Ako písať recenzie? podľa Wellbiho

napísal wellbi 9.8.2014 pre PC

0.

Užívateľský návod

Pre poriadok, nechcem kradnúť Lifeov fenomenálny článok, ktorý ma toho nemálo naučil. Chcel by som len doplniť veci v ňom, dať feedback začiatočným súťažným recenzentom a ušetriť si prácu vypisovať tie isté blbosti dvadsaťkrát, stačil by podľa mňa len jeden (v poradí druhý) článok ktorý by väčšinu sviatočných recenzentov poupravil a ušetril písanie autorovi článku, ktorý zhodnocuje väčšinu uživateľských "diel" už nejaký ten piatok. Samozrejme vás od začiatku odkazujem na Lifeov článok, keďže bez neho by vaše čítanie bolo polovičné, no a tiež som si dal záležať na tom, že veci ktoré radil Life28 sa tu neobjavia, maximálne pár jeho vecí doplním. LIFEOV ČLÁNOK: http://www.sector.sk/uzivatelclanok/2735/ako-pisat-recenzie.htm

 ZAČIATOK RECENZIE

Čím by som rád začal je kostra recenzie. Osvedčené je po úvode začínať vždy príbehom, keďže môžete od začiatku odôvodniť čo sa v hre deje. V príbehu je tiež veľmi dobré začať postavami a ich charakteristikou, takže keď píšete príbeh nie je zlé začínať takto: "V dome na kopci žil chlapec Isaac, aj so svojou mamou. Bol to tichý chlapec, ktorý celý deň presedel malovaním obrázkov, jeho kresťanská mama zasa sledovaním nábožnej televízie, no už od začiatku mi niečo hovorilo, že táto atmosféra dlho nevydrží..." Pokiaľ ste predstavili hlavného hrdinu a neviete ako ďalej pýtajte sa sami seba otázky ako: "Ako hra začala? Proti komu bojujeme/kto sú záporáci? Ako sa príbeh vyvíja? Kde sa hra odohráva?" Vašimi najhlavnejšími nepriateľmi sú spoilery. Spoiler je z anglického slova "spoil" (pokaziť) a najčastejšie sa používa keď napíšete nejakú klúčovú informáciu príbehu hry a tým skazíte potencionálnemu čitateľovi chuť hrať hlavne kvôli príbehu. Vyvarujte sa informáciám ako: "Ako hra skončí (aj keď má viac koncov), kto zomrie, alebo aké zvraty príbeh ponúka." Pokiaľ ale príbeh nejaké zvraty má tak povedzte niečo ako: "Príbeh vás môže nečakne prekvapiť" alebo "Čo mi dalo ďalšiu chuť hrať bol jeden moment v príbehu, ktorý ma skoro zhodil zo stoličky" a bližšie to už nemusíte špecifikovať. 

Čo mi tiež v recenziách rôznej kvality vadilo bolo podanie postáv. Nemôžete stroho vymenovať všetky postavy ako potraviny na zozname, stačia len tie dôležitejšie a samozrejme aj hlavná. Hlavnej postave venujte 2-3 vety, pokiaľ sa jedná o veľmi príbehovú hru, môžete hlavnej postave + jej side-kickovi venovať aj celý odsek. Nešetrite prídavnými menami, no snažte sa o ich rôznorodosť, slová dobrý a zlý stačia len málokedy. 

