The Witcher 2: Assassins of Kings

napísal luk 19.5.2014 pre PC

9.0

Užívateľská recenzia

Najslávnejší poľský rodák. Prezývajú ho rôzne. Dryády Gwynbleid, niektorí iba zaklínač, iní zase biely vlk. No väčšina ho pozná ako Geralta z Rivie. Jeho stvoriteľ, Andrej Sapkowski už vyprodukoval ôsmu knihu, zatiaľ čo stvoritelia virtuálneho zaklínača, štúdio CD Projekt Red si po úspechu prvého zaklínača, ktorý získal množstvo ocenení od rôznych herných magazínov, pripravilo pokračovanie Geraltovho dobrodružstva. V roku 2011 bola hra dokončená a o zhruba rok na to, ako už je zvykom vychádza rozšírená edícia tejto hry, v ktorej budeme tentoraz pátrať po kráľovrahovi.

Avšak nepredbiehajme a rozoberme si všetko pekne od začiatku. Podobne ako u predchodcu, tak aj tu sa začína pomerne akčne. Zatiaľ, čo ste v jednotke bránili svoju domovinu pred útokmi banditov, tu to budete vy, kto spoločne s Foltestom a jeho vojskom útočí na hrad patriaci rodu La Valette. Ten drží ako zajatcov nemanželské deti kráľa Foltesta. Vďaka tomu sa Foltest osobne účastní bitky spoločne s Geraltom, ktorý mu robí osobnú ochranku. Hrad sa vám podarí dobyť v podstate za pár minút a po porážke vodcu rebelov Arjana La Valette vám už nič nebráni, vybrať sa na miesto, kde sa nachádzajú zajatci. V momente, keď sa k nim dostanete, sa na scéne objavuje akýsi chlapík, prezlečený za mnícha. Nikto nevie, čo je zač, no to on vzápätí behom pár chvíľ zabije Foltesta. Geralt sa mu v tom pokúsi zabrániť, no márne. Násilný čin je úspešne dokonaný a skutočný vrah uteká na slobodu. Ako keby toho nebolo málo, o chvíľu sa k vám dostanú temerské stráže. Nájdu vás kľačiaceho nad Foltestovou mŕtvolou s mečom v ruke. Následne sa už Geralt ocitá vo väzení v ktorom narazí na jedného z hlavných protagonistov a to na Vernona Rocheho. Ten stojí v čele Temerských zvláštnych jednotiek a z nejakého dôvodu má pochybnosti o tom, že Foltestov vrah ste práve vy. Rád by si vypočul vašu verziu príbehu. A tak zatiaľ čo Geralt rozpráva, vy si tieto udalosti prežijete na vlastné oči. Po ukončení výsluchu sa vrátite späť do cely, no dostanete šancu na dokázanie neviny. Bude treba utiecť, prebojovať sa cez stráže a dostať sa do prístavu, kde na vás čaká pripravená loď. Od tohto okamihu sa začína lov na skutočného kráľovraha a zároveň aj druhé virtuálne zaklínačove dobrodružstvo pozostávajúce z 3 kapitol, prológu a epilógu.

Prvá stopa vás zavedie do mestečka Flotsam, v ktorom panuje napätie medzi domácimi obyvateľmi a bandou elfov ScoiaTel. Obchodnú cestu blokuje príšera Kajran a mestu šéfuje všivák Loredo.

Po akčnom príchode do mesta rozbiehate pátranie. Vediete rozhovory s rôznymi NPC, ktoré vám väčšinou poskytnú informácie. Dizajn rozhovorov sa mierne zmenil. Odpovede na otázky sú umiestnené v pravej časti. Väčšinou máte na výber viacero odpovedí. Priateľskou, či neutrálnou si dané NPC získate na vašu stranu, zatiaľ čo agresívnou odpoveďou sa medzi sebou pohneváte. Po zvolení vyhýbavej odpovede sa zase rozhovor môže pretiahnuť o niekoľko nechcených viet navyše. Zaujímavé je sledovať ako na tieto odpovede zareagujú dané NPC. Reakcie sú samozrejme odlišné, pretože jedna z hlavných vecí na ktoré druhý zaklínač kladie dôraz je to, koho si spriatelíte a koho zase pohneváte. Minimálne aspoň zo začiatku nie je vôbec jasné, čo daný človek skrýva pred ostatnými. K získaniu potrebných informácií, môžete buď po novom využiť v niektorých rozhovoroch aj zaklínačske znamenia, kde Geralt počas ich použitia vykoná špecifické pohyby rukou a pozrie sa na cieľ svojimi hadími očami alebo klasický úplatok ako sme už na neho boli zvyknutí z minulého dielu.




