MX-72 Game Awards 2013

napísal MX-72 12.1.2014 pre PC

Užívateľský článok

Tak vážení a opäť sa stretávame u slávnostného "galavečera" odovzdávaní cien MX-72 Game Awards. Rok 2013 ubehol ako voda a aj tentoraz to nebola žiadna herná Sahara. Vítam vás všetkých a poďme si pekne vyhodnotiť herný rok 2013. Ako vždy podotýkam, že ocenenia sú plne v mojej moci a plač fanboyov prečo nevyhrala táto a táto hra sú marné :) Takisto upozorňujem, že sú tu zaradené len hry, ktoré som mal možnosť okúsiť na vlastnej koži. Každopádne....Poďme na to!!! (pozn. - u väčšiny kategórií je názov hry klikateľným linkom na video, či obrázok!)

_________________________________________________________________________________________

V kategórii NAJLEPŠIA GRAFIKA sú nominovaní:


Crysis 3
Nieje žiadným prekvapením, že Crysis 3 je v nomináciách. Crytek je svojím honom za technickou dokonalosťou povestný a tretia časť ich FPS série Crysis znovu ukazuje, čo všetko sa dá z dnešných PC vyšťaviť. A keďže prišiel už vo februári, dal by sa Crysis 3 označiť ako prvá hra čo sa kvalitou vizuálu prehupla do next-genu. Samozrejme je to relatívne, keďže PC platforma len "zaraďuje ďaľší rýchlostný stupeň, samotná prevodovka sa nemení".


Battlefield 4
Ani DICE nespí na vavrínoch a svoj Frostbite 2 z tretieho Battlefieldu povýšil miernymi zmenami na verziu s číslovkou 3 a postavili na nej Battlefield 4. Nutno povedať, že to vyzeralo naozaj výborne už minule a do už tak ohlušujúcich bojov plných deštrukcie a poletujúceho bordelu napchali ešte viac efektov, ktoré dojem ešte zvyšujú. Výsledok je naozaj pôsobivý.


Metro: Last Light
Metro 2033 bolo nečakaným grafickým skvostom a preto sa od Last Light neočakávalo, žeby v grafických orgiách poľavil. A skutočne je to nádherná hra s úžasnými hrami svetiel a tieňov, ktorá robí česť ukrajinským vývojárom z 4A Games a necháva za sebou hry s oveľa vyššími rozpočtami.


Bioshock Infinite
Unreal engine 3 bol na začiatku cyklu Xboxu 360 a Playstationu 3 zárukou peknej a modernej hry. Avšak doba sa ženie rýchlo vpred a už pred pár rokmi začal strácať dych na súčasnú špičku. Občas sa však objavil titul, ktorý ho vyšťavil až na dreň a ukázal, že pekná hra s UE3 naozaj ide urobiť. A je to chvalabohu aj prípad Bioshocku Infinite.


Splinter Cell: Blacklist
Že ide urobiť pekná hra na Unreal 3 engine už vieme, no Ubisoft to zvládol dokonca s Unreal 2 enginom. Teda samozrejme, že s nadsádzkou. Ubisoft upravil už pred rokmi svoju verziu UE2.5 z Double Agent a použil ju v Conviction. Zmeny boli však natoľko radikálne, že už to Unrealom príliš nenazývajú a nalepili na to menovku LEAD engine. Teraz v najnovšom prírastku do Splinter Cell série ťahajú z enginu ešte viac a vizuál hry si naozaj zaslúži pochvalu.

A víťazom sa stáva..........CRYSIS 3

Bolo veľmi ťažké rozhodnúť sa medzi Crysisom, Metrom a Battlefieldom. Po dlhom uvážení a niekoľkých prepisovaniach víťaza som dal pohár víťazov do rúk Cryteku, pretože ako je u nich zvykom zasa prišli s niečím nadčasovým a skĺbili nielen technické, ale aj dizajnové pozlátko v prekrásne vyzerajúcej hre.


_________________________________________________________________________________________

V kategórii NAJLEPŠÍ ARTDESIGN sú nominovaní:


Crysis 3
Crytek vytvoril v treťom Crysise prostredie, ktoré je svojím spôsobom výnimočné. Opustený New York uzavretý v obrovskom skleníku, zarastený zeleňou, pretkaný močiarmi a potokmi...to sa tak často nevidí. A v technickom spracovaní ala Crytek už vôbec. Preto je aj Crysis 3 zaradený do tejto kategórie. Pretože ono prostredie aké tuná je vytvorené si rozhodne zaslúži byť nazvané umením. Slnečné lúče predierajúce sa skrz koruny stromov vyrastajúcich z 10-teho poschodia mrakodrapu, dopadajúc na vodnú hladinu niektorej new yorskej avenue v ktorej sa odráža hrdzavý ohnutý semafor. A taxík, čo semafor pokrivil je ešte stále tu, taktiež ohlodaný hrdzou, pokrytý riasami, zaborený v blate.....ťažko to opísať, lepšie vidieť na vlastné oči.


Rayman Legends
Ručne kreslená grafika bude mať vždy svoje čaro a Rayman to opäť potvrdzuje. Hravá, krásna, vizuálne podmanivá hopsačka si vás svojím artdesignom určite získa. Mňa si teda získala.


Bioshock Infinite
Kevin Levine už má s vykreslením fantastických scenérií umiestnených do alternatívnej minulosti svoje skúsenosti a v poslednom Bioshocku nijako nepoľavil. Práve naopak! Lietajúce mesto Columbia znie po podvodnom Rapture ako výkrik do prázdna, avšak nie je to tak. Vzhľad mesta, dizajn sci-fi/fantasy technológií, nepriateľov a vlastne takmer všetkého čo v hre je, pôsobí naozaj umelecky.

 

 

A víťazom sa stáva...........BIOSHOCK INFINITE

Je to pravda, je to tak, kde sú gule, tam je vták....teda skôr Songbird. V Bioshock Infinite je toho veľa čo by mohli artoví znalci (hľadiaci polhodinu na jeden obraz v galérii) oceniť. Vizuálne stvárnenie Columbie, dokonca samotné zvuky všemožných blbostí sú občas také, že rezonujú v hlave ešte hodiny. Irrational Games zvládli art na výbornú.


_________________________________________________________________________________________

V kategórii NAJLEPŠÍ ZVUK sú nominovaní:


Metro: Last Light
Zvuk v Metro: Last Light mal dosť silný dopad na samotný herný zážitok. Či sa jedná o cupitanie hnusných pavúkov, tunelovú ozvenu všetkého možného, alebo o rachot hromu na povrchu, zvuk bol výborný a dával atmosfére tú správnu šťavu.


Crysis 3
Crytek tiež nieje na poli ozvučenia nejaká druhá liga. Hlásenia nesúce sa New Yorkom zo strážnych veží, zvuky mimozemšťanov, zbraní, atď. Každý kto počul Crysis 3 v chode nemôže na zvuk povedať krivého slova.


Battlefield 4
Ohlušujúci dokonalý rachot z Battlefieldu 3 bol v štvorke ešte mierne vylepšený a tak tu máme opäť bojový konflikt, čo znie ako realita. Bodaj by nie keď DICE nahráva všetky zvuky obrovskou sústavou mikrofónov a účastní sa s tým na cvičeniach švédskej armády.


