The Last of Us

napísal Boss Marťas 23.6.2013 pre PS3

10

Užívateľská recenzia

Hra Bohov? Hra roka? Ťažko sa presne popisuje zážitok, ktorý som zažil v The Last of Us. Bolo jasné, že to bude kvalitná hra, veď Uncharted séria od „Naughty Dog“ je špičkou napriek všetkými exkluzivitami súčasnej generácie konzol. Lenže ich hry aj napriek vysokým kvalitám vždy ešte niečím prekvapia a podobne je to aj u novej značky The Last of Us. Hrateľnosť je otvorená a dynamická a niekoľkokrát som sa dokonca aj stratil. Nejedná sa však o žiadnu open-world hru, ale budete si tak stále pripadať a prežívať vynikajúcu réžiu príbehu a špičkovú prácu s postavami a hudbou.

 



Smrteľne vážne dielo

Tento rok prišiel Bioshock: Infinite s naozaj dobrým príbehom, kde hlavného hrdinu dabuje ten istý herec čo aj v The Last of Us. Ale počas hrania hry súčasnej recenzie mi bolo jasné, že toto bude to pravé orechové. Ide tu hlavne o to ako špičkovo je tu príbeh prezentovaný. Zabudnite na Maxa Paynea alebo Mafiu. Príbehové zvraty v hre sme určite videli aj vo filmoch, ale tu sa hra najviac venuje budovaniu vierohodnosti a ľudskosti jednotlivých postáv. Svet okolo nich je napadnutý vírusom čo sme opäť už tisíckrát videli, ale nejedná sa o žiadnu  zbesilú hollywodskú honičku. Hudba je úplne jednoduchá a pritom tak jedinečná. Skladateľ Gustavo Santaolalla zachytil správny tón celej hry. Už v úvodnom prológu zistíte, že autori sa snažili o skutočne dospelý príbeh a najsilnejšie momenty sa odohrajú veľmi rýchlo, že si ani nestačíte uvedomiť čo sa to deje a je po všetkom.

 




Miluj blížneho svojho

Príbeh sa po úvode posunie o 20 rokov a predstavuje Ameriku zničenú celosvetovo epidémiou. Vírus spôsobuje rast parazitickej huby v ľudskom tele, ktorý zasahuje aj mozog. Postihnutá osoba nad sebou stráca kontrolu a automaticky rozširuje vírus na ďalšie osoby jedným pokúsením. Nakazený sa behom 24 hodín zmení na neľudské zviera a nasledujúce mesiace sa postupne vyvíja v čím ďalej horšie monštrum. Nová generácia ľudí svet pred epidémiou nikdy nezažila a pozná ho len z rozprávania. Každé mesto má aj pomník v podobe zdevastovanej evakuačnej zóny, kde sa armáda snažila o posledný boj s nezastaviteľnou nákazou. A niektoré miesta, kde sa ukrývajú „Clickeri“ sa môže človek nakaziť len jedným nadýchnutím vlhkého vzduchu.

 

Kráska a zviera

 



Joel ja zarastený veterán, ktorý behom tých 20 rokov pochopil, že za prežitie musí bojovať akokoľvek a hlave bez zľutovania a tak nerád nadväzuje ľudské vzťahy s ďalšími osobami a zabudol na minulosť. Ellie(sexica) má len štrnásť rokov(Joel si myslel že dvanásť) vyrastala vo svete až po katastrofe a podľa toho sa aj chová. Je to dieťa a tak nemá svoje pocity po kontrolou a po rokoch skrývania sa na jednom mieste ju čaká veľké dobrodružstvo po zničenej krajine a vy všimnete ako je z neho ohromená alebo zhnusená.  

Joel a Ellie sa stretnú ako cudzinci a myslím, že nie je treba vysvetľovať, že cesta týchto odlišných ľudí je plná kontrastov, nezhôd a ani jeden z nich z danej situácie nie je nadšený. Joelovi je jasné, že jeho šanca na prežitie je menšia, keď so sebou musí ťahať aj decko a či v ňom zostalo trochu ľudského citu je veľkou otázkou. Ellie má v sebe vlastnosti, ktoré by ste od dieťaťa čakali – strach a zvedavosť a predovšetkým ľudskosť, ktorá v Joelovi zomrela už pred rokmi. Na prvý pokus mi hra zabrala približne 25 hodín a od hry sa mi naozaj ťažko odchádzalo, pretože som bol zvedavý či to tí dvaja spolu vôbec vydržia nie to ešte prežijú.

