L.A. Noire

napísal Boss Marťas 16.3.2015 pre PC

9.0

Užívateľská recenzia

Písať o hre, ktorá bola vo vývoji od roku 2004 ešte pod hlavičkou Sony pre ich konzolu a v roku 2006 prešla pod krídla Rockstar Games a po komplikovanom vývoji vôbec vyšla je zázrak. Stálo tých 50 miliónov dolárov za to?

L.A. Noire hlavne v prvom prípade nie je žiadne Grand Theft Auto aj keď sa celá hra odohráva v otvorenom meste a nemá nič spoločné ani s Mafiou, keďže hráme za „dobráka“ a veľakrát spomínaný Heavy Rain mi takisto nedáva zmysel, keďže L.A. Noire viac hráme a na Heavy Rain sa skôr len dobre pozerá. Team Bondi spolu s Rockstarom priniesli niečo nové, čo nesadne každému, ale rozhodne sa jedná o revolučný titul.


Temné časy

Píše sa rok 1947 a svet sa stále spamätáva z hrôz druhej svetovej vojny a v Los Angeles sa nachádza veľa prisťahovalcov a bohatých ľudí a kriminalita rastie zo dňa na deň stále viac. Na scénu prichádza vojnový veterán Cole Phelps, ktorého minulosť rozhodne nie je ružová, čo vám prezradia flashbacky, keď bojoval v zákopoch. Moje sympatie si získal, ale nevylučujem ani možnosť, že vám nesadne čo však nepovažujem za chybu, pretože či už si ho obľúbite alebo nie, vadiť vám to nebude. Aj keď je Coleova minulosť čiernobiela tak je to dobrák a je ochotný urobiť čokoľvek, aby zločinci skončili tam kam patria, lenže to vo vyšších sférach akou je mafia či dokonca až samotná politika nebude mať ľahké. Z obyčajného pochôdzkara sa vo svojej kariére vyšvihnete na detektíva, kde prejdete štyrmi oddeleniami. Dopravné zločiny sú ešte nič oproti tomu čo vás čaká na oddelení vrážd alebo požiarnych zločinoch. Skvelé je, že niektoré prípady sú založené na reálnych podkladoch a tak nechýba ani dodnes záhadný prípad s názvom „Black Dhalia“. Príbeh v hre je fantasticky napísaný a treba uznať, že Brendan McNamara, veľmi dobre vedel čo chce ponúknuť. Hra a celkový príbeh nie je len o vraždách, ale aj o samotnom hrdinovi, pri ktorom si po čase všimnete ako sa postupne mení.   


Jadro hry

Starostlivé vyšetrovanie a vypočúvanie svedkov je základom hry. Prechod mestom zaistí váš kolega, akčné časti sa dajú bez problémov preskočiť, čo ale nepreskočíte je detailné vyšetrovanie. Každé oddelenie prinesie niečo nové a hlavne to celé bude vyzerať dôveryhodne. Na začiatku ste vždy na policajnej stanici(pár krát začnete inak), kam dorazí váš šéf a dá vám informácie o vražde, ktorá sa stala. Vy s kolegom sa vydáte na miesto činu a začne prvá časť vyšetrovania. Budete musieť nájsť dôkazy a stopy. Súdny lekár vám popíše ako a kedy obeť zomrela, vy si ju obzriete, prípadne prehľadáte jeho kabát, preskúmate nájdené predmety, prípadne vypočujete nejakého svedka. Po dostatku dôkazov sa vydáte po získanej stope a tak napr. pôjdete do baru, pretože ste na mieste činu našli zapaľovač s jeho nápisom, alebo zájdete za manželom vďaka adrese, ktorú ste získali z peňaženky obete. A to je len jeden príklad z mnohých ďalších. Čím ďalej budete postupovať hrou tak tým budú prípady zložitejšie a taktiež budú niektoré dôkazy ukryté a nezabudnite, že nie každý predmet stačí chytiť do ruky, ale treba si ho poriadne prezrieť či neskrýva niečo viac. Skvelé je, že jemný zvuk vždy naznačí, že sa nachádzate v blízkosti nejakého predmetu a znelka vám oznámi, že všetko dôležité ste už našli.