Grand Theft Auto V
Ani škóti z Rockstar North nehodili mikrofón do žita a nahrali pôsobivé zvukové kulisy. Keď tak stojím s Michaelom, Franklinom, či Trevorom niekde na ulici v Los Santos, znie to tam naozaj ako rušnom veľkomeste. Takisto ostatné zvuky majú čo povedať, takmer nič neznie nejako priemerne.

 

A víťazom sa stáva............BATTLEFIELD 4

Žiadne prekvapenie. DICE sú v oblasti ozvučenie skutočnými majstrami remesla a je to počuť na každom kroku vykonanom v BF4 (s výnimkou tých bugových výpadkov samozrejme ;) ). Ich práci so zvukom sa vyrovnáva skutočne veľmi ťažko.


_________________________________________________________________________________________

V kategórii NAJLEPŠIA ATMOSFÉRA sú nominovaní:


The Last of Us
Naughty Dog vytvorilo hutný post-apo zombie svet, kde vládne armáda a na odpor sa stavia frakcia Fireflies. Pôsobivá spustnutá krajina plná nástrah, hlavne v podobe infikovaných a nemenej nebezpečnú zložku tvoria aj preživší ľudia, ktorý sú schopní urobiť čokoľvek.... a ani zďaleka len kvôli prežitiu.


Metro: Last Light
Nukleárna apokalypsa bola od výbuchu v Hirošime častou témou sci-fi románov. V Metro: Last Light si svet po nej môžeme "okoštovať" na vlastné oči/uši. Moskovské Metro je možno posledným kúskom Zeme, kde ešte žijú ľudia. Povrch je zdevastovaný nukleárnou zimou, atmosféra je toxická, búrky sú tam časté a silné...a okrem toho sa tam preháňa zmutovaná fauna. Tí čo sa na povrch vydávajú v ochraných odevoch sa nikdy nemusia vrátiť, stačí ak dobrodruh podcení zásoby filtrov do plynovej masky...


Crysis 3
Keď Frank Sinatra nahrával v roku 1979 známu skladbu v ktorej spieva "New York, New York", asi netušil, že pár stoviek metrov pod ním sladko spinká armáda mimozemšťanov, ktorí v roku 2023 vylezú oznámiť nám, že niesme vo vesmíre sami a že onedlho tu nebudeme vôbec. Avšak nešlo to úplne tak hladko ako očakávali a boli zatvorení do tzv. dómu slobody - obrovského skleníku obklopujúceho to čo z New Yorku ostalo. To čo sa tu však odohrá v roku 2047 by už Sinatru nenapadlo ani v najdivokejšom sne.


Bioshock Infinite
V momente keď sa Booker DeWitt ocitá v nádhernom meste Columbia sa to celé javí ako z rozprávky. Spev, tečúca voda, sviečky, monumentálne stavby, nevídané veci. Všetko vyzerá pokojne a ideálne...nie na dlho. V momente keď je identifikovaný ako falošný prorok mu po krku ide prakticky celé mesto a on ani nechápe prečo. Následne sa spolu s Elizabeth, dievčaťom po ktoré mal za úlohu prísť dostáva do víru udalostí zahrnujúcich občiansku vojnu, paralelné svety a...veľkého kovového vtáka ;)


Outlast
Hra pripomínajúca svojím štýlom známy španielsky horor REC. Ako reportér sa vydávate do psychiatrickej liečebne v ktorej kedysi CIA vykonávala nepekné pokusy. O niekoľko desaťročí neskôr sa o miesto záhadne začala zaujímať istá nie príliš eticky korektná spoločnosť a výskum obnovila. To čo sa tu však deje ďaleko presahuje tú najväčšiu novinovú senzáciu akú si náš reportér dokázal predstaviť. A tak sa pohybujete po ústave kde sú steny vymaľované krvou, všade sa váľajú mŕtvoly, útočia na vás znetvorení psychicky narušení ľudia a do toho všetkého sa tu potuluje istá paranormálna bytosť, čo má tento stav na svedomí. Na zbrane zabudnite, kamera s nočným režimom videnia je jediná vec, čo budete pevne zvierať v rukách.

A víťazom sa stáva............METRO: LAST LIGHT

Zaslúžene, síce Outlast aj Crysis 3 boli silná konkurencia, no Metro muselo zvíťaziť. Ten pocit keď sa na hodinkách míňa čas opotrebovania filtra, nemáte ďaľšie a bezpečná zóna stále v nedohľadne....a to nevravím o superzimomriavkovej časti s veľkými pavúkmi citlivými na svetlo.


_________________________________________________________________________________________

V kategórii NAJLEPŠIA AI sú nominovaní:


Grand Theft Auto V
Čo sa umelej inteligencie týka je problém nájsť nejakú čo by skutočne vyčnievala. V mnohých hrách sa nájdu kúsky, čo stoja za pozornosť, no revolúcia v AI tu nebola veľmi dlho. A ani tento rok sa to nejako veľa nezmenilo. Ak už teda vybrať z tých lepších si určite zaslúži pochvalu aj GTA V. Polícia sa správa reálnejšie a jej dravosť ostala stále vysoká. Niežeby síce v prestrelkách ukazovali protivníci dáke múdre taktiky, ale určite to nieje zlé.


Crysis 3
Crysis mal vždy AI na vážkach. Dokázala predviesť skutočne pôsobivé veci v pátraní po vás, občas aj v bojoch, avšak dojem z nej zrážali občasné nedostatky, ktoré z bystro počínajúcich si nepriateľov behom sekundy urobili korunovaných retardov. V Crysis 3 som si takých AI vylomenín všimol asi najmenej z celej série. CELL žoldnieri spolu kominikujú, volajú posily, panicky vykrikujú do vysielačiek keď ostanú sami, nehanbia sa použiť granáty, stacionárne guľomety a v prípade, že sa im stratíte z dohľadu budú prečesávať okolie a hlásiť stav. Mimozemšťania tiež niesú na zahodenie. Napríklad takí Stalkeri si vás pekne počkajú až vkročíte do vysokej trávy a potom sa zbehnú zo všetkých strán. Niekto nám v Cryteku pozeral Jurský Park.


The Last of Us
"Poslední z nás" vsádzali väčšinu karát na AI priateľskej NPC, čo vo väčšine prípadov aj vychádza. Ellie dokáže vykúzliť naozaj bravúrne situácie a pomôcť Joelovi v neľahkých situáciách. Ani ľudskí protivníci nepatria medzi podpriemer čo sa "mozgových závitov" týka. Vedia si hráča obísť a taktiež spolu pekne komunikujú. Horšie je to trocha u infikovaných. Tam síce hráč očakáva, že sa budú chovať ako štandartné beštie a budú len utekať na nás, no zaisto si všimnete maličkého podvodu, keď vás zbadá Runner vzdialený 30 metrov a ten behom zlomku sekundy "telepaticky" pošle vaše súradnice slepému Clickerovi okolo ktorého sa práve plížite. Ani to človek nestihne zaregistrovať a už nám Clicker žužle krčnú tepnu.


Tomb Raider
Lara to tiež nemala na tajomnom ostrove najľahšie. Protivníci síce neboli s AI nejakí vrcholoví, ale správali sa dobre. Komunikovali so sebou, kričali na Laru, vedeli sa rýchlo rozpŕchnuť, zareagovať na zbraň ak ich Lara začala odrazu kropiť samopalom. Správali sa vo svojom rámci viac než fajn.


