The Witcher 3

napísal luk 2.9.2015 pre PC

10

Užívateľská recenzia

Niet slávnejšieho poľského rodáka, než akým je Biely vlk, teda Geralt z Rivie. Biele vlasy, jazva na tvári a ikonická dvojica mečov, dokážu tohto zaklínača na prvý pohľad dôstojne charakterizovať. Zaklínač sa zrodil v hlave Andrzeja Sapkowského. Ten Geralta a ďaľších zaklínačov umiestnil do krutého fantasy sveta plného monštier a skazených ľudí.

Herný zaklínač vychádzajúci z doteraz ôsmich vydaných kníh dokázal ako jedna z mála hier podľa predlohy, uspieť na hernej scéne. Už prvý diel sa stal hitom, ktorý svojou kvalitou zaujal a získal si obrovské publikum. Dvojka, ktorá bola po úspechu jednotky už len otázkou času, dokázala posunúť laťku kvality o podstatný kus vyššie. Príchod tretieho zaklínača mnohí očakávali s nadšením. Biely vlk prišiel po tretí krát 19.5. 2015. Nejeden hráč bude istotne na toto posledné veľké Geraltove dobrodružstvo s radosťou spomínať.

Je krásny, tichý večer a Geralt sa spoločne so zaklínačom Vesemirom(mentor zaklínačov) nachádza v blízkom lese neďaleko dedinky Belosad. Obaja oddychujú pri ohníku po ťažkej ceste. Neďaleko Belosadu sa nenachádzate len tak bezdôvodne. Vydali ste sa preveriť stopu, ktorú vám v dopise poslala vaša milovaná čarodejnica Yennefer z Vengerbergu.

Ešte predtým než naplno rozbehnete pátranie, vás premôže únava. Následne sa vám sníva sen v ktorom hra púšťa úvodný flashback, ktorý vás zavedie na hradisko zaklínačov Kaer Morhen. Presnejšie sa pozriete do minulosti, keď ste Ciri behom jej detstva spoločne s Vesemirom trénovali na zaklínačku. Na hrade sa zhodou okolností nachádza aj Geraltova láska, Yennefer z Vengerbergu, s ktorou vás hra takisto už v úvode zoznámi. Obe tieto Geraltove osudové ženy dostanú slovo v neskorších fázach hry.


Flashbacky, ktoré sa točia väčšinou okolo Cirilly, resp. Ciri, budú behom hrania pomerne častým javom. Ciri sa po dlhých rokoch vrátila do krajiny, ktorá je momentálne zmietaná vojnou. Nilfgardské cisárstvo postupne útočí na severné mestá a zaberá všetky časti severnej krajiny. Proti nim stojí mocné Redanské kráľovstvo, ktoré to bez boja len tak nevzdá. Akoby tomu ešte nestačilo, Ciri je prenasledovaná Divokým Honom, kvôli schopnosti, ktorou disponuje. Hlavný príbeh, resp. jeho prvá polovica sa točí okolo preverovania stôp, ktoré vás môžu doviesť k Ciri. Ciri však Geraltovi stále uniká a tak je Geralt dlhé hodiny pozadu. Často budete musieť zísť z hlavnej cesty len za účelom, aby ste získali nové stopy, ktoré vás dokážu priblížiť k Ciri. Budete riešiť konflikty rôzne postavených ľudí, posielať monštrá do večných lovíšť, či plniť priania prostého ľudu. Geralt sa istotne nudiť nebude a tak má o zábavu rozhodne postarané.

Geralt však nebude jedinou hrateľnou postavou. Prevažne v spomínaných flashbackoch sa dostane k slovu aj Ciri. Tá aj napriek tomu, že ide v šľapajach svojho učiteľa, rieši problémy svojským spôsobom. Ciri si behom výcviku neprešla bolestivou skúškou tráv, takže sa celkovo za ňu hrá odlišne. Istotne si behom hrania všimnete odkazy zaklínačskej školy. Behom prípravy na boj si Ciri uvarí olej, ktorý jej meču zvýši celkové poškodenie. V bojoch využíva rôzne piruety, aby efektívne uštedrila nepriateľom smrteľné rany. Mimo bojov sa zase stará o svoju výstroj a najmä meč.

Keďže zaklínači a čarodejnice sú neplodné, siahajú korene Ciri úplne inam. Zjednodušene povedané, práve vďaka nim dokáže jednoducho cestovať medzi svetmi, kedykoľvek sa jej zachce. Túto schopnosť však dokáže využiť aj behom bojov, vďaka čomu sa efektne vyhne útočiacemu protivníkovi, či v neskorších fázach hry použije svoj kritický útok.

