Fallout 4

napísal wellbi 18.1.2016 pre PS4

8.5

Užívateľská recenzia

Pamätám si to ako včera. Bolo už dávno po práci a ja som sedel spotený u svojho želiezka, čakajúci na začiatok E3 prezentácie. Čakal som len na jednu hru. Sedem rokov čakania. Čakania na tú perfektnú hru. Začala hrať ikonicko hlboká melódia série a v jej climaxe prišiel na pódium Todd Howard. Fanúšikom oblečených v power-armoch tak aj mne vtedy ukvapla slza, keďže s Toddom Howardom prišiel na pódium aj Fallout 4. Premňa osobne to bol najlepší moment celej E3 2015. 

Nebudem klamať, do Falloutu som mesiac a niečo od vydania ponoril viac než stovku hodín. Nebudem klamať, sériu Fallout milujem (rovnako ako TES), a tiež nebudem naťahovať, táto hra naplnila očakávania. Milovať túto sériu ma naučil spin-off New Vegas, ktorý predstavil post-apokalyptický svet v úplne inom svetle, ukázal že v ňom stále môže byť funkčná civilizácia a povedal nelineárny príbeh, o ktorý sa budete zaujímať. Fallout 4 tieto veci ale posunul ďalej, a pridal detaily. Už zo začiatku poviem že táto hra za tých 69,99€ (ako ju jeden nemenovaný slovenský obchod predáva) plne stojí. 

Je rok 2077 a vy sa zobúdzate do krásneho víkendového rána. Vy, váš parner a syn ktorý sa chystajú ísť do parku. Zaklope vám na dvere človek, klasický podomový predajca ktorý vystúpil z dodávky s napísom Vault Tech. Hovorí že vaša rodina bola prihlásená do programu Vaultov, ktoré slúžia na evakuáciu v prípade atómovej hrozby s Čínou. Vyplníte všetko čo vám dá, hlavne aby už bol preč. O pár minút neskôr vás váš robot Coddsworth upozorní na núdzové vysielanie v televízii. Redaktor v televízii zhrozene hovorí že na ameriku letia atómové rakety, na čo v momente vypadne signál. Musíte sa dostať do Vaultu, poslednej záchrany pred skázou. 

Jediné čo beriete je syn Shaun a utekáte k neďalekému Vaultu. U neho sa už zhromaždila pekná skupinka ľudí a vojakov, ktorí argumentujú o tom koho pustiť dnu. Vy, ako vybraní máte zelenú kartu a utekáte ku výťahovej plošine. Spadli prvé bomby a atómový prach ide k vám. Plošina ide pomaly dole a zatvára sa. Ste zachránení. Vault 111 je ale veľmi temné miesto. Idete cez kontrolu kde si neskôr oblečiete ikonický modrý oblek. So slovami že vás idú dekontaminovať vás ale hlboko-zmrazili čoho dôsledku ste nestarli celé storočia. 

 

Radiačné búrky vám občas otvoria ústa svojou krásou.

Otvárajú sa vám ale pomali oči, a vidíte vo vedlajšej cryo-bunke že neznámi muži berú vašeho syna. Zabili jeho otca, keďže im ho nechcel dať a vás iba chladne obišiel. Vy sa neskôr rozmrazujete. S tým že vášho syna Shauna musíte nájsť. Za každú cenu. A pomstiť aj vašeho partnera. 

Ako som Fallout hral, hlavný príbeh ma vedel prekvapiť. Nebol AŽ tak predvýdateľný ako u trojky, a dosahoval rovnakých kvalít ako New Vegas. Je nelineárny a je tu viacero koncov, ktoré pôsobia rozdielne. Príbehových questov je tu iba 13, so zvyšným príbehom vám pomôžu 4 frakcie (môžete byť u všetkých štyroch v jednu dobu). Tie si teraz rozoberieme: 

Prvou sú Minutemeni. Sú to dobrí muži ktorí chcú pomôcť bežným  ľudom vo svete. Nemajú nejaký väčší ciel ani motív, takže sú veľmi osobná frakcia a (pokiaľ niečo nepokazíte), môžete ju mať aj pokiaľ si idete s inými. Ich questline nieje až taký zaujímavý, viacmenej sa točíte okolo dobytia vašeho hradu, a potom posledný velký boj. Druhou frakciou na akú narazíte bude Brotherhood of Steel. Tí boli doteraz v každej Fallout hre (a v každej mali aj trochu iné postavenie), no tentokrát sú oni tí zlí (keď sa na to tak pozriete), keďže sa chovajú ako 100% nacisti, a ide im iba o technológie. Ich questline sa točí okolo postavenia Liberty Primea, obrovského 20 metrového robota a následné podmanenie si sveta. 