Tam toho chlapíka poznám z Mad Menov a tamto je policajt z Heroes

Do vydania vývojári neustále vyzdvihovali technológiu Motion-Scan, ktorá sníma hercovu tvár a tak sa v hre nachádza jeho dvojník. Dokonca hrania, budete žasnúť nad tým ako reálne sú stvárnené ich grimasy, emócie a pri vypočúvaní z niektorých hneď vycítite, že vám klamú priamo do očí. Za celú hru som nenarazil na občana s rovnakou tvárou, skôr som si niekedy povedal, že tento „ksicht“ poznám zo seriálu a je pravdou, že v hre sa nachádza veľa tvári zo seriálu Mad Men. Ale to pravé orechové si vďaka tejto technológií užijete počas výsluchov či už na policajnej stanici, v bare, na mieste činu u svedkov a pod.

Počas rozhovorov má Cole u seba zápisník, v ktorom sú všetky otázky pre podozrivého a takisto nechýbajú ani potrebné dôkazy. Počas vypočúvania musíte byť veľmi pozorný a sledovať reakcie, prípadne menšia zmena hlasu a už len to, že sa vám prestane pozerať vypočúvaní do očí môže znamenať, že klame. Po odpovedi, máte na výber či danej odpovedi veríte, spochybňujete, alebo ju obviniť z toho, že klame(opäť (ne)správny výber naznačí melódia). Pri prvých dvoch výberoch ešte všetko relatívne v poriadku – musíte byť hlavne pozorný, ale ak niekoho obviníte z toho, že klame a vy nemáte na to potrebný dôkaz tak si neškrtnete. Stačí, že ste zabudli otvoriť kufor v aute podozrivého a už nenájdete tyč od krvi, alebo zakrvavenú košeľu. Musíte sa správne rozhodnúť ako naložíte so získanými informáciami. Malou chybičkou krásy je to, že vy ste si už na sto percent istý, že kto je vinníkom, ale hra vám ešte nedovolí ho obviniť.



Vysielačka stále niečo hlási

Aj keď tu virtuálne Los Angeles pôsobí skôr ako kulisa podobne ako v Mafií tak to neznamená, že by bolo odfláknuté. Herná mapa je naozaj obrovská a narazíte tu na veľa historických pamiatok. Nie nadarmo tvorcovia mesto vytvárali pomocou dobových fotiek, v ktorej sa hra odohráva. Mesto som si užíval nielen počas hlavného príbehu, ale aj počas nepovinných 40 misií, ktoré môžete prijať počas riešenia nejakého prípadu. Nejedná sa o nejaké extra prípady a v 90% prípadoch musíte podozrivých zabiť. Ale slúžilo mi to ako príjemný relax počas ťažších prípadov a potešilo, že som počas nich narazil na ľudí, na ktorých som narazil počas hlavných prípadov tak je to s nimi aspoň pekne prepojené. Pre hráčov, ktorí radi prehľadávajú každý kútik tu čaká získanie všetkých filmových pások, policajných odznakov a získanie novín, ktoré rozprávajú o úplne inom prípade, ktorý sa postupom príbehu začne prepájať s vašim. Nič z tohto nie ste nútení robiť, ale za všetko získavate tkz. „body intuície“, ktoré môžete použiť na vyznačenie všetkých dôkazov v danej oblasti, alebo počas výsluchov vám zmizne na výber jedna nesprávna odpoveď. Podobný princíp ako 50 na 50 v známej show „Chcete sa stať milionárom?“       