Tom Clancy´s Splinter Cell: Blacklist
Z hier od Ubisoftu mávam poväčšinou také strojové pocity. Či je to z celkovej atmosféry, alebo z AI. Jednoducho povedané funguje to, ale málokedy to má nejakú dušu. U posledného Splinter Cellu bol tento strojový pocit asi najnižší za posledných niekoľko rokov Ubi tvorby (čo sa veľkých hier týka). Nepriatelia veľmi dobre reagujú, alarmujú ostatných, prehľadávajú okolie v prípade podozrenia, svietia si baterkami do temných rohov, hľadajú svojich stratených "kolegov" a ani na legendárne zapískanie nemusia vždy zareagovať rovnakým spôsobom. Aj keď určite je tu ešte dosť miesta na zlepšenie.

 

 

A víťazom sa stáva..........TOM CLANCY´S SPLINTER CELL: BLACKLIST

Veľmi nejednoznačná kategória toto. Každá z týchto hier má AI a celkový dojem z NPC na dobrej úrovni, ale nikto neukázal niečo čoby naozaj vyrážalo dych. Žiadna z tejto pätice hier nevypálila ostatným rybník. Každá z nich mala svoje kvality v AI a rovnako aj nedostatky. Nakoniec bola cena unesená na poličku do Fourth Echcelonu.
_________________________________________________________________________________________

V kategórii NAJLEPŠÍ PRÍBEH sú nominovaní:


The Last of Us
Viacmenej obyčajná zombie zápletka o ceste k nájdeniu lieku proti nákaze a o putovaniu zničeným svetom plnom nebezpečných potvor a ľudí stavia svoju silu na postavách. Na puto, ktoré si medzi sebou vytvárajú dve hlavné postavy - zatrpknutý Joel a rozumom vyspelá 13-ročná Ellie. Úloha nájsť kohokoľvek, kto ich zavedie k frakcii Fireflies sa časovo naťahuje a pomyseľná bariéra, ktorú z istých dôvodov Joel okolo seba pred Ellie vystaval sa postupne stráca.

 


Bioshock Infinite
Skrachovaný súkromný detektív Booker DeWitt má problémy z hazardom a nahneval nesprávnych ľudí. Tí od neho teraz vyžadujú aby sa dostal do utopistického lietajúceho mesta Columbia a odviedol odtiaľ dievčinu menom Elizabeth. Aj napriek úspešnému prieniku do mesta sa situácia značne komplikuje, keď ho náhle chce zabiť väčšina mesta a k tomu na každom kroku sa stretáva s posolstvom vodcu Columbie - Zachary Comstockom, ktorí prakticky predpovedal každý jeho krok. Čo je vlastne Comstock zač, ako vie toto všetko, kto sú záhadne sa objavujúci sa Lutece-ovci a akú rolu v tomto čudesnom svete má zohrať mladá Elizabeth?



Metro: Last Light
Last Light nadvädzuje na "bad ending" z dvoch možných ukončení Metra 2033. Rakety sú odpálené a Temní zahynuli, nie však všetci. Jedno mláďa sa masakru vyhlo. Artyom sa vydáva ho hľadať a na ceste skrz Metro aj toxický povrch sa dostáva do víru udalostí, ktoré môžu navždy spečatiť osud ľuďstva krčiaceho sa v Moskovskom metre, najväčšom protijadrovom kryte na svete - v poslednej bašte ľudí na Zemi. A práve ono mláďa je kľúčom k vyriešeniu blížiacej sa hrozby zo strany najhoršieho nepriateľa akému kedy ľuďstvo čelilo.... nás samotných.

 


Assassin´s Creed IV: Black Flag
Nemalo to veľa spoločného s pôvodným duchom Assassins Creedu a ani tým neskôrším. Black Flag je hlavne pirátskym dobrodružstvom dotýkajúcim sa boja asasínov s templármi len tak polovičato. Hlavný hrdina dokonca ani Asasín nieje. Edward Kenway je charizmatický "pobuda" čo chce len rýchlo zbohatnúť a to sa mu žiaľ nedarí. Preto sa stáva pirátom vo viere, že raz natrafí na niečo veľké. A stalo sa! Po stroskotaní niekoľkých lodí u brehov malého ostrova sa dostane do konfliktu s asasínom Duncanom Walpole-om z ktorého vyjde Edward víťazne a rozhodne sa ukradnúť jeho identitu. Ako tuší, kuká z toho tučný balík zlaťákov, no všetko podľa plánu vyjsť nemôže.

 

A víťazom sa stáva.............BIOSHOCK INFINITE

Výborne napísaný príbeh plný vodítok, informácií o svete Bioshocku, zaujímavých postáv a hlavne je to pekelne zamotané s prepojením až do vôd starého dobrého Rapture. Bez pochýb zaslúžený triumf.


_________________________________________________________________________________________

V kategórii NAJLEPŠÍ HERNÝ SOUNDTRACK sú nominovaní:

 


Borislav Slavov - Crysis 3 OST
Menej pompézne ako s Zimmerom u dvojky, no stále veľmi šťavnaté, atmosférické a rázne. Slavov odviedol výbornú prácu.


Gustavo Santaolalla - The Last of Us OST
Krásne padnúce melódie od skladateľa oceneného dvomi Oskarmi za hudbu k filmom Skrotená hora a Babel. Ani za hudbu v The Last of Us sa určite nemá za čo hanbiť.


Brian Tyler - Assassins Creed IV: Black Flag OST
Brian Tyler je posledné roky veľmi zvučným menom vo filmovej a hernej oblasti hudby. Má na svedomí OST-čka k filmom ako Iron Man 3, Rambo 4, Expendables, či k sérii Rýchlo a zbesilo a k hrám ako Call of Duty: Modern Warfare 3 a Far Cry 3. Pirátsky ladený Assassin mu vyšiel naozaj na výbornú a právom patrí medzi nominovaných.


Christophe Héral & Billy Martin - Rayman Legends OST
Táto dvojica dala Raymanovi vážne výbornú hudbu. Či už sa jedná o hudbu v normálnych leveloch, alebo zmenené populárne piesne v hudobných leveloch, počúva sa to perfektne.

 

A víťazom sa stáva....BRIAN TYLER - ASSASSINS CREED IV: BLACK FLAG OST

Že vie Tyler čas od času vytvoriť nie dobrý, ale brilantný soundtrack, to viem. Ale že svoje esá vytiahne tentoraz z rukáva na skrytých čepeliach Assassína, to som vážne nečakal. Výborná a pestrá paleta skladieb, ktoré znejú tak......no pirátsky :P


_________________________________________________________________________________________

V kategórii NAJVÄČŠIE SKLAMANIE sú nominovaní:



Bioshock Infinite
Ako každý rok, aj tento hodlám nad sklamaniami uvažovať vo vysokých vodách. Treba zdôrazniť, že sklamanie, ani to nominované, ani to víťazné nemusí znamenať zlú hru. Minulý rok som za najväčšie sklamanie označil Dishonored, pričom hra ma bavila a považujem ju za kvalitnú, iba nesplnila moje vysoké očakávania. Na Bioshock Infinite som sa tiež veľmi tešil - hrateľné ukázky vyzerali fakt perfektne. Potom ale hra prišla a ja som ju začal hrať. Približne po priatich hodinách som hru sklamane nechal ležať. Nemal som príliš dobrý pocit z prestreliek a ani ona hrateľnosť, čo z videa vyzerala tak dokonalo sa mi nevidela až tak dokonalá ako som čakal. Základní nepriatelia boli oproti šialeným Splicerom z jednotky len slabý odvar a ich vysoké počty len degradovali atmosféru. Sľúbil som však, že dám hre ešte jednu šancu a to som o 6 mesiacov neskôr dodržal. Popravde, bavil som sa už o dosť lepšie a hru považujem nakoniec za veľmi kvalitnú, ale nepríjemná pachuť príliš vysokých očakávaní aj tak zabezpečuje nomináciu Bioshocku v tejto kategórii.

