Mafia

napísal Boss Marťas 9.2.2013 pre PC

9.5

Užívateľská recenzia

Česká gangsterka Mafia bola prvýkrát predstavená v roku 2000 na E3. Illusion Softworks malo za sebou úspešný debut s hrou Hidden & Dangerous. Hra bola naozaj očakávaná, keďže sa jednalo o hru od českého štúdia. Mafia vývoj nemala vôbec jednoduchý. Vývojári nakoniec zahodili starý engin, ktorý poháňal Hidden & Dangerous a vytvorili vlastnú technológiu LS3D. Dnes už je to vyše desať rokov čo Mafia uzrela svetlo sveta a prednedávnom som hru po dlhej dobe dohral a pripomenul si tie skvelé časy, ktoré som u hry strávil.

 



„Co mi chcete. Nemám ve zvyku vysedávat s lidmi jako jste vy. Měl bych pro vás nabídku k obchodu, detektive. Říka vám něco jméno Salieri? To bych řekl, že říka. Několit let sem pro nej pracoval. Teď mě chce zabít. Když mě a moji rodine poskytnete ochranu, múžu vám o něm říct všechno. Prosím, ja mám času dost, múžete začít.“

 

Hra sa odohráva počas tridsiatych rokov v meste Lost Heaven. Celý príbeh je vlastne retro rozprávaním Tommyho Angela, bývalého člena Mafie, ktorý chce skoncovať s týmto nebezpečným biznisom. V reštaurácií rozpráva svoj príbeh detektívovi a že toho vie naozaj dosť sa dozviete v 20.misiách.

 

Ponuka, ktorá sa neodmieta!

Čím hra najviac excelovala a exceluje nad hrami aj v súčasnosti je príbeh. Tom býval taxikár a aj keď ju robieval od nevidím do nevidím tak bol rád, že má aspoň nejakú prácu. Jeho život sa, ale obráti na ruby, keď raz v noci stretne dvoch mafiánov, Sama a Paulieho, ktorých vďaka svojmu šoférskemu nadaniu im zachráni život. Za tento skutok je však Tomov život v ohrození a tak či chce alebo nechce pridá sa k mafií, ktorú vedie charizmatický Don Salieri. 

 



„Jak jse jmenuješ chlapče?“ „Thomas Angelo.“ Rozhodl jsem se, že to s tebou zkusím Tome.“

 

Na začiatku robí Tom menšiu prácu za asistencie Paulieho a Sama, ale postupom času dostane za úlohu oveľa zložitejšie úlohy ako napr. infiltráciu jednej vily, vyhodiť do vzduchu hotel a príde aj na známy závod. Behom celého príbehu si hráč užije akčného strieľania, dôjde aj na tichý postup a riadenie dobových vozidiel. Príbeh a náplň hry je proste dokonalá. Je vidieť, že tu sa najprv piloval príbeh a až potom sa začali tvoriť misie. Všetko na vás pôsobí uveriteľným a logickým dojmom. Aj po toľkých rokoch hra dokáže zabaviť svojím príbehom viac než, ktorákoľvek iná hra vďaka skvele zrežírovaným cut-scénam a výborným postavám.

Okrem samotného Dona, vtipného Paulieho, Sama sa spoznáte s radcom a priateľom Salieriho – Frankom,  barmanom Luigim a jeho sexi dcérou Sárou. Ďalej je tu koktavý mechanik Ralph, expert na zbrane Vincenzo a nesmie chýbať ani druhá nepriateľská mafiánska rodina, ktorú vedie násilný Don Morello. Žiadna z hlavných postáv sa v príbehu nevyskytuje len pre potechu oka, každá má svoj vlastný príbeh a osud. Postavy sa hráčom naveky vreli do pamäti aj vďaka kvalitnému českému dabingu. Marek Vašut, ktorý daboval Toma bol zásah do čierneho. Peter Ryhchlý vtipne nahovoril Paulieho a samozrejme aj ďalšie osobnosti ako Antonín Molčík, Linda Rybová, Václav Knop dodali postavám potrebnú osobnosť a v dramatickej situácií nemajú problém s vulgárnymi výrazmi. Česká lokalizácia bola pre vývojárov v tú dobu riskantná a je obdivuhodné, že sa do toho pustili.

 



„Paulie na tebe čeká v našem skladu tady ve městě, tak si vem od Ralpha auto, zajeď tam a přidej se k něm, zbraně ti dá Paulie.“

 

Už som spomínal, že hra sa odohráva vo fiktívnom meste Lost Heaven(inšpirované Chicagom), ale je čas načerpať jeho atmosféru. Budete mať dojem, že mesto si naozaj žije svojím životom. Nájdete tu bohaté, chudobné štvrte plné budov. Každá štvrť tu má svoju atmosféru s jasne daným hudobným motívom. Hudobný motív „Chinatown“ mám v hlave dodnes. Obdivuhodné je, že okrem samotného mesta sa v niektorých misiách pozriete aj za mesto. Dostanete sa na letisko, závodný okruh, farmu, kostola a dokonca aj do lode a mnoho ďalších. Všetky tieto priestory sú spracované pôsobivo, aby nerobili hanbu samotnému mestu. Nie je síce možné sa dostať do hociktorého baru alebo budovy, ale prečo vlastne chodiť niekam, kde je to zbytočné. Všetko je podriadené príbehu a preto to skvelo spolu tak správne funguje. Počasie sa dynamicky nemení kvôli atmosfére danej misie.    

