The Next Big Thing

napísal reksharks 7.1.2012 pre PC

7.5

Užívateľská recenzia

Predstavte si, že ste herný vývojár. Vytvoríte svoje prvé veľké dielo, ktoré je takmer po všetkých stránkach dokonalé a hoci nepatrí medzi prelomové, zožne veľký úspech. Nadšene zisťujete, že máte okolo seba množstvo fanúšikov, ktorí od vás horlivo očakávajú pokračovanie. Vaše sny sa vám plnia pred očami a  s hlavou plnou nápadov sa rozhodnete nesklamať ich. Všetko ide skvele, vytvoríte druhý diel, v ktorom necháte všetko otvorené a následne tretí, uzatvárajúci príbeh celej trilógie. Hráči, len čo dohrajú hru zisťujú, že to je definitívny koniec. Uvedomujú si , že sa so svojimi obľúbenými hrdinami už nestretnú a sklamane očakávajú od vás ďalšiu skvelú hru. Viete, že ak sa chcete venovať tejto práci aj naďalej, nemôžete odmietnuť. Uvedomíte si, že musíte vytvoriť niečo minimálne také úžasné ako bola táto séria. Malo by to byť niečo odlišné, ale zároveň nie príliš podobné pôvodnej hre. Nájsť medzi tým kompromis nie je vôbec jednoduché, čím dlhšie nad všetkým rozmýšľate, tým viac si uvedomíte, že vaše dielo je dokonalé. Spočiatku sa vám to zdá nemožné, no s ubiehajúcimi dňami sa napokon rozhodnete a z  množstva nápadov si vyberáte ten najoriginálnejší. Dni a noci trávite nad projektom a snažíte sa splniť sebou stanovené ciele. Po mnohých hodinách tvrdej driny hru dokončíte a nervózne čakáte na ten osudný deň. Deň, v ktorom sa ukáže, či ste uspeli a uspokojili tak srdcia všetkých fanúšikov, alebo ste naopak na plnej čiare pohoreli a dostali sa znovu na začiatok...

 

Nejako podobne na tom boli aj autori z Pendulo studios, ktorí si svojím zmyslom pre detail získali srdcia adventuristov každého veku. Práve oni vytvorili úžasnú sériu, schopnú zaujať aj po niekoľkých rokoch a dostali sa do bodu, kedy sa museli rozhodnúť, či budú pokračovať alebo spolu s Brianom a Ginou ukončia svoj príbeh. Našťastie sa rozhodli správne a prinášajú nám hru The Next Big Thing, ďaľšie veľké dobrodružstvo, v ktorom nás chcú okrem iného presvedčiť,  že ich séria nečerpala len z perfektného príbehu, ale že majú aj naozajstný talent pre tvorbu hier a dych vyrážajúcich zážitkov. Ich odhodlaniu a snahe nemožno nič uprieť, avšak vy sa iste pýtate len jediné: Podarilo sa im to?

 

Rovnako ako celá séria Runaway, aj táto hra je čistokrvná point´n´click adventura so všetkým, čo k tomu patrí. Jej najhlavnejšou zložkou je bezpochyby príbeh a preto upriamim svoju pozornosť najprv naň. Musím skonštatovať, že ten je sám o sebe napísaný veľmi umne, s dôrazom na detaily, takže aj ten najväčší detailista si príde na svoje. Tí, ktorí hrali sériu Runaway a sú jej fanúšikom, určite očakávajú dych vyrážajúci príbeh plný akcie a zvratov, dosahujúci minimálne kvality spomínanej trilógie. Zatiaľ, čo v nej sa jeho kvality nachádzali bez pochýb v prepracovanosti, v tomto titule tvorcovia vsadili na originalitu prostredia. To ponúka množstvo zaujímavých postáv a dialógov, pri ktorých sa nebudete nudiť. Avšak ak očakávate, že vás príbeh bude šokovať, držať v neustálom napätí a doslova nútiť v kritických chvíľach k použitiu nápovedy, budete mierne sklamaní. Dej tohto dobrodružstva je totiž bez nejakých väčších zvratov a takmer všetko v ňom dokážete predpokladať. Iste, aj on obsahuje momenty, ktoré vás mierne zaskočia (paradoxne najväčšie prekvapenie na vás čaká v samom závere hry), avšak tých je pomerne málo. Niektorých z vás môže okrem toho odradiť svojou uletenosťou a prílišnými náhodami, ale ak ich dokážete tvorcom odpustiť, dostanete na oplátku kvalitnú porciu zábavy. A hoci sa z nej nenajete do prasknutia, postačí, aby vás zasýtila a uspokojila vaše herné chúťky...