Problém nastáva keď recenzujete arkádovú hru. Prvé slová môžete použiť napríklad na nejakú zaújmavosť z vývoja: "Toru Iwataniho ako inšpirácia pri dizajnovaní Pack-mana bola pizza bez jednej časti, čo mu pripomenulo dnes už kultový tvar gule s otvárajúcou pusou. Zaújmavé je že ľudia v pizze videli Pac-mana až po vydaní hry..." Pokiaľ ste ale moc zaujímavostí nenašli a vývojári sú suchári o ktorých nevie ani Wikipedia, skúste neexistujúci príbeh pozliepať s tým čo sa v hre deje: "Spelunky sa snaží byť hra zo starej školy, snaží sa okato nevyprávať príbeh, no istá spoitosť s India Jones mi bola jasná hneď od začiatku." Aj keď už zo seba viac nevyžmýkate, stále nabalujte na začiatočnú vetu o príbehu kam sa v hre dostávate, kto vám stojí v ceste a (pokiaľ hra nieje príbehová) naznačte, prípadne nadávajte na jej chabý koniec: "Do prvej polovice hry to bol dobrý zážitok. Zabíjanie bossov, nepriateľov a aktivácie pascí boli zábavné, no stereotypom ma ťahala len túžba po konci a po rozuzlení. No potom, čo mi po záverečnom boss-fighte hra ukázala obrázok v nízkom rozlišení s nápisom "YOU WIN" som sa veľmi znechutil a začal som ľutovať investovaný čas, čo hre tak veľmi strhlo hodnotenie." Mojimi príkladmi sa ale neriadte, sú čisto ilustračné a majú vám ukázať formát ktorým jednoducho napíšete svoje prvé recenzie. Čo prinesiete do recenzií vy, je vec vaša

Jedna z najťažších vecí v recenzii je úvod. Veľmi sa mi neosvedčilo začínať vetou:"Ahoj, toto je moja prvá recenzia *** hra od maďarských vývojárov Naughty Dog." Snažte sa nezačínať pozdravom, či frázou "Ahoj, ako sa máte? idem recenzovať hru XY" Prvé slová v odseku by mali reprezentovať váš postoj ku hre, prípadne nejakú inú vec ohľadom hry. Skvelým príkladom je Kickstarter, kde v úvode môžete spomenúť úspešnú KS kampaň, alebo pokiaľ je hra z veľkej série môžete spomenúť predošlé diely a zároveň aj to, čo sa od nového recenzovaného prírastku očakáva. Pokiaľ chcete úvod ľahko ukončiť, môžete položiť rečnícku otázku: "Naplnila hra XY naše očakávania?" prípadne inú, a postupne si na ňu v druhom odseku odpovedať. Veta: "Vrhnime sa na to!" je tiež neosvedčená, no pokiaľ ju správne sformulujete s textom tak môže byť k úžitku, no predom zvážte svoje schopnosti.

STRED RECENZIE

Pokiaľ máte úvod a príbeh, nič vám nebráni začať s hrateľnosťou. Tú môžete vymeniť v poradí s hrateľnosťou, no ja osobne by som to priamo neodporúčal. Keď začnete príbehom, všetci budú s postavami oboznámení a vy môžete hrateľnosť pekne spájať s postavami atď... Hrateľnosťou odporúčam začínať v arkádach, prípadne športových hrách a simulátoroch, keďže tam o neexistujúcom príbehu veľa napísať nemôžete. Tu nastáva tá zložitejšia otázka: "Ako správne opísať hrateľnosť?"

Zatiaľ čo v príbehu môžete šablónovito a literárne opísať príbeh, u hrateľnosti to tak neplatí. Už Life28 hovoril že je nutná dôkladná predpríprava, takže recenzovanú hru aspoň raz prejdite, no skúste aj ďalšie obtiažnosti/módy a pokiaľ ho hra má venujte trochu času multiplayeru. Multiplayer je ale časovo veľmi náročná činnosť a rozhodne sa ho pre účely recenzie nesnažte prejsť celý, no aspoň pár levelov dosiahnite. Pokiaľ recenzujete niečo megalomanské ako MMO alebo vážne veľký open-world, môžete si robiť poznámky, prípadne (pokiaľ máte silnejší hardware) si váš gameplay môžete nahrať a počas písania si ho môžete prehrávať. Pokiaľ ste dôkladne pripravený môžete začať písať.

