Binding of Isaac

napísal wellbi 12.7.2014 pre PC

8.0

Užívateľská recenzia

Edmund McMillen. Jeho vynikajúci Gish a úspešnejší Super Meat Boy nám neraz rozmlátili naše hráčske egá, teraz prišiel s ďalším ego-keyboard-destructorom. V Gish-ovi si McMillen robil srandu z dechtu (chemická látka), v Super Meat Boy-ovi zase z jedla a v Binding of Isaac z kresťansko-satanistického náboženstva. Načo zbytočne robiť vojny a džíhády, keď môžete ako jeden ateista (McMillen) nas*ať polovicu radikálneho kresťanstva?

Hra je voľne inšpirovaná biblickým príbehom Abrahama a jeho syna Izaka, ktorý nám v hojnom tradovala babka. Jeho bližšiu pointu si nepamätám, no hra ho vysvetľuje asi takto: Kdesi na kopčeku stál neveľký na pohľad obyčajný dom. V ňom žil malý Isaac a jeho nábožensky fanatická matka. Jedno nedeľnajšie popoľudnie Isaacová matka pokojne sledovala televízne stretnutie kresťanov, a Isaac si v izbe s pastelkami kreslil. Stalo sa ale niečo nepredvýdateľné. Ku matke sa prihovoril hlas boží, s neodmietnuteľnou ponukou: Aby sa mohla vykúpiť do neba, musí urobiť tri veci: Zobrať Isaakovi všetko čo má rád (moc veľa toho nebolo), zamknúť ho vo svojej izbe, a aby bola úplne očištená musí Isaaka rozrezať nožom.

 


Klasický začiatok hry, dvaja nepriateľia a základný Isaac

Všetko čo povedal boží hlas Isaac počul (a vlastne aj videl, cez škáru v dverách) a rozhodol sa konať. V panike bežal po izbe sem a tam, a zakopol o koberec. Pod ním boli tajné padacie dvere do zatuchnutej pivnice, Isaac neváhal ani chvílu, na smrť je primladý a radšej bude živoriť celý život v plesni, ako byť rozrezaná božia obeť. Paralelne s otvárajúcimi dvermi od izby v strede s matkou Isaac otvára tie od sklepenia a skáče do nich. Isaacová matka za ním hopla tiež, no mekáčovo-celulitídová postava ju medzi dverami zastavila. Fast-food okrem zabíjania aj zachraňuje životy (teda aspoň ten Isaacov).

Prekvapenie nastane keď zistíte čo sa v pivnici (preferujem českejšie synonymum sklep) nachádza. Po pár prechodených miestnostiach na vás začnú útočiť muchy, živé hlavy, pavúci.... Lenže Isaac je bezbranný fyzicky poslabší chlapec, a poviete si že v pivnici dlhžie nevydrží, no mýlite sa. Keď nemáte po ruke svaly, strelné zbrane, či pár bodyguardov musia vám (ako Isaacovi) vystačiť emócie. Isaac prudkým mrknutím oka vystrelí kvapku slzy, a tak vlastne uplače nepriateľov k smrti. 

V moment ako Isaac zažije v pivnici premieru, zistíte že Binding of Isaac nieje bežná hra, ktorú za 5 hodín odinštalujete, a hodíte do koša. Pivnica sa skladá zo stredne veľkých miestností, ktoré formujú poschodia (ktorých je 9), každé má svoj boss-fight, a myslíte si správne, každé z nich je náhodne generované. 

 

Niektorí nepriatelia nevydržia moc silné slzy, z ktorých im vybuchne palica

Hra na prvý pohľad vyzerá že bude jednoduchá arkádovka, a aj sa vám to snaží vsugerovať, no nieje. Myslel som si to aj ja, no uvidel som špeciálnu miestnosť (jej dvere zdobilo zlato a koruna, ktorá "obyčajná" miestnosť niečo také má...) a v nej bol vešiak (ten na ktorý si dáte kabát a zavesíte to všetko na väčší vešiak), tak som si myslel že sa jedná o collectible a tak som ho teda chcel "kolektnúť" no stalo sa niečo, čo som neočakával. Isaac ho zobral, zaradoval sa, a prepichol si s ním hlavu, akoby nič. Isaacovi to zlepšilo jeho slzy, boli krvavé, a dávali väčšie poškodenie. A takto sa stáva z malej arkádovky jedno z najlepších indie-RPG.