Ako budete postupovať v hre, narazíte na Railroad, ktorí sú presní opak od Brotherhood Of Steel. Snažia sa ochrániť slabších a aj diskriminovaných (synthov). Okolo toho sa celkovo točí aj ich questline, takže tiež o moc neprichádzate. Poslednou frakciou ktorú nájdete je Institute, teda ľudia za výrobov synthov. Pýtate sa čo je Synth? Synth je človek z mäsa a kostí (umelo vyrobený) s umelo vytvorenými myšlienkami a pocitmi. Presne tých vyrába daný Institute, na obnovenie pôvodného sveta. 

Aby ste mohli vidieť všetko od štyroch frakcií, musíte hru prejsť minimálne štyrikrát. Každá frakcia má svoje slabšie a silnejšie stránky, nezabudnuteľné postavy ale aj generických panákov a hlúpe fetch-questy. Mne najviac prirástol ku srdcu inštitút, keďže som niečo podobné vo Fallout univerze ešte nestretol, ale rovnako som si užil asi všetky frakcie rovnako. Jediný problém mám, že všetky frakcie sú nechutne čiernobiele. Čo to znamená? Každý v Brotherhoode je sku*vený nacista, každý v inštitúte je vedátor s IQ 900 a každý u Minutemen je dobrák od kosti, ktorý by položil život za dobro Commonwealthu. Proste keď vidíte takéto diery v scenári už po 4-krát v danej sérii, tak vás to začne hnevať. 

Už od začiatku hry ste vhodený do krásne vymodelovaného Bostonu (Commonwealthu), ktorý od dôb Skyrimu môžem prehlásiť ako jeden z najlepšie nadizajnovaných svetov aké Bethesda urobila. Hra sa môže pišniť veľmi detailne urobeným centrom Bostonu, v ktorom ak ste boli, začnete okamžite spoznávať všetky turistické atrakcie/záchytné body. V strede mesta sa nachádza obrovská Trinity tower a je tu aj bostonský kanál (kde na vás čaká seriový vrah). Pokiaľ ste fanúšikom urban exploringu, mesto je tak-akurát zničené aby sa dalo rozpoznať. 

 

Niektorí ľudia vyzerajú akoby ich Bethesda vytiahla z Morrowindu (2002)

V Bostonskom baseballovom štadióne sa počas apokalypsi zrodilo Diamond City, stred Commonwealthu. Ako hlavné mesto má svoj charakter, je plné obchodníkov a dobre napísaných postáv (stretnete tam Piper). Panuje tam ale tvrdá stráž a nenávisť voči každému kto nieje človek. Hneď vedľa je Goodneighbour, čo je tiež veľmi osobitná lokalita. Po celom Commonwealthe budete ale nachádzať väčšie či menšie mestečká a dedinky, no viacmenej nepriateľské. Nepáčia sa vám dané lokality v hre? Postavte si vlastné!

Jedna z noviniek je stavanie vlastných Settlementov, kde môžete v pokoji žiť a hospodáriť. Stavenie v FPS hre funguje asi tak ako si to predstavujete, vyberiete z menu stenu, nábytok či inú nezbytnú vec, a tú môžete po vašej dedine lubovolne položiť. Pokiaľ sa venujete tomuto aspektu hry dostatočne dlho, môžete postavať kolosálne (aj keď stále rozpadnuto vyzerajúce) mestá), v ktorých budú žiť desiatky postáv. Ako je ale pri Bethesde bežné tak ani táto časť hry sa nezaobišla bez bugov a veľakrát sa vám stane, že objekty budú lietať vo vzduchu, či vám nepôjde položiť predmet. Svoje mestečko si tiež budete musieť čas od času obrániť pred banditmi, no to už je nutná formalita pri vašom meste. 

Vo svete divočiny je to už ale generickejšie, keďže viacmenej slúži ako výplň medzi mestami, no aj tu musím vyzdvyhnúť lokalitu Glowing Sea. Je to miesto kde pôvodne spadli atómové nálože a kde to pripomína Fallout 3. Glowing Sea je plné tajomstiev a nebezpečia, takže isto stojí za prieskum. Druhou vecou je že neviem ako je Glowing Sea veľké. Presahuje ďaleko za hranice mapy (hej, dá sa tam voľno potulovať), a môžete ísť oveľa oveľa ďalej než máte. 

