Alice: Madness Returns

napísal ???? 27.6.2011 pre PC

8.5

Užívateľská recenzia

Človek trpiaci vidinami, mierne koktavý a na jedno ucho hluchý. Skvelý a uznávaný fotograf, taký bol Charles Lutwidge Dodgson známy pod pseudonymom Lewis Carroll. Tvorca príbehu o Alici ktorá zažila dych berúce dobrodružstvá vo svete za hranicou normálnosti. Námet ako stvorený na výborný film, alebo počítačovú hru. Hra o ktorej vám poviem dnes nie je pre slabé nátury a nie je vhodná pre ľudí trpiacich depresiami či zmenou nálad. Hrozí totiž že svoj stav posunú do štádia z ktorého už nebude návratu. Pokiaľ milý čitateľ odvahu máš, pozívam ťa na prehliadku svetov bez pevných pravidiel či fyzikálnych zákonov. Nech sa páči vstúpte, králičia nora je tu iba pre vás.

 

 

Alice Madness Returns nie je doslovným spracovaním Lewisovej knihy, ale odkiaľ tvorcovia hry čerpali inšpiráciu niet pochýb. Hravosť podfarbenú mierne depresívnym nádychom sa im podarilo z knižných stránok preniesť v celej svojej nádhernej ohavnosti. Prvé kroky povedú z kresla psychiatra do ulíc špinavého Londýna ktorého ulice lemujú pouliční obchodníci a na kosť vychudnuté prostitútky. Alica po smrti svojich rodičov ktorí uhoreli pri veľkom požiari za neznámych okolností žije v starom sirotinci. Jedného dňa pri prechádzke mestom zazrie bielu mačku, ktorá rozbehne príval nasledujúcich udalostí, ktoré vo finále objasnia čo sa pri požiari vlastne stalo. Od tej chvíle sa bude bojovať, skákať a nechápavo krútiť hlavou nad tým čo všetko nám tvorcovia pripravili. Na svoje si prídu zberatelia herných bonusov , ale aj dentisti, nakoľko platidlom za vylepšovanie zbraní sú totiž zuby voľne porozhadzované po herných svetoch.

 

Hra je rozdelená do šiestich kapitol a do svetov za stenou reality vstúpi Alica cez portály v starom Londýne. Raz je prechod takmer nebadateľný a inokedy ste z reality vytrhnutí priam drasticky a scenéria sveta sa zmení na nepoznanie v jedinom krátkom okamžiku. Rovnakú premenu po každej zmene podstúpi aj samotná Alica. Z nevýrazného dievčaťa s umastenými vlasmi a pohľadom siroty je tu ako plesknutím biča mladá dáma s havraními vlasmi, pohľadom divej šelmy a v ruke zvierajúcim ostrým kuchynským nožom odhodlaná naporcovať nebezpečné tvory obývajúce fantastické svety. Každému z herných svetov je prispôsobený aj oblek našej hrdinky. Raz je to mladá gejša v kulisách pripomínajúcich starovekú Čínu, alebo morská panna vo svete pod hladinou oceánu. V goticky ladenom kostýme sa budete preháňať  po plošinkách sídla levitujúcom  voľne v priestore, kde na vás budú útočiť čajníky a škriatkovia s prilbami z porcelánových šálok.

 

 

Ostrie kuchynského noža nie je jediným spoločníkom uľahčujúcim likvidáciu nebezpečných tvorov. Ďalším v poradí je mlynček na korenie slúžiaci ako rýchlopalná zbraň. Na rozrážanie krytia s devastujúcimi účinkami tu máme hračku s drevenou konskou hlavou. Blokovanie zaobstará starý dáždnik a posledným v poradí je čajník ktorého vriaci obsah spoľahlivo likviduje všetko čo ostatným zbraniam odoláva. Súbojový systém je vymyslený veľmi dobre a až na pár chýb so zatúlanou kamerou funguje bez problémov. Protivníka je možné uzamknúť čo slúži ako automatické mierenie na objednávku. Pokiaľ má niekto pocit že je to len zjednodušenie súbojov tak sa mýli, pretože nepriatelia sa sústavne kryjú, menia pozície a pokiaľ chcete ich útoky aj blokovať, tak táto možnosť je dostupná len pri uzamknutom mierení. Čo protivník to iná taktika, čo súbojom dodáva na napínavosti. Bezhlavým sekaním sa hra stáva zbytočne komplikovaná a frustrujúca.