Isaac 2.0. s vešiakom v hlave, ja (hráč) plný odhodlania ideme do dverí označených lebkou. Hádal som správne, je v nich prvý boss, trefne pomenovaný: "Monstro". Keď sa na to už z pohľadu dneška pozerám, zdá sa mi pekelne jednoduchý, no v tedy to bol najtažší boss na svete (áno tažší než tá dvojica z Dark Souls). A zabil ma. Zožieralo ma, keď som s opätovným spustením novej hry nedostal Isaacov vešiačik naspäť, a že hra bola vygenerovaná úplne inak ako tá predošlá.

Dôvod prečo sa u Isaacovej smrti nikdy nenaštvete ("nikdy", teda ak vám Isaac neskoná pri finálom bossovi) je motivácia. Chcete nájsť nové predmety, zabiť nových bossov, odomknúť všetky secrety, a urobiť 100% hry (to poznáte tak že vám tancuje Isaac so six-packom v menu) prípadne sa chvastať achievmentami. Každá smrť vám niečo dá, posunie vás vpred (a aj váše ego) a trochu vás aj naučí. Keď si spomienkovo porovnám ako som hral prvých pár hier, a teraz (v štatistikách niečo cez 500 úmrtí) smejem sa tomu. U väčšiny hier funguje smrť iba ako limitovanie hráča v zábave, tu je to opačné, každá smrť vám niečo dá, niečo vás naučí a pomaly vyženie toho starého nooba vo vás. Binding of Isaac je jedna z mála hier, ktorá tento pocit (vždy) dá. (V inej forme vám ho tiež dá Spelunky, no Isaac ako generovaná RPG vyhráva).

 

Takto už vyzerá pokročilejšia časť. Isaac je v tejto časti hry pravdepodobne démon.

Binding of Isaac funguje ako rádoby-RPG. Neprehovoríte ani v jednom dialógu, neuvidíte žiaden skill-tree, nebudete levelovať, nie... V každom poschodí pivnice sa schováva zlatá miestnosť s malým pokľadom, ktorý dostanete tiež porazením bossa. Itemy menia Isaacov vzhľad, takže keď nájde vešiak, tak si ho pichne niekde do očí, čo mu zároveň do strielajúcich sĺz pridá krv, a čo mu zvýši poškodenie. Slzy si Isaac môže upravovať podľa toho čo nájde, takže keď zie pavúka, narastie mu 8 očí, čo znamená o osem sĺz viac, keď nájde indiánsku pierkovanú ozdobu hlavy tak bude strielať šípy, atď.. Sú tu aj situačné veci, ako napr. matkine lieky, ktoré sú risk, jedny vás môžu zabiť, po iných (viagre) vám narastú "Balls of Steel" a po posledných si môžete lahodne uprdnúť. Všetky veci sa počas hry na Isaacovi držia, takže na konci budete mať Isaaca, ktorý bude mať rohy, lietať, plakať prekliatu krv a bude okolo neho behať Super Meat Boy.

Nepriatelia v Isaacovom dobrodružstve sa čo poschodie menia, keď Isaac čerstvo skočí do pivnice, budú naň útočiť maximálne malé muchy a pavúci. Keď ale bude vo väčších hĺbkach, nebude nečakané keď vás bude chcieť zabiť obyčajný kameň, v hĺbkach najväčších vás budú chcieť zabíť aj vaše orgány (a všetko bude z mäsa a kostí), Bossovia sú presne o tom istom. Prvý sú relatívne lahký, a vsádzajú na rýchlosť a vašu začiatočnú nepresnosť, tí dole vás dajú hlavne ich veľkou rýchlosťou, a masívnosťou. Bossovia sú tiež veľmi výstredný. Okrem tých obyčajnejších, sú tu aj tie úchylnejšie McMillenové kúsky, ako jeden z nich, ktorý používa ako zbraň moč. Vážne?

