Rise of the Tomb Raider

napísal Boss Marťas 10.2.2016 pre PC

10

Užívateľská recenzia

Pred tromi rokmi vyšiel prvý reštart série Tomb Raider, ktorý hádam prekonal všetky očakávania. Autori vsadili na mechaniky série Uncharted a vložili ich do otvorenejšieho prostredia a pochopiteľne sa hra stala úspešnou. Iní jej vyčítali, že sa nedočkali prežívania, kedy by bolo nutné aj jesť či spať, no za to si hra mohla sama, keďže ju vývojári propagovali aj ako „survival“ titul, pritom bolo jasne patrné, že hra o tom nebude. Ja osobne som bol s hrou spokojný a prešiel som ju už veľakrát, pretože som netrpezlivo očakával pokračovanie.   



Hon za nesmrteľnosťou

Kto dohral prvý diel tak vie, že naša hrdinka sa nechcela vrátiť domov, aby sa zotavila z teroru, ktorý zažila na Japonskom ostrove, ale mala plán sa vydať na ďalšie dobrodružstvo, pretože zistila, že jej otec mal v toľkých veciach pravdu a ona mu pritom neverila. Rise of the Tomb Raider priamo nenadväzuje na minulý diel, má svoj vlastný príbeh od začiatku do konca, ale kto pozná dej z minula tak je to rozhodne plus a budete viac v obraze. Lara sa tentokrát vydala nájsť tajomné mesto Kitezh, ktoré sa nachádza niekde na Sibíri, ktoré má podľa informácií ukrývať tajomstvo ohľadom nesmrteľnosti, po ktorom pátral už Larin otec Lord Croft, čo ho nakoniec stálo aj život. Behom hrania sa dozviete niečo o minulosti samotnej hrdinky a jej rodine vďaka flashbackom a vlastne vôbec prečo sa rozhodla na toto šialené dobrodružstvo vydať. Možno by neuškodilo, keby nám vývojári pripravili jednu úroveň, keď bola Lara ešte dieťaťom, keď strávila čas so svojim otcom a slúžilo by to ako tutorial, ale to už hľadám chybu tam, kde nie je. Rozhodne sa mi páči ako scenáristi začali budovať históriu Lary, ktorá je diametrálne odlišná oproti pôvodnej hre z roku 1996. Keďže sa jedná o reštart tak je pekné, že začali úplne od nuly.

Po stratenom meste, ale nepátra len Lara, ale aj tajomná organizácia Trinity, ktorá chce mocnú zbraň vlastniť, ale nakoniec toho o nej veľa v hre vysvetlené nie je, pretože si autori rozhodli vytvoriť pôdu pre ďalší diel, ale nemusíte sa obávať, že by bol príbeh nejako schválne useknutý ako to býva v dnešných hrách zvykom. So záverom hry som bol osobne spokojný, ale elegantne dokáže hráča nalákať na ďalšie epické dobrodružstvo. Príbeh určite nie je na zahodenie, aj keď sa nejedná o nič originálne(to hádam ani nikto nečakal), má niekoľko nečakaných zvratov, výborne tempo a je vyrozprávaný formou cutscén, z ktorých sa prirodzene vrátite do hry. Je dobré, že hra vykreslila aj motívy protivníkov, prečo aj oni potrebujú odhaliť tajomstvo nesmrteľnosti. Nebudem tu, ale zbytočne spoilerovať, pretože príbeh stojí za pozornosť a je dobre, že vývojári ho celý neodhalili pred vydaním hry. Rozhodne, ale nesúhlasím s názormi, že príbeh za nič nestojí, pretože to nie je pravda.



Zima ako v ruskom filme

Už od prvej minúty začína Rise of the Tomb Raider na plné gule, len tak tak Lara prežije lezenie na vrchol a než sa stačí zahriať už sa nachádza v inej lokácií. Až príjazdom na Sibír sa situácia mierne upokojí, ale na odpočinok zabudnite. Hra vám nedá vydýchnuť až kým sa vám na obrazovke neukáže záverečné titulky, pretože sa jedná o divokú jazdu od ktorej sa vám bude ťažko odchádzať. Hrateľnosť je postavená na základoch z minulého dielu, len to teraz pôsobí prirodzenejšie a prepracovanejšie.

Samotný Sibír, v ktorom sa bude odohrávať hlavná časť celej hry, je krásne spracované a má veľa lokácií s výborným dizajnom, medzi ktorými môžete cestovať pomocou rýchleho presunu pomocou táborov. Čakajú na vás hrobky, rôzne skryté predmety, dokumenty, rôzne pasce a samozrejme aj divoká zver od vlkov a hlavne silných medveďov, ktorí by si radi zakúsli do Larinho jemného mäska. Že tu Lara nie je vítaná pocítite na vlastnej koži, ale popritom si všimnete jej vývoj. Už to totižto nie je tá vystrašená dievčina, ktorú minule vystrašilo aj uprdnutie. Ak sa bude teraz triasť tak už nie od strachu, ale od krutej zimy. Lara už má dačo za sebou a tak ju rôzne nástrahy len tak z miery nevyvedú.




