Gears of War

napísal Boss Marťas 18.1.2013 pre Xbox360

8.0

Užívateľská recenzia

Chlapci e Epicu, sú známi vďaka multiplayerovej hre „Unreal Tourament“ a ich Unreal engin je veľmi populárny a nie nadarmo. S príchodom XBOXU 360 prezentovali svoju najnovšiu verziu svojho „Unreal Enginu 3,0“ z ktorej nakoniec vznikla nová IP „Gears of War“. Ja som si prvýkrát hru všimol čisto náhodou na www.youtube.com a hra vyzerala zaujímavo a páčil sa mi krycí systém, ktorý som v takom prepracovanom stave ešte nikde nevidel. Nepadal som z tej ukážky na zadok, ale získalo si to moje sympatie. Ako hra vyšla na XBOXE 360 tak sa začalo šuškať aj o PC verzií a tak som ešte v tej dobe dúfal, že to aj tak bude a nakoniec aj bolo. Venovať sa teraz budem, ale XBOX verzií, ale v jednom odseku spomeniem aj PC verziu.

 



Nekonečná vojna

Predstavte si, že celý život si pokojne žijete a zrazu by z podzemia na vás zaútočili tisícky nepriateľov, ktorých počet je snáď nekonečný. Boj proti ním vám príde priam beznádejný. Čo hra rozhodne má tak to je priam brutálna atmosféra a do hry vstupujete, keď už je vlastne po boji Ľudská civilizácia prehrala, na tak silný útok nebola pripravená a padlo aj veľa skúsených vojakov. Do boja vstupujú obyčajní ľudia čo sú ochotní bojovať. Nepriateľská rasa „LOCUST“ sa z podzemných tunelov nečakane vynorila a vyvraždila ľudstva behom jedného dňa. Je ťažké bojovať proti nepriateľovi, ktorý si prerazí novú cestu kedykoľvek a kdekoľvek.

 

Štrnásť rokov po dni vynorenia

Do hry vstupujete 14 rokov po dni vynorenia a hlavný hrdina Markus Fenix nebol na príjemnom mieste. Hnil vo väzení za to, že neposlúchol rozkaz, ale objaví sa záchranca Dominic Santiago. Je to Markusov najlepší priateľ za ktorého môže hrať váš skutočný priateľ v kooperatívnom móde. Po vašom boku bude ešte veliteľ Kim a nezabudnuteľný humorista – Augustus Cole a namyslený počítačový expert Braid. Súčasťou vášho týmu je aj robot „Jack“, ktorý vám otvorí dvere. Najčastejšie je zamaskovaný vo forme neviditeľnosti. Spoločne s týmom sa vydáte na svoju poslednú misiu. Našiel sa totiž spôsob ako definitívne ukončiť vojnu. Pomocou taktickej nálože je možné zničiť jadro nepriateľských tunelov a všetkých Locustov pochovať v ich vlastných domovoch. Ešte predtým, ale musia ísť nejakí šialenci na nepriateľské územie a pomocou sonického zariadenia územie zmapovať, aby mohla byť bomba správne zameraná.

 



Príbeh je prezentovaný cutscenámi medzi misiami, kedy sa kamera snaží zachytiť zaujímavý moment, ale niekedy sa jej to podľa mňa nedarí. Buď je kamera príliš blízko alebo ďaleko, respektíve nezachytáva vhodnú polohu diania. Dianie je aj prezentované počas hrania, kedy sa vás pohyb automaticky spomalí, aby vám nič neuniklo a keď sa vám na obrazovke objaví symbol „Y“ tak po jej stlačení sa kamera presunie na nejaký zaujímavý jav. Hra sa snaží na hráča pôsobiť filmovým dojmom, ale príbeh vás nijako neohromí. Je to proste obyčajné klišé – treba zachrániť planétu od mimozemskej rasy. Chýba tomu väčšia hĺbka a celkovo je po čase príbeh tlačený do úzadia. Pritom jednotlivé dialógy medzi postavami sú zábavné a nechýba im čierny humor.  

