Forza Horizon 2

Slastný únik z reality aneb ako vyzerá prototyp openworld racingu.

Xbox One
pridal cappko 15.10.2014 o 7:09 pod používateľské recenzie

10


Séria Forza racingov s podtitulkom Motorsport predstavovala už od Xbox classic konzoly naprieč Xbox 360 malý ostrovček vo svete racingov, fenomenálny natoľko, aby sa z neho po pár dieloch stála rešpektovaná značka, neoblomná exkluzivita a aby vyšvihla predtým neznáme štúdio Turn 10 na vrchol. Dokázali totiž vyvinúť engine na svoju dobu tak krásny a uveriteľný, ponúknuť na výber vozový park tak rozšírený a diverzifikovaný, trate, jazdný model a AI tak pokročilé, že je prakticky na dnešnú dobu až neuveriteľné, ako sa developeri snažili od titulu k titulu vylepšovať každý aspekt hry a rozširovať a pridávať mody a vozidlá a zlepšovať hrateľnosť, čím si každá hra zaslúžila rešpekt recenzentov aj hráčov. V roku 2011 mali na konte Turn 10 už štvrtú Motorsport hru s razantne vylepšenou grafikou, novým autovista módom, množstvom vozidiel, podporou Kinect virtuálneho volantu a aj splitscreen hry pre dvoch hráčov a ide o najvyššie hodnotený racing svojho druhu. Miesto recyklovania pôvodného obsahu sa však rozhodli s pomocou Playground games preskúmať neprebádané prostredie prvým Forza racingom s otvoreným svetom. Točil sa v relatívne obšírnom svete Colorada zasadený do fiktívneho motoristického festivalu Horizon, s množstvom eventov, vedľajších úloh, krásnou grafikou a možnosťou vytrieskania cez 100 hodín z hry. Prešlo pár rokov a máme tu novú Horizon hru, silne medializovanú a sľubujúcu po mierne osekanom Motorsport 5 na Xbox One (kvôli vytváraniu kompletne nových assetov a enginu od piky), definitívny zážitok z racingu v otvorenom svete. Ako dopadla prvý seriózny nelaunchový exkluzívny racing pre Xbox One?



Vyplývajúc z agitatívneho pohľadu do histórie na začiatku recenzie a z hodnotenia, ktoré som hre dal pravdepodobne tušíte, že pokladám hru za veľmi úspešnú. Najväčší význam, ktorý druhý Horizon v svete dnešných motoristických hier má, je že perfektne balasuje medzi simulačnou a arkádovou jazdou, nielen vďaka škále nastavení obtiažnosti, jazdného modelu a ovládania, ale aj vďaka tomu, že unifikovaný jazdný model neexistuje, každé auto sa ovláda inak a je na hráčovi aby si na to po kúpe vozidla za poctivo našporené kopejky zvykol. Týmto potešuje každého od zarytého motoristu až po arkádových hráčov hľadajúcich čistokrvnú zábavu. Dokonca prináša k žánru ľudi, ktorí doteraz racingom neholdovali. Jazdný model a engine bol prebraný z Forzy Motorsport 5, rovnako ako všetky detailne vymodelované vozidlá. Spolu s novopridanými kúskami činí kolekciu číslo 210, avšak každé auto je úplne odlišné, dá sa detailne tuningovať a ak máte day one edíciu alebo ste hrali Forzu 5, dostanete nejaké vozidlá navyše. Kombinovaním designov, súčasťami a súčiastkami, novým motorom alebo aj úpravou hodnôt samostatných komponentov sa dá vytvoriť takmer teoretické nekonečno verzií tátošov, ktoré môžete zobrať na cestu. Nechýbajú zastúpenia všetkých renomovaných značiek aj nových áut a vypisovať ich nemá zmysel (screenshot pod recenziou), každý si príde na svoje. Čo sa deštrukčného modelu týka, vracajú sa nastavenia z Motorsportu a teda si viete nastaviť buďto žiadnu/kozmetickú deštrukciu, alebo aj simulačnú, kde každý úder a deformácia reálne spomaľuje a ovplyvňuje vašu schopnosť posúvať sa vpred v priečkach, dokonca dokážete rostrieskať vozidlo až ku kritickým súčastiam, kde sa vaše auto stane nepojazdné a donúti vás to k reštartu a k opatrnejšej, profesionálnejšej jazde.



