Halo 4

napísal Boss Marťas 18.12.2012 pre Xbox360

10

Užívateľská recenzia

Nech si hovoria „hateri“ čo chcú Halo je kult, ktorý sa nikdy nezmaže z povrchu zemského. Každý diel bol najpredávanejšou hrou na XBOXE 360 a má snáď najväčšiu základnú fanúšikov. Bungie v roku 2001 stvorilo pre prvý XBOX herný skvost a po pár odbočkách, sme sa konečne dočkali regulárneho pokračovania po Halo 3. V Halo 4 sa konečne vracia geneticky vylepšený vojak Master Chief allias John 117. Nový štart série malo teraz na starosti štúdio 343 Industries, ktorí dostali neľahkú úlohu, pretože očakávania boli obrovské. Vždy sú možné dve veci: Buď sa dočkáme obrovskej pecky, alebo jedného z najväčších sklamaní v histórií série. 

 



Temnejšie story

Ak ste nehrali predošlú trilógiu tak nič vážne sa nedeje, ale pre ucelený zážitok to jednoznačne odporúčam. Autori sa rozhodli zamerať na emocionálny podtext a temnejšiu atmosféru čo je skvelý krok. Hra začína presne tam, kde tretí diel skončil. Hra sa odohráva po 4 rokoch od posledného boja s Coventami. Hra začína na bojovej lodi Forward Unto Dawn. Na lodi niet žiadnej známky života a tak naša umelá inteligencia (sexica) Cortana zobúdza Master Chiefa z kryospánku. Vesmírna loď sa blíži k neznámej planéte „Requiem“ kde sa odohráva príbeh štvrtého dielu.

 



To však stále nie je všetko, pretože okrem odhaľovania tajomstiev tajomnej rasy, ktorej sa boja aj Covenanti sa tu odohráva ešte niečo viac a to vzťah medzi Master Chiefom a Cortanou. Tá sa totižto dostáva za svoju sedem ročnú hranicu svojej životnosti a následky nečakanej zmeny správania strachu zo smrti na seba nenechajú dlho čakať. Cortana je si toho plne vedomá a Master Chief sa s tým odmieta zmieriť a tak si praje len jediné. Dostať sa čo najskôr z planéty preč a doraziť domov, aby získala Cortana šancu na záchranu.

Celý príbeh sa viac sústreďuje na jednotlivé emócie jednotlivých postáv. Halo 4 ponúka jeden z najlepších príbehov z celej série a vo veľa momentoch som si spomenul na filmovú ságu „Star Wars“, pretože tu nájdete zlo, strach a beznádej. Už počas vývoja Halo 4 bolo všetkým jasné, že nový začiatok série naznačuje aj novú trilógiu čo zistíte počas hrania a je skvelé, že sme sa nového začiatku dočkali ešte na súčasnom XBOXE.

 



Zábavná strelnica

Kampaň ponúka osem kapitol, ktoré vám na obtiažnosti „Heroic“ zaberie približne 10 hodín čo na dnešné pomery rozhodne nie je málo, ale pri takej skvelej hre by som bral ešte aspoň 5 hodín viac. Halo ponúklo vždy skvelé prestrelky oproti iným FPS-kám a aj vysoké IQ protivníkov. Halo 4 našťastie nie je žiadnou výnimkou. Akcia sa neustále mení podobne ako aj prostredia, zabojujete si peši, v tanku, v mechu a jedna lietacia pasáž sa vám zaryje do krvi. Avšak najpríjemnejším prekvapením pre mňa boli celkové zbrane, ktoré na mňa teraz nepôsobili dojmom – „detské hračky z obchodu“. Master Chief každú novú zbraň zoberie úžasným spôsobom do svojich rúk a verte-neverte zanechalo to vo mne vždy skvelý pocit. Či už preferujete boj z blízka, odstreľovanie protivníkov, alebo neutíchajúcu streľbu, pri ktorom nie raz zariskujete viac bolestivých rán. Hra vám ponúkne viac štýlov hrania. Okrem známych samopalov, odstrelovačiek a zbraní Covenantov využijete technológiu „Forefunnerov“. Ich zbrane majú naozaj neobvykle-zaujímavý dizajn a všimnete si na nich nové detaily vďaka, ktorým sa každá zbraň stáva unikátnou, plný svetiel a očarujúcich efektov. Musím poznamenať, že konečne majú zbrane aj nový zvuk, ktorý je viac reálnejší a má poriadnu odozvu.

 



V hre však okrem strelných zbraní využijete aj schopnosti známe z Halo:Reach. Využijete rýchlejší šprint, neviditeľnosť, hologram a ochranný štít. V jednej misií dostanete k dispozícií Jetpack a musím sa vám podeliť o svoj sexuálny pocit: „Pripadal som si mocný ako Chuck Norris“. Vždy je možné, ale použiť len jednu zo schopností a tak sa budete musieť rozhodnúť, či chcete mať štít alebo hologram a verte mi nebude to ľahké rozhodovanie lebo pri prvom hraní nebudete tušiť čo na vás čaká. Škála schopností je ale dostatočne pestrá a na svoje si príde každý.