V opise hrateľnosti sa snažte vyvarovať vetám ako: "V hre chodíte, skákate, beháte a strielate." Odporúčam všetko v recenzii podrobne prebrať. Postupne postupujte od tých najväčších vecí až k tým najmenším detailom. Pokiaľ recenzujete RPG, alebo nejakú príbehovú hru tak začnite s opisom misií/questov: "Na hre ma veľmi prekvapila široká paleta questov. Jeden by od tak notorického RPG ako XYZ čakal 99% questov typu "vykilluj dungeon a prines golden vázu" no tvorcovia sa na náplniach úloh vyšantili a tak nebude prekvapením aj transport v obrnenom vozidle či hypnotizovanie nemŕtvych." Alebo: "Po slovách generála vyrážate to boja. Misie sú ale tupý koridor so samopaľom v ruke a tak nič iné okrem prenášania intelu robiť nebudete..." Pokiaľ je questov veľmi veľa, môžete jeden nepodstatný no zaujímavý spomenúť a celý prezradiť, môžete v ňom opísať svoje pocity, prekvapenia (no zasa to veľmi neprehánajte, lebo z recenzie urobíte uživateľské dojmy), a všetko subjektívne zhodnocujte. Za slovami "dobré" a "zlé" prídávajte veľa rôznorodejších prídavných mien ako: "prekvapivý (príbeh), bezcielna (herná náplň) či odmeňujúci (multiplayer)." Vyvarujte sa tiež presným čislam pri úlohách. Mne osobne v recenzii slávnej americkej stránky vadili presné čisla ku úlohám v GTA:V. Čísla môžete použiť na navnadenie pri počte zbraní alebo herných hodín, ale pri počte misií/questov/úloh je lepšie použiť nejakú neurčitú číslovku.

Teraz je na vašej voľbe ako bude text pokračovať. Môžete pokračovať postavou, zbraňami, prostredím... O postavách som už niečo vyššie hovoril, no trochu to rozvyniem. V hrateľnosti začnite hlavnou postavou a vecami čo postava v hre robí keď za ňu hráte: "XY-Chief sa v novom XYZ 5 naučil veľa nových vecí, ktoré väčšina z nás využije. Za roky v ktorých prežil v cryo-boxe sa zdokonalil v skákaní, unesie viac zbraní a po modernom trende zanevrel na lekárničky s tým, že jeho rany sa hoja nadzvukovou rýchlosťou." Špecifikujte väčšinu vecí: Ability a ich využitie v boji, účinnosť vašich melee útokov na nepriateľov či spracovanie neviditeľnosti. Nezostávajte ale iba u opisu, ku všetkému pridajte svoj názor a všetko zhodnoťte: "Čo sa mi nepáčilo bol silný melee útok. Tak obyčajný vojak ako seržant XY dokáže máchnutím meča noža odhodiť nepriateľa počas paľby?" 

Pokiaľ chcete venovať zbraniam/itemom celý odsek, musíte o nich povedať čo najviac. Pokiaľ ich chcete vymenovať, použite tradičné mená ako:"samopaly,granátomety, sniperky..." než:" AR-28, P-2000..." Pokiaľ sú ale mená zbraní kľúčové, tak predom vysvetlite čo daná zbraň robí, a o aký jej typ sa jedná. Ďalšou dôležitou vecou ktorú po recenziách vidím málo je pocit zo streľby. Všímajte si každý detail a spomeňte veci ako: Kopanie zbrane, jej animácie/pohyb s ňou, recoil (spätný ráz), padanie nábojov na zem, poškodenie, ako nepriatelia reagujú na zásah zo zbraňe... A všetko zhodnoťte. Pokiaľ recenzujete niečo kde sa nestriela, ale mláti zhodnoťte aj to. Platia tu takmer rovnaké veci ako so streľnými zbraňami: Poukážte na arzenál mečov, pocit po buchnutí či ich enchanting. Všetko ako u strelných zbraní podrobne a subjektívne zhodnoťte.

