Grim Dawn

napísal ViceVersa 16.8.2016 pre PC

9.0

Užívateľská recenzia

Desať rokov je dlhá doba. Stihnete sa za ňu napríklad postaviť dom, založiť strom alebo zasadiť rodinu. Pre ARPG fanúšikov je to míľnik, kedy sme sa dočkali spirituálneho nástupcu hry Titan Quest a jeho rozšírenia o Hádesove impérium s názov Immortal Throne. Grim Dawn nám priniesli vývojári práve vyššie zmienenej legendy a používa ten istý akurát markantne vylepšený engine.

 

Prvotná tvorba postavy nedáva veľa možností, zvolíte si muža alebo ženu, začiarknete či chcete hrať sólo alebo sa rovno k niekomu pridáte a nastavíte obtiažnosť. Na začiatku idete normal s tým, že si viete zaškrknúť možnosť veterán a hardcore. Možnosť Veterán pridá vašim enemákom nejaké to zdravíčko a odolnosti navyše, poprípade ich naspawnuje o pár kusov viac. Možnosť hardcore je klasika. Jedna rana, spíš jak vrana. No dobre, vaša postava toho vydrží viac, ale keď raz padne, nasleduje tvorba nového charakteru. Na prvé prejdenie mi prišla obtiažnosť normal celkom vyzývavá. Je pravda, že veľa závisí od vášho buildu, ale prechádzka ružovou záhradou to nebude. Po prejdení na obtiažnosti normal sa odomkne obtiažnosť Elite a po jej zdolaní Ultimate.

 

Úvod hry je priamy a rýchly, visíte na šibenici. Pár sekúnd pred vašou smrťou vyletí z hojdajúceho sa tela zelený duch zvaný aether a vyparí sa nevedno kam. Vtom jeden zo zúčastnených exekútorov dostane šialený nápad a prestrelí lano, čím vám zachráni život s domnienkou, že vaša posadnutosť pominula. Zlo vo vás už nie je, ale vaša telesná schránka je značne posilnená. A tu sa začína vaše putovanie. Zo začiatku vám nikto neverí, každý vás podozrieva a vy sa musíte postarať o prinavrátenie dôvery vo vás. A tým sa začína kolobeh klišé úloh.

 

Ako prvé vás pošlú preskúmať zdroj nemŕtvych, potom bažiny, neskôr zabezpečiť portál v meste. Do toho vám NPC pridávajú tu a tam side questy za ktoré nazbierate zopár cenných skúseností. A tu sa už dostávame k samotnému príbehu. Je tak nepodstatný ako michelinská reštauráciu v Somálsku. Viete že tam je, aj ho vnímate, ale.. To sa dá prekusnúť tým, že v primeranej miere autori dávkujú útržky napísané obyvateľmi Cairnu - sveta po ktorom sa pohybujete. Po ich prečítaní dostanete zopár bonusových expov a poskytnú zaujímavý pohľad na väčšinou posledné momenty života ľudí. O tom, ako sa volá posledný boss finálneho aktu sa dozviete asi desať minúť pred tým ako si z neho beriete vytúženú korisť. A to o príbehu hovorí za všetko. Nevadí, hra ho ani nepotrebuje. Miestami urobíte zásadné rozhodnutie, ktoré okrajovo ovplyvní ďalšie udalosti. Častokrát ide len o morálne rozhodnutia.

 

Levelovania si tu užijete oveľa viac. Celkovo sa dá vyšplhať až na level 85. Pri každom level-upe získate jeden bod pre atribúty a tri body pre vaše schopnosti. Atribúty sú tri, fyzická zdatnosť reprezentujúca silu, prešibanosť pre obratnosť a spirit pre duchovno. Je jasné, že keď chcete metať blesky nebudete dopovať body pre vašu fyzičku. Unikátne je, že v tejto hre cítite, že každým osadeným bodom v strome schopností vaša postava silnie. Teda aspoň do levelu 50, potom je to skôr o úpravách a dolaďovaní si postavy pre váš herný štýl. V hre môžete vyčistiť až 50 svätýň rozmiestnených po svete. Buď ich zbavíte od zla alebo opravíte dosadením rozličných komponentov. Za každú takto obnovenú svätyňu dostanete bod oddanosti. Tieto body môžete investovať do separátneho a bohato vetveného stromu pripomínajúceho ten z Path of Exile, len trošku v menšom. Tak či onak, v Grim Dawn máte postavu čisto vo svojich rukách. Ak zadáte body schopností alebo oddanosti niekam kam ste nechceli, v meste sa nachádza vedma, ktorá vám za poplatok body navráti. Z atribútov ani základných bodov vašich povolaní sa body vrátiť nedajú.