Crysis 3
S veľmi ťažkým srdcom zaraďujem do kategórie o sklamaniach aj Crysis 3, hoci som sa uňho veľmi bavil a zbožňujem jeho atmosféru aj hrateľnosť. Je to hlavne príbeh, prečo ma Crysis 3 sklamal. Konkrétne pre jeho výrazne svietiace klišé kusy, útočiace na pocity. Taktiež som nebol spokojný s absenciou akéhokoľvek kľúčovejšieho ľudského záporáka ako bol napr. Lockhart. Oproti Crysisu 2, ktorý bol príbehovo o dosť tajomnejší a zamotanejší so všetkými tými korporátnymi zákulisnými ťahanicami, filozofujúcim Hargeavom, odhaľovaním pravdy o nanosuite a biologickým mimozemským útokom. Mám Crysis 3 veľmi rád, ale musel som svoje pocity o tom čo je zle prejaviť tuná.

GRID 2
Prvý GRID bol vlastne len podnázov úspešnej Race Driver série. Musím povedať, že vypustiť názov Race Driver bol dobrý krok.....pretože ten názov si GRID 2 nezaslúži. Codemasters už nejakú dobu neberiem ako tvorcov špičkových racingov. Dirtom 2 si to u mňa načli aj keď ten nebol ešte vôbec zlý. Dorazili sa však Dirtom 3, ktorý bol pre mňa obrovským sklamaním a GRID 2 ich pokles definitívne potvrdzuje. Nechápem ako je možné, že v roku 2007 prídu s vynikajúcim prvým GRIDom a predtým s kvalitným prvým Dirtom a potom prídu pokračovania, ktoré výbornú rovnováhu medzi arkádou a simuláciou pošlú do najhnedšieho análu. Nie, GRID 2 nieje zlou hrou, problém je ale ten, že som dlho túžil po automobilovej hre, ktorá by mala tak skvelo vyvážený jazdný a fyzikálny model ako GRID 1. Codemasters sa však rozhodli posunúť latku viac smerom k Need for Speed.

A "víťazom" sa stáva.............GRID 2

Je mi veľmi ľúto. GRID 1 patrí medzi moje najobľúbenejšie racingy všetkých čias, no toto je zbytočne veľký odklon. Pritom ma tá aféra okolo nezapracovania kokpitu do hry nijak obzvlášť nepobúrila. Som sklamaný predovšetkým z toho, že som chcel svoj milovaný GRID vylepšený a nie vo všetkom horší.


_________________________________________________________________________________________

V kategórii NAJVÄČŠIE PREKVAPENIE sú nominovaní:



Tomb Raider
Keď sa začal reboot slávnej značky Tomb Raider prezentovať na výstavách, neveril som tomu ani nos medzi očami. V každom preview opisovali redaktori hlavne scény s quick time eventami, ktoré z duše nenávidím. A celkovo som mal veľmi zmiešané pocity z toho. Chválospevy ma však presvedčili, že do hry pôjdem. Ostávalo mi dúfať, že nebudem ľutovať. A veru neľutoval som. Značka sa musela nejako prispôsobiť a aj rázny nárast akcie bol jedným s nutností. Puzzlíky ostali aj keď niesú natoľko nosnou súčasťou hry ako v minulosti. Aj tých QTE, čo som sa ich toľko obával nieje také množstvo, ako som sa obával. Z nového Tomb Raidera sa teda napriek mojej nedôvere vyliahlo prekvapenie.


Shadow Warrior
Ešte začiatkom roka 2013 o ňom nebolo ani chýru ani slychu. A potom, kde sa vzalo tu sa vzalo vzkriesenie starej obľúbenej značky Shadow Warrior, tentoraz od autorov oldschoolovky Hard Reset. A hneď ako som zhliadol gameplay som ostal prekvapený akože som o tomto nevedel skôr. Riadne mäsitá FPS zo starej školy, japonské prostredie, fantastický melee combat, no sem s tým! A veruže som si túto na nič sa nehrajúcu strieľačku parádne užil.


Outlast
Taktiež hra okolo ktorej nebol žiadny hype a ktorá zvírila vody. Drsný horor v amnesiovskom štýle bezo zbraní. Všelijaké príšery a zombie sú síce strašideľné, ale máločo je tak desivé ako extrémne vyšinutí ľudia... a tých tu behá požehnane keďže sa dej odohráva v psychiatrickej liečebni.

A víťazom sa stáva.............TOMB RAIDER

Počiatočná nedôvera v hrateľnosť nového Tomb Raideru nebola chvalabohu namieste. Krásna archeoložka Lara Croft je tu ešte len mladé dievča, čo svoje skúsenosti ešte len získava a jej síce rýchla, ale zaujímavá premena z vystrašeného dievčaťa na zabijackú mrchu je pôsobivá.


_________________________________________________________________________________________

V kategórii NAJLEPŠIA FPS sú nominovaní:



Crysis 3
Zaradenie Crysis trojky medzi nominovaných na sklamanie roka absolútne neprekáža tomu, aby sa mohol ocitnúť v boji o titul najlepšej strieľačky z pohľadu prvej osoby. Predsa len bol Crysis 3 výborná FPS so hutnou atmosférou a skvelým spracovaním.


Metro: Last Light
Tmavé a desivé tunely Metra a ešte viac nebezpečnejší povrch zemský si bez akýchkoľvek výhrad vyslúžili miesto v tejto kategórii. Atmosféra sa dala krájať, prestrelky aj stealth bavili, kvalitný príbeh priamo z pera autora kníh Dmitrya Glukhovského a naviac technická stránka bola na prácu malého Kyjevského štúdia priam brilantná.


Shadow Warrior
Ego o veľkosti Duke Nukema sídli v chlapíkovi menom Lo Wang. V momente keď od svojho šéfa dostane za úlohu dostať za každú cenu legendárnu katanu Nobitsura Kage ešte netuší, že si užije veľkú dávku oldschool akcie plnej lietajúcich končatín nielen ľudí, ale predovšetkým démonov. A tiež by nečekal, že spoločnosť mu bude pri tom robiť jeden priateľský démon a to celé v extra dlhej kampani s veľmi zaujímavým príbehovým vyvrcholením.


