo preskočí nepriateľa, tu obchádza malé drevené ploty, nevie sa predrať húštinou, neprebrodí rieku a pohybuje sa takmer výlučne po oklieštených cestách a chodníkoch. Rozhodne to nepôsobí príjemne. Na druhej strane, lokality vyzerajú veľmi presvedčivo a v krajine sa skvele orientujete vďaka minimape a mape s vyznačenými bodmi a možnosťou navigácie na určené miesta a to aj podľa zvolenej úlohy.

Geralt získava skúsenosti za boj a plnenie úloh a zlepšuje sa, čo nie je nič neobvyklé pre hrdinov RPG. Samotný rozvoj postavy však už neobvyklý je. Úpravy hrdinu vykonávate v štádiu meditácie. K meditovaniu potrebujete nájsť ohnisko, alebo využijete možnosť oddychovať v príbytku NPC postáv. Tu otvoríte menu hrdinu, kde vidíte rôzne súčasti postavy začlenené v štyroch kategóriách. Vlastnosti zahrňujú základné atribúty, silu, obratnosť, výdrž a inteligenciu. Znamenia sú doplnkové bojové schopnosti, ktoré v podstate zodpovedajú kúzlam a je ich päť. Potom sú tu po tri voľby v kategórii Oceľový meč a Strieborný meč. Každá schopnosť v každej kategórii obsahuje sortiment vylepšení rozdelených do niekoľkých výkonnostných úrovní. Na vylepšenie všetkých uvedených súčastí používate skúsenostné body, takzvané talenty. Sú tri druhy talentov.  Bronzovými vylepšujete prvky na nižších stupňoch. Keď hrdina dovŕši 15 úroveň, dostáva strieborné talenty, ktoré zlepšujú prvky na strednom stupni vývoja. Po 30 úrovni máte prístup k zlatým talentom a voľbe najlepších prvkov.

Rozvoj všetkých parametrov je atypický a to dokonca aj v prípade základných atribútov. Napríklad sila neznamená väčšiu nosnosť alebo mocnejší úder, ale vylepšuje hneď niekoľko hrdinových vlastností. Pomôže vám zvýšiť počet životov, zlepšiť krytie, alebo výdrž, keď je hrdina pod vplyvom alkoholu,  Obratnosť zas zahrňuje odrážanie striel, zvyšuje odolnosť voči oslepeniu, ale napríklad aj umožní získavať zo zabitých kreatúr alchymistické prísady atď. V prípade znamení pridávate doplnkové efekty, napríklad po odhodení nepriateľa chvíľkové ochromenie a šancu na jeho odzbrojenie a podobne. Možností je naozaj veľké množstvo a na vyššom stupni sú samozrejme efektívnejšie a ich účinok sa znásobuje. Zaujímavé je, že sú to takmer výlučne pasívne vlastnosti, ktoré sa automaticky uplatňujú v boji či vyvolaním znamenia.

Neraz je ťažké rozhodnúť sa, kam by bolo vhodnejšie investovať ťažko získané talenty, ktorých nikdy nie je dosť. Do istej miery vám v tom pomôže aj alchýmia. Geralt je predsa zaklínač a každý znalec zaklínačov vie, že ich silu znásobujú mutagény a odvary. Vytvorenie odvaru, ktorý vám pridá bronzový, ale aj zlatý talent, je síce skôr výnimkou, pretože vyžaduje prímes zo špeciálnej kreatúry, ktorú stretnete najčastejšie vo finále kapitoly, ale rozhodne pomôže. Ale odvarov, ktoré zvyšujú regeneráciu života, či energie, poškodzujú nepriateľov, alebo hrdinovi dodajú rýchlosť, môžete vyrábať koľko chcete. Prísady získavate od kupcov, ale častejšie zbieraním bylín, pozostatkov nepriateľov a kombinovaním s alkoholom. Byliny natrháte, len keď ovládate zber rastlín, navyše ich musíte poznať. Taktiež lepšie časti z nepriateľov získate, len keď poznáte svojho oponenta. Takže musíte čítať knihy a spoznáte nové plodiny a zistíte nielen, ako získať ďalšie užitočné veci z mŕtvol, ale aj ako efektívnejšie zabiť naštudovaného protivníka. Keď potom otvoríte menu alchýmie, opäť v režime meditácie, zobrazí sa zoznam receptov s vysvietenými odvarmi, na ktoré máte všetky suroviny. Stačí už len potvrdiť voľbu a je to. Odvary vytvoríte aj experimentovaním, bez receptu, vtedy ale môžu mať rôzne, aj negatívne účinky, ktoré spoznáte, až keď ich vyskúšate.

