Warhammer 40K: Space Marine

napísal dogyno 8.10.2011 pre PS3

8.0

Užívateľská recenzia

Píše sa 41. milénium a jediné čo je, je vojna... Veta ktorá asi najlepšie definuje univerzum Warhammeru 40 000 a toho, čo sa v tomto svete dočkáme.

 

Zlievárenský svet Graia. Svet ktorý by už bol iba mŕtvou skalou, keby na ňom neboli továrne na Titánov. Orkská horda už dávno rozprášila všetok skutočný odpor a z povrchu prichádza už len automatizovaný signál, volanie o pomoc.

 

Ľudské impérium je však príliš rozľahlé na to, aby pomoc dorazila včas. A ak aj niekto z gardistov, alebo technokňazov ktorý boli vtedy na povrchu prežil... Jednoducho, nemajú šancu vydržať celý týždeň...

 

Jediný kto je v dosahu ste VY! Teda Brat Kapitán Titus, z kapituly Ultramariňákov. Sám, iba so svojou veliacou čatou, teda seržantom Sidoniusom a Leandrusom, ktorý bol len nedávno povýšený zo skauta na mariňáka a vďaka skvelým výkonom ho Titus chcel mať po svojej pravej ruke.

 

Tak, to by zatiaľ o príbehu stačilo... Čo to je ten warhammer a prečo sú mariňáci modrý? A čo tam vlastne robia orkovia? ...ehm... A ako sa vlastne bande zelených potvor so sekerami podarilo poraziť technicky vyvinutejších ľudí?

 

++Ani najlepšia puška v celom vesmíre vám nepomôže, keď vás niekto bude biť kameňom po hlave.++

 

Space Marine je kombinácia 3rd person strielačky a hackn slash akcie. Stačí pustiť spúšť a Titus vytiahne mečík a začne sa ním oháňať... Možno to nie je presne podľa pravidiel stolovky, ale neraz budete nadávať pri vlnách nepriateľov, prečo je taký pomalý... Pretože na Hard máte naozaj život ako kapitán na stole. Brnenie znesie pár zásahov a neskôr zregeneruje, ale pod ním, idete na 2-3 rany k zemi.

 

Warhammer je univerzum, ktoré má už dobrých pár rokov za sebou, viac ako 25. Nie je to ani kópia warcraftu, ani starcraftu... Oba „crafty“ sú totiž inšpirované wh., či už fantasy, alebo sci-fi... Je tomu tak, pretože Games workshop, nepredal práva Blizzardu a to možno bola jedna z ich najväčších chýb... Miesto toho ich dal do prenájmu THQ. THQ to zverili Relicu a sadli nie len názvy, ale aj láska k svetu... K svetu ktorý horí a hasí sa krvou.

 

Ak viete anglicky, tak niečo o histórií Impéria:

http://www.youtube.com/watch?v=-MeVxKZBOfM

 

Každý kto tvrdí, že je to kópia, či už Starcraftu, alebo Gearsov, tak mu prajem hrdzavý hák do zadku a zavesiť pod chaosácku štandardu... (Nechal som sa uniesť.)

 

Space Maríni sú modrý, lebo sú to Ultramariňáci... Farba tu však nie je len akýmsi rozmarom výtvarného vedúceho, ale znamená históriu ich rádu, odráža prevažujúcu farbu ich domovskej planéty, alebo má iný historický význam. Je ich hrdosťou, pretože mariňáci sú viac rytierskymi rádmi ako swatmi.

 

Orkovia boli, sú a aj budú, vďaka ich neuveriteľne rýchlemu množeniu. Sú to barbari, ale nie sú hlúpi. Ich dedičná genetická pamäť z nich robí nebezpečných protivníkov... Jedinou útechou je len to, že ich prirodzene nadrozmerné svalstvo nemá takú pružnosť ako to ľudské. (Takže rovnako veľký sval u človeka by bol 3x mocnejší ako ten orkský)... Boj je ich prirodzený spôsob života a možnosť ukradnúť nejedného imperiálneho titána, proste neodolateľná.

 

Stačilo vysvetliviek, poďme späť k hre.

 

Orkovia za sebou nenechali ani mŕtve telá a po nie príliš vydarenom pristátí zisťujete, že Gardisti stále žijú. Váš tím je roztrúsený, ale to, že gardisti ešte žijú mení situáciu. Stále je nádej na záchranu.