 

Povolania si volíte hneď dve. Prvé na leveli dva a druhé na desine. Celkovo ich je na výber šesť, čo je menej ako sme boli v Titan Queste zvyknutí, ale sú o to pestrejšie a dynamickejšie. Na výber sú Vojak pre hrubú silu a výdrž, Okultista ako ranger pomáhajúci si rôznymi kliatbami, olejmi, a jedmi, Čepeľ noci ktorý z nenazdania zasadí smrtiaci úder a zasa zmizne. Demolátor ľúbi palné zbrane, explózie a pasce. Zvyšnú dvojku nám uzatvára Arcanista a Šaman. Arcanista vyvoláva veci zo záhrobia, oplýva mágiou smrti a elementárnou mágiou. A šaman berie mágiu zo srdca prírody. Zabudnite na liečivé vlny ducha lesa.. Mäsožravý roj hmyzu rozoberie telá vašich protivníkov skôr než si všimnú že ich niečo uštiplo. Kombináciou dvoch archetypov povolaní môžete vytvoriť až šestnásť subclassov. Tank ktorý má okolo seba armádu posluhovačov? Dve pištole v rukách a totem ktorý dorazí každého kto sa k vám priblíži? Žiaden problém.

 

Grafika nie je najmodernejšia, ale to hre vôbec nevadí. Zabudnite na pastelové farbičky. Ako už z názvu vypovedá, grafika a dizajn sveta je ponurý, temný. Taktiež tu nie sú generované levely, celý herný svet Cairnu je precízne do detailu navrhnutý. A je úžasný. Nájdete tu rozpálené púšte aj snehom pokryté hory. Bažiny hemžiace sa hmyzom aj sopečné rokliny. Na  prvé poctivé prejdenie kedy všetko vyčistíte, všetko prečítate a prekutáte každý kút vám hra zaberie dobrých dvadsať hodín. A ani raz pri tom nebudete mať pocit z opakujúceho sa prostredia. Svet je navrhnutý dômyselne, skrýva neuveriteľné množstvo secretov, tajných stien a pasáží, ktoré budete odhaľovať až po viacnásobnom prejdení. Taktiež existujú miesta, kam sa dostanete až na vyššej úrovni alebo budete potrebovať predmet, ktorý nájdete až o pár aktov ďalej. Po dohraní hry sa môžete potulovať a plniť tak ešte nesplnené úlohy.

 

Pocit z ozvučenia už taký super nie je. Zvuky sú jednoduché a repetetívne. Neviem či to bol zámer autorov, ale napríklad ak má nepriateľ na sebe lifesteal, ktorým mu kradnete zdravie a premieňate na svoje, po pár minútach tvrdého a opakovaného zvuku budete chcieť zvuk vypnúť. Upečú vám mozog zaživa. Ambientné zvuky dotvárajú atmosféru, ale len chvíľu. Keď čistíte mučiarne a nebožtíkovia na stoloch trpeli v nevýslovných bolestiach a popritom počujete vreskot z pozadia, celkom tomu rozumiete. Keď tie isté výkriky počujete aj v zatopenej jaskyni, v osom hniezde, alebo banskej štóle, už len krútite hlavou. Hudobný soundtrack je na tom už výrazne lepšie. Dobrou správou je, že autori stále na hre pracujú, vylepšujú a pridávajú nový obsah v podobe cenovo dostupných DLC.

 

V Cairne zavítate do niekoľkých miest, kde nájdete obchodníkov, kováčov a zopár NPC s ktorými môžete pokecať. Ak kováčovi prinesiete plánok, dokáže vám vyrobiť silnejšiu zbraň, brnenie, prípadne vám vycraftí legendárny artefakt. Na ten budete potrebovať komponenty, ktoré padajú zväčša z najsilnejších bossov na najvyššej obtiažnosti, prípadne dungeonov, do ktorého môžete po použití kľúča vliezť iba raz. Ak umriete (mimo obtiažnosti Hardcore), potrebujete ďalší kľúč, na ktorý potrebujete komponenty, ktoré musíte farmiť. Taktiež hra používa systém frakcií, kde si môžete jednu stranu spriateliť a druhú naopak. Pre najvyšší stupeň rešpektu frakcií budete farmiť reputáciu a za odmenu si od frakčného obchodníka viete zakúpiť naozaj silný predmet. Legendárnych predmetov je ako šafránu, preto pocit zo získaného legendárneho štítu s pre vás potrebnými statmi bude nadmieru satisfakčný.

 

Samotný endgame už spočíva v nafarmení čo najlepšej výbavy. A pavúk craftenia je rozsiahly. Pár kusov toho a tamtoho a máte niete silnejší komponent. Silnejších komponentov tak zo dva z každého druhu a máte základ pre legendárny predmet. Zošesž základných častí a máte ho. Silu vášho gearu a buildu si môžete zmerať v PvP súbojoch. Taktiež je v hre zapracovaný systém achievementov (minimálne v Steam verzii hry), kde si môžete porovnávať vaše úspechy s ostatnými hráčmi. Napríklad pokorenie hry na Ultimate Hardcore má len 0,2% hráčov.

 

Inými slovami, Grim Dawn je pecka, ktorá sa vo svete ARPG nestratí. Konkuruje a v mnohom predbieha tituly ako Path of Exile či Diablo. Ak si k hre pustíte vlastnú hudbu a oželiete príbeh, čakajú vás za 25 éčok stovky hodín skvelej zábavy.

 

+ rozľahlý svet

+ dizajn prostredia

+ množstvo farmitelných vecí

+ cena

 

- hudba

- príbeh

- starší engine

- zopár menej podstatných chybičkiek (patche vychádzajú priebežne)

 

Celkové hodnotenie: 9 / 10






Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.