Otázka ale znie: Oplatí sa objavovať svet? Áno. Okrem veľkej satisfakcie je mapa plná k presknutiu ikonkami všetkého druhu, a v Commonwealthu je aj po bombách veľa čo vidieť. Svet je okrem desiatok questov plný pokladov až k prasknutiu. Neskúmal som moc ako funguje level scaling, no na neporaziteľných nepriateľov som v hre nenarazil (hral som na normal), a až na menšie resty môže byť exploring aj relaxačný. 

Po vydaní nastala menšia kontroverzia kvôli stereotypným questom, s čím čiastočne súhlasím. Veľmi vela questov (aj hlavných) boli na štýl: Choď do tejto starej budovy-zabi nepriateľa druhu X, prines/daj niekomu vec X, príď pre odmenu X". Väčšinou má takúto náplň 90% questov (ktoré si ajtak užijete), no keď nájdete niečo špeciálne, o to viac si to zapamätáte. Keď som sa raz motal Wastelandom, tak som našiel dieťa v chladničke ktorému som hladal rodičov. Narazil som taktiež na pirátskych robotov v lietajúcej lodi (v hre to vyzerá vtipnejšie než na papieri), či divný príbeh nesmrtelnej rodiny. U questov ako tieto sa tvorcovia vážne vyhrali a vždy máte morálnu voľbu ku komu sa pridať/čo urobiť. 

Čo sa ale nepodarilo je nový dialogový systém. Vždy ked s niekym hovoríte, tak máte na výber 4 možnosti (nabindované na šipky či znaky na playstatione), ktoré sa väčšinou skladajú z dvoch slov. Je veľmi časté že ani neviete čo dopredu vaša postava povie, keďže často tvorcovia vyberú zlé slová na situáciu. 99% dialógov (nepočítam obchody) tu máte aj sarkastickú možnosť, no vaša postava väčšinou povie tak zlý vtip, že by som sa hanbil aj za ňu. Chápem že tvorcovia chceli ísť viacej filmovejším štýlom dialógu (ako v prípade nového Zaklínača), no dokakali to dizajnom. 

 

Spoločníci ako Piper pôsobia kvalitou scenára ako z úplne inej hry

Počas vašej cesty Wastelandom sa musíte vyzbrojiť po zuby. Na výber máte cez päť desiatok staronových zbraní, cez ručne vyrobené pipe-zbrane, klasické zbrane (9mm, Assault Rifle), hypermoderné kúsky z dielne Institutu a aj ťažké zbrane ako Minigun či Fat Man (striela to mini-atómovky!!). Zbrane prešli od Tretieho Falloutu obrovský kus cesty, a môžem povedať že ma prestrelky vo Falloute konečne začali baviť. Každá zbraň má svoj spätný ráz a váhu. Zbrane sú (až na menšie výnimky) veľmi upravovateľné. U takmer každej zbrane sa dá zmeniť celková jej povaha, hlaveň, mieritká, môžete jej dať iný typ nábojov, atď, atď.. Ale za akú cenu? 

Každá vec ktorú môžete zobrať je vyrobená zo základných surovín (drevo, železo, sklo), ktoré potom môžete rozobrať a stavať z toho buď niečo na vás, na vašu zbraň, alebo na vaše sídlo. Všetko to začne pôsobiť veľmi organicky, až zistíte že na vec X nemáte surovinu X. Mne sa toto veľmi často stávalo s lepidlom keď som vylepšoval zbrane, takže som sa ho chystal hladať. Nájsť ale konkrétnu vec v tomto svete je ale nadľudská vec, takže to vedie len k väčšej frustrácii. Veci si obriaďujete ako vždy cez váš Pip-boy, ktorý prešiel menším grafickým updateom (ako celý HUD), a pôsobí rýchlejšie než predošlé verzie. Looting je taktiež v reálnom čase, čo ešte viacej zrýchluje hru. 

Fallout 4 sa prezentuje ako RPG, kde si každý level dávate bod do perkov. Tých je 240, a je to premňa najväčšia diera v celej hre. V Skyrime ste si každú úroveň dali 2 body, jeden do nudných atribútov a druhý do tej zábavnejšej časti (perku), ktorý často aj zmenil pravidlá ako sa hra hraje. Vo Fallout 4? Dostávate iba jeden bot, ktorý viacmenej dáte do zdravia/výdrže aby ste to vo Wastelande prežili. A ak hovoríme o gamechanging perkoch, nie sú tu. Väčšina perkov je na spôsob +20% to all pistols, čo je obrovský odklon od New Vegas, a premňa najväčším sklamaním. 

