9.8

Okami

Recenzia pre PS2
emotívny vizuál
nebesky štetec
kopáčska minihra
dokonalá symbióza všetkých herných prvkov
hľadať nejaký nedostatok na tejto hre


Ako by asi vyzerala hra, keby Nintendo pozvalo Sony, aby pre ich platformu napísali hru? Odhliadnuc od najväčších sérií a hitov garantovaných len púhym názvom, môžeme rovno na behačku takisto aj FPS akcia zabudnúť. S veľmi vysokou pravdepodobnosťou by šlo o nákazlivú párty hru určenú pre všetky vekové kategórie. A akú hru by Nintendo vytvorilo pre Sony? Hľadať medzeru v hernom katalógu, ani pátrať po vymretých subžánroch, nemusíme. Na danú otázku jestvuje prostá a jednoslovná odpoveď. Okami.

Z času na čas sa ako lúč svetla spoza temných, ťažkých mrakov prederie hra, ktorá zastaví čas a dá vám chvíľu na premýšľanie. Je to ako proroctvo, o ktorom viete, že končí pre hrdinu smrťou. Výprava tak hlboká a zážitok tak podmanivý, že vám strach nedovoľuje zapochybovať. Je skutočne cesta za svätým grálom u konca? Je to skutočne matka všetkých hier a dokonalosť sama o sebe? Je to Okami, maják v strede rozbúreného mora, ktorý svetlom ostatným ukazuje cestu, cestu k božskej hrateľnosti. Cestu, po ktorej šliape len málokto. Okami je božskou hrou a pritom až desivo ľudskou. So zrušením kreatívneho štúdia Clover budete krútiť hlavou nad otázkou, prečo museli polobohovia z Clover skončiť. Osud je desivý. S vedomím, že božské svetlo svieti iba raz za čas, nebudete vedieť prestať, ale budete kričať, aby sa naturalistická výprava nikdy, ale NIKDY neskončila.

Okami v skutočnosti nikoho nešetrí a na nič sa nehrá. Postaví vás pred príbeh, rozprávaný už celých sto rokov a keď je už tak známy, tak vám ho celý naspojluje počas intra. Bez absolútne žiadnych ďalších prekvapení viete, že na vašej ceste budete musieť naraziť na veľkého bojovníka a že aj s jeho pomocou porazíte osemhlavé zlo menom Orochi. Kam by ste sa postavili, keby ste vedeli, že znovu prežijete legendu, tak ako si ju pamätajú celé generácie? Čo by to bolo za legendu, ktorá by sa v jednej slučke opakovala? Bolo by to veľké, OBROVSKÉ rozprávanie o strate viery, doby temna, zúfalých činov, hrdinstva a neodvratného konca.


Bojujte pomocou štetca alebo zbraní na chrbte vlčice.

Kde koniec začiatkom je

Všetko, čo bolo a je doteraz známe o Okami, bolo cielené. Legenda má svoj koniec, ale nepríde v okamihu, ktorý očakávate. Nepríde v momente, kedy by sa mala skončiť a poslať bohyňu Amaterasu vo vlčej koži skamenieť na kamenný piedestál, kde bude čakať ďalších sto rokov. Autori sa s vami od samého začiatku hrajú, svojim spôsobom revolucionalizujú systém rozprávania príbehov. Kým v iných hrách sa backstory, resp. pozadiu príbehu venuje stránka v manuáli, kniha, ktorú aj tak nik nečíta poriadne alebo niekoľko animácií, Clover si na to vyhrádza, a teraz pozor, rovnú polovicu hry! Okami má najdlhší prológ v dejinách videohier. Trvá približne 20 hodín, počas ktorých sa s legendou, stručne predstavenou v intre, dokonale zoznámite!

A ak si niekto myslí a uvažuje o príspevku do diskusie, že ako som si dovolil spojlovať, tak tu mám odpoveď. Hra totiž v tomto okamihu začína, ale o skutočnom začiatku silne previazanom na legendu nepoviem absolútne nič. Bodka. Po celú dobu hrania tušíte, že naznačovaný koniec nie je koncom. Keď padne po takmer jednej hodine! boss, zrazu sa cítite smutný a v rovnakom okamihu viete, že ste sa zahryzli do niečoho veľkého.

Hrať Okami je ako dívať sa na maľbu. Plátno máte do detailu zmapované, viete, akú má históriu a poznáte celú minulosť do poslednej sekundy. Ale ak máte v rukách štetec, môžete tú históriu zmeniť. Tvorením ovplyvniť vývoj udalostí a zanechať odkaz pre druhých. Ak si to práve predstavujete, tak prepnite do módu real, pretože tú legendu budete tvoriť, prežívať a znovu prepisovať zároveň!

Život sú farby a farby moc

Kreatívna stránka tvorí podstatu hry a je na nej postavená celá interakcia s prostredím. Rozvinie sa pred vami čisté plátno, na ktorom každým vašim krokom zanechávate stopy a vnášate naň farby. Svet žije v temnote a bez božského dotyku krajina zahynie. A keďže ovládate v Okami bohyňu v podobe bielej vlčice, dostáva sa vám do rúk aj najmocnejší nástroj všetkých čias, Nebeský štetec. Jeho moc je tak veľká, že dokáže jedným ťahom vdýchnuť život, ale si ho aj zobrať späť.


Obrovský svet skrýva tony pokladov, stačí ich len nájsť.

