23 rokov do minulosti

napísal Regina Spectra 26.9.2014 pre PC

0.

Užívateľská recenzia

V aktuálnej dobe sa stalo akousi módou vydávať 8 a 16 bit hry. Niektorí to nazývajú pixel art, iní minimalizmus, art, štýl alebo vec osobného vkusu. Zabúdame že ide o historické obdobie kam sa síce môžeme radi vrátiť, ničmenej pod kabátom „retro“ pôsobiacej grafiky sa skrýva program odpovedajúci súčasnej dobe, trhovým modelom a požiadavkám hráčov.

Dôkazom toho, že nie všetko staré zomiera so svojou dobou, je vznik emulátorov historických operačných systémov. Zatiaľ čo Windows samotný podporuje len kompatibilitu s niekoľkými svojimi predchádzajúcimi verziami, diela „tretích strán“ idú oveľa ďalej. Príkladom je slávny DOXbox, emulátor prapredku Windowsu. Môžeme v ňom rozbehnúť mnohé staré programy a hry. Osobne sa radi vrátime k nostalgickým časom stráveným za „našim“ programom t602 na ktorého jednoduché používanie aj úplným laikom sa mohlo Wordu len snívať, hoc práca s tabuľkami v ňom bola nočnou morou a o vkladaní obrázkov sme radšej nesnívali, aj keď táto funkcia v nastaveniach bola.

Boli to časy, keď ste do okna ktoré ste ako prvé uvideli zadali „C:_Windows/system32/Documents/novy_subor“ a stisli enter, čím vznikol (V čase Windowsu). To bola doba,kedy sme o „klaude“ snívali a formátovanie diskiet bolo dennou rutinou.

Ale nie o tom má byť tento článok.

Po tom, čo sme už mali dosť moderných 8bit hier s mikrotranzakciami, či bez nich a plné zuby súčasnej AAA produkcie sme dostali chuť na niečo skutočne staré. Staré tak ako my sami.

Reč tu je o 23 rokov starej hre Night Hawk: F-117A Stealth Fighter 2.0

Vopred ďakujeme stránke www.oldgames.sk kde sme sa k tomuto kúsku dostali a „požičali“ si aj nejaké „skrínšoty“ do nášho článku.

Túto hru vyrobila vydala v roku 1991 firma MicroProse Software, Inc. v kategórii simulátor, žáner – letecký na platformách PC DOS (1991), Amiga (1993), Mac (1994). Bola vydaná na disketu – DISKETU, súčasné „retro“ hry sa sotva vojdú do 1,2 MB.

Hra sa týka lietadla podľa ktorého sa volá, tak si ho trochu priblížime.

F 117 Nighthawk (nočný jastrab) navrhla a vyrobila firma Lockheed corp. V spolupráci so svojimi subdodávateľmi taktiež nemenej slávnych mien. Bolo to prvé lietadlo na svete navrhnuté prostredníctvom počítača, za čo vďačilo svojmu unikátnemu tvaru. Počítač totiž dokázal pracovať len s rovnými hranami. US AIR Force totiž požadovali lietadlo ktoré by bolo schopné prekonať protivzdušnú obranu východného sveta bez toho aby bolo identifikované. ZSSR už dokázal zostreliť lietadlo z akejkoľvek výšky, tak im zostávalo len jediné – nebyť zistený.




Výsledkom bolo prvé lietadlo Stealth odolné voči zisteniu radarom. Prvý krát vzlietlo v roku 1981 a v roku 2008 bolo ich používanie ukončené.

Lietadlo bolo a dodnes je jediné svojho druhu a veľmi slávne. Kuriozitou je že je označené písmenom F (Fighter) hoci ide o bombardér. Ale armáda chcela najlepších pilotov a kto by už chcel lietať na bombardéri (B – Bomber) či útočnom stroji (A Attack), tak ako jediný bombardér bol označený za bojovník.

Ale späť k našej hre.

Dnes ju spúšťame cez emulátor, podporuje ovládanie klávesnicou a myšou, hoci osobne odporúčame knipel (pre lepší pocit). Hra má celkovo 4 zvukové režimy – jeden bez zvuku.

Po prvom spustení sa prehrá intro a navnadí Vás na hru, bohužiaľ intro je len lákadlom a samotná hra je o poznanie menej prepracovaná.

Vstúpite do úvodnej miestnosti, klikom na nástenku vyvoláte nastavenia. Veľmi zaujímavou je hlavne možnosť F117 Realism: MicroProse F 117A a Lockheed F117A. Ide v nej o to na akom stroji budete lietať, čo radikálne mení úroveň hrania. MicroProse F 117A je fiktívna varianta pre potreby hry – disponuje až 4 slotmi na zbrane/ vybavenie, zatiaľ čo skutočná Lockheed F 117A má len 2 bombovnice a o možnosti prídavného tankovania sa nepíše.







Ak si vyberiete skutočnú variantu máte podstatne menej pokusov na opätovný zásah cieľa pri minutí, obranu pred nepriateľom či vôbec to, ako dlho si môžete dovoliť letieť.

Lokácia – hra obsahuje vcelku slušný kus povrchu našej planéty a lietať môžete nad rôznymi lokalitami. Taktiež si vyberáte režim boja – konvenčná vojna, studená, tréning a podobne.







Práve Vám doručili rozkaz zúčastniť sa predbojovej prípravy – idete na brífing a hra Vám vygeneruje misiu, môžete si pozrieť bojové rozkazy, doporučené zbrane/ vybavenie ale taktiež rozmiestnenie nepriateľských síl.