 



Rambo štýlom ani ranu

So šťastím na „easy“ obtiažnosti v niektorých situáciách sa to dá. Ale už na „normal“ obiažnosti to bezmyšlienkovým strieľaním ďaleko nedotiahnete. Taktiku Covenantov fanúšikovia poznajú z minula, ale je neskutočné ako je aj ten najslabší druh prefíkaný a brať ich na ľahkú váhu rozhodne oľutujete. Kým po vás traja budú strieľať tak ten štvrtý príde k vám a odpáli a je po vás a ani si poriadne neuvedomíte čo sa deje a ako vás dostali. Neustále sú Covenanti v pohybe a aktívne sa kryjú. Je fantastické sa na to pozerať. Ale skutočnými hviezdami štvrtého dielu sú Forerunneri, ktorý mi na prvý pohľad pripomenuli Predátorov a nebol som ďaleko od pravdy. „Promethean Knight“ sa dokáže teleportovať a tak sa z ničoho nič objaví za vašim zadkom a bude si s vami pohrávať a keď sa ich na scéne objaví viac, čaká vás peklo. Keď sú spolu s ďalším druhom „Promethean Crawler“ je to ešte horšie lebo sú to doslova draví psi. Čím viac si ich držíte od tela tým lepšie lebo až sa ich na vás naženie ale päť tak Pán Boh pomáhaj. To najlepšie nakoniec.

Promethean Watcher“ je stroj, ktorý poletuje nad bojiskom, lieči zranených Prometheanov, vytvorí im ochranný štít a teleportuje sa do vašej blízkostí a páli po vás. Keď boli všetky tieto svinstvá spolu tak vždy som ho zničil prvého. Na vyšších obtiažnostiach si s nimi prejdete hotovým peklom a za každé víťazstvo môžete byť právom hrdý.

 



Singleplayerom to nekončí

Čo si budeme nahovárať. Halo bolo a aj bude vždy o multiplayeri. Celý príbeh je možné prejsť v kooperácií so štyrmi hráčmi, kde všetci budú v roli Master Chiefa. Online hranie ale ponúka jednu zásadnú novinku.

Tou novinkou je príbehový mód „Spartan Ops“, ktorý takisto je možné hrať online alebo vo štvorici. Tento mód nahradil pôvodní Fireflight mód, v ktorom predom dané úlohy. Prvá sezóna obsahuje 5 misií a ďalšie sa objavujú každé dva týždne a pozor – úplne zadarmo. V misiách nechýbajú zvraty, animácie a výzvy. Od Microsoftu je to skvelý ťah lebo tým predlžuje životnosť titulu a nepýta za to ani halier.

 

 

V multiplayeri je stále „War Games“, ktorý na XBOXE nemá konkurenciu. Proti sebe bojujú modrý Spartani proti červeným. Na začiatku si vytvoríte svojho Sparťana a vyzbrojíte ho a dáte určitú schopnosť. Postupným hraním získate body, medaile, zvyšuje sa vám hodnosť a odomknú sa vám účinnejšie zbrane, schopnosti a pod. Môžete si vytvoriť aj svoj vlastný Class podľa seba, hra vás do ničoho nenúti.

Čo sa týka editoru máp s názvom „Forge“ tak jeho najnovšia verzia je prístupnejšia nováčikom. Máte na výber určité prostredie, do ktorého už len potom vyberiete dané objekty, ktoré budú zladené s prostredím. Až sa prepnete do herného režimu tak vyskúšate či všetko funguje ako ste chceli a všetko je to veľmi jednoduché na ovládanie.

 



Halo nikdy nebola hra čo posúvala hranice možností XBOXU. HALO 4 to však zmenilo

Halo 3 v dobe vydania nevyzeralo graficky nijako extra a to vtom roku vyšlo prvé Crysis a Gears of War už bolo rok vonku. Už prvý gameplay ma ale doslova prekvapil a až som hru spustil doma musím povedať, že XBOX 360 je vyšťavený na maximum – je to skutočný next-gen. Halo 4 vyzerá nádherne, modely postáv sú detailne spracované a mimika postáv ako by z oka vypadla postavám z LA NOIRE.  Prírodná flóra a práca so svetlom mi pripomenula Battlefield 3. Master Chief už vyzerá prirodzenejšie a veľa scenérií vám doslova vyrazí dych. Žiadne podobné úrovne ako v HALO 3. Vždy navštívite nejaké nové prostredie, ktoré bude mať svoj príbeh a dané črty, že aj Half Life 1 spolu s druhým dielom majú čo závidieť. O excelentných renderovaných filmoch nemá cenu hovoriť. Pripadal som si ako keby sledujem film so skutočnými hercami. Dabing postáv je na vysokej úrovni a predovšetkým hlas Master Chiefa a Cortany počas emotívnych scén vážne stoja za to. Výborný soundtrack od Neila Davinga len podtrhuje vysokú kvalitu a vyjde vám z toho celok, ktorý horko-ťažko nájde konkurenciu.

 



Návrat legendy dopadol nad očakávania dobre

Halo 4 fanúšikovia netrpezlivo očakávali a zo zmeny vývojárov mali všetci pochopiteľne obavy, pretože ako to u podobných prípadoch býva, tak sa všetci spoliehajú na silu značky. 343 Industries s obrovskou podporou Microsoftu zapríčinilo vznik najlepšej sci-fi akcie tohto roka. Chyby v hre nájdete naozaj ťažko-preťažko. Je to umelecké dielo, ktoré si musíte zahrať. Už nám len zostáva dúfať, že sa dočkáme podobne kvalitného HD remaku HALO 2 a prvá trilógia Halo série bude na XBOXE 360 kompletná spolu s novým štartom série. Už sa nemôžem dočkať čo si na nás pripravia v ďalšom diely na novom XBOXE. Teraz ma ospravedlňte, pretože sa musím vrátiť späť do boja lebo na „Legendary“ obtiažnosti som rád, že sa pohnem o milimeter,ale zahrám si to v coope radšej s Hemlaxom ten je vtom ako ryba vo vode.                                                                                                                  






Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.