Dead Space

napísal Boss Marťas 9.1.2013 pre Xbox360

8.0

Užívateľská recenzia

V roku 2008 firma EA vydala dve nové herné značky Mirro´s Edge a Dead Space. Zatiaľ čo prvá menovaná hra ma moc nebrala tak Dead Space mi až bolo sympatické, cítil som že ak sa autorom všetko podarí bude tá hra čisté zjavenie. Marketingová kampaň Dead Space rozhodne nebola malá a moja túžba po mŕtvom vesmíre bola jasná a rozhodol som sa po rokoch s vami podeliť čo som vo vesmíre zažil.




Vesmír je veľmi zaujímavé a zároveň tajomné miesto plné záhad, ktoré by nedokázal odhaliť ani samotný Scooby-Doo. Výhodou je, že vesmír je nekonečný a tak vlastne vaša cesta nikdy neskončí a neprídete neskoro a na to doslova umelé jedlo si zvyknete. Ľudstvo si už osvojilo technológie na cestovanie do vzdialených galaxií, rieši surovinovú krízu vysielaním ťažobných flotíl, ktoré vyhľadávajú asteroidy k ťažbe. Tie potom spracujú a pošlú späť k matičke Zem. Objavovanie vesmíru má však aj nevýhody, ktoré môžu byť doslova smrtiace. Nikdy neviete čo vás tam čaká. Čo ak narazíte na nejakú neznámu mimozemskú formu života, ktorá k vám rozhodne priateľská nebude. Vesmír je tak opäť prezentovaný ako temné, zlé, nepriateľské miesto, kde vás čaká skôr či neskôr beznádejná smrť.    

 



Vesmír je dokonale tajomné miesto, ale nemusíte sa z neho vrátiť živý

Systémový inžinier „Issac Clark“ ešte spolu so svojou posádkou ešte ani zďaleka netuší čoho na ťažobnej flotile „USG Ishimura“ čaká. Odvážna posádka tam ide len za účelom, že na lodi pokazil satelit na komunikáciu a tak ho idú technickú chybu opraviť. Bohužiaľ hneď úvod príliš optimizmu nenaberie, pretože sa pri navadiacom manévri všetko pokazí a aj napriek tomu, že posádka prežije tak hneď v prvej miestnosti na nich zaútočia nechutní mutanti a tak všetci začnú utekať hlava-nehlava. Issac zostane sám a okrem túžby všetku tú hrôzu prežiť ho udržuje pri živote ešte jedna vec. Láska je najsilnejšia vec na svete a tak Issac musí zachrániť aj svoju snúbenku Nicol od ktorej pred príjazdom dostal znepokojivú správu. Musíte zachrániť seba, svoju priateľku, kamošov a uniknúť z pekla, ide o všetko.     

 



Nie som hrdina, nikdy som ním nebol

Issac Clark(Kent) nie je hrdina na ktorého by sme boli zvyknutý. Nie je to horda svalov ako chlapci z Gears of War s kanónom na zadku. Nemá žiadny výcvik, ťažké zbrane. Je to obyčajný inžinier, ktorý za celý čas nedá svoju helmu z hlavy a neprehovorí ani pól slova čo je škoda a považujem to za chybu. V hre sa ani nenachádzajú zbrane, ktoré by hráč v hre tohto typu očakával. Autori vybavili hrdinu len predmetmi, ktoré odpovedajú účelu lodi, ktorá nie je vojenského charakteru. Vybavenie je väčšinou na spracovanie vyťažený materiál ako napr. kanón na prevŕtanie železa, vrhač kotúčov z cirkulárky a príde aj na plameňomet, no treba občas hasiť nie. Jedinou typickou zbraňou je strelná puška. Keď si tieto zbrane dokážu poradiť so železom či meteoritom tak si dokážete predstaviť čo urobia so živým mäsom. Dané zbrane je možné na určitých miestach vylepšiť a tým urýchliť vesmírny masaker. Loď je plná nepriateľských organizmov, ktoré vás budú doslova aj škriabať v riťke, kúsať, trhať ak sa nenaučíte dobre narábať so zbraňami a hlavne mieriť na správne miesta. Zabudnite na mierenie do hlavy. Stále pôjdu po vás. Monštrá sú háklivé na oddeľovanie končatín od tela, takže namiesto toho aby ste vystrieľali celý zásobník do spomínanej hlavy alebo hrudníku stačia dve, tri presné rany na nohy a ruky. Nepriatelia sa rozhodne len tak nedajú a ak sa aj niekam ukryjete tak k vám dolezú cez vetracie šachty a prekvapia vás zo zadku v najmenej vhodnom okamihu. Určite je vám jasné, že keď som skončil v malej miestnosti s dvomi vetracími šachtami tak sa na mňa vyvalilo cez desať monštier tak som sa pozeral na svoju krásnu zabíjačku. Skvelé je, že hneď po smrti nenasleduje okamžité hranie, ale hra vám ukáže ako vás naporcujú a roztrhnú vám hlavu. Fakt nechutne chutná sranda. Hrdinu vidíte počas hrania z pohľadu tretej osoby ako je to u akčných hier zvykom celkom slušnom uhle kamery a tak ak sa pred vami alebo za vami z ničoho nič zjaví nechutná obluda tak sa trošku ľaknete je to predsa akčná hra s prvkami hororu. Povedzme si na rovinu nie je to čisto krvný horor, ale svoj účel plní dokonale než iné známe survival – horory.