Zbrane si pred letom môžete upraviť – podľa cieľov, dĺžky letu, osobných skúseností s používaním. Nám sa veľmi páčili rakety Mawerick s televíznym navádzaním ktoré jednoducho nedokážu minúť cieľ a leizrom navádzané bomby Pavewai pre ich jednoduché zhadzovanie. Na dlhší let odporúčame zobrať prídavnú nádrž a v studenej vojne sa nezaobídete bez kamery.




Až budete pripravený idete do hangáru, nasleduje animácia a ste v kokpite. Nepodobá sa síce na ten skutočný ale aj tak je plný prístrojov a verte že všetky využijete. K najväčšiemu slovu si prídu dva multifunkčné displeje.




Vysuniete klapky zatiahnete brzdu a nahodíte motory na 100. Odbrzdíte a vzlietnete. To bola tá ľahšia časť. Akonáhle ste vo vzduchu to otravné pípanie vás informuje o tom, že ste zabudli zatiahnuť podvozok.







Zapínate autopilota. Rovnako ako na skutočnom stroji. Ten vedel urobiť všetko okrem vzlietnutia, zhodenia bômb a pristátia. „Číča“ si letí sama podľa vopred vytýčeného kurzu. Akonáhle siahnete po šípkach či knipli tak sa autopilot deaktivuje a je to na Vás, tak či tak sa tomu nevyhnete. Po prvom priblížení k nepriateľskému radaru sa totiž autopilot pokúsi vyhnúť identifikovaniu (to je indikátor pod ľavým displejom) a namieri si to boh vie kam. Preto sme vždy prevzali kontrolu a nasledovali čiaru. Keď už raz zídete z vytýčeného kurzu, tak autopilota nezapínajte až do chvíle zničenia jedného z cieľov.




Začne Vás totiž navigovať k miestu kde ste odbočili. Idete teda na cieľ, ciele a letový plán si kedykoľvek vyvoláte v pravom displeji, na tom ľavom máte mapu či radar – skutočná F 117 radar nemala a tak o polohe nepriateľa nevedela. Obraz je možné približovať. Akonáhle sa blížite k cieľu (blikajúci bod) zapínate vonkajšie kamery. (Doporučujeme mať zapnuté i skôr) V noci oceníte nočné videnie. Umožňujú výhľad na každú stranu lietadla ale ak chcete útočiť, tak tá čo zobrazuje objekt označený ako Target, musí byť v Ahead – vpredu. Vyberiete zbraň (zvolenú máte v HUD zoznam v pravom displeji) uberiete rýchlosť, zameráte do zameriavacieho bodu, držíte kurz, rýchlosť, výšku, otvárate bombovnicu, ak chcete môžete si priblížiť HUD. Zameranie je identifikované rôzne – štvorce v pravom displeji, červená čiara v HUD, odhodíte bombu, raketu, fotíte. V pravom displeji stále držíte obraz cieľa a čakáte na potvrdenie zásahu, po úspešnom zásahu zatvárate bombovnicu a letíte na druhý cieľ, vzhľadom na to že Vaša „Číča“ je ale dosť smädná tak nemáte veľa pokusov a oceníte ak trafíte na prvý krát.




Letíte domov. To najťažšie máte ešte len pred sebou – klapky, brzda, stiahnuť výkon ale hlavne to trafiť na dráhu. Pristátie je tou najťažšou časťou celej misie a nezriedka to našijete do zeme aj v nezničiteľnom móde. Misiu ukončíte keď zastavíte presne v strede dráhy kde sa končí čiara letového plánu.

Pristátie v tejto hre je umením, zatiaľ čo pri iných hrách budete s radosťou využívať pohľad spoza lietadla pre lepší prehľad o situácii, tu je tento režim skutočne len na ozdobu a všetko budete robiť z kokpitu. Nehovoriac o tom, že krajina za oknami je otrasná.

Pár detailov čo som nespomenul – skutočná F 117A nedokázala lietať bez motora – plachtiť, ani tu neuberajte veľmi z výkonu lebo idete k zemi, guľomet je len doplnkom, trafiť iné lietadlo je skoro nemožné tak používajte rakety, ak Vás zamerajú strele neujdete, keď došli svetlice je len jedno riešenie – obrátiť to na súpera a pokúsiť sa z toho vykľučkovať.

Po tom čo ukončíte misiu, vychutnajte si záverečný brífing, odovzdanie medailí a dúfajte že to nebude smútočná slávnosť.

Ale už určite nudíme, tak späť k našej téme.

Pozreli sme sa na hru starú cez dve desiatky rokov. Je hrateľná aj v dnešnej dobe, potešenie z potvrdeného zásahu a medaila na našej uniforme je radosťou ale chceli by sme hry v takejto podobe? Väčšinu letu sa nudíte a budete pridávať rýchlosť emulácie, nech skôr doletíte k cieľu. Netajíme sa tým, že moderné remake tejto konkrétnej hry by sme zrejme predobjednali. Ale hrať to v tejto grafike? Hoc zábavné aspoň na chvíľu...

Nemyslíme si že toto je skutočne prežitkom? Ale zároveň aj odkazom do budúcnosti, kedy boli hry založené na hrateľnosti, opakované nalietavanie na cieľ, odhadzovanie svetlíc, umenie vôbec zamerať strelu. O tom, že pristátie je problémom aj v dnešných simulátoroch netreba diskutovať.

Tento článok nemá za účel obhájiť „preteky v grafickom zbrojení“ len poukázať na to, čo je už skutočným prežitkom a ako blízko je hranica za ktorú by sa pri dizajne ísť nemalo.

 

Dodatok hra sa dá stále kúpiť na Steame. http://store.steampowered.com/app/328920/






Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.