 

To, čo vás určite bude držať pri hraní je atmosféra. Celá hra je ňou priam nasiaknutá a nesie sa v takom rodinnom duchu. Značne k tomu prispieva aj fakt, že tvorcovia nevykreslili žiadnu z postáv v príliš negatívnom svetle, a i najväčší záporák hry vám príde pomerne sympatický (vďaka svojmu kultivovanému správaniu a sebaovládaniu).



                                                           Kto by povedal že ním je tento muž?

 

 

Humor je od začiatku pre autorov vlastným a rovnako nesmel chýbať ani v tejto hre. Je skvelé, že po niekoľkých márnych pokusoch rozosmiať nás, prišlo toto veľké dobrodružstvo a zaútočilo na našu bránicu (za všetky pokusy netreba azda menovať Simona The Sorcerera, ktorý bol tiež plný humoru, avšak viac ako vyčariť na tvári letmý úsmev nedokázal). Autorom sa ich podarilo v hre veľmi dobre rozhodiť a aj preto sa počas hrania neustále bavíte. Niektorým z vás síce môžu pripadať nútene (napríklad prvoplánové narážky na ikony modernej doby - Hannu Montanu a univerzum Harryho Pottera), ale podľa mojej mienky väčšina z vás bude s nimi spokojná. Vtipy prichádzajú pritom nečakane, bez nejakej väčšej prípravy a skvele plnia svoj účel. Niektoré z nich sú obsiahnuté v dialógoch, iné zase v animáciách a preto sa vám neoplatí ich preskakovať.



                                                    Liz má na jazyku vždy nejakú vtipnú poznámku

 

 

V nich okrem NPC postáv vystupujú aj hlavné postavy, ktoré sú od začiatku sympatické a vy si ich jednoducho obľúbite. Rovnako ako v sérii Runaway, aj tentoraz sú nimi žena a muž, presnejšie Dan Murray a Liz Allaire, dvaja investigatívni novinári s odlišnými vlastnosťami a temperamentom. Zatiaľ čo o Liz možno povedať že je príkladom energickej, bláznivej reportérky so svojskými zvykmi, úplne oddanej svojej práci, Dana možno charakterizovať ako tichšieho a mierne arogantného reportéra, bez štipky záujmu o novú prácu, tráviaceho voľný čas pitím rozmrazovača (dyňového punču) a jeho najväčšou záľubou je (samozrejme okrem športu) podpichovanie vrtošivej Liz. Napriek rozdielom majú ale niektoré veci spoločné. Obaja veľmi radi medzi sebou vedú dlhé dialógy, v ktorých má každý z nich svoju pravdu a chce získať posledné slovo, aj za pomoci svojich obľúbených fráz. A hoci sa vám niekedy môže zdať, že sa neznášajú a práca je pre nich za trest, v skutočnosti sa majú radi a chémia medzi nimi funguje rovnako dobre, ak nie aj lepšie ako medzi Brianom a Ginou z toľkokrát spomínanej série.  


                                                         Zoznámte sa: Dan Murray a Liz Allaire

 

 

A o čom je vlastne ten príbeh?

 

Príbeh začína nevinne, príchodom Liz Allaire a Danna Murraya na galavečer pri príležitosti odovzdávania zlatých kurčiat smrti pre tie najstrašnejšie postavy filmového plátna. Liz je celá natešená, pretože cíti vo vzduchu šancu nazbierať kvalitný materiál, naopak Dan, ktorého šéf preložil z oddelenia športu pracovať s Liz, nejaví o nič záujem. Rovnako ako vždy ju svojou nečinnosťou vyprovokuje a následne sa ňou nechá vtiahnuť do spoločnej hádky. Počas nej si všimne liezť cez okno do FitzRandolfovej kancelárie Big Alberta, na čo ju upozorní. Zabúdajúc na jej entuziazmus, len čo tak urobí, vzbudí v nej prirodzenú zvedavosť a ona sa rozhodne o celom tom vlámaní zistiť viac. Jeho to samozrejme nijako nevzrušuje a aj naďalej zostáva chladným. Plamienok v ňom čoskoro zahorí, len čo Liz zmizne, a tušiac za tým nejakú spojitosť púšťa sa do pátrania. No a ak vám vnútorný hlas našepkáva, že sa to všetko skomplikuje a dôjde aj na romantické chvíle medzi hlavnými postavami, máte samozrejme pravdu.