 

Uncharted, to je čo?

 

Veľa ľudí očakávalo, že keďže sa jedná o hru z pohľadu tretej osoby a sa v nej strieľa, že bude mať hra podobnú hrateľnosť ako Uncharted. To našťastie nie je pravda. Keď vyprázdnite do protivníka celý zásobník, zistíte že munície je minimum, upozornili ste na seba všetkých protivníkov v dosahu a vaša nasledujúca šanca na prežitie je minimálna. Clickeri vás ešte k tomu dokážu zabiť jediným kúsnutím a verte mi, že mnoho kráv vás dostanú a ani nebudete vedieť ako. Veľmi často som používal Joelovu schopnosť pri prikrčení načúvať čo sa okolo vás deje tlačidlom R2. Vďaka tejto schopnosti približne zistíte čo sa za tou okolitou stenou deje a dokážete aj identifikovať aký typ protivníka sa v miestnosti nachádza(to zistíte aj podľa zvukov). Nejedná sa však o žiadne uľahčenie hrateľnosti pre casual hráčov. Opatrný a tichý postup je pre prežitie kľúčový. Stačí menší chybný krok a všetci idú okamžite po vás aj keď sú niektorí slepí.




Monštrá aké ste ešte nevideli

Zabudnite na zombie z Resident Evil série, toto je úplne niečo iné. Celé telo mutantov je zdeformované s vraždiacimi myšlienkami na tvári. Keď zistia prítomnosť nevítaného hosťa tak sa rozbehnú k vám a verte mi nie je jednoduché ich trafiť kam chcete, pretože ste nervózny zo všetkého čo sa okolo vás deje a neviete po kom skôr vystreliť ten posledný náboj a to vravím o protivníkoch na začiatku hry. Neskôr narazíte na mutantov, ktorý majú už úplne zdeformovanú lebku a riadia sa zvukom a vydržia oveľa viac a ako náhle sa vám dostanú k telu je smrť samozrejmosťou(ak nemáte ručne vyrobený nôž o ktorý ale hneď prídete). Narazíte aj na ľudských protivníkov z ktorých sú najhorší tkz. „Lovci“, ktorý zabijú kohokoľvek len aby ho mohli okradnúť o nejaké zásoby a nájdu sa aj takí, ktorých zabíjanie baví. Sú to proste maniaci. Oni si ani navzájom neveria a zabijú aj vlastných ľudí, len aby ochránili sami seba.



 

Umelá inteligencia, ktorá je skutočne inteligentná

Umelá inteligencia v The Last of Us je naozaj na vysokej úrovní a dovolím si tvrdiť, že je prelomová. Aj na najľahšej obtiažnosti, budete mať čo robiť, aby ste sa z náročnej situácie vysekali a k tomu pripočítajte fakt, že tu sa automaticky zdravie neregeneruje a protivník je nevypočítateľný. V inej hre si všimnete že počas celej hry idú po vás nepriatelia stále rovnako a už budete vedieť že teraz urobí tamto a ten ďalší to isté. Tu nikdy nebudete vedieť či po vás bude bezpečne z úkrytu páliť alebo sa nerozbehne okolo domu a vypáli to na vás zo zadu. Ľudskí protivníci sú naozaj vytrvalí a rýchli a o chvíľu stratíte prehľad, kde sa kto nachádza. Niektoré úseky som opakoval naozaj veľakrát lebo som si nedal poriadny pozor a súperov som podcenil a vždy boj prebiehal nejako inak. Vždy je najlepšie potichu zlikvidovať čo najviac nepriateľov, pretože tu vám bude robiť problém likvidácia troch protivníkov nie to ešte desať. Nie je hanbou och ani potichu obísť. Keď už nastane boj čakajú vás rušné časy. Ak vôbec budete mať náboje tak budete rýchlo nabíjať a ak budete mať lekárničku tak si obviažete zranenie. Ich inteligencia dokonca reaguje aj na zvuk prázdneho zásobníku a vtedy sa na vás agresívne vrhnú. Každú súboj som naozaj prežíval lebo som sa bál o krk a výroba predmetov a liečenia poranenia prebieha v reálnom čase tak nikdy sa nebudete cítiť v bezpečí. Ešte nikdy som nevidel tak prepracovaný bojový systém ako práve tu. A samozrejme zo slušnosti treba spomenúť aj našu slečnu. Hráč sa môže obávať, že ho odhalia kvôli nešikovnosti NPC, ale vývojári nadstavili inteligenciu protivníkov tak, že Ellie nevidia dokedy neodhalia vás, pretože by tým trpela hrateľnosť a jedná sa naozaj o výborne riešenie a budete veľakrát prekvapený ako vám Ellie pri súboji pomôže dynamicky – nič nie je skriptované.

