Hry, ktoré najviac ovplyvnili túto g...

napísal MX-72 24.11.2013 pre PC

Užívateľský článok

Výmena generácií konzol je v hernom priemysle vždy veľkou záležitosťou, ktorá zasahuje do vývoja hier naprieč všetkými platformami. Tá doterajšia generácia tu s nami bola od novembra 2005, no počítajme skôr rok 2006, keď sa to rozbehlo. Za tých 7 rokov sa stihlo objaviť viacero titulov, ktoré v určitých veciach ovplyvnili nielen svoj žáner a stali sa akýmisi tvarovateľmi hier naprieč platformami a žánrami. Poďme si ukázať prstom na niekoľko najvýznamnejších titulov, ktoré svojou existenciou zasiahli a formovali dnešnú hernú scénu.

 

 

Assassins Creed
Keď Ubisoft predstavil prvý Assassins Creed, ihneď sa stal veľkou senzáciou a tešil sa naň hádam každý. Revolučný a výborne naanimovaný systém pohybu po otvorenom priestranstve s parkourom bol presne ten ťahák, ktorý ľudia od (vtedy) next-genu tak trocha očakávali. A aj keď jednotka nesplnila vysoké očakávanie úplne, stal sa z nej bestseller....a na toto slovo herní manažéri veľmi dobre počujú. Parkourový systém sa potom snažil zapracovať aspoň v nejakom rozsahu takmer každý vývojár, čo mal niečo spoločné s mestským third-person sandboxom. A Ubisoft? Ten naštartoval svoju novú hyper značku natoľko, že tu máme každý rok jeden diel.

 

 

 

Grand Theft Auto IV
Nedá sa síce povedať, žeby sa hry po príchode štvrtého GTA na scénu nejako rapídne GTAčkom ovplyvnili, no aj tak by určite každý investor vývojárov veľmi rád počul vetu "bude to ako GTA". Grand Theft Auto už dlho predstavuje akýsi výrazný vzor pre akčno-adventúrový mestský sandbox a štvorka (aj keď sa mi osobne až toľko nepáčila) nieje výnimkou.

 

 

 

The Elder Scrolls IV: Oblivion / V: Skyrim
Týmto výberom som si nebol príliš istý, no každopádne má séria Elder Scrolls istý vplyv na RPG žáner. Bethesda na jeho základoch postavila Fallout novej generácie a ak niekto ide vyvíjať fantasy RPG-čko s otvoreným svetom, môže si byť istý, že prvé porovnanie ich hry bude s Elder Scrolls (po roku 2006 s Oblivionom a po roku 2011 so Skyrimom). Žeby TES nemal žiadny vplyv na scénu nieje reálne, veď aha s čím sami vývojári z CD Projekt RED porovnávajú svojho Zaklínača 3? Nehovorte mi, že Skyrim ich troška nepopostrčil vstúpiť do sfér kompletne otvorených svetov. Tak isto vyvíjaná RPG Dana Vávru bude ihneď porovnávaná so Skyrimom (aj keď tu je to skôr o samotnom Vávrovi než o hre).

 

 

 

Wii Fit
Casual hopsanie pred telkou je dnes vysoko populárne, čomu položilo základy Nintendo so svojím motion ovládaním konzoly Wii. A ak by sme hľadali jedného herného zástupcu, čo spustil príval hier na fitness tému, bol by to isto titul Wii Fit. Síce dosiahol len tretinu predajov najpredávanejšej hry všetkých čias - Wii Sports, ale aj tak je "Fit-ko" významné. Po ňom sa rozthlo vrece z podobne založenými hrami nielen na Wii. Akonáhle Sony a MS prišli so svojími technológiami Move a Kinect, všetci zacítili príležitosť uspieť so svojou vlastnou cvičebnou hrou a tak prišli rôzne Zumby, EA Sports Active a podobne.