 

Pokiaľ by hra bola iba o súbojoch zrejme by sa stala veľmi rýchlo stereotypnou a pri dĺžke približne 15 hodín aj poriadne nudnou. Súboje tvoria asi polovicu hernej náplne a ten ostatok je vložený do skúmania prostredia, riešenia jednoduchých logických úloh a prekonávania plošiniek všetkého druhu. Pri svedomitom skúmaní je možné naraziť na pomerne veľké množstvo tajných miestností, ktoré ukrývajú zabudnuté spomienky z udalostí pred požiarom, čim sa postupne odkrýva rozuzlenie celého príbehu. Možné je naraziť aj na miestnosti slúžiace ako arény v ktorých buď likvidujete vlny protivníkov, alebo sa snažíte prežiť do skončenia časového limitu. Odmenou vám bude fľaštička energie a po vyzbieraní štyroch fľaštičiek sa navýši objem vášho celkového zdravia. V prvom zo svetov sa Alica napije elixíru, ktorý jej dovolí  zmenšiť veľkosť. Vzrastom škriatka sa tak môže dostať na miesta, kde by jej to pôvodná veľkosť nedovolila. Pri zmene veľkosti sa na svet pozerá z inej perspektívy a môže tak vidieť veci ktoré sú pred jej normálnym zrakom ukryté. Dá sa tak naraziť na rôzne nápovedy v podobe jednoduchých kresieb ukazujúcich správny smer ďalšieho postupu, alebo sa vám pred očami odkryje jedna z tajných ciest či miestností. Rovnako tak uvidíte aj skryté plošinky bez prekonania ktorých by ste sa ďalej nedostali. K tajným miestam sa dá dostať aj iným spôsobom a to tak, že pokiaľ začujete tiché krochkanie je treba v okolí pohľadať  skrytý prasací rypák. Pokiaľ doň napustíte plnú dávku z koreničky objaví sa za odmenu plný košík zlatých zubov, alebo plošinka ktorá vás zavedie na inak neprístupnú cestu.

 

 

Spracovanie hry je kapitolou samou o sebe. Svety cez ktoré sa budete hnať s Alicou na jej tenkých nôžkach sa doslovne opisujú veľmi ťažko. Je to niečo medzi mixom obrazov Salvadora Dalího a Hieronyma Boscha. Prvý svet je plný farieb, prapodivných rastlín a obrovských húb. Posledné svety na vás dýchnu nefalšovanou panikou vyplývajúcou z hororovo ladených interiérov kde na vás z poza sklenených vitrín  hľadia prázdne očné jamky pokrútených bábik. Hru poháňa Unreal Engine so všetkými svojimi prednosťami, ale aj nedokonalosťami. Hra je nenáročná na hardvér a s jej plynulým spustením by nemal mať nikto väčšie problémy. Občas sa pozabudne nejaká textúra ktorá doskočí na poslednú chvíľu, čo je u hier na tomto engine bohužiaľ bežné, ale tvorcom sa podarilo u tejto hry tento nedostatok eliminovať na minimum. Pre majiteľov kariet od Nvidie je do hry zapracovaná podpora fyziky počítaná cez grafickú kartu, ktorá je zatiaľ mierne zabugovaná čo hádam vyrieši skoré vydanie nových ovládačov. Čím hra prebíja konkurenciu je animácia Aliciných vlasov. Nie len že voľne vlajú vo vetre podľa toho z ktorej strany fúka, ale dokonca ich pohyb je závislý od zdroja prúdenia vzduchu natoľko, že napríklad vietor ženie vlasy na jednu stranu a pokiaľ pri tom stojíte na plošine pohybujúcej sa vertikálne smerom nadol tak vlasy zároveň stúpajú na hor, čo pôsobí realistickým dojmom. Lepšiu animáciu vlasov k dnešnému dňu asi nemá žiadna iná hra. Zvuková a hudobná kulisa pekne podfarbuje celkovú atmosféru a bola jej venovaná rovnaká pozornosť ako spracovaniu herných svetov.

 

 

Kto nebaží po realistickom spracovaní a rád sa oddáva  putovaniu po miestach ktoré skutočnosť ignorujú je táto hra pre neho ako stvorená. Dlhá herná doba, štyri obtiažnosti a bonusové kostýmy, ktoré na druhé hranie pridávajú nové možnosti robí z tohto dielka zabíjača času na dlhé hodiny. Alice Madness Returns je vo výsledku výbornou hrou ktorej cieľom je hlavne zabaviť na dlhú dobu a nie zarobiť za málo odvedenej práce. Pokiaľ by existovalo niečo v podobe herného Oscara za kreativitu tak tu máme adepta na najvyššiu priečku.

 

+

-originálne spracovanie

-herná doba

-atmosféra filmov Tima Burtona

-vymyká sa zo zabehnutých štandardov nastolených casual hraním poslednej doby

 

-

-drobné technické chyby

-občas hnevá kamera

-záver je oproti zvyšku hry "obyčajný"






Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.