                  Hra je plná odkazov na nedávnu dobu. Oživovanie akej postavy vám to pripomína?

 

 

Aká by to ale bola adventura bez NPC postáv, s ktorými by ste mohli viesť dialógy? Stretnete sa s nimi aj v tejto hre, a rozhodne sa máte na čo tešiť. Rozhodnutie tvorcov presunúť dej hry do prostredia Hollywoodu v 40. Rokoch 20. Storočia, bolo totižto z ich strany viac než šikovným ťahom. Otvorilo sa im tak široké pole možností, čo im umožnilo znovu raz popustiť uzdu svojej fantázii. Vďaka tomu sú postavy ešte originálnejšie a uletenejšie než doteraz, a všetky zapadajú do prostredia. V hre narazíte napríklad na Požierača duší a Básnika Bolesti (ich pomenovania hovoria snáď za všetko), doktorov Muchu a Zelsiussa s ich bláznivými vynálezmi, hovoriaci obraz bezhlavej hviezdy Škótskych hororov Spencera McDuffeeho, mumifikovanú egyptskú kráľovnú a iluzionistku Krom-hu a na množstvo ďalších postáv a robotov, tak príznačných pre toto obdobie dejín.


                                                         Tohto psíka si jednoducho zamilujete

 

 

Ovládacia schéma sa vôbec nezmenila, a preto ju opíšem iba veľmi okrajovo. Hru je možné plne ovládať myšou, ale autori nezabudli ani na klávesnicu, pomocou ktorej si môžete hranie hry spríjemniť. Pri nájdení kurzora na hornú časť obrazovky sa vám zobrazí lišta s možnosťami (tie sú mimochodom k jednotlivým tlačidlám vopred predvolené a nemožno ich meniť), pričom každú z nich charakterizuje výstižná ikona. Ani inventár sa nedočkal žiadnych zmien, rovnako ako vždy sa zobrazuje na samostatnej obrazovke. Ak vám to prekáža, nezostáva vám nič iné, iba horko preglgnúť a zmieriť sa s tým. V nastaveniach hry si môžete podľa vlastného vkusu prispôsobiť hlasitosť zvuku, vypnúť alebo zapnúť titulky, uložiť, načítať alebo zmazať pozíciu či pozrieť štatistiky. Z nich vás ako jediná zaujme hracia doba, všetky ostatné totižto vyzerajú ako z Lizinej hlavy.


                                                      Inventár už prehľadnejší ani nemohol byť

 

 

Na začiatku vás po vzore niektorých novších adventur prekvapí výber obtiažnosti, ktorý ale tentoraz nespočíva vo výslednom ohodnotení vašich pátracích schopností. Tvorcovia sa rozhodli pomôcť netrpezlivým hráčom a zapracovali do hry tri rôzne stupne obtiažnosti, ktorých výber nemá žiaden dopad na priebeh deja a samotné riešenie úloh. Líšia sa len v nápovede a v zobrazovaní aktívnych objektov. Zatiaľ, čo na najľahšej obtiažnosti máte sprístupnené oboje možnosti, pri strednej vám je odobratá nápoveda a na najťažšej sa vydávate na cestu bez akejkoľvek pomoci. Štve vás preto, že sa neviete premôcť a aj pri malom probléme siahate po nápovede? Ste leniví prehľadávať jednotlivé miestnosti ako detektívi z vašich obľúbených filmov? Rozhodne preto po najľahšom stupni nesiahajte! Alebo ste naopak nováčikom a toto je vaše prvé veľké dobrodružstvo? Nebuďte hneď hrdinom a zvoľte si najľahší stupeň, aby ste sa na vašej ceste za úspechom nestratili. Nech si vyberiete akokoľvek, nemusíte mať strach, že vás na ceste stretne ešte donedávna vyčítaný strašiak menom pixelhunting. Tvorcovia sa už poučili a nenútia vás prehľadávať každý milimeter obrazovky. Stačí, ak sa k predmetu v hre iba priblížite a kurzor oka vám jasne napovie, že ste nehľadali márne.



                                                Na čiernobielej obrazovke ikony lepšie vyniknú

 

 

Rovnako ako ovládanie sa nemenil ani výtvarný štýl, ktorý je aj najvýraznejšou zložkou hry.