 

 

Základ prežitia – krytie

Prestrelky sú vystavené na krytí za objektmi. Celá hrateľnosť je tomu vystavená. Hrdinu vidíte z pohľadu tretej osoby a keď chcete presne zamieriť tak kamera sa tomu prispôsobí. Ako náhle narazíte na protivníka tak je nutné sa niekde skryť, pretože zostať niekde na otvorenom priestranstve znamená smrť. V hre je zabudovaný systém automatickej regenerácia zdravia, tak po chvíľke kľudu ste fit, ale presný zásah z raketometu či sniperky znamená okamžitú smrť. Zarytí odporcovia inej platformy prestrelky v Gears of War považujú za nudné, ale opak je pravdou. Je pravdou, že priebeh prestreliek je rovnaký, ale je to zábavné. Prídete do novej úrovne a začnú sa v danom bode objavovať nepriatelia tak sa rýchlo skováte za prekážku a obetujete paľbu na slepo alebo presne mierite a medzitým si všímate dané prostredie k rýchlemu presunu. Mrchy tie sa rýchlym pohybom okamžite presúvajú k vám, ale pešiaci sa rovnako kryjú ako vy. Meniť pozíciu je veľmi dôležité, pretože ak zostanete stále na rovnakom mieste tak zatiaľ čo vás jeden protivník zamestnáva neustálou paľbou tak druhý vás obídu a napadnú vás a presne to musíte robiť aj vy. Neplatí tú žiadne tupé nabiehanie medzi protivníkov, musíte zvážiť svoj krok a dobre použiť danú zbraň. Najčastejšie som využíval „Lancerku“ v ktorej je zabudovaná aj motorová píla a keď ste blízko protivníka tak si na obrazovke užijete krvavú sprchu. Narazíte aj na výraznejších protivníkov medzi ktorých patrí slepá Berserka, ktorú zlikvidujete jedine s laserom a cestu vám skríži aj Seeder, ktorý blokuje komunikáciu.  

 



Gamepad alebo klávesnica + myš?

Hru som prvýkrát hral na PC a ovládanie tam je na jednotku s hviezdičkou(o tom neskôr). Ovládania na gamepade som sa však trochu obával. Tlačidlo „A“ má v hre viacero funkcií, ale sú bravúrne vyriešené. Keď sa hýbete a stlačíte „A“ tak postava urobí doslova kotrmelec do smeru, ktorý udáte analógovou páčkou. Tým istým tlačidlom sa postava sková za kryt a horným tlačidlom vykuknete spoza krytu a pálite a popritom sa môžete pohybovať doľava alebo doprava pomocou ľavej analógovej páčky a pravou pohybujete kamerou počas presného mierenie. Takisto stále s tlačidlom „A“ preskočíte daný kryt a dvojitým klikom začne Markus šprintovať. Problémom však je, že keďže má jedno tlačidlo až toľko funkcií tak pri rozbehu sa postava často automaticky hodí za kryt a vy ste pritom len chceli rýchlo bežať ďalej. Čo sa, ale podarilo je systém prebíjania zbrane. Behom nabíjania sa vám v HUDE objaví ukazovateľ rýchlosti nabíjania. Ak stlačíte dané tlačidlo v správnu chvíľu tak zbraň budete mať rýchlejšie nabitú a streli budú mať väčší účinok. Toto vám dokáže zachrániť krk hlavne v multiplayerových bojoch.

 



Grafika

Hra vyzerá aj na dnešnú dobu neskutočne dobre. Ale predsa len vynikala už pred šiestimi rokmi a to je dlhá doba. Unreal Engine 3,0 má plno next-gen efektov. Pre pixel-hunterov na PC platforme vynikajúci titul. Pochváliť musím aj krvavosť hry, pretože sa neurobí obyčajný červený fľak, ale krv strieka ako v skutočnosti. Takisto aj postavy vyzerajú veľmi realisticky a na tvárach si všimnete detailne spracované jazvy čo poteší. Spolu s grafikou do hry zapadá aj dizajn misií. V hre je spolu päť aktov, čiže sa dostanete do piatych odlišných miest. Samozrejme vám neprezradím čo vás v nich čaká, ale pár miest načrtnem, aby ste zistili ako je hra výnimočná a zmení sa aj daná hrateľnosť. V prvom akte sa nachádzate v meste, kedy spoznávate nepriatelia. V ďalšom akte sa hra odohráva v noci, kedy sa zobudia smrtiaci „Kryllovia“ a tak musíte páliť po nádobách s plynom, ale stále budete mať strach, že stupíte vedľa a je po vás. Aby toho nebolo mal tak si zajazdíte aj v obrnenom transportéri. Keď už si poviete, že lepšie už to byť nemôže tak v treťom akte si užijete vizuálne orgie naplno. Nočná búrka v lese. Kvapky stekajúce po stenách či kovových trubkách, voda padajúca zo strechy, dokonale spracované odlesky nepotrebujú ďalší komentár. Vynikajúcu atmosféru dokresľujú aj zvuky a z niektorých nepríjemných(v kladom slova zmysle) zvukov nepriateľov vás priam zamrazí. O dabing postáv sa nestarali žiadni bezdomovci z ulice, ale profesionáli, ale pochvalu si zaslúžia podľa mňa hlavne ľudia, ktorý dali tie perfektné hlasy Locustom. Hudba v hre sa mení podľa danej situácie, ale pôsobí až príliš obyčajne.