Akcia s filmovým nádychom

Hráči mali predovšetkým obavy, že hra bude až príliš akčná a nebude sa držať toho čo preslávilo staršie dieli. Akčné pasáže samozrejme v hre sú, keďže sa prevažne jedná o akčný titul, ale nijako to hru nenarúša. Akčné pasáže sú skvelo spracované a majú doslova filmový nádych a je radosť to všetko prežívať. Keď som prechádzal sériu Uncharted tak som si myslel, že som videl už všetko, ale Rise of the Tomb Raider ma vyviedol z omylu. Zbesilý útek pred lavínou trvá len pár minút rovnako ako útek pred helikoptérou, ale je to fantasticky spracované tak na to hráč len tak nezabudne a povie si, že to ešte v žiadnej akčnej hre v takom prevedení ešte nevidel a tak si ich maximálne užije. Viac momentov už pre vaše dobro spomínať už nebudem. Hnusáci môžu povedať, že je to nereálne a príliš prehnané, ale hry sú tu pre zábavu.

Čo sa sa bojov s protivníkmi týka tak tie prešli miernymi úpravami. Stealth tu už lepšie funguje a niekedy má hráč na výber či sa hrou klasicky prestrieľa alebo ich bude potichu likvidovať alebo sa im úplne vyhne. Celkovo je tých možností viac a potešilo ma, že sa Lara naučila vyliezť na strom a odtiaľ na protivníka skočiť a zlikvidovať ho ako správny Assasín. Ani vo vode nie je úplne bezbranná, pretože nemá problém protivníka vtiahnuť do vody a ho uškrtiť. Len je škoda, že nezapracovali na viacerých animáciách ukončovacích úderov lebo po čase ma omrzelo pozerať stále na tú istú animáciu, je to síce drobnosť, ale o to viac by potešila. Za to umelá inteligencia protivníkov spĺňa typický štandard. Snažia sa kryť, prípadne Laru obísť a keď vedia, že Lara prebíja zbraň tak agresívne zaútočia. Ale boje nie sú zložité, stačí sa dobre kryť a byť pohotový. Skôr nepriatelia so štítom sú trošku tvrdí oriešok, pretože sa s ním vedia dobre kryť, ale dá sa s nimi vybabrať, keďže zbraňový arzenál je bohatý.




V minulom dieli som si obľúbil luk a tak nechýba ani tu a teraz je obohatený o viaceré druhy šípov, ktoré si momentálne môžete aj vyrobiť z nájdených surovín. Niektoré sú dobré na protivníkov, iné na zvieratá a vyriešite z ním aj veľa logických hádaniek.

Inak je v hre klasicky niekoľko druhov pištolí, samopalov a nechýba ani stará dobrá brokovnica a podobne ako minule ich je možné vylepšovať tentoraz aj vďaka surovinám, na ktoré narazíte. Čo ma mierne zarazilo je, že si Lara počas hry aj vylepšuje jazykové znalosti vďaka nájdeným dokumentom a nápisom na stenách. To si akože Lara myslí že je nejaká archeologička, keď neovláda cudzie jazyky? Akože to ma fakt rozosmialo, aj keď chápem ten princíp. Nové schopnosti získate za špeciálne body, ktoré získate behom hrania. Systém je v podstate rovnaký ako minule.  



Vývojári počúvali fanúšikov a tak sa snažili akčné pasáže dávkovať rozumne s prieskumom prostredia a rozhodne vytvorili zaujímavejšie logické hádanky, ktoré nie sú ani príliš zložité no ani jednoduché. Niekedy prídete na riešenie hneď inokedy to potrvá, no pocit z uspokojenia, že ste na to prišli vo vás zostane.

Rise of the Tomb Raider som prešiel za 14 hodín a hru som splnil na 63 percent. Keď hlavný príbeh dohráte tak je možné sa vrátiť do otvorených lokalít a môžete ísť získavať všetky dokumenty, splniť vedľajšie misie pre vašich spojencov za ktoré získate šperhák, či bonusové predmety na zbrane. Mňa osobne najviac oslovili samotné hrobky. Hrobky sú rozhodne lepšie spracované oproti minulému dielu a niekedy mi trvalo kým som prišiel na ich vyriešenie. Hrobiek je dokopy deväť a prijal by som ich aj viac, ale pokrok oproti jednotke bol lepší čo ma prekvapilo. Za ich splnenie Lara získa ďalšie schopnosti, napr. sa jej vyznačia pasce kým od nich vstúpite tak vás nemilo neprekvapia. V hlavnom menu je mód „Expeditions“, kde na vás čakajú rôzne výzvy, kde sa môžete predbiehať s ostatnými hráčmi vo vyššom skóre a takisto vytvárať vlastné misie s úlohami. Rozhodne lepšie riešenie než strácať čas s multiplayerom, pretože nie že by bol v minulom dieli zlý, ale chýbala mu duša.