Tretie virtuálne dobrodružstvo bieleho vlka razantným spôsobom mení zažité spôsoby v celej sérií. Prvou veľkou novinkou je prechod k open worldu. Celý herný svet sa skladá z niekoľkých stredne veľkých až veľkých open world sektorov, ktoré sú navzájom pospájané nahrávacími obrazovkami. Pochopiteľne okrem prvotného zapnutia hry sa s nahrávacími obrazovkami stretnete len behom cestovania medzi týmito sektormi. Celkovo je táto časť hry navrhnutá naozaj bravúrne a hra vám behom nahrávania hry púšťa krátke scény, ktoré opisujú posledné veľké udalosti v príbehu. Vy sa tak následne rozpamätáte a behom pár momentov viete, kde presne ste skončili.


Každý sektor sa vyznačuje špecifickou architektúrou a zanechá vo vás svojský dojem. V úvodnej dedinke Belosad, či v prvej väčšej oblasti Velen na vás dýchne slovanská architektúra. Cestujete krajinou, kde sa ako stavebný materiál používa drevo a strechy obydlí väčšinou tvoria kôpky slamy. Pokiaľ preferujete mestké zástavby, istotne vás poteší obrovské mesto Novigrad, prípadne menší Oxenfurt, ktorý celkovo ako druhý veľký sektor hneď po Velene nasleduje. Novigradu dominujú vysoké kamenné hradby, hrady, stavby, či rozsiahly prístav. Pre tých, ktorý majú vo svojom srdci kúsok vikinga, istotne poteší tretí veľký sektor a to Skelligské ostrovy v ktorom na vás dýchne atmosféra masívnych zasnežených hôr obklopených veľkými moriami. V pokročilejších fázach hry si ešte budete môcť vychutnať hradisko zaklínačov Kaer Morhen spoločne s okolitou prírodou.

Tvorci venovali obrovskú pozornosť detailom a tak dokázali prekrásne vymodelovanému svetu vdýchnuť život. Muži sa vyberú ráno na pole..., ženy sa starajú o dom, či záhradu. Večer si ľudia užívajú v miestnych hostincoch, iní zase oddychujú vo svojich domovoch. Behom neskorého večera prevažná väčšina spí a tak sa vám často stane, že budete musieť počkať do rána, aby ste danú osobu našli na mieste, ktoré vám mapa ukazuje. Keď vonku prší utekajú sa schovať.

Nemalú pozornosť venovali vývojári aj prejavom a celkovému dojmu iných postáv. Pri Triss, ktorá sa snaží navonok potláčať svoje city, to riadne iskrí, zatiaľ čo Yennefer pôsobí na prvý pohľad chladne no zároveň šarmantne. Samostatnou kapitolou je bez pochyby Sigismund Dijkstra s ktorým sa Geralt nejeden raz stretol v hrách, či v knižných románoch. Navonok pôsobí ako typický mafián a grázel. Nejeden raz ho nebudete mať v láske, no v istých okamihoch si ho možno aj dokonca obľúbite.

Spomínané open world sektory môžete preskúmať rôznymi spôsobmi. Geralt je mrštnejší a tak mu nerobí problém vyšplhať na vrchol blízkej hory, či zdolať kedysi neprekonateľnú prekážku. Kapacitu pľúc má nadpriemernú, no dokáže si ju vylepšiť elixírom Kosatka, čo mu poskytne dostatok času na prieskum pod vodnou hladinou. Práve tieto novinky otvárajú nové možnosti, kam v hre môžete zavítať a vývojári toho patrične využívajú.


Masívnu rozsiahlu krajinu, ktorá dokáže rozlohou prekonať aj Skyrim, môžete taktiež preskúmavať v sedle svojho verného koňa menom Klepna. Ten sa kedysi zasekával aj o malé prekážky a niektoré mal problém prekonať. Novšie updaty to už výrazne eliminovali a tak si jazdu na Klepne vychutnáte oveľa častejšie. Klepna dokáže na obmedzený čas výrazne zrýchliť, no ak sa vyčerpá, bude potrebovať chvíľku na odpočinok. Ak zosadnete z Klepny v akejkoľvek oblasti, dokáže si nájsť vodu, či seno, ktoré si následne vychutná.