Skôr než sa vydáte na cestu po hernom okolí, bolo by dobré pretriediť si nájdené veci, nachádzajúce sa vo vašom inventári, pretože každý predmet po novom niečo váži. Túto štatistiku by som najradšej videl preč z hry, lebo veľmi často dokáže frustrovať hráča počas hrania. Prekročením maximálnej váhy(hodnota 250), je vaša chôdza pomalá, čo nemusí vyhovovať najmä v bojoch s viacerými nepriateľmi v danom momente. Maximálnu váhu nie je možné veľmi navýšiť a preto pokiaľ prehľadávate všetky možné kúty oblastí hernej mapy, budú zastávky u obchodníkov pomerne časté. Predmety okrem predaja je možné uložiť aj do truhlice, ktorá sa nachádza väčšinou v miestnej krčme.

Po úspešnej príprave ste sa vydali na cestu. Plnením aktuálnych questov, preskúmavate nové lokácie a narážate na nových nepriateľov. Celková variabilita questov sa zlepšila. Budete sa zakrádať, zachraňovať svojich priateľov, pátrať po dávno stratených veciach, či spoločne s rukojemníkom sa poprechádzate po nepriateľskom tábore a pod.

Zo začiatku je boj a obrana proti nepriateľom ťažký a musíte taktizovať, aby ste vôbec prežili boj. Úspešným zabitím väčšieho počtu nepriateľov si zlepšíte o nich znalosti a tak už boje s nimi budete zvládať o úroveň lepšie. Ak sa vám to však nechce, môžete vyhľadať obchodníka a kúpiť si od neho knižku. Jej prečítaním sa naučíte všetko o daných protivníkoch a tak nebudete musieť zabiť väčší počet nepriateľov.




Pomerne veľkou zmenou prešiel bojový systém hry. Bojové štýly pre každú zbraň z minula kompletne zmizli a nahradil ich jeden ľahký a jeden silnejší útok. Obrana je tu realizovaná dvoma spôsobmi a to prostredníctvom kotúľov, či zmenou polohy meča na vykrytie útoku. Geralt na svojom chrbte nosí 2 meče. Jeden z nich je oceľový, druhý zase strieborný. Oceľový je primárne určený na ľudských protivníkov a strieborný zase na potvory. Geralt môže okrem svojich mečov použiť ako primárne zbrane aj rôzne iné, napr. kladivá, či sekery. Z hľadiska skúseného RPG hráča túto možnosť vítam, no z hľadiska fanúšika zaklínačskeho univerza mi to príde ako zbytočnosť. Okrem útokov na blízko môže Geralt útočiť aj na ďiaľku. Protivníka môžete vlákať do pripravenej pasce. Ak sa vám to nepodarí môžete ho petardou omráčiť, prípadne na neho aplikovať kritický efekt alebo vrhať dýky s rôznymi typmi poškodení.

Okrem spomínaných možností môžete pri bojoch využiť aj znamenia. Telekinetickým znamením Aard knokautujete protivníkov, Ohnivé Igni zapáli všetko v jeho dosahu, Quen vyčaruje okolo Geralta magický štít, ktorý blokuje rôzne typy útokov nepriateľov a zároveň ubližuje nepriateľom, Yrden vytvorí na zemi magickú pascu, ktorá spomalí, prípadne ochromí nepriateľov na určitú dobu. Vďaka Axie môže Geralt očarovať nepriateľov, tak aby sa stali na určitú dobu jeho spojencami. Na rozdiel od svojho predchodcu, druhý zaklínač kladie dôraz na použitie správnych znamení v danej chvíli. Spoločne s ich grafickým updatom to pomerne príjemným spôsobom zlepšuje celkový dojem z bojov. Celá hra je väčšinou dynamická, na obrazovke pred vami sa vždy čosi deje. Nájdu sa však momenty, ktoré sú z úplne iného súdka. Chcete si otvoriť dvere alebo vyliezť na rebrík? Žiaden problém, no musíte stlačiť tlačidlo a počkať kým sa skript vykoná. Oveľa horšie je to v prípade, že sa pri dverách alebo rebríku nachádzate viacerí. Najlepšie je počkať, kým to spravia ostatní, inak sa väčšinou zaseknete.