U prostredia sa zamerajte na spracovanie jednotlivých máp, ich rozlohu, level-dizajn a mieru detailov. Pokiaľ hráte open-world tak sa ho snažte celý aspoň raz prebehnúť, to isté platí aj s ostatným. Všímajte si úroveň detailov a nejaké aj v recenzii spomeňte: "Prekvapila ma úroveň detailov na mape XYZtown. Tvorcovia sa popasovali s detailami ako funkčné nástenné hodiny ktoré naozaj ukazujú reálny čas. Čo ma ale nemilo prekvapilo bol fakt, že vystrelené náboje nemali vplyv na okolitý svet. Ide to až do takých absurdít, kde obyčajné sklo nemôžete rozbiť raketometom." Pokiaľ hra ponúka deštrukciu, spomeňte jej mieru na level-dizajn, hrateľnosť a grafiku. U level-dizajnu spomeňte čo najviac vecí, do akej miery je hra otvorená, alebo či ju tvorí len tupý koridor. 

Pokiaľ ale recenzujete športové hry, simulátory či originálne indie kúsky, väčšina vecí vyššie vám odpadá. Športové hry sú veľmi komplexný žáner, či recenzujete simulátor lyžovania alebo futbalu, vždy musíte spomenúť iné veci, no v základe je to vždy rovnaké. Spomenúť musíte aj zmeny medzi jednotlivými ročníkmi danej hry, a či sa vôbec niečo zmenilo. Spomeňte spracovanie štadiónu, pocit kopania do lopty či výber hráčov. Píšte o hre ako veterán a potom sa na ňu pozerajte očami neznalého človeka. Čo sa jedná o simulátory (ktoré to myslia vážne), riaďte sa pravidlami vyššie, no dajte väčší priestor realizmu. Všímajte si mieru realizmu a napr. ju porovnajte s reálnou činnosťou. Pokiaľ teda recenzujete Gran Turismo XYZ porovnajte chovanie virtuálneho auta s vašim osobným. U originálnych indie kúskov zvážte svoje písanie a napíšte prvý-druhý odsek. Pokiaľ sa to bude kvalitne rovnať iným recenziám, pokračujte. Pokiaľ nie, s písaním prestaňte a zrecenzujte niečo jednoduchšie, nejakú stereotypnú a šablónovitú hru. Pokiaľ neviete akú, skúste niečo od Ubisoftu. Po pozitívnom feedbacku môžete siahnuť aj po niečom extrémne originálnom. Keď recenzujete staré hry, alebo niečo s nálepkou retro, nemôžete to porovnávať s dnešnou produkciou. Porovnajte to s hrami v tej dobe a skúste si aj nejaké žánrovo podobné zahrať,prípadne zhodnotiť ako by hra obstála proti jej (vtedajším) konkurentom. Taktiež spomeňte ako stará hra spolupracuje s novšími operačnými systémami a či nemá nejaké problémy. Inak dodržujte pravidlá ako u nových hier.

 ZÁVER RECENZIE

Pokiaľ máte všetky odseky vyššie môžete ísť na technickú stránku hry. Audiovizuál najprv zhodnoťte voľným okom, poukážte na jeho výtvarnú stránku a akú atmosféru hre dodáva. Taktiež nešetrite prídavnými menami. Neskôr choďte do podrobna a rozoberte aj technickejšiu stránku veci. V odseku grafiky nemusíte spomínať všetky veci, stačia tie ktoré vybočujú, či už dobre alebo zle. Všímajte si rozlíšenie textúr, kvalitu modelov a tieňov, a hľadajte niečo, čo by podľa vás mali vývojári vylepšiť. Tiež ale nešetrite chválou. Môžete pozdvyhnúť rozsiahle grafické nastavenia, detailnosť predmetov, či len použité shadere. Pokiaľ sa v technickom obore vyznáte môžete spomenúť na akom engine hra beží, aké grafické technológie obsahuje či ako zaťažuje váš hardware. Nepíšte ale presné HW nároky, veľmi dobre stačí veta: "Hru spustíte aj na starých počítačoch" či: "Hra vyždíma aj najnovšie grafické karty na maximum a budete mať štastie pokiaľ ju na low nastavenia spustíte." Aj tu platí nešetriť prídavnými menami a vlastným názorom.