Spoločne s Klepnou vykonáte prvotný prieskum oblasti, ktorý je vyžadovaný najmä kvôli odomknutiu špeciálnych značiek potrebných pre fast travel. Celý svet tretieho zaklínača je prepojený rôznymi riekami, jazerami a moriami. Nejeden raz vám istotne príde vhod možnosť ovládať loďku. Pri vode sa nachádzajú rôzne kamenné útesy a zároveň môžete naraziť aj na monštrá, ktoré vám dokážu nepekne doriadiť loď.

Do sýtosti si vychutnáte aj vedľajšie questy, ktorých je v hre neúrekom. Každý z nich tvorí svojský malý príbeh, točiaci sa okolo jednej z mnoho vedľajších postáv. Tieto questy dokážete objaviť počas túlania sa obrovskou krajinou, či návštevou lokálnych dediniek, kde sa väčšinou nachádza výveska na ktorú pridávajú úlohy obyvatelia danej dedinky. Vývesky taktiež obsahujú aj pomerne veľké množstvo zaklínačských kontraktov. Tieto kontrakty sa týkajú eliminácie monštra, ktoré spôsobuje problémy v danej oblasti. Pri niektorých kontraktoch môžete po novom jednať o celkovej odmene a vyslúžiť si za svoju námahu viacej korún.


Novinkou v úlohách je bez pochyby honba za pokladom behom ktorej preverujete stopy, ktoré ste získali z rôznych starých dokumentov, či kníh. Po úspešnom pátraní sa dokážete dostať k výrobným plánikom legendárnych zbrojí a zbraní všetkých zaklínačských škôl. Všetky tieto legendárne zbroje a zbrane obsahujú niekoľko úrovní vylepšení. Každá z úrovní sa líši celkovými štatistikami a zároveň aj výzorom, vďaka čomu výsledné zbroje a zbrane vyzerajú fantasticky.

Aj keď dizajn hlavných, či vedľajších questov využíva v hojnej mierne základné dizajnové praktiky(niečo za niečo, čosi mi prines z miesta A a pod.), nikdy vám to nebude prekážať. Väčšina questov sa vetví na rôzne dlhé časti z ktorých, každá má svoj cieľ. Celkovo však každý pôsobí svojsky, originálne a čo je hlavné, dokáže vás svojsky zaujať a nepustiť, pokiaľ ho nedokončíte.

Vďaka špecifickému cieľu a celkovému prevedeniu pôsobí každý z nich svojsky a originálne. Či už sa jedná o hľadanie stratenej panvice, záchrana syna urodzenej lady, lov na sériového vraha, výlet do jaskyne snov, ktorá vás donúti čeliť svojmu najhoršiemu strachu, či elimináciu zriedkavo vyskytujúcich sa monštier, dokáže vás každý quest svojsky zaujať a nepustiť, dokiaľ ho nedokončíte.

Je priam fantastické sledovať, kam až siaha ľudská fantázia. Vývojári vymysleli množstvo úloh a tak sa Geralt bude snažiť zistiť na čo sú trolovi topánky, zahrá si v divadelnom predstavení, či vyrieši záhadu strašidelného domu. Takisto sa vyberie do jaskyne snov, ktorá ho donúti čeliť jeho najhoršiemu strachu, chytí sériového vraha, zachráni syna urodzenej lady, či nájde starej babke použitú panvicu.


Niektoré questy sú dostatočne silné na to, aby vám utkveli v pamäti. Rád by som na tomto mieste spomenul quest, ktorý mne najviac utkvel v pamäti. Točí sa okolo monštra, tzv. Kajícnika, ktorý si za svoju obeť vybral správcu majáku neďalekého ostrova Elderberg. Keďže tento správca lákal lode k pobrežiu, tak aby havarovali, obsadil kajícník maják a pripútal sa k správcovi majáku. V okolí majáku sa spoločne s kajícnikom usídlili prízraky. Geralt sa cez ne musí prebiť a vypátrať, čo sa tu vlastne stalo. Keď sa mu to však podarí, zistí, že celkové riešenie rozhodne nebude jednoduché.

Väčšina úloh často vyžaduje využívanie novinky a to zaklínačských zmyslov. V minulých dieloch chýbal úlohám akýsi detektívny aspekt, ktorý si tu do sýtosti užijete práve vďaka spomenutej novinke. Nehľadiac na typ úlohy, vždy na miesto činu prichádzate až po tom, čo sa dané konflikty udiali. Každá takáto úloha začína prieskumom miesta činu , spoveďou svedkov, či vo výnimočných prípadoch aj vykonaním autopsie obete. Po príchode na miesto činu dokáže Geralt vďaka svojim pokročilým zmyslom detekovať stopy a rôzne pachy, ktoré bežný smrteľník ľahko prehliadne. Tieto stopy však následne dokážu Geralta priviesť k páchateľovi.

