Deus Ex: Human Revolution

napísal luk 3.8.2013 pre PC

9.5

Užívateľská recenzia

Na úvod tejto recenzie by som sa vám chcel s niečím priznať. Veľmi obľubujem rôzne cyberpunkové, scifi a iné hry/ filmy, ktoré sú zasadené do blízkej, či ďalekej budúcnosti alebo kvalitne spracovávajú nejakú fikciu. Dnes však nebude reč o filmoch, ale o jednej hre, ktorá je už v hernom svete nejaký ten piatok. Reč bude o Deus Ex: Human Revolution, debutovom titule viac ako  stočlenného týmu montrealskej pobočky Eidos. 8 rokov po vydaní dvojky je titul dokončený a pripravený na expedíciu ku hráčom. Čo ma osobne prekvapuje, je fakt, že napriek tomu, že hru mám takmer od jej vydania, som si jej vysokých kvalít dlho nevšimol.

 

Keby som spustil akési počítadlo rokov, zastavili by sme sa na čísle 2027. Práve v tomto období ľudskej revolúcie, sa odohráva nový Deus Ex. Istý človek vynašiel tzv. augmentovanú technológiu, teda možnosť ako funkčne spojiť organické tkanivo s umelými, prevažne kovovými časťami. Tohto sa chytili rôzne spoločnosti, ktoré naplno rozbehli výrobu týchto augmentácií. Lenže, tak ako každá vec, aj tieto sa kazia a vďaka tomu existujú rôzne kliniky po celom svete. Mnohí ľudia považujú túto technológiu za módny výstrelok, iní by zase bez nej nemohli vykonávať základné ľudské veci. Jedným z výrobcov týchto technológií je aj Sarif Industries, spoločnosť sídliaca v Detroite, ktorej šéfuje David Sarif. Práve v tejto spoločnosti začína príbeh Adama Jensena. Bývalý člen elitnej zásahovej jednotky s množstvom skúseností momentálne pracuje ako pravá ruka Davida Sarifa. Jedného dňa zaútočia na Sarif Industries plne augmentovaní žoldnieri s cieľom uniesť tím popredných vedcov, pracujúcich v tejto pobočke. V tomto okamihu ste povolaný vy, aby ste zastavili zatiaľ neznámy hroziaci konflikt. Žiaľ všetko nejde podľa plánu a to čo z vás ostane končí na lekárskom stole, kde sa o vás tím šikovných chirurgov, skúsených s augmentáciou, postará. Nepotrvá to dlho a po 6-tich mesiacoch ste pripravený, aktívne zaujať svoje miesto po boku Davida Sarifa. Adam sa síce neprosil o nové ruky, nohy, pľúca a oči, no dostal ich. Jeho hlavnou prioritou je záchrana unesených vedcov a zistenie, komu sa má poďakovať za nové súčasti svojho tela. Tieto úvodné minúty sú akýmsi spúšťačom príbehu, plného rôznych zapeklitých situácií, zvratov, otázok a aspoň zo začiatku minima odpovedí. Čo je Panchea? Kto sú Illumináti? A čo do pekla je projekt Hyron, či FEMA?  Toto je len malá spŕška otázok, na ktoré objavíte odpoveď počas hrania, kde sa okrem Detroitu budete pohybovať aj v úžasne vytvorenom Šanghaii, či Singapúre.

 

Na výber je toho fakt veľa

 

Na začiatku svojho putovania za odpoveďami ste síce získali nové augmentácie, avšak ste slabí. Nedokážete využiť ich plný potenciál a musím povedať, že ani na konci hry sa na 100% plný potenciál nedostanete. Podľa môjho skromného názoru je to len dobre, pretože takto si dôkladne navrhnete svoju ideálnu stratégiu. Vďaka augmentácií, tvorci do hry zakomponovali tzv. systém PRAXIS bodov, čiže RPG prvky. Zo začiatku Adama zabije skok z väčšej výšky, nedokáže hackovať zariadenia vyššej kategórie, rýchlejšie sa ho dá detekovať počas hackingu, nedokáže zdvíhať ťažké predmety, ktoré mu blokujú ideálnu cestu vpred, či využívať maskovací systém, schopnosť vidieť cez steny alebo zvýšiť kapacitu svojich pľúc, či štítu a pod. Toto je len akýsi zlomok možností, ktoré sú vám s vylepšenými augmentáciami k dispozícií.

 

V ceste za záchranou sveta a zberom informácií vám pomôže bohatý zbrojný arzenál. Môžete si vybrať z niekoľko druhov samopalov pištolí, brokovníc. Nájdete tu aj také kúsky ako guľomet, laserovú pušku, odstreľovačku alebo peps pušku. Takmer každá zo zbraní je prispôsobená rôznym druhom upgradov. Tie sa však neváľajú po stole a preto je potrebné prevetrať každý skrytý kút, či investovať veľký obnos kreditov do ich nákupu. Zbrane však nie sú všetko s čím prídete do kontaktu. Na svoje si prídu aj tabletky a varianta lekárničky, či akejsi dopĺňačky energie, prípadne alkohol. Rôzne predmety môžete skombinovať, iné zase zakúpiť u špeciálnych vendorov na čiernom trhu a vytvoriť si, tak ultimátny arzenál, ktorý sadne vášmu hernému štýlu. Všetky tieto predmety sa vám ukladajú v prehľadnom inventári. Ten je však obmedzený počas celej hry. Jeho kapacitu si síce môžete navýšiť, avšak stále to stačiť nebude. Vďaka tomuto budete musieť dbať na manažment všetkých nájdených/získaných zdrojov.