Do recenzie môžete tiež dať informačnú hodnotu cez vývojárov. Predom si o nich niečo vyhľadajte a vlastnými slovami to do recenzie pridať, keďže kopírovanie nieje správne a môžu vám zaň aj vymazať článok, no čo je horšie, vykopírovaný kúsok nebude tak pekne ľadiť k zvyšku textu. Pokiaľ teda začínate a v strede vašeho začiatočníckeho textu bude výsek z Wikipédie, bude pôsobiť ako textové kukučie vajce a veľmi rýchlo budete odhalení. Skúste si tiež dohľadať nejaké slávnejšie mená ktoré pracovali na projekte, prípadne hoďte slovíčko aj o distribútorovi:"Od notoricky šablónového Ubisoftu som takto rozmanitú hru dávno nevidel..." K vývojárom ešte poviem že ich môžete v texte umiestniť takmer kam chcete. Sú vhodný aj na začiatok, no sú aj perfektná téma predposledného odseku. Čo ale nerobte je pchanie vývojárov medzi hrateľnosť a príbeh, keďtže tam nemajú čo robiť.

Na čo by ste nemali zabudnúť je verdikt v recenzii. Nemusí byť tak ťažký na napísanie ako úvod, no dá sa na ňom veľa vecí pokaziť. Skúste v ňom zhrnúť recenziu do pár slov, celé odseky napchajte do pár viet a hru odporúčte, varujte pred pár jej neduhmi alebo úplne odpíšte. Posledné slová neukončujte rozlúčením alebo vetou: "Dúfam že sa vám recenzia páčila :)" alebo mojím: "Ďakujem za pozornosť" keďže sa to nielen neosvedčilo, do recenzie ako žánru to vôbec nesedí. Na poslednú vetu vám nič odporúčiť nemôžem, no veľmi dobré sú vety ako: "Dám ruku do ohňa že XYZ bude hra roka" alebo: "Ľutujem peňazí a času ktoré som do hry investoval, a dám ruku do ohňa že to budete ľutovať aj vy." Posledný riadok je váš. Niečo tam môžete dať, no nemusíte vôbec.

Tým niečo sú samozrejme veľmi populárne +/-, vďaka ktorým veľa recenzentov zanevrelo na písanie akéhokoľvek súhrnu a hneď po grafike dajú pár +/- s pocitom že majú vystarané. Verdikt píšte vždy, plusy a mínusy sú na vaše riziko že si vašu recenziu po vás prečíta len minimum ľudí. V +/- sa snažte zmestiť čo najvac informácií do čo najmenej textu. Namiesto: "+dobrý príbeh +dobrá grafika" píšte "+ prekvapivý príbeh + ostrá grafika"... Plusy a mínusy píšte jeden na riadok (prípadne dva) a snažte sa byť na 5 plusov a 5 mínusov, keďže viac by už bolo zbytočné. Pokiaľ ste sa dostali sem, máte napísanú recenziu.

 GRAMATIKA A ŠTYLISTIKA

Gramatiku už veľmi dobre zhrnul Life28. Pokiaľ sa na vás ale pravidlá gramatiky, čiarok, Y/I či iných cudzích slov nenalepili, isto sa na vás nalepia čítaním všetkého gramaticky správneho textu, najlepšie v slovenčine. Dajte si za cieľ prečítať 50 tunajších recenzií denne a gramatika by sa mala po nejakom čase razantne zlepšovať. Pokiaľ ste už ale v texte a neviete gramatiku konkrétneho slova, jednoducho ho napíšte do Googlu. Ten vám väčšinou vyhodí jeho správnu alternatívu či vás v jeho tvare utvrdí a vy si budete istý. Pokiaľ vám ale nepomôže Google, veľmi dobré sú tiež jazykové poradne či online slovníky, do ktorých jednoducho napíšete požadované slovo a vy sa dočkáte všetkých možných informácií. V dobe internetu už gramatika nemusí byť problém.