 

Začínate s bežnou Bolt pištoľou a nožom, ale postupom hrou nachádzate stále nové hračky, od štandardného Bolteru, cez cez Garijský experimentálny Vengance launcher (Pomstivý granátomet), až po mocný Thunderhammer s ktorým však neunesiete moc palebnej sily.

 

Graia je spravená úchvatne, nájdete tu všetko čo by ste čakali na umierajúcom svete, ktorý jednou veľkou manufaktúrou. Od nadroznerných strojov s obrovskými ozubenými kolesami, cez titánov, až po ubikácie pre pracovníkov a tak isto aj zdevastovanú prírodu s kompletne vyťaženým minerálnym bohatstvom.

 

Najpamätnejšie momenty boli pre mňa pri vstupe do miestnosti plnej obrovských Cogitátorov, niečo ako čisto mechanický počítač, bez možnosti vzniku AI... alebo pri vstupe do svätyne strojového boha, kde sa rozsvecovali stĺpy ako sme pod nimi prechádzali... Ako som však neskôr zistil, tie svetlá boli palebné veže... Ale o tom potom.

 

Dodržanie mierky je počas celej hry, čo je veľké plus. Perspektíva nie je prehnaná, ale dodáva svetu náležitú industriálno-gotickú epickosť.

 

Stavba úrovní môže byť pre neskúsených ľudí mierne metúca, ale neobsahuje žiadne chyby. Dokonca aj v ubikáciách, ktoré som čakal, že budú len vedľa seba uložené krabice s občasnými schodami (pretože také tie byty v priemyselných častiach impéria naozaj sú), vytvára hra svetla zaujímavé prostredie.

 

Graficky hra nie je absolútny skvost, dokonca sa občas objavia aj chybičky krásy... Ale z 40k univerza je to zatiaľ najlepšie vyzerajúca hra. O úchvate po prvom zabití rotomečom sa roztečiem nižšie.

 

Pokým grafika je dnes na konzole viac-menej štandard, zvuky sú doslova ohromujúce. Takto má znieť Bolter! Tvrdý dunivý zvuk, ktorého následkom môže byť jedine smrť. Od vašich ktokov, cez hlasy postáv, až po syčanie piestov, všetko znie tak ako to v správnej temnej budúcnosti znieť má.

 

Od stretnutia sa s obomi svojimi mariňákmi, ktorý ako v jednej z mála akčných hier aj niečo robia, okrem toho, že zavadzajú, sa snažíte zabiť vodcu orkov, Warbossa... Každé stretnutie so spojencami však situáciu zamotá viac a viac. Gardisti potrebujú vzdušnú podporu, Inqizítor zas artefakt poháňajúci generátor, alebo orkovia potrebujú vypoklonkovať z vašeho transportu...

 

Ak narazíte na opustenú ťažkú zbraň, ťažký bolter (guľomet), plazmový kanón, alebo auto kanón, môžete ich používať, dokonca ich aj vytrhnúť z trojnožky a zobrať so sebou. Znova je tu nesúhlas s anatómiou mariňákov a bežných ľudí, ktorý majú asi o polovicu menšie ruky... Ale vďaka skvelej zábave pri používaní ťažkých zbraní, to Relicu odpustím.

 

Celkový palebný arzenál obsahuje všetko čo mariňáci bežne používajú a v podstate to môžete dať aj na kapitána, s tým, že keďže je to akčná hra, bola by to nuda, celý čas používať jednu jedinú zbraň a mečík... Môžete mať so sebou až štyri zbrane naraz. Pištoľ a bolter sú pevné, ale výber ďalších dvoch je vo vašej réžií.

 

  Bolt pistol, Bolter, Kraken bolter, Storm bolter – ikonické zbrane pre mariňákov. Všetky fungujú na rovnakom princípe. Sú to miniraketomety, bez navádzania s rýchlou frekvenciou paľby a v hre bolty skutočne vybuchujú, či už na zemi, alebo v tele protivníkov. Líšia sa buď silou projektilov (kraken má špeciálnu muníciu), alebo palebnou silou (storm má dvojnásobnú), ale inak je z nich asi rovnaký pocit.