Zaklínač dokáže slušne bojovať, zviesť dokonca dryádu aj miešať odvary. Pozrite sa.

Azda najrozporuplnejšou súčasťou hry je boj. Je čiastočne atraktívny a súčasne dosť odpudzujúci. Rozhodne však originálny. Pozoruhodný experiment, ktorý však zrejme mnohých hráčov znechutí, pretože nie je domyslený. Nebezpečenstvo zvyčajne signalizuje medailón s vlčou hlavou, ak nie je nastavený na identifikovanie magických zón. Útok na nepriateľa začnete kliknutím na ľavé tlačítko myši, pričom Geralt vykoná základnú sériu útokov. Ak v pravej chvíli znovu použijete tlačítko, vykoná sa pokročilejšie kombo. Celkový efekt závisí od prvkov, ktoré ste si vybrali v rozvoji postavy a taktiež od výberu bojového štýlu. Silný štýl umožní zasadiť nepriateľom najtvrdšie rany, ale hrdina je málo pohyblivý. Rýchly štýl dovolí používať premety a kotrmelce a tak sa úspešne vyhnúť zásahom a súčasne sa hodí na boj proti veľmi pohyblivým cieľom. Skupinový štýl je určený na zranenie viacerých protivníkov naraz, teda keď čelíte niekoľkým nepriateľom. Jednotlivé štýly môžete meniť počas pauzy, ktorú využijete aj na vypitie odvaru. Zaklínač sa bráni automaticky, ale pomerne neefektívne. Preto je lepšie uhýbať sa do strán, alebo dozadu a používať piruety a premety. Často dlho trvá, kým sa Geralt rozhodne zaútočiť, respektíve medzi útokmi zaváha, čo nepriateľ hojne využíva a zasadí kruté rany. A to je dôvod, prečo vás boj bude nas... hnevať.

Imidž bitiek zachraňuje využívanie znamení. Získate ich z oltárov a potom využívate podľa potreby, ak je dosť energie. Znamenie Igni spôsobuje poškodenie ohňom. Yrden vytvorí pascu s rôznym efektom hlavne na mystické kreatúry. Axie umožní dočasne ovládnuť, alebo vyľakať nepriateľov. Quen vytvorí ochranné pole, brániace hrdinu. Zrejme najužitočnejšie je však znamenie Aard. Získate ho hneď na počiatku hry a bez neho si osobne neviem predstaviť úspešný boj. Toto znamenie vyvolá telekinetický výboj, ktorým jednak odstránite z cesty prekážky, ale hlavne odhodíte nepriateľov. Je to niečo podobné ako schopnosť Jediho v Star Wars. Efektné je zvlášť po vylepšení, keď nepriatelia padnú na zem a sú chvíľu paralyzovaní. A práve to je moment, keď si vychutnáte ničivé zakončovacie útoky, pri ktorých zabijete nepriateľa jedinou ranou a to aj keď má plný život!

Veľmi málo protivníkov odolá znameniu Aard, takže so zakončovacím útokom ich skutočne zložíte za pár sekúnd a počítajte s tým, že tieto údery sú naozaj brutálne. Trochu ťažšie je to pri skupine protivníkov, ale aj vtedy sa dá dobre používať. Pri troche šikovnosti ich „jednoúderovkami“ pobijete jedného za druhým, lenže musíte pobehovať pomedzi nich a nenechať sa obkľúčiť. Ale aj to nefunguje vždy. Geralt obkľúčený nepriateľmi a ešte k tomu v miestnosti, to je skutočne odporná vec, pretože sa veľmi ťažko ubránite presile. Nepriatelia vám bránia v pohybe, prerušujú vaše začaté útoky a rýchlo vás pripravia o život. Skrátka hnus, ktorý nejedného hráča dotlačí k nadávkam, prípadne búchaniu do klávesnice a hádzanej s monitorom. Niekedy vás zachránia úhybné manévre a odvary, ale nie vždy. Zmierte s tým, že Geralt nie je bojovník vhodný do prvej línie, skôr záškodník a skaut, ktorý prežije s taktikou „udri a stiahni sa“ a potom sa vaše šance prežiť zvýšia.