 

Niekedy to čo strielate nemusia byť slzy. Keď Isaac nájde robotické oko, striela laserom

Aj keď je prostredie náhodne generované, random-generácia na jeho atmosfére takmer neuberá. Hra sa v začiatku prostredím moc neblisne, keďže stále ste v "normálnej a ľudskej" pivnici, no neskôr už začne poriadne tlačiť na pílu atmosféry, takže nebude problém prejsť si úroveň posiatu pavučinami (a plnú pavúkov), no čerešnička sú posledné poschodia, vnútri Isaacovej matky. Všetko je z orgánov, mäsité steny sa vrtia, a po vás ide slepé črevo a dva mozgy, skvelé! V pivnici môžete zbierať malé centíky a potom si za ne v obchode kúpiť drobnôstky, ako napr. psie žrádlo (ktoré aj Isaac s chuťou spapá), no micro-transakcie nečakajte. Hra je pre tých najvytrvalejších, chyba sa rovná smrti, a smrť sa rovná novému začiatku. Keď ale obchodujete s niekym rizikovým (ako napr. so Satanom za svoje HP) tak budte opatrný, každý obchodník sa môže nečakane zmeniť na bossa, a v sekunde vás udupnúť, zoberie vám posledné srdiečko a ste v ťahu...

Binding of Isaac je objemná hra, no má jednu chybičku na kráse. Pokiaľ sa na nej stanete závislí, veľmi rýchlo (pár dní) ju máte na 90% hotovú, a to nie je dobre. A tak si sadol McMillenov tím, a ukuchtil DLC (alebo skôr sťahovateľný datadisk) ktorý má takmer toľko obsahu ako celá hra. Pridá nových nepriateľov, nové itemy, nové charaktery, tajné poschodie v pivnici... Je toho strašne veľa, za cenu v ktorej sa predávajú obyčajné skiny dostanete chutný nášup obsahu, neberte to...

 

Obchod. Dával by som si pozor na predavača, môže sa z neho vykluť boss

Isaac má jeden cieľ, z tejto nočnej mory sa dostať. Dvere ho vedú do stále bizardnejších situácií, v ktorých mu bez potrebných predmetov môžu dôjsť slzy (obrazne) a ľahko umrieť. Cieľom je samozrejme dostať sa do posledného poschodia, a slzami premeniť matkino srdce na cedník. Hra je tak postavená naschváľ, nejde ani uložiť a musíte ju dohrať na jeden záťah, nemôžete len tak cheatovať a musíte si svoj "skill" vytrénovať. Keď sa vám chce (a máte k tomu všetko potrebné) môžete zabiť Isaacove staré uplakané ja, a tiež (pseudo-) boha, ktorý matke nakázal aby vás zabila. Achievmentami si môžete odomknúť dalšie hrateľné postavy, veľa z nich je slabšia než Isaac, no nájde sa aj pár silnejších, ktoré pre svoj "luck-factor" idú oveľa-lepšie než klasický Isaac. Ako recenzent doporučujem postavy vyskúšať (je to na vás), ale zároveň zostať pri Isaacovi. Ten je naj-ideálnejší pre úplných nováčikov, no dá sa s ním aj speed-runovať..

Technickú stránku hry mal na starosti Florian Himsl. McMillen sa postaral a navrhnutie všetkého čo sa dá, a potom to Himsl bravúrne zprogramoval. Binding of Isaac má ako indie jednu z najlepších vizuálnych celkov len vďaka McMillenovi, je to ten jeho nezameniteľný komixový-art štýl, ktorý nestráca vtip takmer nikdy, a budete mať čo robiť, aby ste sa v prvých pár hrách s Isaacom aspoň neuškrnuli. McMillen na seba vizuálne odkazuje (dopomôže vám Meat Boy, budete bojovať proti Gishovi), a tiež dokazuje že je poriadny puntičkár (aspoň v tomto) a dal si záležať úplne na všetkom. Dokonca aj titulky na konci sú ručne kreslené...

 

Binding of Isaac sa nehodnotí ľahko, lebo hra nevyzerá na to čo je, v základe je to jednoduchá automatovka, no v koreňoch netradičné RPG, okoreňená (biblicky inšpirovaným) vtipným príbehom o vykúpení malého "Izáka" na slobodu, s hromadou hodín zábavy a pocitom že musíte urobiť 100% komplet, už len preto aby ste uvideli toho svalnatého Isaaca v menu... Taktiež je tu veľmi uspokojujúci pocit smrti, ktorý vás nechce nahnevať, chce vám ukázať ako-na-to nabudúce a ako sa zlepšiť... Tiež sa priznám že som v hre nenašiel jediný veľký zápor, všetko funguje ako dobre namazané hodinky, možno by som vypichol čakanie na ďalšie DLC, keďže v Isaacovi po dohratí (okrem neustáleho zlepšovania "skillu") nemáte čo robiť... Binding of Isaac je povinnosť pre každého milovníka indie scény, a vrelo ho odporúčam...

Ďakujem za pozornosť.. (a pripomínam že hra je indie)






Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.