Už od úvodných chvíľ vidieť, že si na ňom dali chlapci z Pendulo Studios skutočne záležať a posunuli ho znovu o stupienok vyššie. Od začiatku sa držia 2D kreslenej grafiky, s akou sa stretávate v animovaných filmoch (pričom rozpočtom vynaloženým na tvorbu hry sa k nim výrazne priblížili). Jednotlivé lokácie nie sú iba skvele nakreslené, nachádzajú sa v nich  aj rôzne odlesky a dynamické tiene. Vzhľadom k tomu, že v hre sa ale nijaké objekty (okrem NPC postáv) nehýbu, tak ich je málo a pri hraní si ich ani veľmi nevšimnete. To, čo vášmu oku ale rozhodne neunikne je mimika postáv, ktorá dodáva spolu s dabingom postavám dušu a výrazne zlepšuje zážitok z hrania.

 

               Autori si zachovali svoj vysoký grafický štandard a ako bonus prihodili aj niečo navyše

 

 

Na spomenutý dabing nemožno vravieť inak než v superlatívoch, a ako som vravel v recenzii  na posledný diel v Runaway, že je dotiahnutý do dokonalosti, netušil som, čo ma ešte čaká. Každá postava v hre je nahovorená s neskutočnou vervou a precíznosťou a jednoznačne môžem povedať, že tvorcovia už ani nemohli lepšie vybrať. Všetci herci akoby dabovali sami seba a svojej úlohy sa zhostili vskutku majstrovsky. Každé slovo, čo postavy povedia a pocit, čo znázornia sa okamžite mení na emócie oživujúce farbami inak bezfarebné/ bezduché obrazce. Nájsť pritom takýchto hercov určite nebolo jednoduché a o to viac sa to cení. Medzi najlepšie nadabované postavy patrí jednoznačne hlúpy a zakoktávajúci sa Básnik Bolesti a hlavná hrdinka hry Liz Allaire. Presne takto som si predstavoval hlas energickej investigatívnej žurnalistky! Samozrejme, ani ostatné postavy veľmi nezaostávajú, no dosiahnuť kvalitu týchto dvoch bolo vzhľadom na ich charakter nemožné. Plusom je samozrejme aj česká lokalizácia.



                                                    Bľabotanie ešte nikdy nebolo sympatickejšie

 

 

Zvuková stránka býva dôležitou súčasťou každej hry a preto ju neobídem ani v tejto recenzii. Celkovo možno povedať že je spracovaná dobre, o čom sa môžete presvedčiť už od úvodných chvíľ. Pri prezeraní väčšiny lokácií vás sprevádza jemná melódia, dostatočne vystihujúca prostredie, v ktorom sa práve nachádzate. V niektorých lokáciách ju tvorcovia síce nepridali, ale vynahradili to kvalitnými zvukovými efektami. Každý váš krok tak sprevádza klopkanie topánok po dlážke, a ak ste vonku, nechýba ani čvirikanie vtákov a iné zvuky prírody. O hudbe v animáciách nemá ani zmysel hovoriť, tá je jednoducho spracovaná tak, ako sme na ňu pri madridských tvorcoch zvyknutí. Jedným slovom – perfektne!

 

Zatiaľ sa vám môže zdať, že hra je dokonalá, no zdanie klame. Pri hraní vás zarazí niekoľkými vecami, ktoré ste istotne nečakali a nemožno ich tvorcom odpustiť.

 

Prvou z nich je nelogickosť. Ako duch sa vracia zo záhrobia, do ktorého ju tvorcovia poslali v druhom diele spomínanej trilógie, a verte mi že stretnutie s ňou nebude vôbec príjemné. Od začiatku na vás číha, pozoruje vás svojimi očami a čaká na najvhodnejšiu príležitosť. Vy samozrejme o nej netušíte a spokojne prechádzate jednu kapitolu za druhou. Zrazu ale príde piata kapitola a ona vyjde zo svojho tieňa. Skôr, ako sa stihnete spamätať, vrhne sa na vás ako lačný krokodíl a bude vás sprevádzať až do konca hry. Najsmutnejšie na tom je, že jej príchod nie je žiadnou náhodou. Práve v piatej a šiestej kapitole totiž hráte za Liz v jej podvedomí, a to je prameň všetkých problémov. Tvorcovia sa nám snažili priblížiť Lizinu bláznivú povahu čo najvernejšie, a to im nemožno vyčítať. Avšak to, čo im možno vyčítať sú úlohy, ktoré vás nútia plniť a nech si hovoria čo chcú a skrývajú sa za jej bláznivú povahu akokoľvek, neospravedlňuje ich to a ak to neurobili naschvál, tak možno povedať že ju jednoducho nezvládli. Nejednému hráčovi tým istotne pokazia pôžitok z hrania a výrazne tak znižujú kvalitu hry. Vedeli ste napríklad, že sa dá odšťaviť aj kovový predmet? Že je to hlúposť? Nebojte sa, nie je to jediný nezmysel, s ktorým sa pri hraní stretnete.