 



Rozšírená PC verzia (spoiler bacha)

Na konci štvrtého aktu ako ste bránili vilu tak ste unikli obrovskému Brumakovi a v ďalšom akte ste už boli na vlakovom nádraží. Tak je to vo verzií na XBOX. Nové úrovne v PC verzií sú prístupné ihneď pri hraní. Ocitáte sa pred mostom, ktorý dvihnutý hore a celé to je vlastne o tom nahodiť prúd, aby ste cez neho mohli prejsť. Pritom všetkom vás raz - začas urobí spoločnosť aj obrovský Brumak, pred ktorým budete hlavne utekať . Ak by ste, ale na koniec nebojovali proti nemu nebolo by to pravé orechové však. Ono samotný boj s Brumakom má v hre aj svoje opodstatnenie. Bez jeho smrti by nebolo možné dať dole most a vy by ste nemohli pokračovať ďalej. Vidno, že Epic pri svojich hrách naozaj premýšľa.

Čo sa týka ovládania tak to kombináciou klávesnica + myš – dokonalý zabijak. Budete oveľa presnejší a so sniperkou rozdáte „headshoty“ jedna radosť. Pri hraní na PC som mal aj pocit, že postava lepšie reaguje na kryty a nelepila sa tam kde ste nechceli. Hra na PC na novšej verzií Unreal enginu čo je poznať, ale neboli v ňom zakomponované efekty, ktoré sa objavili už v Gears of War 2 čo je škoda. Pochváliť musí aj rozumnú HW náročnosť v dobe kedy hra vyšla. Hra podporovala aj Windows XP a nielen nepopulárnu Vistu čo jasne dokazuje, že tvorcovia nie sú žiadni hlupáci, ale postarali sa o vynikajúci PC port, ktorý sa len tak nevidí zvlášť u titulu, ktorý bol mierený na konzolu. Smola pre nás majiteľov XBOXU je tá, že sme sa nakoniec dodatočného obsahu nedočkali. Chápem, že na PC hra beží na inej verzií enginu, ale lenivosť vývojárov to nijako neospravedlňuje a považujem to za chybu. Hernú dobu by to príjemne o hodinu zvýšilo. Ono herná doba na dnešné pomery zaberie slušných 8 hodín. Žiadnych desať ako vravia iní recenzenti. Hra je lineárna a nikde sa nebudete zdržiavať. Občas narazíte na úsek, kedy vám hra dá na výber či chcete ísť doprava alebo doľava, ale priebeh hrania to nijako nezmení. Ale toto nie žiadny zápor, hra je presne taká aká má byť. Nechápem ľudí, ktorý u každej hry potrebujú doslova otvorenú hrateľnosť.

 



Verdikt

Hra má svoje vysoké kvality v podobe excelentného next-gen kabátu, krycieho systému, dizajnu úrovní a intenzívne boje. Má však aj svoje chyby. Hra sa ukladá vo forme checkpointov, ktoré nie sú vždy rozumne umiestnené. Niekedy sú až príliš blízko seba a inokedy ďaleko. Príbeh by zniesol takisto lepšiu prezentáciu, že sa vývojárom nechcelo viac riskovať, keďže sa jedná o novú značku, hmm také reči nech si nechajú na doma. Takisto im netolerujem, že dodatočný obsah, ktorý obsahuje PC verzia sa nedostal časom do XBOXOVEJ verzie aj ako DLC prídavok za nejaký ten dolár. Zhodnotiť túto hru správne nie je vôbec ľahké. Rozhodoval som sa medzi sedmičkou a osmičkou, ale hra dokáže príjemne prekvapiť, takže vyššie hodnotenie je na mieste aj vďaka kvalitnému PC portu.  Nestáva sa to u mňa príliš často, ale pri prvom dieli odporúčam jednoznačne PC verziu, ktorá sa tak či tak ďalších dielov na PC platforme neskôr nedočkala, kvôli predajom, ktoré neuspokojili Microsoft a ani samotný Epic(fail). Čakal som na november 2009 no PC verzie dvojky som sa nedočkal.                 






Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.