 



„Vincenzo je Donúv expert na zbrane, táhnou to spolu už od mládi. Je jedno, co budeš chtít, jestli špuntovku nebo kanón, Vincent to sežene.“

 

Čo sa zbraňového arzenálu týka, tak pochopiteľne človek nemôže očakávať moderné zbrane. Do rúk sa vám dostane klasický Colt 1911, revolver, Thompson 1928 či upiľovaná brokovnica, ktorej sa na Sicílií vraví „Lupara“. Raz dostanete do ruky aj ruský zázrak – „Mosin-Nagant“ a nechýbajú ani granáty a molotov kokteil. Správnemu mafiánovi nesmú chýbať ani zbrane na blízko a s takou baseballovou pálkou zložíte protivníka zo zadku jednou ranou. Príjemným faktom zbraní, je že ak prebíjate zbraň a daný zásobník ešte nemáte prázdny tak prídete o náboje čo vám v nich zostali. Pod kabátom takisto nemôžete odniesť celú zbrojnicu a tak sa budete musieť niekedy rozhodnúť medzi brokovnicou a Thompsonom(ide hlavne o to, aby si vás nevšimla polícia). Každá zbraň má aj svoju vlastnú spätnú väzbu a reálne zvuky.

 



„Ralph, kterýho teď poznáš, je úplnej magor, ale s autama to opravdu umí, i když mi neni jasný, jak takovej magor múže vúbec něco umět. Ale proste tak to je.“

 

Vozový park je ďalšou dôležitou súčasťou hry. V hre je ich množstvo a aj keď žiadne nemá skutočné pomenovanie tak znalci určite niektoré kúsky spoznajú. Zajazdíte v Boltovi, Falconerovi, luxusnej limuzíne. Tom však nedokáže dané auto ukradnúť tak ľahko ako hrdinovia v sérií GTA. Každý druh auta má svoje vlastné zámky, ktoré vás koktavý Ralph naučí otvárať a neskôr aj zručný mechanik Lucas Bertone. Rovnako ako zbrane tak aj autá majú svoje vlastnosti. Fyzikálna stránka je spracovaná veľmi realisticky – zatáčanie, zrýchlenie, spomalenie každé auto bude reagovať odlišne. Pri náraze môžete rozbiť sklo, predné svetlo a auto reaguje aj na prestrelenú pneumatiku. Pri rýchlosti nad 70km/h sa auto logicky stáva neovládateľné a tak nemôžete jazdiť ako blázni(stačí zapnúť obmedzovač rýchlosti) aj z ďalšieho dôvodu. Ak prejdete na červenú a všimne si vás polícia tak pôjde po vás, no vtedy sa z toho ešte dá vyviaznuť a zacvakať pokutu. Ak však začnete prechádzať chodcov a strieľať tak im musíte uniknúť. Ja osobne som rád, že existuje aspoň jedna hra(aj s druhým dielom), kde sa autá správajú normálne a aj keď narazíte tak prídete o cennú časť zdravia. V takom GTA si vylepšíte vozidlo a pri ďalšej zatáčke ho rozmlátite. Na čo potom človek to auto aj vylepšuje. Čo sa týka samotného závodu tak ľudia ho nedokázali prejsť predovšetkým preto lebo jazdili ako v GTA. Stačí jazdiť ako sa patrí a závod nebol žiadny problém. Vývojári, ale neskôr vydali patch, ktorý upravuje obtiažnosť a tak by závod nemal byť pre nikoho problém. Mafia mestským akciám čo sa týka vlastností áut, môže ukázať prostredník. V druhej polovici hry, budete mať možnosť po splnení hlavnej príbehovej misie navštíviť Lucasa, ktorý sa vám za splnenie danej úlohy odmení nejakým výborným automobilom, ktoré vás naučí ukradnúť a vy si ho pôjdete osobne zase ukradnúť z určeného miesta. Tieto misie sú však dobrovoľné. Ja som vždy splnil všetky, pretože sú zábavné.