Bioshock Infinite
Nech už to je u mňa akokoľvek, Bioshock Infinite je kvalitnou FPS zábavou s netradičnými vychytávkami. Prestrelky a "mágia" v  podobe vigorov, to všetko sa môže odohrávať v zavesení na vzdušných koľajniciach a Elizabeth k tomu môže z iných svetov privolávať užitočné veci. Síce osobne by som uvítal viac temných častí ako boli tesne po vstupe do Comstockovho sídla. Netradičná hrateľnosť, výborný príbeh a parádny art mu však dávajú jasné právo byť medzi nominovanými.


Battlefield 4
Aj cez všetky tie problémy a nie bohvieakú SP kampaň som sa rozhodol dať sem aj Battlefield 4. Už preto, lebo keď zrovna všetko funguje a vidíte ten multiplayer v plnej paráde, nedá sa uznanlivo nekývať hlavou. Takto efektná hra viacerých hráčov proste inde neexistuje. Prvotriedny rachot. Bohužial stav vyladenosti hry pri vydaní na pochvalu rozhodne nebol.

 

 

A víťazom sa stáva...............METRO: LAST LIGHT

Veľké gratulácie do Kyjeva. Skvelo hrateľná a úžasne vyzerajúca singleplayerová FPS s výborným dejstvom a atmosférou je to pravé pre mňa a pevne dúfam, že od 4A Games uvidíme ešte ďaľšie skvelé tituly.


_________________________________________________________________________________________

V kategórii NAJLEPŠIA 3RD PERSON ADVENTÚRA/AKCIA sú nominovaní:

 


Assassin´s Creed IV: Black Flag
Pôsobivé brázdenie karibských morí, fajn príbeh, sympatický hlavný hrdina a pekne spracovaný otvorený svet sú hlavné devízy nového Assassína. Vylepšili sa stealth mechaniky, pribudli herné možnosti a námorné bitky boli dovedené takmer k dokonalosti.


Grand Theft Auto V
Unikátny a vypilovaný sandbox s parádnymi misiami a prevedením. Zaujímavý príbeh kombinujúci 3 postavy, obrovská krajina na preskúmanie a situácie aké sa nikde inde zažiť nedajú.


Tomb Raider
Lara spoločne so skupinkou dobrodruhov stroskotáva na tajomnom ostrove v štýle Lost. Ľudia čo tu žijú vyznávajú kult dávnej japonskej bohyne a s nováčikmi na ostrove majú nekalé plány. Lara ako ešte neskúsená mladica sa tak za nepríjemných situácií postupne mení na nazastaviteľnú Rambo Bitch.


The Last of Us
Naughty Dog po odľahčenej zábave v podobe Uncharted prichádza s pochmúrnym a oveľa vážnejšie ladeným The Last of Us. O tejto survival third-person akcii sa s trochou nadsádzky dá povedať, že ND vytvorili výbornú náhradu za upadajúcu značku Resident Evil.


Tom Clancy´s Splinter Cell: Blacklist
Sam Fisher omladol, vymenil drsný hlas Michaela Ironsidea a znovu sa pustil do boja s terorizmom. Teroristická skupina Engineers zahajuje tzv. Blacklist - sériu časovo vopred oznámených útokov proti USA. V jej čele je bývalý agent MI6, ktorý je vždy o krok napred pred tajnými službami. Prezidentka vytvára preto skupinu Fourth Echelon pod vedením Sama Fishera, aby útoky zastavili.

A víťazom sa stáva.............THE LAST OF US

Zviesť sa na vlne úspechu seriálu Walking Dead je dnes celkom v móde, málokomu sa to ale podarilo natoľko ako tejto hre. Emóciami nabitá púť skrz post-apo Ameriku, dôraz na stealth a ľahké survival prvky. Ako som už vravel, pre zombie fanúšikov istá náplasť na dušu po páde kvality série Resident Evil.


_________________________________________________________________________________________

V kategórii NAJLEPŠIA HLAVNÁ POSTAVA sú nominovaní:



Booker DeWitt  (Bioshock Infinite)
"Mr. DeWitt!!!" Tak na hlavného hrdinu Bioshocku huláka tajomný hlas v jeho nočných morách. Súkromný detektív, čo sa dopustil v živote mnohých chýb má teraz šancu splatiť dlh lichvárom. Stačí priviesť z lietajúceho mesta istú dievčinu. Táto úloha však môže zmeniť tvár celého sveta a Bookerovi zmení pohľad na celý svet....alebo svety?


Sarah Kerrigan  (Starcraft 2: Heart of the Swarm)
Po závere Wings of Liberty je Sarah opäť sama sebou, nie však celkom. Stále cíti v sebe moc kráľovny čepelí a po útoku jednotiek domínia rania nasledujúce udalosti jej srdce. Vtedy sa Sarah pevne rozhodne, že Arcturus Mengsk musí za svoje činy zaplatiť. Posmta bude jej!


Trevor Phillips  (Grand Theft Auto V)
Trevor je extrémna psycho postava, ktorá sa hodí presne na to keď v GTA V pôjdete robiť vrcholový bordel. Situácie do ktorých sa v jeho koži dostanete naozaj stoja za to. Treba dodať, že naštvať ho je veľmi zlý nápad, ale pod tým jeho vyšinutým povrchom je aj kúsok citlivej duše so zaťažením na staršie ženy.


Edward Kenway  (Assassin´s Creed IV: Black Flag)
Altair bol asasín oddaný rádu každým svojím kúskom, Ezio bol Cassanova, ktorý sa skrz pomstu stal asasínom a neskôr aj majstrom rádu, Connor bol obyčajným indiánom, ktorý sa k zabijackému rádu dostal taktiež len pre pomstu. Edward je zatiaľ zo všetkých hlavných postáv Assassins Creed série najviac vzdialený od asasínskeho kódexu. Ľahkomyseľný pirát, ktorému ide hlavne o rýchle zbohatnutie. Asasíni ním spočiatku pohŕdajú a len veľmi pozvoľne ho začnú akceptovať.


Joel  (The Last of Us)
Po strate dcéry pri vypuknutí infekcie a naslednom kolapse spoločnosti sa Joel dostal k pašovaniu proviantu. Osud ho zavedie k úlohe dostať jedno malé dievča k istej frakcii a práve prítomnosť Ellie otvára Joelovi starú ranu zo smrti dcéry a snaží sa udržovať si odstup. Čas však pochopiteľne pomaly búra stanovené hranice.


Major Laurence Barnes, codename: "Prophet"  (Crysis 3)
Veliteľ Delta Force jednotky Raptor a tiež hlavný pešiak Jacoba Hargreava sa musel vzdať svojej telesnej schránky aby unikol vplyvu Cephského kolektívneho vedomia, nahradil svoje telo telom zomierajúceho mariňáka a neskôr tak vznikla zvláštna entita, kombinácia dvoch vedomí, kde prevláda major Barnes a telo vo vnútri obleku tvorí akási kombinácia DNA mariňáka Alcatraza, mimozemskej DNA a syntetiky. Prophet je si ako jedinný vedomý hrozby zo strany Alpha mimozemšťana. Vie, že ak sa Alpha Ceph znovu objaví bude to znamenať pre ľuďstvo definitívny koniec.

A víťazom sa stáva......SARAH KERRIGAN  (Starcraft 2: Heart of the Swarm)

Dlho som uvažoval nad víťazom. Každá z nominovaných hlavných postáv mala niečo do seba. Potom som sa spýtal sám seba "Ktorú postavu som si počas hry najviac obľúbil?" A vyšla z toho Kerriganová. Po dlhý čas uväznená vo vlastnom zmutovanom tele, následne konečne oslobodená, ale aby dosiahla svojej pomsty musela sa znovu postaviť do čela zergského roja.