 

Stalker bolter – vyvinutý Ultramariňákmi, je to presnejšia varianta bolteru, ktorá páli zvláštnu muníciu a je vybavená ďalekohľadom.

 

Plasma pistol, Plasma gun – plazmové zbrane typické svojím prehrievaním, sú asi najschopnejšími zbraňami v hre, môžete nabiť plazmovú guľu ktorá väčšinu nepriateľov zničí na jeden zásah a navyše vybuchne. Tieto zbrane sa ale prehrievajú a pri prehriatí vás môžu zraniť.

 

Melta gun – poľný varič, s krátkym dosahom, sa používa väčšinou na otváranie vozidiel, tu je to však skôr brokovnica, ako ľúčová zbraň

 

Vengance launcher – granátomet s riadeným odpaľovaním granátov

 

Lascanon – laserové delo, ktoré je väčšinou určené na ničenie tankov, tu ho však využijete ako ďalekonosnú ostreľovačku

 

Frag grenades – štandardné trieštivé granáty

 

Myslím, že to by malo byť všetko... Prejdime k boju na blízko.

 

Alebo aj k tomu o mnoho... teda O MNOHO zábavnejšiemu spôsobu boja. Už v prvej úrovni si vychutnáte mäsiarinu Combat knifeom, ktorý pripomína viac dnešnú mačetu, ako vojenský nôž. Je to štandardná výbava a pre niekoho tak zažratého do univerza ako som ja, to boli orgie... V hre absentuje autoheal a tak isto aj lekárničky. Jediný spôsob ako nahrabať stratené zdravie, sú popravy, alebo Fury mód, ktorý sa však otvorí až neskôr. Ako spáchať popravu? Jednoducho, stačí nepriateľov omráčiť a už to ide, poprípade keď ste vo fury, môžete ich robiť aj priamo bez omračovania... Čo však zvyšuje nádherne náročnosť, je fakt, že aj počas popravy vás môžu nepriatelia zabiť, takže treba aj rozmýšľať a nie bezhlavo len mlátiť do ovládania. Po noži však prichádza konečne zbraň hodná kapitána:

 

Chainsoard – alebo aj Rotomeč, meč s pílkou, tiež známy aj ako: MUHAHAHAHA. Ponúka najrýchlejšie kombá v hre a najkrvavejšie momenty. Pocit po popravení posledného člena tlupy ktorú stretnete chvíľku po nájdení tejto hračky je priam nerdgazmický. Ešte ani nestihnete očistiť kúsky mozgu z brnenia a už máte novú možnosť na zmenu.

 

Power axe – je energetická zbraň vo forme sekery, je pomalšia, ale delí väčšie škody a ľahšie prejde cez brnenie, tak isto má vlastnú zostavu komb a nové popravy. Veľmi efektná a efektívna zbraň, ktorú prekonáva jedine...

 

Thunderhammer – hromové kladivo, ekvivalent power fisty, s tešivým elektrickým výbojom ako bonusom. Najpomalšia, ale aj najefektívnejšia zbraň v hre, v kombinácií s jump packom neprekonateľná. Jedinou nevýhodou je jeho veľkosť, ktorá zabraňuje používaniu iných zbraní ako sú pištole a klasické boltre.

 

Power soard – ktorý si užijete však len v multiplayeri, ak ste vlastníkom a prešli ste Killteam... Alebo ak si ho ukradnete.

 

Spomenul som Jump pack, čo je vlastne batoh s dvomi tryskovými motormi, používajú ho na rýchle útoky z blízka a nemusím vám hovoriť, že by som sa s ním dokázal haluziť aj celé hodiny. Pasáž v ktorej bojujete s Wierd boyom, mi prvý krát toľko asi aj zabrala, pretože pokým ho nezabijete, tak on do nekonečna teleportuje ďalších boys a nobz do všetkých kútov miestnosti.

 

++Uvažujte nad svojimi myšlienkami.++

 

Baví vás to ešte čítať? Ak nie, preskočte tento odsek, ak hej, prečítajte si kto, alebo čo sú to psykeri: Wierd boy je orkský psyker, tak isto ako Inqizítor Drogan je psyker na vašej strane. Psykeri sú psychicky nadaný jedinci schopný cítiť a manipulovať s imatériom Warpu. Ich schopnosti majú rôzne stupne od jednoduchých meditatívnych aké má Drogan, napríklad zadržanie krvácania... Až po chaosácke portály v ktorých sa zhmotňujú démoni, alebo metanie bleskov z rúk.