 

 

„A Tome to je dobře, že jdeš, už jsem si myslel, že se tě nedočkám. Dobrý den pane, co se děje? Ale, představ si, celý týden jsem se tešil, že si dnes zajdu k Pepému do restaurace na oběd a múj osobní střážce se zrovna dnes omluvil, že je nemocnej a nemúže mě tam odvézt. Tady v baru neni nikdo ldo by mě tam odvezl a nerad chodím do společnosti sám. Nevadilo by ti tam se mnou zajet, viď?“

 

Po grafickej stránke nemám hre čo vytknúť. Samozrejme hra vyšla pred desiatimi rokmi, ale Mafia mi príde krajšia a uveriteľnejšia než v tej dobe komixovo ladené GTA. Tváre postáv sú vierohodne spracované podobne ako aj ich pohyby. Interiéri sú bohaté na detaily a v rozsiahlych exteriéroch vám to vynahradia detailné textúry. Od kovových povrchov, či vodnej hladiny sa odrážajú slnečné lúče. Aj prostredie v ktorom sa budete nachádzať tak si poviete, že to nie je žiadny prehnaný výmysel, pretože to všetko existuje. Pohyby pier sú synchronizované s hovoreným slovom a z tváre dokážete odhaliť pocit pobavenia, strachu, neistotu a pod. Čo však výsledný dojem zráža je prítomnosť bugov. Niekoľkokrát sa mi stalo, že sa Tom zasekol o objekt, alebo prepadol pod textúru a nasledoval nechcený reštart. Niektoré chyby dokážu človeka naštvať, ale aj pobaviť. Čo sa týka hudobnej stránky tak na tú nezabudnete. Úvodná melódia nemá chybu a hudba dokonale dokresľuje aktuálnu situáciu v príbehu a ako som už spomínal, každá štvrť má svoju vlastnú skladbu.

 



„Doprdele...Sam tu na nás měl čekat a neni tu. Nějak to tady začína smrdět. Hej, my počkáme s autama tady a ty se běž opatrně mrknout co se děje. Hmm díky za dúveru. Na, vem si tady ty hračky, at tam nejedeš jen tak nalehko.“

 

Doteraz som hru len chválil, ale má aj svoje nedostatky. Umelá inteligencia nie vždy správne zareaguje a predvádza psie kusy. Nejedná sa ani tak o obyvateľov čo sa pohybujú po meste ako tak o postavy v daných misiách. Problém nastáva vtedy, keď je po vašom boku buď Sam alebo Paulie, ktorý sa bez rozmyslu vrhnú na protivníka a nemusím snáď zdôrazňovať, že ich smrťou hra končí. Keď som prvýkrát hral misiu „Skvělý obchod“ tak je vám jasné čo mám namysli. Nie sú však úplne neschopný a dokážu vám pomôcť, ale ich zbytočná smrť vás nie raz naštve. Čo sa týka protivníkov tak musím vývojárov pochváliť, že nie sú hlúpi ich počet sa snažili čo najviac vyvážiť(nie vždy sa to však podarilo) a tak za celú misiu nevyzabíjate 200 nepriateľov. Ono o to viac sa zapotíte. Budete sa musieť kryť za objektmi(na barbarský krycí systém zabudnite) a rýchlo sa otáčať. Ja som často využíval vhodný moment, keď protivník prebíjal a som ho rýchlo trafil do hlavy. Musíte si dávať pozor na chlapíkov s brokovnicami a samopalmi lebo tí dokážu Toma pri neopatrnom pohybe okamžite odstrániť. Na určitých miestach sú umiestnené aj lekárničky, ale ich nájdenie je ďalším dôležitým faktorom. Prestrelky vám rýchlo prejdú do krvi a o to viac sa vám budú triasť ruky, keďže hra sa ukladá automaticky po splnení nejakej časti úlohy. Je, ale pravdou, že hra mohla obsahovať aspoň funkciu „quicksave“ pretože niektoré rozloženie checkpointov nie je najvhodnejšie.

 



„Myslíte, že je mrtvej? No řek´bych, že teď už asi jo. A Sakra! No myslím, že jestli nebyl mrtvej před chvilkou, tak teď už to má za sebou stoprocentne.“

 

Hra však okrem príbehu obsahuje aj ďalšie módy. V móde „Jízda“ sa môžete blázniť po meste a ako postupujete kampaňou tak sa vám odomykajú autá. Ďalším módom je „Extrémní jízda“, ktorá sa vám sprístupní až po úspešnom dokončení kampane. Po meste narazíte na niekoľko chlapíkov, ktorí na vás budú mávať. Niektoré úlohy sú doslova šialené a nemajú s realitou nič spoločné. O to však autorom ani nešlo. Je to príjemný bonus po dohranej kampani a je len na vás či ich budete plniť alebo nie. Posledným bonusom je „auto-encyklopédia“, v ktorej si prehliadnete všetky vozidlá a ich vlastnosti.       

 

„A tak jsem si udělal pár novejch kámošú a měl jsem svoje první luxusní auto. Bejt gangsterem se nezdálo bejt tak špatný.“

 

Mafia je skrátka českou legendou. Ani po desiatich rokoch hra nestratila svoje jedinečné kúzlo. Za tie roky na ňu existuje veľa zaujímavých módov a ak ste s hrou nemali doteraz žiadne dočinenie tak to okamžite napravte. Dnes ju kúpite za ozaj smiešnu sumu a dostanete kopec zábavy. Aj napriek chybám sa jedná o vynikajúcu hru. Dan Vávra na hrad.

 








Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.