 

 

Krásna opacha na každom kroku

Dizajn nepriateľov a vôbec celé prostredie v ktorom sa pohybujete je skvelé. Protivníci vôbec nie sú kópiami zombíkov zo série Resident Evil. Či už budete rezať malé chobotnice, bežiacich pešiakov, nekromorfa, ktorý ma na sebe explodujúci žltý nádor tak budete jasať spokojnosťou, pretože toto ste jednoducho ešte nevideli. Autori sa priznali, že sú fanúšikmi filmového Votrelca a tak sa ním aj inšpirovali a tak vás asi neprekvapí, že narazíte na druh, ktorý vás obdarí nechutnou kyselinou. Hra je výborným mixom zmysluplnej rubanice, hororových prvkov s pár logickými puzzlami. Atmosféra je jedným slovom hustá, musím dodať jedným dychom a počas hrania budete mať neustále pocit, že za každým rohom niečo smrdí a niečo na vás vybafne.

 



Samotný príbeh nie je ničím originálny ako som už načrtol na začiatku, ide o prežitie. Príbeh je rozprávaný aj formou audio alebo videozáznamov a narazíte aj na textové záznamy a informácie vám budú dávkované tak aby sa vám to stále zdalo zaujímavé. Rozhodne by si však príbeh zaslúžil oveľa lepšiu prezentáciu, aby aj napriek klišé viac vynikol a viac do seba zapadal. V podstate pochopíte o čo ide, ale nevyužitá väčšia hĺbka vás zamrzí, pretože v hre vás nebudú na obrazovke otravovať žiadne ukazovatele zdravia či zbraní a tak je zážitok oveľa intenzívnejší. Všetko je nápadito a elegantne vyriešené cez holografické menu a ukazovateľ zdravia je umiestnený na vašom chrbte.

 



Ženský bod G

Najväčšou inováciou v hre je zaujímavý pohyb v priestore s nulovou gravitáciou. Počas hry narazíte na pár miest, kde sa vyskytnete v stave bez tiaže a tak môžete skákať na stenu či strop. Toto však dokážu aj protivníci a tak na vás budú útočiť zo všetkých strán. Keď budete v týchto stavoch kde je „Zero G“ tak si budete pripadať ako v naozaj mŕtvom vesmíre. Na týchto miestach bude potrebné niečo zapnúť, posunúť, zasunúť. Ocitnete sa aj vo vákuu a vtedy  uvidíte na zadku Issaca odpočet zostávajúcej zásoby kyslíku, ktorý vám zostáva inak sa udusíte. Dostanete sa aj k delu, kde musíte ochrániť loď od asteroidov a napadne vás aj obrovský Boss, respektíve jeho chapadlá, ktoré musíte odstrániť. Okrem toho využijete aj možnosť na niekoľko sekúnd spomaliť čas a aj možnosť vrhania menších predmetov po nepriateľoch pomocou telekinézie. Pritiahnete si výbušný sud a hodíte po nepriateľovi alebo presuniete určitý predmet a vyriešite tak nejaké puzzle a dostanete sa ďalej. Z nepriateľov aj vždy vypadnú určité predmety ako náboje a hlavne kredity za ktoré nakúpite nové zbrane, lekárničky či lepší ochranný oblek, ktorých je dokopy päť.

 



Nádherný vesmír

Je jedno koľko času budete pri hraní stráviť, pretože vás grafika neomrzí. Hru poháňa engin, ktorý bol použitý ešte v Godfatherovi, ale v ňom bol otrasný. Tu sa s ním autorom podarilo vykúzliť iné veci. Dokonalý dizajn s vynikajúcimi textúrami a celé priestory budú pôsobiť realisticky, že ste naozaj v kozmickej lodi. Priestory sú stiesnené a väčšinou temné a o to viac vás prekvapia exteriéri do ktorých takisto zavítate. Až sa v určitých častiach dostanete do otvoreného vesmíru tak budete na všetko pozerať doslova s otvorenou pusou. Na dokonalú kombináciu krásne strašidelného vesmíru spolu s potvorami možno niektorých slabších jedincov budú v noci chodiť strašiť. Dôležitým prvkom v tejto hre je aj ozvučenie. Našťastie sa podarilo, pretože tvorí polovicu výbornej atmosféry. Neustále hrozne zvuky potvor, či kolegov vám budú dodávať pocit, že toto proste neprežijete a z nervozity na chvíľu vypnete zvuk. Strach vás bude sprevádzať až do drsného finále a vryje sa vám pod kožu. Približne tých 10 hodín si určite užijete. Jedinou nevýhodou je, že hra v druhej polovici hrania začne opakovať sama seba a stane sa trocha stereotypnou, ale určite nie nudnou a z príbehu sa nestane slávny román a tak preto to nie deviatka, ktorú možno väčšina z vás očakáva, ale poctivá osmička. 

 








Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.