Ku štylistike vám toho moc veľa nepoviem. Píšte s plnou diakritikou a text píšte do odsekov, keďže jedna guča textu sa nečíta dvakrát najlepšie. Tiež nieje ideálne aby ste vec ako hrateľnosť vtesnali do jedného odseku. Rozpíšte sa. Odsek sa snažte udržať medzi 5-12 riadkami, keďže potom je z toho iba veľká guča textu, alebo malé a prázdne riadky. Pokiaľ sa vám chce tak môžete dať názvy s kurzívou, čo tiež pôsobí pekne. Recenzia sa tiež najľahšie píše v 2. osobe množného čísla a budúceho času, takže píšte: "Budete lietať na bláznivých vozidlách" než: "Lietal som na bláznivých vozidlách".

Posledné slovo bude o obrázkoch. Tie nekopírujte. Uložte si ich do počítača, zapíšte si tu článok a pod ním by sa malo objaviť biele okno,nad ním tlačítko vybrať. Tam si z počítača vyberiete obrázky, ktoré potom (tlačítkom upload) nahráte a budete ich mať pod textom. Dbajte aby boli aspoň v HD rozlíšení. Po uploade máte dve možnosti. Buď ich tam necháte pod textom, alebo ich dáte do textu, najlepšie medzi odseky. Urobte si medzeru medzi odsekmi, kliknite na ten medziriadok a dajte vložiť obrázok. Systém by ho mal uspôsobiť aby veľkostne pasoval s textom. Obrázky ale nemusíte dávať medzi každý odsek, stačí medzi 3-4 odseky, pokiaľ ich bude málo tak nejaké jednoducho nechajte pod textom. Pod obrázky môžete dať aj popis, najčastejšie poukazujte na veci na ňom. Popis v texte docielite jednoducho, stačí si text dať do stredu riadok pod obrázkom a môžete písať. Popis ale vtesnajte do dvoch riadkov, viac než dva riadky pod obrázkom pôsobia dosť chaoticky. Obrázky sú ale v recenziách nutnosť, kde tu platí, že jeden obrázok je lepší ako päť odsekov opisovania. 

 PÁR RÁD NA ZÁVER

Pokiaľ môžete, začnite písať recenziu čo naskôr po dohraní hry, keďže pocit z jej dohrania aj herné mechaniky budete mať stále čerstvo v pamäti. Píšte v takmer úplnom kľude, a okrem písania nič iné nerobte. Čo sa týka hudby, tá je dvojsečná zbraň. Veľmi ľahko si vie získať vašu pozornosť a odtiahnuť vás od písania, no niekedy vám vie aj pomôcť, pokiaľ si ju nebudete vedome všímať. Napríklad pri písani Papers Please som počúval 10-hodinovú verziu toho jedného samého dunenia a podľa reakcií na text, sa tá hudba v ňom odzrkadlila. Dokonca pozitívne. Pokiaľ si teda dokážete udržať pozornosť, hudba môže byť správny smer. Samozrejme ale počúvajte OST z hry, lebo pokiaľ počúvate nejaký novodobý letný (s)hit a píšete recenziu na depresívnu temnú hru, tak sa hudba vo vašich ušiach počas písania v recenzii objaví, a recenzia nebude mať patričnú atmosféru. Taktiež nepíšte unavený a s písaním majte prestávku maximálne pár hodín, keďže keď sa vrátite k rozrobenému starému článku, už to nebude ono. Všetko si to po sebe dôkladne prečítajte.

Pravdepodobne si skúsený recenzenti z tohto článku nič neodnesú, keďže bol určený hlavne ľudom ktorí s písaním začínajú a nevedia ako na to, lebo písať môže každý. Dúfam že vám článok pomohol a že sa o svoje písanie podelíte aj so sectorom. Zo začiatku môže byť písanie hrozné, no časom sa môže zlepšiť.

 






Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.