No nebudete to len vy, kto sa môže v určitých prípadoch zaseknúť. Zasekávať sa bude aj nepriateľská AI o niektoré objekty. Taktiež má vymedzený priestor v ktorom sa môžu pohybovať. Keď začnete s nimi boj a dostatočne sa od nich vzdialite buď ostanú stáť na mieste alebo sa vrátia na ich pôvodné miesto.

Za úspešné zabitie nepriateľov získavate okrem tradičnej dávky skúseností aj loot. Istotne nastanú prípady, kde sa na vás vyrojí veľa nepriateľov a môže sa stať, že ich ostatky nemusíte hneď objaviť. V tomto vám môže pomôcť zaklínačský medailón, ktorý okrem detekcie mágie, vie zvýrazniť dôležité miesta v jeho dosahu. Obsah lootu sa samozrejme líši od protivníka k protivníkovi. Niekde to budú orény a zbrane, či trofeje z bossov, ktoré vylepšia niektoré vaše štatistiky, inde zase rôzne remeselnícke suroviny a nerasty, či končatiny a časti mŕtvych potvor.

Z častí mŕtvych potvor alebo bylín, ktoré môžete nazbierať v hernom prostredí, je možné získať alchymistické prísady. Tie v prípade, že ich máte dostatok poslúžia na výrobu zaklínačskych elixírov. Tie sú v skutočnosti jedy, ktoré síce toxikujú váš organizmus, ale na určitú dobu zlepšia niektoré vaše vlastnosti. Po novom môžu elixíry niektoré z vlastností výrazne zhoršiť, avšak na oplátku značne vylepšiť iné. Čo rozhodne zamrzí je takmer absolútne odignorovanie toxicity v prípade, že sa nerozhodnete investovať zhruba tretinu talentových bodov do vývojovej cesty alchymistu. Každý elixír má presnú hodnotu toxicity. Maximálna je 100. Nie je možné ju prekročiť, no môžete byť pokojný, keď ste presne na 100vke. Na jednej strane vás to nepoteší, na tej ďalšej sa na to dá zvyknúť. Elixíry totižto nemôžete piť počas bojov a tak je kladený dôraz na dostatočnú prípravu pred nasledujúcim bojom. Príprava zahŕňa prevažne správny výber a konzumáciu elixírov a aplikovanie rôznych vylepšení na vašu zbroj a zbrane.

Na zbrane sa dajú aplikovať runy, ktoré permanentne zlepšia prevažne vaše ofenzívne štatistiky. Meče môžete potrieť rôznymi olejmi alebo vybrúsiť brúsnymi kameňmi. Oleje prevažne zvyšujú kritické účinky, zatiaľ čo brúsne kamene vaše poškodenie mečom. Vylepšiť môžete aj niektoré časti vašej zbroje a to vylepšeniami, ktoré permanentne zvýšia vaše obranné alebo útočné štatistiky.

Za tradičnú dávku skúseností získavate body, ktoré môžete investovať do talentov. Tie prešli oproti minulému dielu veľkou zmenou a ponúkajú vám na výber 4 rôzne cesty. Základná cesta výcviku, ktorá zvýši vaše pasívne atribúty je pre každého povinná. Po tom čo sa vám odomknú tri ostávajúce cesty, nič vám už nebráni vytvoriť si zaklínača podľa svojich predstáv.




Cesta znamení vylepší rôznymi spôsobmi zaklínačske znamenia. V prípade, že sa rozhodnete investovať sem aspoň zhruba tretinu bodov odomkne sa vám šieste znamenie a to Heliotrop. Na jeho aktiváciu je potreba nahromadenie adrenalínu. Ten sa dá získať aj používaním znamení. Samotné znamenie je veľmi účinné. Po použití vytvorí väčšiu bublinu v ktorej zamrazí všetkých nepriateľov. Hodí sa najmä na čistku viacerých nepriateľov na stredne veľkej ploche v krátkom čase.

Okrem zvýšení šancí na rôzne bojové účinky vám cesta šermiarstva dovolí vykrývať skupinové útoky a útočiť na viacero nepriateľov naraz. Kompletná cesta šermiarstva vám ponúkne rôzne skupinové zakončenia určené na nepriateľov. Okrem toho budete svojimi útokmi mečom získavať adrenalín.