                                                                Lizina fantázia nepozná hraníc!

 

 

Medzi ďalší možno zaradiť aj hádanky. Sú presne také, s akými sa stretávame v dobrodružných adventurach, pričom hrateľnosť niektorých je na nich postavená (za všetky stačí menovať sériu Myst). Nie som ich odporca - za normálnych okolností by som rozhodnutie tvorcov kvitoval, avšak v tomto „ďalšom veľkom dobrodružstve“ sú to paradoxne práve ony, čo mu bránia stať sa ešte väčším. A hoci sa stretnete s nimi iba dvakrát, ubezpečujem vás, že vám to bude bohato stačiť. Za všetko môžu zadania, ktorým chýba zmysel a vy tak zostanete stáť na mŕtvom bode. Vedzte, že ich princíp je rovnaký a nemá s nimi takmer nič spoločné. Tvorcovia zjavne nevedeli vymyslieť nič lepšie, čím by predĺžili hraciu dobu a preto sa uchýlili k takémuto rozpačitému kroku. Jednoznačne možno povedať, že sú aj najťažšou zložkou hry a náročnosťou výrazne prevyšujú ostatné úlohy. Hra by sa bez ich prítomnosti oveľa lepšie zaobišla a jediným pozitívom je asi len ich počet, čo nie je pre tvorcov práve najlepšia vizitka.



                                   Hľadanie premiestňujúcej sa múmie môže niekoho potrápiť

 

 

Popisovať chyby tejto hry je ako hľadať ihly v kope sena. Viete, že sú tam, no je ich zároveň málo a iba občas sa vám podarí na nejakú naraziť. Výnimočne sa môže stať, že pri prechode do lokácie vám nepôjde hudba ani zvukové efekty, alebo sa vám pri zvýraznení aktívnych predmetov nezobrazí text pod nejakým predmetom. Jediné, čo vám výraznejšie udrie do očí je kĺzanie nôh postáv pri presune. 

 

Asi najväčším mínusom  celej hry je jej dĺžka. Na ľubovoľnej obtiažnosti môžete hru dohrať približne za 6-8 hodín, čo je v žánri adventur, aj na dnešný moderný trend málo. Autori sa od poslednej hry v tomto smere nepoučili. Naopak, ešte tvrdohlavejšie vstúpili do tej istej rieky mysliac si, že ju bez následkov preplávajú. Je síce pravda, že ruky im zviazal priamočiarejší príbeh a oni nemali na výber, no na druhej strane im nič nebránilo spraviť ho napínavejším, s väčším množstvom  zvratov a prekvapení.

 

„ Takže, aké veľké je v skutočnosti toto dobrodružstvo?“

 

V konečnom hodnotení sa tvorcom podarilo splniť očakávanie a priniesli nám dobrú hru. Hra má množstvo pozitív, ktoré ju robia atraktívnou, avšak spomenuté negatíva posúvajú výsledné hodnotenie prudko smerom dolu. Napriek tomu, či už ste nováčikom alebo skúsenejším hráčom, hra vám má čo ponúknuť a zabaví vás až do konca.


 

 

 

Plusy:

+ atmosféra Hollywoodu v 40. rokoch 20. storočia

+ dôrazný príbeh

+ sympatická dvojica hlavných postáv

+ prepracované charaktery NPC postáv

+ odkazy

+ nádherná grafika

+ doprovodná hudba v lokáciách a reálne zvukové effekty

+ vynikajúci dabing

+ humor

+ konečne pohyb dvojklikom  

 

 

Mínusy:

- priamočiary príbeh bez zvratov

- nelogickosť

- hádanky

- niekedy až príliš detailná nápoveda

- pomerne ľahká obtiažnosť

- krátka herná doba






Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.