Rovnako zažívajú renesanciu Drivatari z Forzy 5, inak povedané učenlivé AI, zachytávajúce správanie každého hráča v stovkách rozličných situácií na trati, jeho agresivitu aj ohľaduplnosť a jeho implementáciu do závodov pre iných hráčov a do samotného sveta. Nejde o bázického ghost avatara ako v iných racingoch ale o sofistikovaný systém verne kopírujúci hráčov jazdný štýl, a keďže som už Forzu 5 hral so známymi, mám to odskúšané a v reálnej praxi to funguje oveľa dravejšie a reálnejšie ako bežné AI a korešponduje to s jazdným štýlom daného hráča. Drivatari sú rozdelení v každom závode samostatne a do kategórií podľa obtiažnosti a teda nemožno viniť hru z toho, že ak sa vám darí tak začne byť AI neférová pretože ako aj v bežnom závode, ak narazíte na podliaka tak máte smolu a musíte situáciu svojimi vodičskými schopnosťami vyrovnať. Ako pomocníka máte v hre hlasovú asistentku Anna, ktorú budete podobne cez Kinect používať ako ja maximálne len na navigovanie na najbližśí event v šampionáte, aj keď toho zvláda oveľa viac. Principiálne rozpoznáva čo jej hovoríte hneď a dostala typický hlas virtuálneho asistenta, aj keď autori mohli na tých par riadkov textu nedesamplovať nahraté monológy, vybrali sa cestou pocitu zo strojového hlasu ako z ozajstnej asistentky čo vám príde niekedy zábavné.



Čo sa spomínanej vhodnosti pre všetky nárokové skupiny hráčov týka, v tomto ide o čistokrvnú Forzu a teda je k dispozícii 168 šampionátov pre všetky typy vozidiel, každý pozostávajúci zo štyroch samostatných závodov, v ktorých musíte získať čo najviac bodov aby ste ho vyhrali, teda klasický šampionát. Na každý šampionát musíte disponovať vhodnou kategóriou vozidla vo vašej garáži, alebo si ho musíte dokúpiť. Hra začína veľkým treskom pozostávajúcim z jazdy z prístavu na ikonickom Lamborghini Huracán až na festival, zoznámením sa s organizátorom, vybratím si jedného z troch vozidiel a ponorením sa do sveta, pričom vám zozačiatku hra vysvetľuje každú blbosť a nepustí vás ďalej, kým si nevypočujete prológ a vysvetľovačky. Osobne mi toto vodenie za ručičku občas vadilo, no boli typy závodov, kde som to ocenil nakoľko som nevedel, o aký typ závodu ide aby som uspel (závod proti vlaku, proti helikoptére, stíhačkám, track racing). Platidlom v hre sú kredity, čo je možno škoda, keďže reálne korešpondujúce ceny vozidiel by boli vhodnejšie, každopádne nemyslite si, že sa vám bude šetriť ľahko, treba si to vydrieť, no o to je lepší pocit keď prvýkrát nastúpite do vášho vysneného superšportu. Na prejdenie "kampane" a dostanie sa k finálnemu závodu je potrebné vyhrať 15 šampionátov, kde sa každý šampionát nachádza v inej aglomerácii herného sveta a po zdolaní šampionátu vás čaká tzv. roadtrip, čiže konvoj áut prechádzajúci cez herný svet ukazujúci najkrajšie scenérie. Samotné hlavné šampionáty sú len omrvinka zo všetkých šampionátov pre všetky typy áut.