Kamera sa behom aktivácie zaklínačskych zmyslov priblíži a akékoľvek objekty nachádzajúce sa v Geraltovom dosahu sa farebne zvýraznia. Nepreskúmané veci, ktoré v sebe skrývajú stopu k páchateľovi, sa vyznačia červenou farbou, ostatné menej dôležité zase žltou. Žltou farbou označené veci väčšinou obsahujú nejaký pekný loot, či suroviny potrebné na crafting. Behom obhliadky stôp sa síce Geralt rozpráva sám so sebou, no vás to zároveň dokáže perfektne vtiahnuť do vyšetrovania.


Svet tretieho zaklínača je okrem množstva hlavných aj vedľajších úloh plný rôznych aktivít, ktoré sú na mape označené bielym otáznikom. Tieto miesta môžete preskúmať a následne sa zadarmo dostať k cenným surovinám. Zbojníci si vytvorili niekoľko táborov, v ktorých držia svojich zajatcov a nazbíjané suroviny. Pašeráci ukryli svoje najvzácnejšie veci do svojich úkrytov, ktoré sa väčšinou nachádzajú pod vodnou hladinou. Vašimi nepriateľmi nebudú len ľudia, ale aj monštrá, ktoré si po svete vybudovali svoje hniezda. Za ich zničenie získate cenné bonusy.

Niekoľko dedín sa nedokázalo ubrániť nájazdu zbojníkov alebo monštier a tak bolo pôvodné obyvateľstvo nútené svoje domovy opustiť. Vy však môžete tento problém vyriešiť, za čo vám následne budú pridelené experience body a koruny. Málo čo je krajšie ako radostný zaklínačov pohľad, ktorý nasleduje hneď potom, čo sa do oslobodenej dediny vrátili pôvodní obyvatelia.

Spestrením celkovej hrateľnosti sú minihry, ktorými si dokážete privyrobiť. Môžete sa zúčastniť v boxerských turnajoch, ktoré sa konajú v každom veľkom sektore. Každý z nich má troch lokálnych šampiónov. Ak ich porazíte, čaká vás ešte majster v danej oblasti. V prípade, že sú všetci porazení, náleží vám titul šampióna a spoločne s ním aj tučný finančný bonus.

Jednou z najzaujímavejších minihier je trpasličia kartová hra Gwint. Väčšinou hráte o peniaze a nové karty. Behom hry sa hráči stanú generálmi, ktorých vojsko reprezentuje vybraný balíček kariet zložený z kreatúr, hrdinov a zbrojnošov. Behom hry na striedačku vykladáte jednotlivé karty zo zvoleného pripraveného balíčka. Bojové pole je rozdelené na 3 linky a tak má každá karta okrem svojho čísla reprezentujúce jej silu, ešte aj priradenú ikonku pre danú linku. Cieľom hry je vyhrať dve kolá. Hra sa končí v momente, keď sa obaja hráči vzdajú ďalšieho ťahu. Kolo vyhráva hráč s vyšším súčtom čísiel.(Súčet vyložených kariet).


Na prvý pohľad je táto hra pomerne jednoduchá, no situáciu dokážu ľahko zmeniť karty počasia, či karty znásobujúce silu identických jednotiek. Napríklad taký prudký dážď oslabí všetky jednotky v zadnej línií na hodnotu 1 a razom sa dané kolo otočí vo váš prospech.

Konské preteky sú ďalšou z možností ako si privyrobiť. Každá oblasť ich ponúka niekoľko a podľa dôležitosti preteku dostávate náležité odmeny. Zo začiatku je to len pár korún, prípadne nejaké horšie sedlo, no v pokročilejších závodoch sa už jedná o celkom pekné peniaze, či pokročilejšie konské vybavenie. Koňa môžete vybaviť lepším sedlom, čím zvýšite jeho celkovú výdrž. Kôň sa dokáže behom bojov splašiť, na čo vás následne zhodí zo sedla. Na redukciu jeho strachu poslúžia klapky na oči, ktoré takisto môžete koňovi nasadiť. Novinkou je možnosť zavesiť na koňa trofej získanú z hociktorého zaklínačskeho kontraktu, vďaka ktorej dokážete získať viacej zlata, experience bodv, či dokážete efektnejšie roztrhať nepriateľov na kusy.