Najkrajšia verzia = PC

Zatiaľ čo majitelia Xboxu 360 a One si hru už užívajú niekoľko mesiacov kvôli časovej exkluzivite od Microsoftu tak PS 4 verzia príde pravdepodobne až ku koncu roka 2016. PC verzia však našťastie prišla skôr než by sme čakali a rozdiel oproti konzolovej verzií je jasne patrný. PC verzia je po obsahovej stránke rovnaká, ale dôležité je že na PC verzií pracovali ľudia z Nixxes, ktorí sú zodpovední aj za port predošlého dielu a vydaril sa im aj port na starý Xbox 360, kde Rise of the Tomb Raider na už chabý výkon konzoly vyzerá k svetu. Port sa vydaril, pretože engin od Crystal Dynamics je skvelo navrhnutý. Skvelé je že je možné meniť grafické nastavenie počas hrania, nič nie je nutné reštartovať a tak za behu vidíte ako sa mení vizuálna kvalita hry. Hra na maximálnych detailoch vyzerá naozaj nádherne a jedná sa hádam o najkrajší next-gen titul súčasnosti. No to si vyžiada aj svoju daň, no posúďte sami:

Operačný systém: Windows 10 64 bit

Procesor: Intel Core i7-3770K

Pamäť: 8 GB RAM

Grafická karta: NVIDIA GTX 980Ti 2560x1440 alebo NVIDIA GTX 970 1920x1080

DirectX: Verzia 11

Pevný disk: 25 GB volného miesta



Ale hru rozbehnete aj na starej GeForce GTX 960 s 2 GB VRAM, s ktorou sa dostanete na úroveň Xbox One s tým rozdielom, že sa dočkáte vyššieho frameratu. Úplným minimom je GeForce GTX 650, kde budete musieť hrať na nízkych detailoch a nízkom rozlíšení, no a na nich hra vyzerá naozaj mŕtvo a vytratí sa tá kúzelná atmosféra. Samotné scény sú totižto fanstastické a je vidno, že každý jedne efekt tu má svoj účel o čom sa presvedčíte sami keď uvidíte tie krásne výhľady, spracovanie snehu alebo vymodelované chrámy či hrobky a z Larinej tváre rozpoznáte jej emócie, ktoré pôsobia naozaj živo. Pochváliť musím aj Larine vlasy, respektíve ich simuláciu, ktoré sa tentoraz vydarili a hlavne sú už lepšie optimalizované. Na ne použili technológiu „PureHair“, ktorá dokáže rozhýbať až 30 000 jednotlivých vlasov čo je rozhodne náročné a preto v takej Xbox verzií bežia cutscény v nižšom rozlíšení 1440x1080. Ak niekomu posekávajú cutscény tak mu pomôže daný efekt vypnúť a keď som pri tých vlasoch tak musím spomenúť, že Lare zostáva na hlavičke krásny sniežik. Čo je však dôležité, že som behom hrania nenarazil na žiadne problémy s behom hry. Hra mi ani raz nepadla, vôbec nebolo nutné ju reštartovať kvôli nejakej chybe. Vysoké HW nároky sú za danú krásu určite ospravedlniteľné. Opomenúť nesmiem ani animácie samotnej Lary a chovanie celého jej tela. Všetko pôsobí reálne, čomu dopomáha aj správne nasvietenie jednotlivých scén. Pochváliť musím aj soundtrack hry, ktorý je rozhodne zapamätateľný a veľmi rýchlo som si ho obľúbil a podobne sú na tom aj zvuky a dabing. Ovládanie samotnej hry zostala prakticky bez zmien a ovláda sa podobne dobre ako väčšina dnešných hier.   

        

Pokračovanie nabudúce

Ľudia z Crytal Dynamics výborne nadviazali na predchádzajúci diel. Vzali to čo dobre fungovalo minule a vylepšili to k dokonalosti. Hra ponúka zaujímavú zápletku, výbornú akciu obohatenú o stealth prvky a k tomu výborné hádanky s polus s prieskumom prostredia a to všetko zabalené do úžasného grafického spracovania. Na Rise of the Tomb Raider budete spomínať ešte dlho po dohraní. Hra má nejaké tie svoje nedostatky, ale mne sa to veľmi páčilo a jeden plusový bod je len za samotnú sexicu Laru.     

     






Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.