Herná náplň je vskutku excelentná, pozostávajúca hlavne s rôznych challengov, vďaka ktorým je Forza tak ikonická už od prvého dielu. Závody proti starým známym lietadlám nechýbajú, tentoraz sú to stíhačky a helikoptéra no a pridaný bol aj spomínaný vlak. Späť sú Barnfindy, inak povedané automobilové exponáty poschovávané po celom svete, ktoré musíte pracne nájsť a ktoré sú vám po oprave mechanika k dispozícii v garáži, zabaviť sa viete aj novinkou v podobe Bucket listu, ktorý pozostáva z rozličných športiakov porozmiestňovaných po svete obsahujúcich rozličné úlohy na čas a schopnosti vodiča, rýchlosť, predvádzanie sa a podobne. Ak vám chýbajú kredity, viete prijať úlohu odfotiť všetky rozličné vozidlá na festivale cez photomode, ktorý teda nie je tentoraz len na vytváranie screenshotov. Po závodoch ale aj vo freeroame viete vyzvať hociktorého hráča/drivatara na zrovnanie si síl v duel závode opäť za extra kredity no a po celom svete sú aj rôzne reward boardy s XP bonusmi, fasttravel zľavami a iným extra proviantom. Aby toho nebolo málo, hra má implementovaný 25 prvkový perkový strom s opäť mnoho zľavami na nákupy a schopnosťami. Body do tohto perktree odomýkate besnou jazdou, driftovaním, skokmi a rôznymi inými trikmi počas jazdy, ktoré sú, za predpokladu že nenarazíte, ocenené multiplikátorom, ktorý vás posúva smerom k dalšiemu bodu do stromu. V hre je aj multiplayer s otvoreným svetom a šampionátmi, ale vďaka drivatarom budete mať pocit, že aj keď niet s kým hrať, stále hrate s reálnymi hráčmi. Apropo, v hre sú implementované kluby. Maximálny počet nie sú dvaja, ani šiesti, ani desiati. Číslo 1000 je horné ohraničenie členov a klub má hierarchiu od šéfa smerom nižšie podľa levelov hráčov, takže ak disponujete kooperatívnym duchom, hra je na to pripravená.



Kde sa táto bohatá herná náplň nachádza? V jednej z najslnečnejších, najfarebnejších a najdiverzifikovanejších lokácií sveta: na pohraničí Talianska a Francúzska. Práve setting ktorý si tvorcovia vybrali je čerešničkou na torte k už tak bohatej ponuke závodenia na všetky spôsoby. S tak veľkou plejádou racingových eventov to mohli zasadiť napríklad aj na Kamčatku, no myslím, že slnečné Azúrové pobrežie prelínajúce sa s temperamentným terénom Talianskej Ligurie je najlepší výber aký mohli urobiť. Mestá Casteletto, Nice, Sisteron, Saint-Martin, San Giovanni a Montellino ponúkajú krásne rozptýlenie historickými lokáciami a miestnou architektúrou či prístavmi, avšak obrovská rozloha pomedzi týmito mestami je kľúč k úspechu a zábave. Offroad je oproti prvému Horizonu nielen podporovaný ale priam žiadúci a tomu odpovedajú aj offroadové a zmiešané eventy (maximálna deštrukcia vegetácie a oplotenia v daných eventoch a absolútne nespútaná a šialená jazda tomu odpovedajúca). Voľnosť, ktorú dostávate v tejto hre by sa dala popísať ako GTA závodných hier (čo sa zábavy v svete týka, nie násilia) a ešte raz pripomínam, stále poteší aj nearkádového hráča! Krásne pobrežie lemované loďkami potichu plaviacimi sa za zábranami, kopce a hory v pozadí, rokliny a úzke priechody, dlhočizné polia a roviny s diaľnicami, lesné cestičky, kaštiele, tunely, levanduľové a ovocné sady, jazerá a rieky, festival a mestá plné mladých ľudí vedúcich dialógy, tancujúcich do letnej hudby, fotiacich udalosti a momentky, ohňostroje v noci nad mestami, priemyselné parky, civilisti idúci si svojim tempom, agresívni hráči brázdiaci krajinkou, to všetko tvorí jeden kohézny celok, že máte občas chuť pri západe slnka pozerať na šíre more alebo do doliny a kochať sa výhľadmi. Práve to je dôvod, prečo hra prilákala napríklad aj pri mojej konzole ľudí, čo neholdujú racingom. Občas človek zabudne že ide o racing a ponorí sa do prostredia natoľko, že vypne realitu navôkol. Zvuková stránka tomu len napomáha, od krásnych zvukov športiakov a rozličných ambientoch prostredí, šúchaní pneumatík na rozličných povrchoch až po šum mora a vetra dodávajú na uveriteľnosti. Poctivo a tentoraz vhodne vyselektovaných 7 rádii so 150 skladbami od klasickej hudby (moja obľúbená) cez veci ako Hospital records a drum and bass rádiá, letná zmes rocku a popu zas ponúkajú kvalitný soundtrack k najazdeným kilometrom.