 

Human Revolution je v jadre stealth hrou, kde vám hra ponúkne viacero ciest k splneniu cieľa. Potrebujete sa dostať do budovy? Nie je problém, buď sa rozhodnete ísť cez hlavné dvere a vtedy prídu na rad akčné prestrelky, alebo si postavíte pár debničiek na seba vyštveráte sa na strechu a cez ňu prostredníctvom vetracej šachty sa vplížite do budovy. Veľa objektov má svoj vlastný bezpečnostný systém väčšinou pozostávajúci z kamier, laserov, strážnych veží, či robotov. Tu môžete naplno využiť svoje augmentácie. Hackovanie prebieha prostredníctvom minihry, kde musíte hacknúť registre, aby ste získali prístup k bezpečnostným hubom alebo informáciam zamestnancov, ktoré sa vám môžu neskôr zísť alebo doplnia už tak zapeklitý príbeh. Tvorci venovali pozornosť aj rôznym detailom a tak na rôznych miestach narazíte na noviny a rôzne e-booky, ktoré pomáhajú dotvoriť si obraz o svete Human Revolution.

 

Zavítate aj do dance klubu

 

Klobúk dole nad audio spracovaním. Pomyslel som si, už v prvých minútach hry a hneď som si spomenul na soundtrack z filmu Tron: Legacy, na ktorom som bol v kine a bol jednoducho úžasný. Skladateľom hudby k tejto hre je Michael McCann. Osobne som o ňom vôbec nepočul, avšak to, čo sa mu podarilo stvoriť, je jedným slovom úžasné. Dokázal vytvoriť čosi, čo sadne hre ako uliate, hudba doslova prúdi po celom vašom tele vďaka kombinácií basových rytmov a elektrickej hudby. S takto kvalitným ozvučením hry si naplno vychutnáte atmosféru tejto hry.

 

Podobne kvalitne je na tom aj grafické spracovanie, avšak s menšími rezervami. Okolité prostredia oplývajú vysokým množstvom grafických detailov. Rôzne objekty s ktorými prídete do kontaktu, odpovedajú svojej reálnej predlohe. Pre lepšiu predstavu isto poslúžia priložené screenshoty. Rád by som však pochválil úžasne spracované jednotlivé modely zbraní, najmä po tom, čo do nich nainštalujete nejaký získaný update. Nedostatky by sa našli v spracovaní a hlavne niekedy až zábavne neprirodzených animáciách tváre niektorých postáv. Na druhej strane chválim odladenosť enginu vďaka, ktorému si vychutnáte úžasné množstvo detailov v hrateľnej podobe.

 

heh

 

Ešte pred úplným záverom recenzie by som sa rád pozastavil nad chovaním umelej inteligencie. Často som sa dostal do stavov, kde ma nepriatelia so samopalom, dokázali trafiť, tak ako by to ani profi sniper s dlhou prípravou nedokázal. Inokedy sa zase z ničoho nič zastavili, alebo keďže niektorí z nich mohli využiť maskovanie, stalo sa, že krytie za objektami im nič nehovorilo.

 

Eidos Montreal sa za tie dlhé roky vývoja podarilo čosi úžasné. Vytvorili úžasne žijúci, takmer otvorený svet, oplývajúci rôznymi detailmi, atmosféru znásobili tým, že sa venovali aj rôznym malým detailom. Do toho pridali kvalitného hrdinu, ešte lepší príbeh a všetko okorenili kvalitným audio-vizuálnym spracovaním a výbornou hrateľnosťou, ktorá zaujme nových hráčov a zároveň neodplaší starších, no verných fanúšikov. Doteraz fakt nechápem, prečo som nemohol prísť na chuť tejto hre. Som však rád, že sa mi to podarilo a výmenou za to som dostal kvalitných, zhruba 20 hodín zábavy.

 

 + dokonale spracovaná pomerne reálna vízia budúcnosti

+ Adam Jensen a jeho púť za záchranou sveta

+ augmentácie, praxis body

+ hrateľnosť, ktorá ponúka veľa ciest k dosiahnutiu cieľa

+ dôraz na prieskum okolia, rôznych vedľajších ciest a manažment získaných zdrojov

+ vynikajúce audio- vizuálne spracovanie

 

- Kvalita animácií tváre u niektorých postáv

- Chyby v AI

- Nudné fighty s bossmi

 

 

Pár slov k Missing Link:

 

Príbehovo toto dlc naviaže na udalosť, ktorá sa stala zhruba v tri- štvrtine hry. Nebudem toho veľa spoilovať, aby som nepokazil zážitok hráčom, ktorý ešte nehrali pôvodnú hru, ale ocitnete sa na palube lode patriacej Beltower, ktorá by vás v pôvodnej hre zaniesla niekam do Singapúru. Tu vás však na lodi prebrali a zajali, kvôli podozreniu za špionáž. Vaším prvoradým cieľom nebude nič iné ako sa dostať z lode a pokračovať v pátraní po nezvestných vedcoch.

 

Nebudete to mať vôbec ľahké. Začínate, kde inde, ako vo väzení. Vaše pracne získané praxis body a výbava sú preč, začínate opäť z ničoho a tak sa z Adama stal opäť slaboch, ktorý postupne naberá na sile. S týmto DLC strávite zhruba 3 hodiny, hrateľnostne je akčnejší než pôvodná hra, pridáva niektoré grafické detaily a vylaďuje určité chyby v AI. Keby som mal hodnotiť pôvodnú hru a DLC ako celok dal by som 10/10.

maskovanie v praxi
pohľad skrz múry často príde vhod
odtiaľto začínajú screeny z DLC
Pritcharda vystrieda v DLC Keitner
V hre sa ich nachádza fakt veľa
pár pív v akcií :D
:(





Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.