Žiaľ najotravnejší prvok z minulého dielu zakomponovali tvorci aj do tohto pokračovania. Je ním váha predmetov a zároveň maximálna kapacita vášho inventáru. Našťastie sa mierne poučili a tak môžete maximálnu váhovú kapacitu navýšiť použitím lepších sedlových brašien. V update 1.07 bola do hry pridaná truhla s neobmedzenou kapacitou, do ktorej môžete všetky svoje cennosti schovať a nemusíte sa už vôbec strachovať, či vám práve uvoľnené miesto vystačí na blížiace sa dobrodružstvo.

Je možné, že niektorých z vás zamrzí celková obtiažnosť hry. Najmä na prvých dvoch stupňoch je hra až príliš ľahká a nevyžaduje sa využívanie všetkých dostupných herných mechaník. Celkovo sa dá hra vychutnať až na ďalších dvoch stupňoch. A práve ten najvyšší stupeň vyžaduje pomerne komplexnú prípravu na boj s nepriateľmi.

Geralt má k dispozícií beštiár, ktorý obsahuje detailné informácie o jednotlivých monštrách a ich slabinách. Tie väčšinou spočívajú v použití špecifického zaklínačského znamenia, či špeciálneho oleja alebo petardy, ktoré dokážu neutralizovať špecifické útoky monštier. V zaklínačskom univerze je obrovské množstvo monštier. Každé z nich má svojskú útočnú stratégiu a preto vyžaduje špecifickú kombináciu všetkých zaklínačskych bojových možností. Opäť je k dispozícií oceľový meč určený na ľudí a strieborný pre monštrá. Strieborné meče môžete potrieť špeciálnym olejom. Každý olej je určený pre špecifický druh monštier. Oba meče môžete vylepšiť použitím rôznych runových kameňov, ktoré mečom poskytnú rôzne zaujímavé vlastnosti. Takto vylepšený meč dokáže udeliť väčšie poškodenie, či nechá protivníka zamrznúť, podpáliť alebo otráviť a pod..


Alchýmia zohrá v mnohých prípadoch kľúčovú úlohu a tak sa do nej rozhodne vyplatí investovať nejaký čas. Z byliniek, ktorých sa vo svete nachádza hojne, dokážete pripraviť známe zaklínačske elixíry. Zaklínačské elixíry sú v skutočnosti jedy, ktoré dokážu zlepšiť špecifickú vlastnosť zaklínača na obmedzenú dobu. Po ich použití sa vám takisto zvýši aj celková úroveň toxínov vo vašom tele.

Väčšina olejov, exlírov a petárd má v hre niekoľko úrovní vylepšení. Pokročilejšie úrovne vylepšujú ich základný efekt a taktiež zvyšujú základné množstvo fľaštičiek, ktoré môžete mať v inventári. Po novom stačí alchymistické produkty(elixíry, oleje, petardy) raz vyrobiť a následne máte základné množstvo plne k dispozícií. Chýbajúce elixíry môžete doplniť meditáciou za predpokladu, že máte so sebou alkohol. Novinkou najmä pre nováčikov môžu byť odvary, ktoré poskytnú špecifické bonusy na oveľa dlhšiu dobu než elixíry. Ich význam žiaľ stále postrádam.

Hra disponuje komplexným bojovým systémom, ktorý je evolúciou bojového systému z minulého dielu. Základom sú opäť dva meče, zaklínačské znamenia a alchýmia. Nepriatelia používajú rôzne útočné taktiky, na ktoré musíte adekvátne zareagovať. Nepriateľské útoky mečom môžete vykryť za cenu zníženia výdrže alebo sa vyhnúť kotúľom, či úskokom do strany. Novinkou je tu častokrát kladený dôraz na správne načasovanie. Ak sa vám to podarí, dokážete následne vykryť nielen súperov útok, ale aj získať dostatok času na prevedenie protiútoku.

Utrpené nepriateľské poškodenie si môžete vyliečiť použitím elixíru, či konzumáciou jedla a nápojov, ktorých je v hre neúrekom. Dostanete sa trebárs k môjmu obľúbenému chlebu so šunkou, či rôznym kusom exotického ovocia. Čo sa týka nápojov, vychutnáte si rôzne druhy džúsov a mlieka. Každé jedlo, či nápoj doplní rozdielne množstvo života behom odlišného množstva sekúnd. Okrem svojho života sa tak musíte starať aj o svoju zbroj a zbrane, pretože behom prebiehajúcich bojov istotne utrpí ich celková výdrž. Hra priam vyžaduje pravidelné zastávky u kováčov, ktorí vám za poplatok dokážu poškodené veci opraviť.