Cesta alchymistu zlepší prevažne účinky elixírov , olejov a mutagenov, ktoré použijete počas hrania. V prípade investície bodov do tejto cesty sa z vás stane mutant (hehe). Sprístupníte si bojovú zúrivosť a získavate adrenalín počas otravy. Napriek niektorým výborným talentom tu nájdete aj niektoré, v ktorých nevidím akýkoľvek zmysel. Stačí si len v ceste alchymistu odomknúť trebárs možnosť vypiť 1 elixír navyše. Toxicita elixírov sa líši, no maximálna toxicita je pevne stanovená, ďalej vás nepustí a preto sa často stane, že štvrtý slot ostane prázdny.

Po návrate do hlavného mesta si väčšinou prinesiete zo sebou plný inventár vecí a tak nie je na škodu zájsť si k obchodníkovi. Popredávate rôzne veci a iné zase uložíte do truhlice. Samotný obchod a aj inventár môže spočiatku pôsobiť veľmi neprehľadne a chvíľu trvá, keď si na to zvyknete. Chýbala mi možnosť usporiadať si predmety podľa seba. Ak vás obchodník nedokáže uspokojiť trebárs so zbraňami, je možné zájsť za kováčom, ktorý vám môže vyrobiť váš vysnívaný meč za predpokladu, že máte všetky potrebné suroviny a plánik. Samotných plánikov a takisto aj kníh je v hre úctyhodné množstvo. Celkovo sa počet predmetov znásobil, takže sťažnosti niektorých hráčov, že prvý zaklínač mal nedostatok predmetov, boli vypočuté.

Postupným plnením hlavných questov sa dozvedáte nové kúsky príbehovej skladačky. Celkový dej je spletitý, plný silných, ale aj romantických/sexuálnych scén a kvalitných postáv. Sexuálne scény rozhodne patria k celkovému univerzu a tak už to nebude iba Triss s ktorou sa oddáte milostným radovánkam.

Oveľa väčší dôraz je tu kladený na vaše rozhodnutia. Dokonca vďaka jednému rozhodnutiu sa môže pre vás zážitok líšiť, pretože sa ocitnete na oboch stranách konfliktu a celková herná doba sa vám vďaka tomu predĺži v priemere o 25 hodín. Rád by som pochválil práve, tú odlišnosť hry, ktorá nasleduje po vykonaní rozhodnutia. Buď sa ocitnete vo vojenskom tábore kráľa Henselta, v ktorom ste cudzinec, stále veľa ľudí má k vám odpor a dávajú vám to dostatočne najavo alebo dejiskom druhého aktu bude banské mestečko Vergen, ktoré je najlepším herným miestom v tejto hre. Žiaľ aj napriek bohatosti príbehu plného rôznych konfliktov a zvratov, pôsobí posledný tretí akt, odohrávajúci sa v starodávnom mestečku Loc Muinne, veľmi chudo,. Zdá sa, že tvorcom možno došli nápady a tak sa osudy všetkých postáv sa snažia napchať do pár bojov, prípadne si ich ponechať pre pokračovanie.




Druhý zaklínač vás nesklame aj vo vedľajších aktivitách, ktorými si môžete pomerne slušne privyrobiť. Osobne mi do očí udrel quest s trollom, ktorý sa rozhodol prestať stavať most, pretože jeho žena umrela. Vďaka tomu začal piť vodku a je celý zničený. Obyvatelia mesta vás prosia, aby ste ho nezabíjali, zatiaľ čo iní požadujú, aby pokračoval v práci. Na vás je ako sa zachováte.

Ostali obľúbené kontrakty na rôzne potvory, no nezabudlo sa ani na minihry. Privyrobiť sa dá rôzne. Kockovým pokrom sa dá obrať NPC o pomerne veľkú čiastku orénov. V miestnych hostincoch sa konajú pästné zápasy. Tie prešli mernejšou zmenou. Počas boja sa aktivuje quick-time event v ktorom budete musieť stláčať dané tlačidlá, aby Geralt rozdal poriadne rany svojim protivníkom. Ak sa čokoľvek pokazí, bude to on, kto tie rany dostane. Novinkou v tejto oblasti je páka. Aby ste vyhrali protivníkove orény je nutné držať koliesko na obrazovke v priestore, ktorý sa s postupom času zmenšuje. Získané orény sa dajú utratiť rôznymi spôsobmi. Jedným zo spôsobov je úplatok ľahkej ženštine za sex.