 

 

 

Left 4 Dead
Keď tak premýšľam o tom, ktorá hra vlastne rozhýbala súčasnú módnu vlnu zombie hier, napadá ma, že asi Resident Evil 4. Iste, zombíci sú v hrách už dosť dlho, no v súčasnej generácii sa akosi rapídne zvýšila ich popularita. Naviac väčšina z tohto "typu" hier prišla s kooperáciou dvoch, či viacerých hráčov. Jedným z prvých a najvýraznejších titulov, ktorý podľa mňa zahral na tieto struny bol Left 4 Dead. Približne od tej doby sú zombíci s co-opom v naozaj vysokom kurze a hry ako Resident Evil 5, Killing Floor, zombie módy v Call of Duty, DayZ,... , to dokazujú. V poslednom čase sú však hry s chodiacimi mŕtvolami išpirované hlavne populárnym seriálom Walking Dead.

 

 

 

The Lord of the Rings Online
MMORPG zo sveta pána prsteňov to malo veľmi ťažké. Aj cez svoju kvalitu nebolo jednoduché uchytiť sa v žánri a balancovanie na hrane finančných problémov nebolo ničím zvláštnym, no potom ako jedno z prvých MMORPG prešlo na komplet Free to Play model, došlo v "bitke o Minas Tirith" k veľkému zvratu. Hra začala zarábať a prilákala množstvo nových hráčov. Síce LOTR Online nieje žiadnym zakľadateľom Free to Play modelu, ale asi najviac ukázalo cestu ďaľším MMO-čkam. Od roku 2010 tak tento nový spôsob financovania online hier zažíva veľký rozmach a povedal by som, že úspech LOTRO má na tom veľkú zásluhu.

 

 

 

Uncharted
Dobrodružná séria Uncharted od autorov známych Playstation značiek Crash Bandicoot a Jak & Daxter tiež mala dopad na svoj žáner. Trilógia, ktorej s trochou nadsádzky poslúžil Tomb Raider na inšpiráciu, sa paradoxne stala sama inšpiráciou pre reštart značky s obdarenou archeoložkou v hlavnej úlohe. Uncharted ustanovil tak pre túto generáciu novú métu dobrodružnej hry ala Indiana Jones a určite by sme našli niekoľko ním inšpirovaných hier.

 

 

 

Mass Effect
Kanadskí Bioware sú v RPG žánri už dlho veľmi zvučnou silou a keď sa v roku 2007 objavil na Xboxe 360 ich Mass Effect, bola to presne tá hra, čo má moc stanoviť novú latku vo svojej kategórii. Zatiaľ čo sa všetky ostatné RPGčka v konverzáciách topili v strnutosti - dva uhly kamery, mimika len aby sa nepovedalo a nehovoriac o postavách čo stáli ako soľné stĺpy, Mass Effect prišiel s dynamickým filmovým štýlom konverzácií, kde postavy počas rozhovorov aj niečo robia, kamera mení viacero pohľadov a celé to plynulo prechádza z cutscény na dialóg a späť bez razantných skokov. Plus samozrejme výborná mimika. Odvtedy čo táto hra vyšla, snažili sa ju niektoré RPGčka v systéme dialógov napodobniť a mnohé ani neskrývali, že chcú dosiahnuť v spracovaní rozhovorov jej úroveň.

 

 

 

Crysis
Po svojej úspešnej prvotine Far Cry sa Crytek rýchlo dostal do prvej ligy a začal vyvíjať pre EA novú značku - Crysis. Prvé ukázky, ktoré verejnosť videla vyrážali dych. Ani v tej dobe mladé výkonné konzoly nemali gule na to aby niečo také dokázali (až po výmene enginu a jeho ohlodaní o 4 roky neskôr sa to stalo realitou). Crysis stanovil úplne nový level grafického spracovania a titul vizuálneho olympu držal dlhé roky. Ešte aj dnes by patril medzi špičku. Crysis bol vynikajúcim titulom aj hrateľnostne, avšak jeho drvivá dominancia na poli technického spracovania ho urobila vo vnímaní bežnej verejnosti titulom známym hlavne pre grafiku, ktorou mal silný vplyv na hernú scénu. Mnohé hry sa mu snažili vizuálne vyrovnať. V nasledujúcich rokoch aj bolo vidno ako sa po jeho vzore objavujú ďaľšie a ďaľšie tropické hry. Svoju úlohu odviedli aj módy, ktoré to v niektorých prípadoch dotiahli až na samostatné hry.