Bojová výstroj predstavuje ľahký odev, nejaké prstene a niekoľko zbraní. Vo výbave by nemal chýbať oceľový zaklínačský meč na bežných protivníkov a strieborný, určený na ničenie nadprirodzených kretúr. Veľmi vhodné je mať fakľu, čo je okrem špeciálneho nápoja jediný spôsob, ako vidieť v temných oblastiach, kde inak doslova narazíte na čiernočiernu tmu. Geralt môže zobrať aj iné zbrane od protivníkov, zvyčajne sa však nehodia pre zaklínača a tak s nimi nie je možné používať zaklínačské štýly boja. Strelné zbrane Geralt nepoužíva. Účinok mečov sa dá zlepšiť brúsením, potieraním jedmi a doplnením o rudy a runy, ktoré vám do meča vkuje kováč. S Geraltom sa môžete zúčastniť aj nepovinných pästiarskych súbojov. Odohrávajú sa v krčmách a vaša úloha je jednoduchá, vykrývať súperove údery a zložiť ho k zemi. Okrem tohoto doplnku je príjemným spestrením aj poker s kockami, s nenáročnými pravidlami.
 
NPC žijú vlastným životom, modlia sa, spia (dokonca niekedy v nočnej košeli) a čo ma naozaj dostalo, keď začalo pršať, dedinčania sa schovali pod most a strechy a dokonca nadávali na dážď! Teda hromžili hlavne strážcovia, ktorým sa nepozdávalo, že za slabý plat musia moknúť pri bráne. Reakcie a jednanie  NPC postáv je naozaj presvedčivé a realistické a osobnosť im dodávajú aj skvele spís(k)ané dialógy spojené s českým dabingom. Hoci osobne uprednostňujem anglicky nahovorené hry, v tomto prípade si neviem predstaviť lepší jazyk ako je češina (prípadne poľština). Postavy v hre totiž používajú rôzny spôsob vyjadrovania, od noblesného a s nádychom archaizmu, až po vulgarizmy najhrubšieho zrna a pri tom tvorcovia využili moravské nárečie a miestami aj prvky slovenčiny, čím zdôraznili odlišnosť kultúr a ich prostredia. A verte, že niekedy sú dialógy pekne perverzné, nikto si tu totiž nedáva servítku pred ústa. Efekt je ohromujúci a postavy pôsobia až veľmi skutočne.

Ak ste čítali knihy Zaklínača v češtine a fascinovali vás práve dialógy, vedzte, že presne ten istý spôsob vyjadrovania používajú aj postavy v hre! No povedzte, dokáže angličtina nájsť vhodnú alternatívu napríklad k svojskému vyjadrovaniu trpaslíka Zoltána: „Toš to si ty, Geralte? Jako sa máš zaklínaču?" Veď dokonca ani poangličtený názov, The Witcher, nie je ideálnym prekladom slova Zaklínač, alebo ak chcete Wiedzmin. Geralt z Rivie je dielom slovanského autora a tak mu najviac pristane našský jazyk  a nie obohrané americké frázy, nemyslíte? A možno aj toto je dôvod, prečo zahraniční recenzenti dávajú hre výrazne nižšie hodnotenie, ako u nás a v okolitých krajinách. V tejto súvislosti musím pochváliť dabing, o ktorý sa postarali profesionálni českí herci a hoci niektoré postavy nahovorili tí istí aktéri, je naozaj vydarený.

Bohužiaľ, Shani sa chce naozaj len porozprávať, aj keď to vyzerá inak...