_________________________________________________________________________________________

V kategórii NAJLEPŠIA VEDĽAJŠIA POSTAVA sú nominovaní:



Ellie  (The Last of Us)
Ellie je ešte len malé dievča, narodila sa však v nepeknej dobe kde armáda šéfuje preživším ľuďským skupinkám v opevnených mestečkách. Armáda riadi prídel potravín a pohyb mimo čistých zón je tvrdo trestaný, aby niekto náhodou nepriniesol dovnútra infekciu. Jeden podobný výlet mimo stál Ellie tvrdú lekciu, ibaže ona mala šťastie. Šťastie, ktoré môže zmeniť všetko. A z ničoho nič sa z bezvýznamného dievčatka stáva najdôležitejšou osobou na planéte.


Elizabeth  (Bioshock Infinite)
Zázračné dieťa, čo dokáže otvárať trhliny v časopriestore. To je isto jeden z dôvodov prečo je v zamotanom príbehu dôležitá a aj prečo bol Booker DeWitt poslaný aby ju priviedol. Elizabeth je dlhé roky uzavretá a pozorovaná v gigantickej stavbe jej vlastnej sochy v tvare anjela. Jej jedinným priateľom je veľká mechanická bytosť - Songbird slúžiaca na jej stráženie. Keď ale príde čas a zjaví sa Booker DeWitt, neváha a uteká s ním.


Seržant Michael Sykes, codename: "Psycho"  (Crysis 3)
Psycho to nemal veľmi ľahké. Po udalostiach v New Yorku roku 2023 sa s Prophetom a skupinou iných nanosuit vojakov vydal hľadať Alpha Cepha, neúspešne. Nakoniec boli nalákaní do pasce korporácie CELL a zatiaľ čo Prophet bol potom dlhé roky držaný v akomsi spánkovom režime Psycha sa rozhodli od nanosuitu oddeliť dlhým a bolestivým procesom. Zaisto by zomrel ako ostatní, čo tento proces nedobrovoľne podstupovali, keby ho nezachránila skupinka povstalcov bojujúcich proti svetovému energetickému megamonopolu, ktorý CELL nastolil. Nasledne sa Michael bezvýhrad k povstaniu pridáva.


Edward "Blackbeard" Thatch  (Assassin´s Creed IV: Black Flag)
Čierna brada. Obávaný fúzatý pirát je skutočnou historickou postavou. V Assassins Creed IV je jedným z najbližších priateľov Edwarda Kenwaya a misie kde sa vyskytoval boli vždy vďaka nemu o kus lepšie. Každý kto sa dostal do jeho zajatia sa mohol pochcať strachy, no každý kto mu bol priateľom si ho veľmi vážil.


Hoji  (Shadow Warrior)
Hoji je démon blúdiaci po Zemi so stratou pamäti. Keď sa mu do cesty pripletie Lo Wang ponúkne mu vzájomnú pomoc v problémovej situácii invázie démonov do nášho sveta. Je treba nájsť časti legendárnej katany a zabiť tzv. našepkávačov. Hoji pomaly zisťuje svoju smutnú minulosť a Wang zasa zisťuje, kto je za inváziu zodpovedný a ako ju zastaviť. Vzájomne si tento skúsený bojovník a démon vytvoria podivnú nedôvero-dôveru, ktorá ich dovedie až k ich cieľom.

A víťazom sa stáva............ELLIE  (The Last of Us)

Ellie jednoducho prirastie k srdcu. Jej AI vie v boji Joelovi pomôcť, jej komentáre sú trefné, občas panovačné, občas vtipné a aj smutné. Je to dievča, čo nemalo čas sa hrať s bábikami, musela sa učiť prežiť. Drsná doba si žiada rýchlo dospieť a preto jej správanie väčšinou detské nepripomína.


_________________________________________________________________________________________

V kategórii NAJLEPŠIA ZÁPORNÁ POSTAVA sú nominovaní:



Captain Gabriel Rorke  (Call of Duty: Ghosts)
Ako člen Ghostov bol dlho považovaný za mŕtveho. Až čas ukázal, že je stále živý, len zmenil stranu. Dostal sa do zajatia Federácie, ktorá ho dlhým mučením halucinogénymi exotickými toxínmi dostala na svoju stranu. Teraz ako nepriateľ ide po krku všetkým členom Ghost jednotky a pretože aj on bol kedysi Ghost a ten najlepší, je vždy o krok vpredu.


Arcturus Mengsk  (Starcraft 2: Heart of the Swarm)
Cisár Domínia vystupuje v Starcraft 2 ako 100%-tný záporák, ktorý stojí hlavne o upevnenie moci. Prefíkanými ťahmi likviduje svojich nepriateľov, ale tentoraz prestrelil a zameral na seba plnú pozornosť Kerriganovej. Mengsk avšak nehodlá dať svoju kožu lacno.


Zachary Hale Comstock  (Bioshock Infinite)
Otec Columbie, náš prorok - tak nazývajú obyvatelia Columbie svojho vodcu, ktorý si na svoju osobu založil doslova vlastné náboženstvo. Jeho predpovede budúcnosti sú až desivo presné a jeho konanie veľmi komplikuje útek hlavných hrdinov z Columbie. Ktože vlastne Comstock je akým spôsobom dokáže predpovedať budúcnosť? Odpoveď sa skrýva v Bioshock Infinite...


David  (The Last of Us)
Nolan North je jedným z najviac zaťažených dabérov v hernom priemysle. Zdá sa akoby sa takmer žiadna AAA hra nedokázala obísť bez jeho hlasu. V The Last of Us prepožičal svoj hlas záporákovi v jednej epizóde hry. Konkrétne stvárnil Davida - vodcu skupinky preživších ľudí, ktorí usúdili, že keď sa minie zver a vypestované rastliny, budú jednoducho chytať na jedlo ľudí. Z Davidovho vystupovania je cítiť, že kanibalizmus z neho spravil totálneho magora.


Majid Sadiq  (Tom Clancy´s Splinter Cell: Blacklist)
Keď si Sam Fisher obrazne dával na raňajky všetkých nepriateľov v Conviction, v Blacklist mu túto radosť neurobil hlavný antagonista Majid Sadiq. Bývalý agent MI6 vie veľmi dobre vodiť za nos americké tajné služby a preto aj stojí v čele teroristickej organizácie The Engineers. Keď do hry vstúpi Sam Fisher, Sadiq je najprv zaskočený a jeho plány zhatené, ale rýchlo sa prispôsobí a pripraví Fourth Echcelonu nepríjemné chvíľky.

 

 

A víťazom sa stáva....MAJID SADIQ  (Tom Clancy´s Splinter Cell: Blacklist)

Na prvý pohľad pôsobí ako bežný terorista. Majid je ale ozajstná elita a Samovi dá pekne zabrať. V svojej veci je odhodlaný a vždy keď sa objaví na obrazovke budí v hráčovi rešpekt a dojem veľmi nebezpečného a prefíkaného nepriateľa.