Zo zabitých nepriateľov, z rôznych skrýši a pod, získavate loot, ktorého je v hre neúrekom. Zaujímavým spestrením je jeho logické rozdelenie. Nestane sa tak, že vám z monštra padne zbraň, či plánik na výrobu lepšej zbroji. Monštrá väčšinou ponúknu mutagény a rôzne svoje časti. Z ľudských protivníkov sa dostanete ku rôznym zbraniam, jedlu, či pár korunám. Špecifickou kategóriou sú truhly, kde sa dajú nájsť rôzne alchymistické recepty, silnejšie zbrane, či plány na výrobu nových zbrojí.


Všetky akokoľvek získané predmety si môžete prehliadnuť v inventári, ktorý oproti minulým dielom prešiel značným redizajnom. Po nedávnom update sa dá povedať, že je konečne kompletný. K dispozícií je 6 logicky oddelených kategórií, do ktorých sa všetky získané predmety priraďujú automaticky. Predmety sú adekvátne farebne odlíšené a definované svojou špecifickou ikonou. Vítaným spestrením je zošednutie ikoniek rôznych kníh či stránok, vďaka čomu dokážete jednoducho vyfiltrovať všetky dokumenty.

Za tradičnú dávku skúseností získavate body, ktoré vám po nazbieraní istého počtu pridajú talentový bod. Ten môžete investovať do ktoréhokoľvek z predpripravených talentových podstromov. Stromy sú farebne odlíšené a každý z nich reprezentuje istý aspekt zaklínačskej bojovej výbavy. Červený strom slúži na zlepšenie práce s mečmi, modrý zase vylepší znamenia, zelený sa pohrá s alchýmiou a s vašou toxicitou. Posledný žltý strom vám poskytne všeobecné bonusy. Prvé tri podstromy majú 5 základných schopností, ktoré následne môžete vylepšiť získanými talentovými bodmi. Behom potúlok krajinou môžete naraziť aj na miesta moci, vďaka ktorým si môžete dočasne vylepšiť zaklínačske znamenia, či získať permanentne ďalšie talentové body.

Odomknuté schopnosti, je potrebné vložiť do aktívnych slotov, ktorých je v hre 12. Tieto schopnosti je možné rôzne kombinovať, takže si každý hráč dokáže vytvoriť svoj špecifický štýl. Aktívne sloty sa odomykajú postupne získavaním levelov, no ich nedostatok najmä v začiatkoch hry je celkom cítiť. Nemenej dôležité sú konečne aj zaklínačske mutagény, ktoré už nepostrádajú zmysel. Tvorci rezervovali 4 sloty pre mutagény, ktoré sú identicky ako talentové podstromy farebne odlíšené. V kombinácií s trojicou schopností jednej farby a správneho sfarbeného mutagénu vedia značne zvýšiť útočnú silu, silu znamení, či váš celkový život.


Ak sa rozhodnete investovať získané talentové body do modrého podstromu znamení, dostanete sa k zaujímavým vylepšeniam známych zaklínačskych znamení. Znamenie Aard vyšle tlakovú vlnu, ktorá odrazí blížiacich sa nepriateľov. Jeho vylepšením zvýšite dosah, účinnosť a pridáte aj poškodenie. Znamením Igni podpálite všetkých nepriateľov v dosahu. Jeho vylepšením dokážete roztaviť nepriateľskú zbroj, či zvýšiť šancu na popálenie. Najzaujímavejší je však alternatívny režim použitia behom ktorého, vám z ruky šľahajú plamene, ktorých smer môžete kontrolovať.

Yrden vytvorí magickú pascu, ktorá spomaľuje nepriateľské útoky v jej dosahu. Po vylepšení dokáže vysávať život z nepriateľov. Zároveň všetko, čo cez túto pascu preletí, dokáže poškodiť a spomaliť, čo vám poskytne dostatok času na vyhnutie sa. Quen vám poskytne štít proti rôznym útokom. Protivníci, ktorí ho zničia, môžu byť knockoutovaní. Zaujímavosťou je alternatívny mód, ktorý behom aktívneho používania vám dokáže vrátiť časť absorbovaného poškodenia v podobe životov, či neskôr udeliť menšie poškodenie protivníkom. Axie bežne slúži na omráčenie protivníkov. Neskôr dokáže poštvať nepriateľov proti sebe, či očarovať dvoch protivníkov súčasne. Istotne taktiež poslúži ako mocný nástroj na vyjednávanie behom dialógov.