Zaujímavým odreagovaním a zároveň aj spestrením je režim aréna. Postupne si odomykáte nové, silnejšie vlny nepriateľov a za ich zabitie získate body, vrecko s orénmi a možnosť vyberať si jeden z 3 ponúkaných výherných predmetov. Pokiaľ máte veľkú trpezlivosť môžete sa dostať na prvé miesto v tabuľke.

Jednou z vecí, ktorá vás na novom zaklínačovi vyslovene uchváti je žijúci herný svet, ktorý dvojka posúva o niekoľko krokov vpred oproti jednotke. Každé NPC má svoj program. Trpaslíci chodia s krompáčmi do bane, cez prestávku vysedávajú pri ohni a rozoberajú rôzne osobné, či politické situácie. Iní zase oslavujú, ďalší predávajú, rodiny spoločne jedia za jedným stolom a pod. Večery trávia väčšinou v krčmách, alebo vo svojich domovoch. Stráže zase menia svoje stanoviská po určitom čase. Každé NPC vám ponúkne nejakú formu interakcie. Keď prší niektorí sa schovajú, iní ako napr. stráže sa zase na to sťažujú. Proste radosť pozerať. Vývojári sa sústredili na takéto malé detaily, ktoré vo výsledku vytvárajú úžasný žijúci svet.

Už tak vynikajúcemu dojmu pozitívne napomáha aj kvalitne spracovaný dabing. Mnoho hráčov si radšej pustilo poľský dabing s českými titulkami, no ja osobne preferujem anglický dabing s českými titulkami, čo pri tomto diele nebolo výnimkou. Nedovolím si tvrdiť, ktorý je lepší alebo horší, posúďte sami. Rád by som opäť vyzdvihol perfektne zvládnutú trpasličiu reč, vďaka ktorej som niekedy takmer padol zo stoličky. Od Zoltána a jeho priateľov často budete počuť ako majú všetci hubu nevymáchanú alebo vás pošlú do řiti. Súčasťou ich slovnej zásoby sú tiež rôzne vulgarizmy, ktoré však perfektne pasujú do dialógu a vyvolávajú skôr záchvaty smiechu.




Celkovej atmosféru podtrhuje ešte kvalitné audio - vizuálne spracovanie. Zvolené skladby dokážu navodiť stavy eufórie a perfektne vás vtiahnuť do virtuálneho deja. Nemôžem si pomôcť no musím vynachváliť najmä audio určené pre Vergen. Druhý akt vo Vergene bol pre mňa to najlepšie, čo mi druhý zaklínač dokázal ponúknuť.

Kochať sa istotne budete aj grafikou, pretože je na tom úžasne. Herné scenérie oplývajú obrovskrým množstvom detailov. Do očí vám môže udrieť krásne spracovaná hra svetla a tieňov, či modely postáv najmä nežného pohlavia. Poteší, že hru si užijete aj na slabších strojoch. Druhý zaklínač je jedna z mála hier, ktorú si užijete na starom PC, no s istotou nainštalujete a prejdete aj na prípadnom novom.

Druhý zaklínač nie je bez chyby. Napriek slabšiemu záveru vás jeho svet dokáže pripútať k obrazovke v priemere na 45 hodín. Nájdu sa oblasti v ktorých svojho predchodcu značne prekonáva, no v iných je predchodca na tom lepšie. Celkovo však ide o kvalitné, akčné fantasy dobrodružstvo, ktoré by ste si nemali nechať ujsť a na niektoré momenty istotne s radosťou budete spomínať.

 

+ úžasné audio- vizuálne spracovanie

+ Geralt

+ oveľa väčší dôraz kladený na rozhodnutia

+ kvalitná príbehová stránka a prvotriedna atmosféra

+ trpasličie nárečie

+ vysoká znovuhrateľnosť, dlhá herná doba

+ nápadité hlavné aj vedľajšie questy

+ dôraz na taktizovanie v bojoch

 

- spočiatku neprehľadný inventár

- slabšia tretia kapitola

- AI, zasekávanie NPC v teréne

- niekomu môže vadiť súbojový systém

- váha(subjektívne)

Napriek tomu, že toto je Filippa, proste mňam
Zoltán Chiway
Jeden z úvodov 3. aktu
Rôzne obrazce na kockách môžu posobiť mätúco
xD
Hlášky Zoltana a jeho priateľov si jednoducho obľúbite.
Výhľad na mestečko Loc Muinne je proste krásny
Jeden pozdrav z Vergenu
Aréna v plnej kráse





Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.