Grafická stránka hry je na tom vskutku solídne a na tak veľký svet ide naozaj o nextgen hru. Multisamplingom vyhladený 1080p je štandard a ako Digital Foundry zistilo, ide asi o najstabilnejších 30fps pod slnkom. Hra nepadne o frame ani pri najmasívnejšej deštrukcii, akú viete v hre vystrojiť a ak sa buchnete po vrecku a zapojíte to na 4K, ktoré konzola podporuje, určite ohúrite davy. Textúry sú ostré, hlavne kopce a vegetácia v pozadí ktoré vedia pri dobrom nasvetlení vyzerať fotorealisticky, odlesky od materiálov sú verné vďaka implementácii forward + pixelácie a nasvetlení založenom na type materiálu (material based lightning), farby sú sýte no nie kričiace a autá a tentoraz aj ľudia majú špičkovú geometriu. Vegetácia je neprekonateľne hustá a rozličná, no potrebuje ešte zapracovať keďže niektoré povrchy tráv a hlavne vlčie maky sú viditeľne v 2D keď sa zastavíte a otočíte, no v čo i len miernom pohybe (na ktorý je racing hra samozrejme predurčená) sa to v momente stratí a v takom veľkom svete a na začiatku generácie konzoly za inak absolútne fantastického vizuálu sa to dá odpustiť. Moment kedy vám spadne sánka je však ten, kedy sa spustí dážď. Najprv to začne len hrmením a oblakmi, postupne svet stmavne a spustí sa lejak. Kvapky majú každá svojú geometriu, padajú náhodne, majú vlastné animácie a je ich veľa a ak si prepnete pohľad na kapotu tak ostanete odrovnaní. Voda steká po aute a zlieva sa na cestu, jazdný model počíta s tým, že sa šmýka, v pozadí nad Tatrou bijú blesky, spustia sa stierače a vám sa naskytajú dychberúce pohľady. Po daždi vidíte ako pomaličky schnú mláky a vaše auto a ako sa svet mení z mokrého na suchý, s autentickým pocitom po búrke.



Turn 10 a Playground Games sa s prvým Horizonom na Xbox 360 a s prvým Motorsportom na Xbox One v oboch generáciách a žánroch oťukal a to čo nám predvádza je naprosté šialenstvo. Ide o kulmináciu skúseností z racingových hier a miesto zaužívaných spôsobov rúca dogmy a tvorí vlastné pravidlá. Hra je ultimátnym zážitkom pre starých Forzistov aj pre jazdcov, ktorým za posledné roky nezalichotil žiaden racing a chcú niečo nové. Ponúka lístok do festivalu plného hudby, krásnych scenérii, grafických orgazmov a vrčania motorov aj pre nemotoristov. Nemám čo dodať, jasná kúpa! :)


napísal cappko 15.10.2014



Páči sa mi!

10
FORZA HORIZON 2

Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 17]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]
8.3
| Final Fantasy XVI
[pridal Tiqer 2.8.2023 27]
2.0
| Modern Warfare 2022 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
9.0
| Modern Warfare 2019 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
8.6
| Assassins Creed Valhalla
[pridal Lukášcico 11.7.2023 2]
| Preview na Final Fantasy 16
[pridal Sidh 26.5.2023 11]
8.2
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal Tiqer 12.5.2023 9]
9.5
| Resident Evil 4 (2023)
[pridal saimonkaca 5.4.2023 0]
10
8.7
| Resident Evil 4
[pridal Tiqer 4.4.2023 26]
9.0
| Lorelai
[pridal de Bielawa 1.4.2023 5]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Vetráky: pripojenie 3-pin 5v a... (12)
čafte, mám staručký pc 2017/18 (Z270-i7-7700k) nak...
|Jedi survivor (2)
prosím, v akom case príde survivor do gamepass? je...
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (2)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19943)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk