Deus Ex: Human Revolution

napísal Kemachi 9.10.2012 pre PC

9.0

Užívateľská recenzia

Dostali ste krídla, aby ste mohli lietať. Lenže vám len lietať nestačilo, chceli ste ísť stále vyššie, dotknúť sa zlatavého jasu slnka. No vaša pýcha povedie len k vašej záhube...

 

Skupina žoldnierov zaútočila na centrálu Sarif Industries. Na miesto je poslaný Adam Jensen, zodpovedný za bezpečnosť v budove. Zo vzájomného stretu to však je on, kto je porazený a veľmi ťažko ranený. Zachrániť ho môže len technológia ľudskej augmentácie, nahradenie poškodených častí Adamovho tela mechanickými súčasťami.

 

Vitajte v Detroite, píše sa rok 2027. Vlády už nemajú takú moc ako kedysi, svet je riadený nadnárodnými korporáciami a tajnými spoločnosťami. Technológia augmentácie, rozširovania možností ľudského tela rôznymi implantátmi, čipmi a mechanickými náhradami za organické končatiny, sa stáva pomerne bežnou vecou. Rastie však aj nátlak puristov, ktorí sú proti takýmto zásahom do ľudskej podstaty. Už čoskoro má rozhodnúť Organizácia Spojených Národov o osude ľudských rozšírení.




Ubehlo 6 mesiacov od incidentu v Sarif Industries a Adam Jensen sa vracia do práce. Okamžite sa ocitá v kolobehu povinností. Zeke Sanders, extrémny purista zaútočil na jeden z komplexov spoločnosti. Otvárajú sa tak brány úžasného kyberpunkového dobrodružstva.

 

Ako vám už možno došlo, hráč sa ocitá práve v koži augmentovaného (nie od začiatku) manažéra bezpečnosti Sarif Industries Adama Jensena. Jeho úlohou je vyšetrovať konšpiráciu okolo útoku na spoločnosť. Eidos Montreal pri tomto titule stavil hlavne na gameplay a open-worldovú skúsenosť.

Ako som už naznačil, dej Human Revolution sa odohráva v Detroite, avšak nechýbajú ani ďalšie lokácie, z ktorých spomeniem ešte šanghajskú Hengshu. Práve tieto dve mestá majú najväčšie možnosti voľného pohybu. A hoci nepatria medzi najväčšie, pre hru sú plne dostačujúce a okrem hlavných misií skrývajú aj niekoľko vedľajších.

 

Hráč má voľbu hrať hru viacerými spôsobmi. Môže sa sústrediť na stealth a tichú elimináciu nepriateľov bez nutnosti ich zabíjať, no môže sa cez nich aj nekompromisne prestrieľať, či zvoliť si akúsi strednú cestu kombinovanú z oboch štýlov, ako to vyhovuje situácii. Za postup bez zabití hra odmeňuje a dokonca je tu možnosť získať achievement, pokiaľ behom celej hry nebude zabitý jediný nepriateľ, do čoho sa nepočítajú bossovia.




Bossovia. Práve tí sú jedným z problémov hry. Obzvlášť pokiaľ hráte za postavu, ktorá nemá veľa smrtiacich prostriedkov. A verte mi, nie je to príjemné keď sa proti vám postaví gorila s guľometom namiesto ruky a váš arzenál sa skladá z omračovacích šipiek a len pre istotu máte aj 10mm pištoľ s pár desiatkami nábojov. Ak si myslíte, že to bude stačiť, ste na omyle. Podľa všetkého sú bossovia takí tvrdí, že dokonca séria výstrelov z pištole priamo do hlavy je pre nich len taká bezvýznamná ako by ich uštipol malý komár. Nakoniec nezostáva nič iné, než načítať skoršiu pozíciu a nejakú smrtiacu silu predsa len pohľadať.

 

Takisto umelá inteligencia je nie vždy zrovna slávna. Opäť sa vrátim k bossom. Jeden z nich má zaujímavý adrenalínový koníček. Rád hádže granáty priamo na miesto, kam sa hneď po hodení vydá a nie je neobvyklé, že pri takomto čine zraní sám seba. Obzvlášť keď sa rozzúri a začne tie granáty hádzať po troch, zatiaľ čo hráč môže byť schovaný a v bezpečí, boss sám seba zabije.

 

Čo sa hre však nedá vytknúť je výborná kyberpunková atmosféra. Na uliciach bezdomovci, v bytoch skrytí priekupníci zbraní, nevestinec,či klinika. Nič z toho tam nechýba. To že sa nejedná o príťažlivú budúcnosť je cítiť po celý čas. Ak by sa ma niekto opýtal, čo si predstavujem pod slovom kyberpunk, tak ho okamžite odkážem na túto hru.


Spomenul som, že hra odmeňuje za nesmrtiaci postup. Ako? V podobe akýchsi skúsenosti, za ktoré je potom možné si vylepšovať augmentované schopnosti. Môžete sa zlepšiť v hackovaní, zabrániť tomu, aby vám ublížili pády, či feromónmi presviedčať ľudí k splneniu vašich cieľov. Body skúsenosti sa v hre nazývajú Praxis a získať ich je možné aj za peniaze v klinike prostredníctvom Praxis kitov, ktoré pridávajú jeden takýto bod.