O Zaklínačovi by sme mohli hovoriť ešte dlho, hra je totiž nesmierne obsažná a bohatá. Geralt je neskutočne relistický, má svoje dobré aj zlé vlastnosti. Dokonca sa môže spiť ako delo a spávať so ženami, hoci škoda, že intímne chvíle sú rafinovane prekryté kartou s erotickým motívom. Aj tak je to však unikát, nepoznám RPG, kde by som z môjho hrdinu mohol urobiť Casanovu, ktorý dostane do postele každú druhú ženu (dokonca dryádu), tak ako tu. Ale treba sa pozrieť pravde do očí, hra Zaklínač nie je dokonalá a bohužiaľ nedostatkov je pomerne dosť.
 
Rozporuplné súboje, ktoré väčšinu hráčov sklamú, sme už spomenuli. Ďalšou neskutočne otravnou vecou je zdĺhavé nahrávanie. Často budete čakať na načítanie dát pri vstupe do inej lokality, alebo dokonca obyčajného domu. Ošomrete aj video sekvencie, ktoré sú síce kvalitné, ale pretože je ich priveľa a zobrazujú aj banality, hráča priam otravujú. Technických chýb je stále dosť, veľa aj po vydaní dvoch opravných patchov, čo vyšli hneď v prvých dňoch po vydaní titulu!  Je evidentné, že sa Zaklínač, napriek odkladom, dostal na pulty obchodov nedokončený a potreboval by minimálne niekoľko mesiacov na vyladenie nedostatkov a dopracovanie. Tlaky distribútorov, ale aj hráčskej komunity však už boli zrejme neúnosné.

Napriek tomu je Zaklínač veľmi životaschopný a obstojí aj v konkurencii titulov Oblivion a Gothic III, ktoré mimochodom mali aj horšie technické závady. Zaklínač prekonáva svojich konkurentov originálnymi nápadmi, ktorými sa v hre naozaj nešetrí, hoci napríklad nový spôsob boja nedopadol ideálne. Aj inteligencia NPC je tu lepšia a tváre nápaditejšie ako v Elder Scrolls IV, kde všetci vyzerali, ako by ich jedna mater mala. Naopak Oblivion a Gothic III ponúkajú voľnosť pohybu, ktorú v Zaklínačovi nenájdete.  V Oblivione zaujali aj lichôtky a vyhrážky, na mámenie informácií od ľudí, no Geralt to zas rieši pragmatickejšie a dotyčnú osobu radšej poriadne opije a tá vyzvoní, čo treba. Nebudem súdiť, ktorý titul je lepší, jedno je však isté, Zaklínač sa smelo môže postaviť po boku týchto kultových RPG.
 
Grafický engine Aurora v hre je skvelý a prostredie Zaklínača spracované úžasne, vrátane efektov, striedania dňa a noci a počasia. Len tiene hrdinu sa mi nezdali a nekorešpondovali s tieňmi okolia. Hru na stredných detailoch vcelku pohodlne spustíte aj na zostave, ktorá sa pohybuje už v rámci uvedeného minima a tak si azda každý vychutná interaktívny svet, ktorý je len krôčik od reality. Keď k tomu pridáme už pochválený český dabing a výbornú hudbu, dostaneme naozaj presvedčivý celok.
 
Hoci Zaklínač nie je dokonalý, jeho kvality výrazne predčia kvantitu. Zaklínač nesklamal, hoci mohol byť o niečo lepší, škoda hlavne tých zbytočných technických závad. Výsledné hodnotenie je s prižmúreným okom, ale zaslúžené. Veď napriek všetkému negatívnemu, čo tu bolo spomenuté, je to jednoznačne najlepšia RPG tohoto roka, s neopakovateľnou atmosférou, akú poznáte z kníh Andrzeja Sapkowského.

Zaklínač a Triss Ranuncul majú k sebe blízko.



Hardverové požiadavky:
Minimum: CPU 2,4 GHz, 1 GB RAM (1,5 GB pre OS Vista), VGA 128 MB s Pixel Shader 2.0



napísal uni 1.11.2007



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.