Resident Evil 4

napísal Boss Marťas 31.1.2015 pre PC

10

Užívateľská recenzia

Séria Resident Evil od svojho vydania v roku 1996 prešla riadny kus cesty a niektoré herné prvky prvých dielov v dnešnej dobe už pôsobia zastaralo, čo nám aktuálne ukázala aj remasterovaná verzia priekupníka v hororovom žánri. Toho si bol tvorca Shinji Mikami a jeho tým našťastie dobre vedomí a tak sa rozhodol pri štvrtom dieli sériu Resident Evil posunúť o vyšší level.




Zmena je život

Hlavným hrdinom je starý-známy Leon Kennedy, ktorý sa incidente v Raccon City časom stal vládnym agentom u prezidenta USA. Aby si však náš hrdina neváľal šunky tak musí nájsť únoscov prezidentovej dcéry, ktorá je podľa istých informácií väznená v neznámej lokalite niekde v Európe a tak sa Leon bez váhania vydá na záchrannú misiu. Hneď v úvode je jasné, že v tajomných horách nežijú práve normálni ľudia a preto sú oveľa nebezpečnejší než zombie z minulých dielov, pretože sa dokážu dohovoriť, využívať zbrane a prenasledovať vás kamkoľvek. Výborne však je, že teraz hra nie je obmedzená na jedno panské sídlo, ale v okolitej prírode navštívime hory, lesy, jaskyne či tajomný hrad a pár ďalších lokalít, ktoré už neprezradím. Príbeh hry je silný práve vtom, že podobne ako v minulých dieloch neviete takmer nič a to vás práve bude hnať celý čas vpred, pretože budete chcieť vedieť čo sa to krucinál deje a než prídete k nejakým odpovediam tak sa stane veľa prekvapivých zvratov, kde niektoré síce budú riadne klišovité, ale udržia vás vďaka vynikajúcim cutscénam vytvorené v samotnom engine hry.

Resident Evil 4 už ponúka plné trojrozmerné prostredie a hrdinu už sledujeme z pohľadu tretej osoby, kedy sa kamera prispôsobí na hrdinovo rameno, keď začnete mieriť. Z hry sa stala dnes už typická third-person akčná hra v dobrom zmysle slova. Vždy po vás pôjde menšia alebo väčšia skupina skupina nepriateľov, ktorá sa vás bude snažiť obkľúčiť. Leon však nie je žiadne drevo a ak nepriateľa dobre strelíte tak ho môžete zraniť bojom na blízko. Páči sa mi, že v zbraňovom arzenáli sa nenachádzajú, žiadne sci-fi zbrane, ale klasické pištole, brokovnice, sniperky, granáty a pod. Boje už tu nie sú nudné(nepresné) ako v predchodcoch, lebo už nie ste obmedzený statickou kamerou a na zážitku to vôbec neuberá, ba naopak.



Farmár nemá do čoho pichnúť

Boje sú nesmierne intenzívne práve vďaka výbornej umelej inteligencií. Nepriatelia sú rýchli, vynaliezaví a hlavne nevypočítateľní. Ak majú niektorí v rukách vidly, sekeru či dynamit tak ich neváhajú po vás hodiť a verte mi, že tých pár sekúnd, ktorými vás týmto spôsobom náhodou dostanú tak môžu byť vaše posledné. Keď som sa s obkľúčenia dostal o chlp tak ani zabarikádovanie v chatrči mi dlho nevydržalo. Kým som z okien likvidoval dve škaredé farmárky tak medzi tým už ďalšia skupina vyrazila dvere a kým som stačil vystreliť tak škaredý ujo do mňa pichol svojimi vidlami. Pri opakovanom boji som sa rozhodol si pomôcť prostredím a tak som tentoraz dvere zabarikádoval posunutím skrinky či skopol rebrík po ktorom vyliezali nepriatelia. Potešilo ma, že aj samotné vykopnutie dverí odhodilo k zemi blízkeho nepriateľa, ktoré som rýchlo následné zlikvidoval nožom. Skvelé je, že všetky tieto činnosti urobíte jedným tlačidlom(E). Jednoduché a zároveň efektívne. Samozrejme nechýbajú ani súboje s bossmi, kde hneď medzi prvými sa vám vryje do pamäti tkz. „Del Lago“ kedy budete musieť riadiť motorový čln, trafiť ho šípom a ešte sa vyhýbať jeho útokom. Nechýba ani možnosť, že skončíte pod hladinou a tak sa rýchlo budete musieť späť do člna rýchlym stláčaním tlačidla(X), aby ste neskončili ako jeho dezert pred obedom. Postavíte sa však aj proti silným obrom „El Gigante“ a to hneď dvakrát. U niektorých vychvaľovaní no u mňa celkom zbytočný je súboj s Krauserom v časti, kedy musíte v správny čas stlačiť dané klávesy na spôsob „QTE“ kedy sa vlastne celý čas pozeráte ako by na cutscénu.