Určite mnohých z vás poteší kompletný preklad textu do češtiny vďaka, ktorému si vychutnáte hutné výrazové prostriedky, či rôzne tvrdé nadávky, ktoré zaznejú behom prebiehajúcich rozhovorov. Osobne som opäť zvolil kombináciu anglického jazyka s českými titulkami, aby mi neušli dôležité súvislosti. Anglickému dabingu jednoznačne kraľuje Charles Dance v roli nilgardského cisára Emhyra var Emreisa.

Vyzdvihnúť si zaslúži aj práca s kamerou a to špeciálne behom rozhovorov. Kamera sa následne behom prebiehajúceho rozhovoru zaostrí na dotyčnú osobu, či predmet. Všetko ostatné v pozadí sa mierne rozostrie, čím sa docieli zvýšený dôraz na daný objekt. Nejeden raz sa takto zvýrazní aj perfektne spracovaná mimika všetkých postáv. Na to, že sú zaklínači zbavení emócií behom výcviku, naučili vývojári Geralta vyjadriť emócie. Geralt často srší sarkazmom, občas vtipom, či sa dostane do rôznych ironických situácií. Behom konfliktov pôsobí vážne a sebaisto, pripravený vyriešiť konflikt svojským spôsobom.




Perfektne je spracovaný každý aspekt zaklínačskej školy. Vďaka krutému tréningu je výdrž zaklínačov skutočne obdivuhodná a v hre ju využijete na zosielanie znamení. Každý váš útok vám zvyšuje hladinu adrenalínu v krvi. Adrenalín dokáže zvýšiť poškodenie mečom a znameniami.

Aktuálny zaklínač vyniká jednou špecifickou vlastnosťou. Sú ňou emócie, ktorými je príbeh doslova napumpovaný. Doteraz si spomínam na Kaer Morhen, kde behom jedného večera sa takmer všetci zaklínači a Yennefer zišli pri stole. Spoločne pijú a rozprávajú sa o zaujímavých udalostiach, ktoré zažili. Lambert sa zahrá na Vesemira a položí si na hlavu jeho starý klobúk. Následne si každý zo seba robí srandu až sa aj prirodzene zasmejete. Podobne je to aj s trpaslíkmi a ogarmi, ktorý sršia jednou vtipnou hláškou za druhou. Inokedy sa bude jednať o sexuálne pocity, pretože si to Geralt nejeden raz rozdá so známymi čarodejnicami, či ľahšími ženami. Všetky sexuálne scény sú spracované decentne, nijako nerušia a zároveň dokážu odľahčiť a okoreniť celkovú atmosféru po všetkých konfliktoch. Ako je už známe z minulosti, nejeden raz budete rozhodovať o osude menej, či viac dôležitých postáv. Vaše finálne rozhodnutie však bude závisieť od vašich aktuálnych emócii. A na záver netreba zabudnúť na ten pocit uspokojenia, ktorý sa dostaví hneď, čo pošlete ťažkého nepriateľa nadobro do večných lovísk.


Silné emócie ešte podtrhuje excelentne pripravený soundtrack. Nejeden raz sa vám dokáže dostať pod kožu, aby odhalil vaše najtajnejšie emócie, ktoré bežne skrývate. Takisto navodí perfektnú atmosféru na danom mieste bez ohľadu na aktuálne dianie. Celkovo je až tak silný, že vás prenesie do hry a vy sa tak trebárs kocháte okolitou krajinou. Subjektívne absolútnym vrcholom je porada pred príchodom Divokého Honu na Kaer Morhen, či Priscilline sólo.

Celkovému dojmu napomáha aj grafické spracovanie, ktoré sa však stalo terčom kritiky, niekoľko dní pred vydaním. Celkovo aj keď sme nedostali hru, ktorá bola kedysi prezentovaná, vyzerá hra po grafickej stránke jednoducho úžasne. Je až radosť kochať sa detailmi s akými vývojári pristupovali ku grafike. Interiéry a exteriéry sú plné krásnych detailov, ktorými sa môžete kochať. To isté platí aj pre meče, rôzne magické predmety a najmä látky. Tie adekvátne reagujú na intenzívny vietor a ak ich namočíte je poznať, že sú mokré. Geralta môžete ostrihať, oholiť a behom pár dní mu späť narastie brada. Geraltová tvár výrazne zbledne a zvýraznia sa rôzne žily vedúce krv po použití väčšieho množstva elixírov, či vypitím odvaru. Perfektne spracované sú aj rôzne formy počasia. Stromy sa ohýbajú vo vetre, krajina zmení svoj dizajn po nasnežení, obloha stmavne behom veľkých búrok.