Keď mi spadol klobúk

Keď príde na radu nejaká tá väčšia akcia tak hra nijako nevybočuje zo známych trendov. Cover-systém tu funguje na jednotku a potešilo ma, že zbrane majú realistický nádych a správne kopú. Bitky ma mierne sklamali. Sú dosť čajové a Cole využíva pri boji len ruky, keby využije aj nejaký kop tak by to bolo to pravé orechové. Potešilo ma však, že keď ma trafili so zbraňou v blízkosti hlavy, či som dostal ranu alebo prekonal nejaký väčší kop tak mi odletel klobúk. Ktorý som si po akcií, šiel vždy zobrať a nasadil na hlavu. Klobúk však v hre nie len tak pre srandu a dobrý imidž. Slúži ako „easter egg“ k hre Red Dead Redemption. Rušné časy zažijete aj pri honičkách, ktoré majú takisto správny šmrnc a vás kolega sa snaží trafiť pneumatiku prenasledovaného. Ovládanie vozidiel je však arkádové čo nemusí sadnúť každému. Ak hráči očakávali reálnejšie ovládanie a reakcie vozidiel tak budú sklamaný. Mne osobne to neprekážalo a po hodine hrania som si na ovládanie a reakcie vozidiel zvykol a som osobne rád, že autori zvolili arkádový prístup. Honičky sú rýchle a akčné a fyzika a model poškodenia sú výborne spracované.

Ach tá optimalizácia

Okrem realisticky vyobrazených tvárach hra exceluje aj v ostatných aspektoch grafickej stránky. Mesto je spracovane veľmi verne a je z atmosféry cítiť, že sa naozaj nachádzate na začiatku 50.rokoch. Hudba bola rozhodne lepšia, než je tá dnešná čo pocítite ihneď. Ženy majú rôzne sexistické účesy, ktoré dnes už nefrčia a celkovo aj správanie ľudí na uliciach a rôzne billboardy a blikajúce reklamy v noci dotvárajú atmosféru. Hra možno nemá najdetailnejšie textúry na svete, ale to ona ani nepotrebuje. Odporúčam hru ihneď prepnúť do „čiernobieleho“ obrazu a všetky neduhy okamžite zmiznú a hra získa ešte silnejší nádych. Horšie je to však s optimalizáciou, ktorá sa úplne nezdarila a hra pri vydaní trpela nestabilným frameratom, aj keď ste mali najsilnejší stroj na trhu. Patchy našťastie pomohli stabilizovať hru, ale stále môžete naraziť na nestabilné úseky a to naštve ako lock na „30“ fps. Od komunity síce existuje „fix“, ktorý vám odomkne viac fps, ale to zasa môže narušiť rôzne animácie počas rozhovorov a skazí vám to zážitok. Na slušnej zostave si však v dnešnej dobe už môžete dovoliť vysokú kvalitu grafiky a na 30 fps sa tu dá zvyknúť. Nie je to nič hrôzostrašné ako sa zdá na prvý pohľad.



Zaslúžite si výsluhový dôchodok?

O La Noire, by som toho mohol ešte veľa rozprávať, ale teraz nastáva tá správna chvíľa pre vás. Obdivujem R* a aj Team Bondi, že mali gule na to, že prišli na trh s hrou, ktorá ponúka niečo čo sa len tak nevidí. Nie je to titul pre masových hráčov, ktorí potrebujú rôzne ukazovatele na každom kroku. Musíte byť do hry naozaj zapálení a dať jej šancu. Team Bondi sa po vydaní hry, dočkala nešťastného osudu a štúdio sa rozpadlo. Značka však patrí Rockstaru, ktoré by rado niekedy v budúcnosti urobilo pokračovanie a my musíme dúfať, že to nebude už tak dlho trvať. La Noire je však hra, ktorá stála za to dlhé čakanie.


PS. Opäť ešte raz pripomínam: „Nezabudnite si hru prepnúť do „čiernobieleho obrazu“.                             






Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.