Garret z Thiefa na návštevu prišiel

Dnes už takmer v každej akcií nechýbajú nejaké RPG prvky, ale tu do hrateľnosti skvelo zapadajú. Neznámy, vtipný kupec, ktorý ako by z oka vypadol Garretovi zo známeho Thiefa vám predá zbrane, ktoré budete môcť aj vylepšiť(rýchlejšie prebíjanie, silnejší účinok...) a dôležité bude kúpiť väčší inventár, ktorého funkčnosť zostala zachovaná z predchodcov. Platidlom bude nájdené zlato, napr. z mŕtvych nepriateľov alebo drahé kamene, na ktoré len tak nenarazíte a budete musieť prehľadávať chatrče, kde nájdete okrem toho aj liečivé rastliny, ktoré môžete skombinovať pre väčší účinok.




PC port na úrovni až po rokoch

Určite si spomínate na ten doslova hororový PC port z roku 2007, ktorý bol urobený z graficky chudšej PS 2 verzie, čo by ešte nebolo také zlé, lenže hre chýbalo vôbec akékoľvek prispôsobenie grafiky a chýbala podpora myšky. Čo na tom, že textúry boli otrasné a chýbali viaceré efekty, keď počas hrania sa vám na obrazovke ukazovali tlačidlá z gamepadu. Bez gamepadu sa hráč nemal šancu ďaleko dostať a aj keby tak by to po chvíli vzdal lebo to vôbec nebolo zábavné. Týmto u mňa vtedy tento diel skončil. Bol som ním tak znechutený, že ma vôbec nezaujímalo, že ten otrasný port zachránila komunita a nechýbala ani podpora myšky. Jednoducho z mojej strany to bol koniec bodka. Po siedmich rokoch však Capcom priniesol na dnešnú dobu vhodný názov „Remastrovanú verziu“ štvrtého dielu s názvom „Resident Evil 4 HD“, kde je konečne normálne menu aj s nadstavením rozlíšenia a grafiky a nechýba podpora klávesnice a myši a nestrašia žiadne konzolové znaky počas hrania. Ja som dal hre tým pádom po rokoch druhú šancu a konečne som si hru užil podobne ako majitelia konzol. Grafika síce už neoslní ako v dobe vydania, predsa len hra vyšla pôvodne pre GameCube, ale nechcem hre zbytočne krivdiť. Môj osobný postoj ku grafickej stránke hry je OK. Lokality a ich dizajn je uveriteľný, pri animáciách som nezaznamenal žiadnu chybu – všetko je krásne plynulé a tých pár bugov ma skôr pobavilo než naštvalo.




Strašidelné zvuky a tajomná hudba strašidelnej atmosfére pomáhajú správe vystupňovať gradáciu daného momentu. Občas ma vystrašil len obyčajný výkrik nepriateľa a keď aj hráč očakáva že za rohom nás očakáva niečo nepekné a k tomu sa pridá nejaká nepríjemná melódia tak o zimomriavky na chrbte máte postarané.

 

Verdikt:

Je normálne, že v každej hre hráč narazí na nejaké chyby, alebo veci, ktoré kazia výsledný zážitok, no ja som nič konkrétne počas hrania(cca. 15.hodín) nenašiel. Určite sa nájdu ľudia, ktorý hru odsúdia za to, že počas mierenia sa nemôže Leon pohybovať a príde im to na dnešnú dobu archaické, lenže takí ľudia nepochopili, že to bol zámer autorov, aby zachovali pôvodného ducha série a nech mi nikto nehovorí, že má problém poraziť menšiu či väčšiu skupinu protivníkov bez možnosti pohybu. Nepriateľov nikdy nie je prehnané množstvo a keby sa môže postava aj hýbať tak by bola hra príliš ľahká a preto ja autorov chválim, že sa rozhodli v hre tento prvok zachovať. Od šiesteho dielu je už možné sa počas mierenia a streľby aj hýbať, ale tomu už zodpovedá aj celkovo väčší počet protivníkov na scéne a samotný dizajn úrovní. Takisto niektorým hráčom vadí, že sa v niektorých úsekoch musíte chrániť nie len svoj krk, ale aj prezidentovej dcéry a ja vravím, nebuďte neschopní. Je to príjemne oživenie hrateľnosti, že sa musíte báť o ďalší krk a pridáva to plusové body na atmosfére Ak Ashley chytia tak máte málo času na jej záchranu a ak zomrie tak hra skončila. Nadávanie na autorov je zbytočne, pretože obtiažnosť hry je správne vybalansovaná a mapa prehľadná a tak nehrozí, že sa v podstate v lineárnej ceste stratíte a nájsť kľúč k dverám nepredstavuje žiadny problém tak hor sa na dobrodružstvo.                       






Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.