 

Zbrane, náboje a ostatnú výbavu možno získať behom misií, buď od nepriateľských vojakov, či na rôznych skrytých miestach na mape (či už behom misie, či v meste), alebo je tu možnosť navštíviť priekupníka a za novú výbavu, či za doplnenie zásob zaplatiť.

 

Deus Ex: Human Revolution rozhodne netrpí nedostatkom zbraní. Spolu s granátmi ich ponúka viac než 20. Mnoho z nich je možné vylepšovať rôznymi upgradami, ktoré je možné buď nájsť alebo zakúpiť. Tie zlepšujú rôzne atribúty zbrane, ako presnosť, či silu. Nechýbajú ani špeciálne zlepšenia len pre konkrétne zbrane, tie zahŕňajú napríklad tlmič alebo laserové zameriavanie. Tento element zvyšuje taktizovanie, keďže hráč musí rozmýšľať, ktorú zbraň vylepšiť. Nábojov v hre, hlavne spočiatku, nie je veľa a je treba byť opatrný pri určovaní toho, ako ich využiť a aké zbrane vlastne nosiť.




Samozrejme, nesmú chýbať počítače a s tým spojenie hackovanie. To je riešené zaujímavou minihrou, kde je potrebné zajať konkrétne body skôr, než vyprší čas. Minihra môže byť spočiatku zábavná a vyhľadávaná, ale po sto piatom hackovaní už predsa len trocha omrzí. Samozrejme, hackovanie nie je nutné, ale v určitých častiach môže uľahčiť ďalší postup.

 

Na počítačoch je možné čítať osobnú, či pracovnú korešpondenciu, či dokonca spam z Nigérie ponúkajúci milióny dolárov, ktorý sa dostal snáď všade. Mimo počítače existuje množstvo e-kníh a časopisov, ktoré potešia tých, čo sa zaujímajú o lore sveta, no občas pridajú aj nejaké tie skúsenosti.

 

Čo sa grafickej stránky týka. V momente, keď som hru zapol, tak mi pripadala zastaralá, nie veľmi pekná. No na to som behom pár minút zabudol a hoci veľmi neoslní, aspoň veľmi neurazí. A ak si vyslovene nezakladáte na grafike, tak s ňou žiadny problém mať nebudete. Hra ponúka niekoľko úchvatných scenérií, na ktoré len tak nezabudnete, čo to vynahradia.

 

Ovládanie. Ako možno vidieť zo screenshotov, ja som si pre ovládanie zvolil xboxový ovládač. Nechcem tým povedať, že hra by sa na klávesnici ovládala zle, ale je tam cítiť istú konzolovitosť a ovládač mi jednoducho viac vyhovoval. Ale to už nech si každý rozhodne za seba. Pre akčný štýl by som ale siahol skôr po myši (čo som aj urobil v súboji s bossmi).




Hru som odohral na ťažkej obtiažnosti. Nejedná sa o niečo, čo by robilo skúsenejšiemu hráčovi väčšie problémy, ale isté pasáže dajú zabrať. Obzvlášť pokiaľ ich chcete prejsť konkrétnym štýlom, napríklad bez spustenia alarmu. Čo dá však skutočne zabrať sú súboje s bossmi. Celkovo hra ponúka 3 obtiažnosti: ľahkú pre niekoho, kto si chce vychutnať len príbeh, ťažku pre niekoho, kto chce výzvu a strednú, ktorá ponúka niečo medzi týmito dvoma.

 

Príbeh Human Revolution je celkom zaujímavý. Adam sa na svojej ceste stretáva s viacerými celosvetovo významnými osobnosťami. Odhaľuje jadro sprisahania proti Sarif Industries a nakoniec v závere rozhoduje medzi viacerými cestami. Osobne proti príbehu nemám čo povedať, hoci sa hra zameriava viac na gameplay. Čo však môže sklamať je záver, kde sa hráč má rozhodnúť medzi troma plus jedným koncom, pričom odmenou je len iná animácia s inou naráciou od Adama. Ale tu treba opäť spomenúť, čo som povedal pred chvíľkou. Deus Ex sa zameriava hlavne na gameplay a teda trocha vlažný koniec je možné do určitej miery odpustiť.

 

DX:HR je celkovo vynikajúca hra, ktorá ponúka okolo 20-30 hodín herného času, výborne prepracovaný kyberpunkový svet so zaujímavými RPG elementami a možnosťou voľby svojej cesty ako aj voľným svetom. Rozpráva príbeh, ktorý nie je tak úplne nereálny a možno jedného dňa budeme mať nejakého Adama Jensena aj v realite. Dokonalosť a skvelý zážitok však zrážajú súboje s bossmi, ktoré obzvlášť ak idete cestou stealth a nezabíjania, pôsobia ako vytrhnuté z kontextu. Fanúšikov dobrého príbehu, možno schladí záver. A tých, čo majú radi ultrarealistickosť zas grafika. Celkovo udeľujem Deus Ex: Human Revolution 9 bodov a teším sa, keď si zahrám Missing Link, poprípade celú hru znova.

 

...Krídla zhoria, spadnete do hlbín. Áno, pár z vás sa naučilo lietať s pokorou, lenže je vás dosť? Bude to stačiť na záchranu ostatných? Čo bude s tými, čo zostali na pevnine? Kto o to rozhodne?

 

 






Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.