 

 

Nič nevydrží večne

Vaša výbava bude závisieť na tom či prežijete nasledujúce minúty. Ja osobne  som ešte nikdy v žiadnej hre neprehľadával precízne každú kút a zbieral nápoje a rôzne nástroje na výrobu lepších zbraní. Prostredie je dostatočne rozľahlé a pestré a môže sa stať, že len 20. minút hľadáte nejaké zásoby. Z nádejných predmetov si vyrobíte lekárničku alebo molotov kokteil. Nechýbajú ani jednoduché RPG prvky ako vylepšovanie schopností vašej postavy a jednotlivých zbraní. Nič však nevydrží večne. Baseballová pálka sa po pár zásahoch rozpadne podobne ako aj ďalšie predmety a keď s luk vystrelíte do steny tak sa rozpadne a stane sa nepoužiteľný. Je dobré mať pri sebe aj tehlu alebo fľašu než zaútočiť s holými rukami.





Grafické spracovanie tvorí polovicu zážitku

Vždy je v hrách dôležitá predovšetkým zábavná hrateľnosť, ktorá je tu dokonalá, ale tu atmosféru dotvára aj nadštandardné grafické spracovanie. Grafika a dizajn jednotlivých prostredí sú také vydarené, že veľakrát som sa zastavil a sledoval prostredie okolo seba a to mi určite veľa drobných detailov uniklo a pri ďalšom hraní si všimne veľa ďalších vecí. Hra sa odohráva aj v zimnom období a nie je nič lepšie než výhľad z hory na mesto. Celkovo kvalita spracovania mi vyrazila dych a to je o triedu lepšie než zimný úsek v Uncharted 2. Zaplávate si aj pod vodou a zajazdíte na koni, kde je spracovaná jazda na koni snáď lepšia než v Red Dead Redemption. Keďže sa jedná o silnú príbehovú hru tak v hre nechýba kopec filmových animácií, ktoré svojou kvalitou strčia Uncharted do kapsy. Mimika hlavných hrdinov a nevinný pohľad Ellie sa vám vryje pod kožu, ale nejedná sa o žiadne neviniatko a slovník vulgárnych slov má horší než ja. Už v Tomb Raider boli súboje brutálne naturalistické a krvavé a The Last of Us nie je výnimkou. Toto nie je hra pre slabšie povahy, tu je normálne že s tehlou alebo jedným kopom niekomu rozbijete celú tvár. Hra je naozaj zábavná a vôbec nepotrebuje kopec výbušných momentov, kde spadne 10 vrtuľníkov naraz. Hra je naozaj realistická a zvraty v príbehu sú nezabudnuteľné a to jej veľa hier bude ticho závidieť a presne tak aj najnovší Bioshock tam patrí.

 



Hra roka 2013!!! Najlepšia rozlúčka s Playstation 3.

Myslím že je čas ukončiť recenziu na túto výnimočnú hru. Pritom je toho veľa na čo som určite zabudol a rád rozobral, ale nechcem vás pripraviť o zážitok. The Last of Us je u mňa momentálne hrou roku a myslím, že ani Grand Theft Auto 5 na tom nič nezmení. Pri hraní som si uvedomil, že nehrám len kvalitnú hru, ale že prežívam niečo čo som ešte v žiadnej inej hre nezažil. Podobne ako minulý rok Journey ukázalo, že hry sú stále ešte v plienkach a nepriniesli nám ešte ani polovicu z toho čo nám ešte môžu ponúknuť. Obzvlášť v dnešnej dobe sa veľa vydavateľov skôr spolieha na zabehnuté značky, ale Sony vložilo dôveru štúdiu „Naughty Dog“ a tí priniesli novú značku, ktorá vytrela všetkým zrak a takúto výnimočnú hru prevažne v suchom období sme tu ešte nikdy nemali a dlho mať určite nebudeme. Kto proste nehral The Last of Us tak nemá právo robiť svoj rebríček pre rok 2013 lebo ešte nikdy nehral hru akou je The Last of Us. Teraz ma ospravedlňte čaká na mňa „New Game plus“.                            






Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.