Podstatná vec je aj Power-Armor. Je to ikona Falloutu, a je kompletne prerobený. Tentokrát ho dostanete už v prvých minútach hry, a funguje ako tank, ktorý spaluje energiu a o ktorý sa musíte starať. Cítite sa v ňom ale ako boh vojny, a až na menšie nedokonalosti s upgrade systémom je takmer dokonalá časť hry. Pokiaľ v ňom nejste tak máte na seba oblečenie ktoré nájdete, ktoré vývojári obohatili o layering-armor system, kde máte na sebe vaše základné oblečenie a na to môžete dávať jednotlivé pláty ťažkého brnenia. Moc som tomu v prvých hodinách hry nerozumel, no pokiaľ máte dobré základné brnenie, ušetríte na liečivách.

Vo Wastelande narazíte na veľmi rozmanitých nepriateľov, kde častokrát musíte použiť úplne inú taktiku. Ľudských nepriateľov ako Synthovia, banditi, Ghoulovia musíte dobre odrezávať a poctivo dávať headshoty, samovražední Super Mutanti vás dokážu odpáliť v zlomku sekundy a Death Claw vás vie zdvyhnúť na zem a rodrápať. Častokrát ma aj prekvapila umelá inteligencia, nepriatelia sa kryjú a schovávajú aj v otvorenom svete, keď som bol raz v meste tak som mal pocit že ma chcú aj obklúčiť (asi som mal šťastie na ich spawn). Hra je na normálnej obtiažnosti primerane ťažká, na istých miestach je priam nutné nosiť power-armor (hra vám to ale dopredu nepovie) a často budete musieť zvoliť riskantnejšiu melee agresiu, keď ste krátko s nábojmi. Obtiažnosť hodnotím kladne, aj keď mi tu chýba Survival možnosť z New Vegas, ktorá by do tejto hry zapadla ako Lego. 

Popri vás (okrem nepriateľov) vždy môže byť aj jeden váš spoločník. Či už je to pes Dogmeat, detektív a synth Nick Valentine či supermutant Strong, každý z nich mal svoj dobre napísaný príbeh a charakter, ktorý vás k nim pripúta. Sú výdatná pomoc v bitke a častokrát aj komentú čo robíte, naučíte sa ich mať rád. O tejto časti hry ale napíšem najmenej keďže nechcem spoilovať ale patrí medzi to najlepšie a najdetajlnejšie čo v tejto hre je. Mne bola ale blízko ku srdcu novinárka Piper a Deacon z Railroadu.

Technicky je na tom hra už o niečo horšie. Neostré textúry v meste so zlým frame-rateom (v meste moja hra išla aj pod 20fps) nerobia vôbec dobrý dojem. Nieje to o nič lepšie na PC, kde je síce menej glitchov, no tiež zlá optimalizácia. Neberte to ale zle, hra je sama o sebe pekná, pokiaľ sa moc nepozeráte na detaily. Keď ste niekde v prírode, a medzi konármi stromov na vás padá slnečné svetlo, začína to už vypadať na hru z roku 2015. Pri radiačnej búrke som mal až otvorené ústa, čo je na hru od Bethesdy čo povedať. Postavy sú rozporuplné, veľa z nich vyzerá správne, no sú tu aj plastový panáci, ktorých asi Todd Howard skopíroval z Morrowindu. Hudba od Inona Zura je tiež na vysokej úrovni, reflektujúc staré motívy, no pridáva aj niečo vlastné. Rádio je rovnako dobré ako v trojke, takže vaša hra nikdy nebude hluchá.

Bugov som stretol tiež dosť, aj ked nie až tak vela ako pri launchi New Vegas. Často ma nepriatelia videli aj keď som bol v stealthe, niekedy moja postava len tak náhodne zomrela, či moja zbraň nevystrelila. Niekedy sú postavy v dialógu ticho, alebo sa váš spoločník zasekne. Hra mi na Playstatione zamrzla iba dvakrát, takže až na výnimky nemám čo povedať.

Stálo 7 ročné čakanie za túto hru? Keby sa viacej venovali Falloutu než Skyrimu tak áno. Teraz sme dostali (na pomery Bethesdy) vynikajúcu hru, s dobrý gameplayom zbraní, pár zapamatateľnými questami a skvelou hudbou od Inona Zura. Horšie textúry a veľký počet fetch questov ale ťahajú hru dole, rovnako ako s veľmi nudným perk systémom. Príbeh hry je subjektívny, no stretnete veľa dobre napísaných, zapametatelných postáv, spoločníkov a nepriateľov, že to za tých 160 hodín vo Wastelande proste stojí. Sám som zvedavý (už s kúpeným Season Passom) čo Bethesda prinesie už do tak veľkej hry. 8.5/10

-Wellbi.






Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.