 

Ork sa postavil zo zeme a otriasol sa. „To ma mao ako boeť Smírny ariňák?“ Kapitán Titus zdvihol hlavu a uvidel ako orka preťala horiaca čepeľ a do krku sa mu zahryzla démonia hlava. Energia z warpu pulzovala ako temnota vstupovala na tento svet...

 

V hre sa vám postaví celá plejáda nepriateľov, od klasických orkov so sekáčikmi, cez veľkých nobov, malých gretchinov, vybuchujúcich sqigov, až po samotného Warbossa. Veci sa však pre zaujímavosť skomplikujú a do všeobecnej zábavy sa rozhodnú pridať aj chaosáci, aby mala oslobodzovacia flotila čo robiť... Takže na svojom brnení pocítite aj hrejivé teplo rebelských laserových pušiek a krupobitie boltrových projektilov... Asi jediný krát v hre keď budete nadávať na absentujúci cower systém.

 

Kampaň nemá nejakú neskutočne dlhú hraciu dobu a dá sa v pohode zmáknuť za dva-tri večery, záleží pravda na vašej šikovnosti, pričom už na medium je hra zábavná vďaka dosť vysokej náročnosti.

 

++Cisár ochraňuje.++

 

A už môže aj Relic, pretože konečne bol opravený na PS3 multiplayerový match making a nie je len pre šťastlivcom s Open NAT, alebo NAT type1... Ktorý sú už levelom niekde za 50tkou. Na vyváženie balancu môžete našťastie ukradnúť/okopírovať vybavenie chlapíka čo vás zabil.

 

Máp nie je veľa, ale sú postavené dobre, dokonca jedna pripomína legendárny Quake 3 Arena, takže o zábavu nie je núdza.

 

Vždy tu oproti sebe stoja dve strany, Imperiálny mariňáci a Chaosácky. Ako sa levelujete, postupne sa vám odomyká vybavenie, pričom na prvých troch leveloch sa sprístupnia všetky hratelné classy.

 

Základom je Tactical/Chaos marine, ktorý behá s bežnými zbraňami ako sú bolter, až melta... Pričom má aj bojový nôž.

Následne sa sprístupní Devastator/Havoc, vybavený ťažkými zbraňami, ako heavy bolter, lascanon a plasma canon. Za neho je hra skôr obranná.

Posledným, ktorý je vždy ale prvý v boji je Assault/Raptor. Na chrbte mu visí skokový modul a oháňa sa zbraňami na blízko, práve on môže mať aj energetický meč, ktorý s ľahkosťou a rýchlosťou preniká brnením.

 

Váš mariňák aj chaosák sú kompletne upraviteľný, nie len vybavením, ale aj perkami a výzorom.

 

Zatiaľ sú prístupné dva herná módy a to Dominácia a Anhilácia.

Pri Dominácií ide o obsadzovanie kontrolných bodov a ich bránenie pred konkurenciou. Čo sa mi fakt páči je zaujímavosť, že ešte ani raz som nebol v zápase, kde by jedna strana obsadila všetky body a následne rozprášila druhý tím. Takže vybalancovanosť je tu pomerne vysoká, hlavne vďaka možnosti okopírovania vybavenia vyšších levelov, alebo vlastníkov Killteam.

Anhilácia je zas jednoduchý team death match, kde sa hrá do symbolických 41 bodov.

 

Celkovo hodnotím hru ako veľmi podarenú a ako fanúšik série by som jej dal celých 9,5 boda za nezrovnalosti drobné... Ale objektívne má kvalitných 8. Je to akčná jazda, ktorá má kvalitný príbeh so zvratmi, epické prostredie v ktorom sa odohráva, zábavný bojový systém a rozmanitých nepriateľov, kde už len ich vybavenie sa odrazí na vašej taktike.

 

P.S.: Narozdiel od oficiálnej sector rečky som sa v kanáloch bavil, či už vďaka bludiskovej stavbe levelu, alebo vďaka prekvapeniam ktoré som tam stretol. 






Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.