 

 

 

Minecraft
Kocôčky, kocôčky, kôckovaté v roku 2011 (a vlastne už skôr cez beta test) urobili taký menší kockový ošial. Za všetkým stojí človek Markus Persson alias Notch, ktorý s minimálnym rozpočtom vytvoril v Jave hru, kde z rôznych druhov kociek a funkčných obvodov sa dá vytvoriť takmer čokoľvek. Virtuálne lego - Minecraft. Dnes už so svojou firmou Mojang má na svedomí aj konzolové a mobilné verzie Minecraftu. Verzia pre PC aktuálne má číslovku 1.7.2 a predaje dosiahli 12 miliónov len na PC. Ak si pripočítame ďaľšie slušné melóniky na konzolách a mobiloch, zárobky museli byť vážne šťavnaté. To samozrejme nemohlo nechať hernú scénu na pokoji a klony Minecraftu, či podobne pixelovane štylizované arkády na seba nenechali dlho čakať. Nuž, kocky boli hodené!

 

 

 

League of Legends
Od dôb keď vznikla prvá Dota už ubehlo more času. Mód pre Warcraft 3 sa stal veľmi populárnou záležitosťou a bolo jasné, že žáner MOBA hier má pred sebou svetlú budúcnosť. A tejto príležitosti silno využil titul League of Legends. Behom štyroch rokov na trhu sa LoL-ko vypracovalo na najväčší elektronický šport sveta a v Južnej Kórei dokonca vytláča z obrazoviek kraľujúci Starcraft 2. Ďaľšie MOBA na seba nenechali čakať a dnes si možno vybrať z naozaj pestrej ponuky. Najväčší kus koláča si však ukrajujú hlavne 3 hry - League of Legends, Dota 2 a Heroes of Newerth. Svoj kúsok koláča si však hodlá ukúsnuť aj Blizzard, ktorý chystá svoj MOBA titul Heroes of the Storm.

 

 

 

Gears of War
Supersvalnatá partička vojakov bojujúcich proti príšerám spod povrchu planéty Sera sa zapísala do hernej histórie naozaj výrazne. Gears of War je hrou, ktorá veľmi ovplyvnila posledných cca 7 rokov scény, najmä čo sa third-person strieľačiek týka. Síce to nieje prvá hra, čo prišla so systémom krytia sa za prekážkami, avšak boli to práve Gearsovia, kto túto módu masívne odštartoval. Dnes už takmer žiadna third-person hra sa bez systému krytia nezaobíde a poďakovať sa (prípadne podľa preferencií...mať to za zlé) môžeme práve tejto hre od Epic Games.

 

 

 

Call of Duty 4: Modern Warfare
O veľkosti dopadu tejto hry na herný priemysel naozaj nemožno pochybovať. Keď sa v roku 2007 objavil prvý Modern Warfare bol to megahit. Každý vydávateľ chcel odrazu svoje Call of Duty - svoju vojenskú akciu zo súčastnosti naplnenú rýchlou akciou s efektnými scriptovanými situáciami. Dokonca aj pôvodný duchovný predchodca CoD - Medal of Honor bol prinútený nechať 2.svetovú vojnu na pokoji a vrhnúť sa do dnešného víru boja proti terorizmu. Takisto sa táto hra zaslúžila aj o masívny nástup XP systému odmien/perkov v multiplayeri. Bez pochýb je tak Call of Duty 4: Modern Warfare jedným z najväčších tvarovateľov generácie.

 

 

Nasledujúce roky nás čaká s novou generáciou ďaľší posun. Uvidíme aké nové herné prvky a formovatele hrateľnosti nám ponúkne, pretože už táto generácia priniesla okrem dobrej evolúcie aj vagón pre core hráčov zlej evolúcie. Sám vravím: tešme sa, ale radšej ostaňme nohami pevne na zemi, herná scéna je nevypočitateľná. :)






Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.