_________________________________________________________________________________________

V kategórii NAJLEPŠÍ MUŽSKÝ DABING sú nominovaní:



Steven Ogg  (Trevor Phillips - GTA V)
Ak má dabér na starosti šialenú postavu, je jeho šanca na úspech u fanúšikov násobne vyššia. Vidno to pri Jokerovi v Batmanovi, rovnako tak si veľkú fanúšikovskú základňu získal Michael Mando po prepožičaní hlasu aj vzhľadu šialenému Vaasovi z Far Cry 3. Teraz prišiel na rad Steven Ogg. Jeho voice acting psychoša Trevora je vynikajúci a vďaka tomu sa Trevor Phillips veľmi rýchlo stáva nezapomenuteľnou postavou v herných dejinách.


Troy Baker  (Joel - The Last of Us)
Mohutný hlas ako na mieru ušitý zarastenému Joelovi obstaral Troy Baker. Ako vždy u Naughty Dog, aj pri LoU si na dabingu dali záležať a je to počuť.


Troy Baker  (Booker DeWitt - Bioshock Infinite)
Troy má dvojnásobnú šancu na výhru. Spolu z Nolanom Northom mi Baker príde v poslednom čase ako na roztrhanie čo sa herného dabingu týka. Okrem Joela si strihol aj hlavnú postavu v Bioshocku. A postavy sa zhostil rovnako výborne.


Matt Ryan  (Edward Kenway - Assassin´s Creed IV: Black Flag)
Dabing nezanedbávajú ani v Ubisofte a preto má Edward Kenway dobre sa hodiaci hlas Matta Ryana.


Ned Luke  (Michael De Santa - Grand Theft Auto V)
Svoju hodinku slávy si v GTA V vychutnáva aj Ned Luke ako Michael De Santa. Jeho smiešne hádky s rodinou sú pamätné a dabérovi u nich určite nedochádzal dych.

A víťazom sa stáva.....STEVEN OGG  (Trevor Phillips - Grand Theft Auto V)

Ono netreba k tomu nič extra dodávať, možno len názornú videoukázku pre všetkých, ktorý majú pochybnosti.....


_________________________________________________________________________________________

V kategórii NAJLEPŠÍ ŽENSKÝ DABING sú nominované:



Camilla Luddington  (Lara Croft - Tomb Raider)
Keď reboot, tak aj v oblasti vzhľadu a hlasu hlavnej hrdinky. Lara Croft dostáva rysy a hlas známej herečky Camilly Luddington, ktorá by mala hrať Laru aj v zamýšľaných filmoch. Jej dabing videohernej Lary je prevedený kvalitne a s plným rozsahom emócií.


Tricia Helfer  (Sarah Kerrigan - Starcraft 2: Heart of the Swarm)
Tricia tiež nieje v oblasti dabingu hier žiadnym nováčikom. Sympatická blondýna známa predovšetkým ako Cylonka "Šesťka" zo seriálu Battlestar Galactica si strihla hlasy v sériách ako Halo, Mass Effect a teraz sa dostala aj do Blizzardovského Starcraft univerza čoby hlas Sarah Kerriganovej....a aj táto úloha jej ide na výbornú.


Ashley Johnson  (Ellie - The Last of Us)
Zatiaľ čo vo výzore sa grafici Naughty Dogu dosť obzerali po fotkách s herečkou Ellen Page, hlas obstarala herečka Ashley Johnson. A ako inak než s vysokou kvalitou.


Courtnee Draper  (Elizabeth - Bioshock Infinite)
Nepríliš známa herečka Courtnee Draper dostala za úlohu dabing kľúčovej postavy Bioshocku Infinite - tajomnej Elizabeth. Courtnee sa v žiadnom prípade nedala zahanbiť a jej dabérsky výkon bol vynikajúci.

A víťazom sa stáva...........ASHLEY JOHNSON  (Ellie - The Last of Us)

Gratulujeme! A dodávame, že právom si Ashley odnáša toto ocenenie. Jej výkon na mňa zapôsobil dosť na to, aby sa stala víťazkou.
_________________________________________________________________________________________

V kategórii NAJLEPŠÍ VÝVOJÁR sú nominovaní:



Rockstar North
Niet o čom. Dlhé roky tvrdej práce a gigantický rozpočet sa odrazili vo vysokej kvalite hry v ktorej aj najmenšia nepodstatná blbinka je častokrát prevedená lepšie, než v hrách kde je daná vec dôležitou súčasťou hry. A za to klobúk dolu.


Naugthy Dog
Americké vlajkové štúdio Sony sa ani tentoraz nedalo karhať za zle vykonanú prácu. Remeselne veľmi dobre prevedené The Last of Us iba dokazuje, že keby Sony o Naughty Dog prišlo, dôvody na kúpu Playstation konzoly by utŕžili veľké straty.


Wild Flying Hog
Poľské štúdio vstúpilo do povedomia hráčov len nedávno hrou Hard Reset. Tento rok oprášili starú značku Shadow Warrior a urobili s ňou ešte väčší prievan. Nieje to samozrejme vzhľadom na ich možnosti dáka totálna GOTY, ale chlapci potvrdili, že vo vysokej lige by sa vôbec nestratili.


Irrational Games
Vždy keď Irrational vylezú na svetlo sveta s nejakou novou hrou, začnú lietať všade desiatky. Ich snaha presadiť sa s fantasy/sci-fi artovou FPS v dobe kraľovania bezduchých vojenských akcií je nielen cenná, ale aj účinná a vyslúžila si jasnú nomináciu v kategórii o najlepšie štúdio.


4A Games
Kyjevské štúdio to nemalo v poslednom čase najľahšie. Zatiaľ čo pracovali na Metro: Last Light pre THQ sa stalo, že THQ skrachovalo. Značky tohto distribútora boli rozpredané a tak sa Metro nakoniec dostalo do väčšej istoty pod Deep Silver. Napriek podmienkam a neistote sa 4A-čku podarilo vytvoriť vynikajúcu FPS.

A víťazom sa stávajú...............4A GAMES

Bravo! Malé štúdio z Kyjeva, pracujúce v podmienkach, ktoré by snobské západné štúdiá označili za barbarské vytvorilo úžasnú hru AAA formátu aj napriek problémom svojho distribútora. Určite netreba dodávať, že to nestálo ani zlomok z 50-tich miliónov dolárov ako stoja kadejaké iné, o dosť horšie hry z iných končín sveta. Preto si 4A Games zaslúžia potlesk.