Perfektne je na tom aj cyklus dňa a noci. Obloha sa sfarbí v závislosti od danej hodiny a hra dokáže vytvoriť svojský dojem každú hernú hodinu. Efektne pôsobí aj hmla, výbuchy, plamene a rôzne iné efekty. Detaily si všimnete aj na monštrách ako sú srsť, končatiny, či iné orgány. V prípade, že sa rozhodnete zapnúť funkciu NVIDIA Hairworks môžete si vychutnať reálne spracovanie vlasov, či srsti avšak za cenu straty značného množstva snímok v prípade grafických kariet AMD Radeon. Ak neberieme do úvahy práve Hairworks od NVIDIE, má hra celkovo už dobre zvládnutú optimalizáciu. Na svojom stroji som dokázal hru rozbehať v kombinácií high a ultra detailoch v QUAD HD rozlíšení, teda 2560 x 1440 pixelov v 50 snímkach za sekundu.

Ľuďom z CD Projekt Red sa podarilo čosi neobyčajné. Vytvorili perfektný fantasy svet podľa úspešnej knižnej predlohy do ktorého umiestnili zaklínačov. Dodali atmosférou nabitý hlavný príbeh plný epických momentov. Obohatili ho o hojnú porciu vedľajších aktivít, ktoré spoločne s hlavným príbehom tvoria jeden úžasný celok, ktorý po 2 prejdeniach dokáže zabrať nadštandardných 180 – 200 hodín. Pripravili bojový systém, ktorý je vyladený do posledných detailov a zároveň kladie dôraz na premyslenú prípravu a taktiku. Pohrali si s RPG systémom, tak aby každý element v ňom mal svoje miesto. Pridali obrovské množstvo lootu, ktoré môžete nájsť poschovávané po celom svete a prehľadný inventár, ktorý je radosť používať. Celé to doplnili dych berúcim vizuálom a okorenili perfektným soundtrackom, ktorý navodí dokonalú atmosféru. Najväčším pridaným bonusom sú však všetky ľudské prirodzené emócie, ktoré sa podarilo tvorcom zakomponovať do hry. A sú to práve emócie vďaka ktorým pôsobí tretí zaklínač, tak ľudsky a prirodzene, za čo si zaslúži absolútne hodnotenie.

 

+ Veľkolepé epické dobrodružstvo

+ Všetky ľudské prirodzené emócie zakomponované do hry

+ Prechod hry na open world a následné prispôsobenie questov.

+ Tematicky špecifické sektory, ktoré dohromady tvoria jeden z najväčších open world svetov.

+ Množstvo vedľajších aktivít, ktoré môžete vykonávať aj po dohratí hry, Kartová hra Gwint

+ Geraltove osudové ženy – Yennefer, Triss, Ciri

+ Vynikajúco spracovaný bojový systém, ktorý kladie dôraz na taktiku a správne načasovanie

+ Potrebná príprava na lov monštier, prípravou elixírov, výrobou olejov a skúmaním beštiáru

+ Perfektne spracovaný RPG systém, kde každý prvok má svoje miesto.

+ Obrovské množstvo lootu, ktorý môžete rôzne využiť.

+ Priehľadný inventár, ktorý nejeden raz oceníte.

+ Väčšina úloh obohatená o detektívnu časť, vyžaduje sa využívanie zaklínačských zmyslov

+ Nadštandardná herná doba 180 až 200 hodín

+ Perfektná mimika postáv, ich prejavy a celkový dojem

+ Vynikajúci anglický dabing a hlavne kompletná lokalizácia textu do češtiny.

+ Perfektný soundtrack, ktorý dokáže navodiť dokonalú atmosféru

+ Vynikajúce grafické spracovanie

 

- Všetky už vyriešili dodatočné updaty.

 

 Ak máte záujem, na svoj blog som hodil fotky z unboxingu Collectors Edition.

 

Zoltán svojimi hláškami nešetrí ani po tretí raz
Tu len toľko, že oblečenie pôjde dole
Niektoré boje zakončí Geralt efektným finišom
V mestách sa nachádzajú skupinky hudobníkov. Hra následne dynamicky zmení aktuálne hranú hudbu.
Autopsií si užijete niekoľko
Čo dodať, proste nádhera.
Mnohé hlásky ogarov sú natoľko vtipné, že sa prirodzene zasmejete
Boj je jednou z vedľajších aktivít, ktoré vám hra ponúkne.
Aj v pokročilejšej verzií hry sa dá objaviť chybička :D
Geralt a jeho armáda očarovaných prasiatok :D
Monštrá môžete dočasne ochromiť rôznymi spôsobmi.
Hra takisto pustí k slovu aj Ciri.





Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2018 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.