Murdered: Soul Suspect

napísal dickie 10.9.2014 pre PS4

5.0

Užívateľská recenzia

Skúste si predstaviť, že ste mačka. Motáte sa postrannou temnou a zapáchajúcou uličkou. Teda aby som bol presný, predstavte si, že ste duch policajného detektíva, ktorý sa práve vtelil do mačky. Priblížite sa k dvojpodlažnému lešeniu a už len zopár skokov, ktoré za vás spraví hra sama, vás delí od ďalšieho predmetu do vašej neustále sa rozširujúcej zbierky zbytočností. Skok späť na pevnú zem a rýchlo preč. Ops, čo s tým plotom pred nami? Tak ten vážení priatelia nepreskočí ani mačka, a neprejde ním ani duch. Vítam vás v bizarnom svete mesta Salem, Massachusetts.

Videohry nie sú práve oblasť, v ktorých by logika veci bola postavená na neviem akú vysokú úroveň a často krát bývajú práve v tomto bode kritizované. Murdered: Soul Suspect nestavia logiku dole hlavou, ale rovno ju spláchne do kanála. Počas celej hry budete neustále narážať na neuveriteľné množstvo obmedzení vo forme “vysvätených“ prekážok, ktoré olemujú vaše putovanie na tú jedinú správnu cestu, že časom začnete závidieť aj električke pod vaším oknom, že má viac voľnosti. A aby toho nebolo málo, všetko to putovanie je okorenené detektívnym príbehom, ktorého potešením je vyrozprávať vám, čo sa vlastne v Saleme stalo. Namiesto toho, aby vám autori dali možnosť slobodne na to prísť sami.

Dobrú detektívku robí dobrou detektívkou predovšetkým kvalitne napísaný príbeh, a mix policajného príbehu spolu s ducharčinou má potenciál prekvapiť. Po Saleme sa motá sériový vrah, polícia je bezradná a doposiaľ sa zmohla iba na to, že ho nazvala “Bell Killer“ – vrah so zvonom (podľa jeho typickej značky, ktorú za sebou zanecháva). Toto všetko sa dozvedáme hneď v úvode očami O´Connora, neustále fajčiaceho detektíva s pochybnou minulosťou. Samotný príbeh začína jeho pokusom zatknúť podozrivého, avšak pokračuje jeho vyhodením zo štvrtého poschodia. Cez okno. A aby sa mu nemálilo, dostal ešte porciu výživného olova. Do hrudníka. Koniec príbehu? Nie. Aby náš detektív mohol kľudne odísť na večnosť a opäť sa stretnúť so svojou milovanou Júliou, musí vyriešiť ešte jeden prípad – svoju vlastnú vraždu.

Honba za odhalením vrahovej identity vás zavedie do tých najočakávanejších lokácií, že vás snáď neprekvapí ani jedna a klišé sa bude na vás sypať snáď z každej obrazovky. Všetky sú pospájané ulicami samotného Salemu a úplne vo všetkých na vás čakajú rovnaké bezútešné činnosti. Vyšetrovanie totiž prebieha tak, že vás hra vpustí do pomerne veľmi obmedzenej lokácie, v ktorej treba nájsť potrebné množstvo dôkazov, ktoré posunú dej vpred. Tieto predmety sa autori ani len nesnažili nejako ukryť a ak by vám aj rovno oči nevypichli, pre istotu hneď ako sa k nim čo i len priblížite, vyskočí na vás textová alebo vizuálna nápoveda. O´Connor má schopnosti rozprávať sa s ostatnými duchmi, čo sa motajú okolo, prípadne vstúpiť do mysle tých živých a ovplyvniť ich konanie či uvažovanie. Hernú stránku to však nijako neobohacuje a ide vlastne len o jedno stlačenie tlačidla na ovládači navyše. V tomto prípade až urážlivo jednoduché a často neskutočne nelogické.

Samotné vyšetrovanie v danej lokácii je zakončené akýmsi testom, teda vyvodením správneho záveru. Na obrazovke sa vám zobrazia všetky zozbierané dôkazy a otázka, ktorú treba zodpovedať – Kde je telo ? Čo práve v tejto chvíli robil vrah? – tým, že vyberiete jeden až tri relevantné dôkazy. Zvyčajne je vám odpoveď už vopred polopate predložená, takže jediná výzva v celom tomto procese je uhádnuť, ktorý predmet najlepšie popisuje danú odpoveď, keďže je leto a logika sa vybrala niekam na dovolenku a nie je teda vždy prítomná.

Medzi jednotlivými fázami vyšetrovania máte možnosť zbierať neskutočné množstvo predmetov, ktoré vám vykreslia pozadie mestečka Salem a jeho obyvateľov a musíte sa vyhýbať démonom, ktorý vás môžu “usmrtiť“ – či vtiahnuť do inej dimenzie. Celá táto pasáž je mierne komická, keďže na nejaký stealth postup môžete zabudnúť, veď viete pozerať cez steny. Samotní démoni chodia len po vytýčených trasách, cez steny vás nevidia, a vždy je okolo nich dostatok astrálnych miest, do ktorých sa môžete pred nimi schovať. Ak sa dostanete za niektorého z nich, naskočí snáď najprimitívnejšie QTE ako som kedy videl, a démon zmizne. Skoro to vyzerá, ako by ste mu vykrútili krkom. Ak by vás náhodou objavil, stačí sa pár krát rýchlo presunúť medzi 2-3 spomínanými astrálnymi miestami a on rýchlo stratí o vás záujem a vráti sa na svoju pochôdzku.

Hernou náplňou a samotnými mechanikami teda hra v žiadnom prípade neoslní hádam nikoho, takže nám ostáva len ten na začiatku nakúsnutý príbeh. Z neho je vidieť snaha autorov o temnú a drsnú detektívku popretkávanú paranormálnymi aktivitami, avšak ako celok pôsobí značne nedopečeným dojmom. Popisy k jednotlivým dôkazom sú povrchné a samotný záver je bez poriadneho vyvrcholenia, a je akýmsi pomyselným pľuvancom na rozlúčenie sa s Murdered: Soul Suspect. Hra mala určite svoj potenciál, bohužiaľ ten ostal stáť za dverami a domov ste si priniesli len placku s hrou prázdnou ako naša štátna pokladňa. Takže ak máte chuť na duchársku detektívku, moje odporúčanie je jasné – siahnite po Discworld Noir.

your constantly horrified worriedmuschroom

PLUSY

- raz to skončí

- pre trophy / achievement hunterov - ľahká platina / 1000G

MÍNUSY

- herná náplň

- vedlajšie činnosti

- gradácia a ukončenie príbehu

Premýšlanie na ploche jednej miestnosti ...
Naozaj musím ...
Salem tras sa, prichádzam





Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.