_________________________________________________________________________________________

Vedľajšie ocenenia:

Najväčší launch fail:  SimCity 5
Najemotívnejšia hra:  The Last of Us
Najlešie DLC:  Mass Effect 3: Citadel
Najlepšia plošinovka:  Rayman Legends
Najlepší horor:  Outlast
Najlepšie herné mechanizmy:  Metro: Last Light
Najväčší mind-fuck:  Antichamber
Najstupídnejšie PR kecy:  Activision/Infinity Ward
Najvypiplanejšia hra:  Grand Theft Auto V
Najlepšia optimalizácia:  Battlefield 4
Najlepšie ukončenie hry:  Bioshock Infinite
Najhoršie ukončenie hry:  Assassins Creed IV: Black Flag
3 najočakávanejšie hry roku 2014:  Witcher 3, Dragon Age: Inquisition, Watch Dogs
Najočakávanejšia hra všetkých vekov:  Half-Life 3
_________________________________________________________________________________________

Filmové ocenenia:

Najlepší trailer -  Man of Steel - Nokia Exclusive Trailer
Najlepší herecký výkon -  Tom Hanks (Captain Phillips)
Najlepšia technická stránka filmu -  Gravity
Najlepší filmový soundtrack -  Hans Zimmer - Man of Steel OST
Najlepší film roka -  Captain Phillips
_________________________________________________________________________________________

Tak sme sa skrz bohatú ponuku kategórií konečne dostali k hlavnej kategórii NAJLEPŠÍCH HIER ROKA 2013!!! Poďme sa teda mrknúť na ten môj slávny výber:

 

12. Assassin´s Creed IV: Black Flag

Najnovší Assassin je pre sériu vcelku pekný krok správnym smerom. Osobne by som však bol za aspoň trojročnú pauzu série počas ktorej by vymenili engine, prekopali stealth mechaniky, súbojový systém, AI a ďaľšie. Lebo zatiaľ to ešte šlape, ale chce to výraznejší skok v sérii. Príbeh kapitána Kenwaya mi však bol sympatický a taktiež otvorený karibik s kvantom vedľajších aktivít mal veľa do seba.

11. Bioshock Infinite

Bioshock ako majster artu a príbehu tento rok naozaj bodoval. Glorifikácie však u mňa nedosiahol. Hlavný problém som asi videl v príliš zahustených prestrelkách, ktoré nemali ani polovicu atmosféry prvého Bioshocku. Akciu ale zachraňovali "mini bossovia", proti ktorým to už malo správnu šťavu a napätie.

10. Shadow Warrior

Dlhá, singelplayerová, oldschool FPS hra je dnes vzácna ako Da Vinciho obrazy. No Shadow Warrior ju predsa len ponúka. Masakrózna jazda s prekvapivo kvalitným príbehom (vzhľadom na to, že FPS zo starej školy ho nepotrebuje) a kvalitnou, rýchlou hrateľnosťou. Len troška menej stereotypu by nezaškodilo.

9. Tom Clancy´s Splinter Cell: Blacklist

Keď sa pri Convicition úplne menily základy Splinter Cellu máloktorý fanúšik série bol nadšený. U Blacklist sa Ubisoft rozhodol, že síce ponechajú nový štýl, ale navrátia aj pôvodné prvky. Výsledok sa podaril. Blacklist je síce menej dravý, avšak teraz viac "stealthový a gadgetový". Pochvalu si zaslúži aj rozsah hry. Okrem dlhej príbehovej kampane obsahuje aj veľmi zábavný netradičný multiplayer a co-op. Na legendárny Chaos Theory sa síce ešte možnosti v Blackliste a jeho stealth hrateľnosť stále nechytajú, no je to krok správnym smerom.

8. Rayman Legends

Či ste dieťa alebo dospelý človek, táto hra vie ako zahriať pri srdci. Parádna pohodová hudba, nádherná ručne kreslená grafika, príjemná a pestrá hrateľnosť. A to ešte nevravím o rytmických nárezovo-dokonalých hudobných leveloch vždy s nejakým remixom legendárnej piesne.

 

7. Outlast

Parádne šťavnatá hororovka s vizuálnym štýlom FEARu mixnutým s filmom REC. Reportérčina má aj svoje tienisté stránky, obzvlášť ak idete natočiť nejaké tie dôkazy o ilegálnom výskume v strašideľnom blázinci. Treba rátať s tým, že to nebude len o tom natočiť pár minút záznamu a odkráčať preč. Určite nie ak vás ponaháňa veľký svalnatý blázon s reťazami a dostanete sa aj na kliniku šialenému doktorovi, ktorý sa vašej pitvy za živa určite nevie dočkať.

6. Crysis 3

Prvý skutočný krok do next-gen vizuálu otvoril kto iný než Crytek s Crysisom. K tomu ako vždy u Crysis série patrí výborná voľná hrateľnosť, kde si hráč sám vyberie či sa bude zakrádať ako myška, alebo hlučne vykosí všetko živé. Palec hore odomňa dostáva špičková atmosféra, zvuk a uspokojivé ukončenie príbehu. Príbeh avšak mohol pracovať s menšími klišé kusmi a dáka jedna misia naviac by tomu neuškodila.

 

5. Tomb Raider

Neexistuje veľmi veľa reštartov značky, čo by sa dali označiť ako vydarené alebo dokonca lepšie než posledné diely. Nový Tomb Raider je pre mnohých presne takýmto reštartom. Pre mňa osobne to neprekonáva úplne staré diely. Nostalgia je silná vec, ale uznávam, že táto zmena bola nutná a že sa vydarila.

4. Starcraft 2: Heart of the Swarm

Blizzardi sú páni hrateľnosti a epiky. A ani Heart of the Swarm nieje výnimkou. Behom celej epickej kampane pre jedného hráča som ani na moment nepocítil nudu, či stereotyp. Stále prichádzali nové a nové vecičky, konverzácie na palube Leviathana dodávali hráčovi lepší prehľad v univerze a nové znalosti o Zergoch. Raz za čas prišla na rad našľapaná CGI cutscéna v ktorých je Blizz stále majstrom č.1.


3. The Last of Us

Prejsť na vážnejšiu nôtu Naugthy Dogu skutočne sadlo a The Last of Us sa tak pre mňa stáva najlepšou PS3 exkluzivitou s akou som mal česť. Teraz v závere jej životného cyklu sa podobná hra Sony dokonale hodila. Pokračovanie série (ak bude) pôjde až na PS4 a na lákanie zákazníkov s predstihom zaisto LoU poslúžil.

2. Metro: Last Light

Bežím zrúcaninami Moskvy ako o život....ehm, ono vlastne o ten život aj naozaj bežím. Filter v plynovej maske totiž pomaly dosluhuje a ďalší nemám. Aj takáto je drsná realita hrateľnosti Metra: Last Light. Perfektná atmosférická FPS s vynikajúcim vizuálom a príbehom, ktorého pointa je, že najhorším nepriateľom ľudstva je ono samo.

 

 

1. Grand Theft Auto V

Celá sála vstáva a tlieska!!! Rockstar North to dokázali! Vytvorili hru tak vymazlenú a skvelú až by človek neveril. Tých 265 miliónov dolárov, čo mali na rozpočet je v hre naozaj vidno. Rozmanitá a obrovská hra dotiahnutá takmer k dokonalosti. Náhodné situácie, aké nikde inde neuvidíte, nadupané misie a možnosti. Žiadna iná hra ma ako PC hráča nedokázala na takú dlhú dobu prikovať k PS3, a už dlho (ak vôbec) som sa pri hre toľko nanasmial. Absolútne zaslúžené prvé miesto! Ešte si len počkať na vrcholovú PC verziu a budem nadovšetko spokojný.

_________________________________________________________________________________________


Tak vážení, to by bolo z dnešného "galavečera" všetko. Ocenenia pre rok 2013 sú rozdané a kalendár nám už nejaký ten deň ukazuje číslovku 2014. Tento rok nás čaká výraznejší prechod do next-gen vôd a verím tomu, že aj peckové hry. Prajem vám všetkým teda skvelý herný rok 2014 a zase niekedy dovidenia!






Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.