Nakreslením kruhu na oblohe prebudíte slnko, nakreslením polmesiaca premeníte deň na noc. Hra vám dáva pocítiť na každom kroku, že ste skutočným bohom s mocou tvoriť, ale aj ničiť. Amataresu po prebudení na začiatku hry stratí všetku silu, postupne však získavate naspäť všetky techniky, ktoré sú vo všeobecnosti nenáročné na kreslenie. Analogom pohodlne nakreslíte kruh, ale aj ľahkú slučku, o čiare nehovoriac. Navzájom sa dopĺňajú a hlavne v bojoch jeden bez druhého strácajú zmysel. Medzi technikami nejestvuje nadradený ťah, všetky sú na rovnakej úrovni a vďaka geniálne nadizajnovanému hernému svetu sa každý dostane k slovu rovnakým dielom.

Budete manipulovať s ohňom, opravovať mlynské kolo, budete kresliť mosty, či len obyčajnú šnúru na prádlo. Nebeský štetec vás s každou novou technikou dostane na miesta, kam ste dovtedy nemohli ani stúpiť. Naučí vás kráčať po vode, privolať vietor, či zmeniť jeho smer. Nie je to len štetec, ktorý časom naberá na sile, ale aj samotná bohyňa sa môže priučiť novým schopnostiam. Za poplatok sa dajú kúpiť nové metódy útokov, zlepšiť pohybové vlastnosti, či investovať do posmešku, ktorým počastujete nepriateľov.

Zelda natural

Čo boli tie nezmysly o vzájomnej tvorbe na začiatku? Okami je hra, ktorá (bez servítok) sprosto okopírovala koncept série The Legend of Zelda od Nintenda. Inými slovami Zelda natural. Nájdete tu toľko spoločných čŕt (od podoby hrdinu, cez ukecaného spoločníka, cez absenciu dabingu, respawn protivníkov, až po stavbu dungeonov a úloh), že vás napadne iba jediné, Twilight Princess a Okami museli vznikať v jednej firme a zdieľali jedného dizajnéra. Okami je natoľko obdarená úžasným prepojením všetkých herných prvkov, ktoré robia hru hrou, že legendu o Zelde schováva pohodlne do vrecka. Vlastne pri hraní sa pozastavíte ešte nad jednou vecou, prečo nie je Okami na Wii?

Tak ako sa v Okami mieša minulosť s prítomnosťou a obyvatelia Nipponu spomínajú na sto rokov starý súboj dobra so zlom, hru prežívate na pomedzí rokmi overených a dostatočne nadčasových mechanizmov. Môže to byť absolútne triviálna vec, ako vracanie života do vyschnutých stromov alebo vykopávanie zeleniny na záhrade, v podaní Okami to bude vždy zážitok. Každá jedna vec súvisí s druhou a spolu tvoria jeden ucelený, bezkonkurenčný svet, ktorému sa neotočíte chrbtom. Ani po 20 hodinách, strávených na jednom území, sa nenudíte, je tu vždy čo robiť a vy budete vedieť, že s novými schopnosťami sa možnosti ešte rozšíria. Kto by nechcel pozbierať všetky truhlice a nájsť všetky skryté poklady?


Okami vás konštantne zásobuje novými nepriateľmi a novými prvkami, takže sa nenudíte.

Môžete sa venovať rybolovu, kŕmeniu zvierat, prieskumu dungeonov, alebo prijmete ponuku na polovačku na monštrá. Okami je skrz na skrz dobrou hrou a nenechá hráča prehrať, čo je jeden z charakteristických znakov hier od Nintenda. Preto sú aj súboje jednoduché, ale len v prípade, ak viete, aká technika štetca a zvolená zbraň spôsobí nepriateľovi najväčšie zranenia. Boje sa vždy odohrávajú v uzatvorených arénach a monštrá vo svete zastupujú vlajúce zlovestné gobelíny, ktorým sa dá pohodlne vyhnúť.

To plátno žije

Ani tisíc obrázkov nerozpovie, ako sugestívne vyzerá hra v pohybe. Môže sa pochváliť najkrajšou cel-shadovanou grafikou v histórii. Jedinečný vizuál kombinuje 3D objekty a sprity s plavájúcimi čiernymi kontúrami, čo vyvoláva dojem, že kresba pred vami skutočne žije. Ak sa pozriete bližšie, zistíte, že dianie na obrazovke je namaľované na ryžový papyrus! Čo viac by si maliar mohol priať? Dokonalú kresbu Okami môžu jemne rušiť prázdne loading obrazovky, či absencia dabingu, čo pri kopírovaní konceptu Zeldy nemožno považovať za nedostatok.

Najväčší smútok vám vženie do očí skutočnosť, že štúdio Clover vydavateľ Capcom zatvoril. Akoby mračná nad Nipponom naznačovali, akoby cítili, že Clover sa stane iba krásnou spomienkou, na ktorú nechcete zabudnúť. Logo so štvorlístkom štúdiu šťastie neprinieslo, ale svoje nesmierne originálne posolstvo prenieslo do jedného z mnohých bonusov, hľadania zeleného svetla, na mieste ktorého vyhrabete štvorlístok. Krásna analógia.

Niečo musí zomrieť, aby sa zrodilo niečo jedinečné, niečo, čo sa vymyká tvorbe dnešných dní, niečo, čo je nadčasové a nesmierne originálne. Okami je legendou so statusom okamžitej klasiky. Tisíc míľová cesta začína jedným malým krôčikom a iba ten vás delí od Okami.


napísal spacejunker 15.2.2007



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.