Command and Conquer: Red Alert 3

Red Alert vstáva z popola a chystá sa nakopať vám zadky... len či ma dostatočne silný kop.

PC
pridal p3x0 27.2.2011 o 7:58 pod používateľské recenzie

6.5


Chlapci z VALVe a steamu sa rozhodili, že hráčom pripravia príjemné Vianoce. Tak ako aj tie rok pred tým aj tieto sa niesli v duchu šialených zliav. Okrem iného som sa rozhodol, že si kúpim aj C&C Red Alert 3 (RA3), v ktorej predošlích dieloch zmenilii USA a ZSSR studenú vojnu na tretiu svetovú. Pri RA3 som šiel viac menej na istotu. Veď C&C je predsa fenoménom medzi stratégiami a právom tejto sérií patrí popredné miesto medzi takými RTS gigantmi ako je Warcraft alebo Starcraft.. Pár klikov mi dovolilo hru si kúpiť a pustiť sa doň.

 

 

Na začiatok hneď podotýkam, že aj navzdory jej menu, som RA3 bral neutrálne, tzn. ani som nečakal nejaké boom ale rátal som s tým, že sa dobre zabavím. Nuž EA logo prebehlo a pár sekúnd nato sa objavuje červená obrazovka a herné možnosti. Do toho hraje fantastická (hard?)rocková hudba. Dlho som neotáľal a pustil sa do kampane. Vyklikal som si kampaň za ZSSR. Hneď na úvod príjemné prekvapenie v podobe videa, kde v Rusku zúri akési ľudové povstanie, misky váh sa nakláňajú na stranu USA a hollywoodsky herci vo video prenose prezentujú súčasnú situáciu. Scenár ako sa na stratégiu patrí, niekoho chcem napadnúť, treba niečo preto urobiť. V tomto prípade sa predseda parlamentu, generál armády a popredný vedec vrátia v čase a odstránia Einsteina a tak zabránia vzniku jadrovým zbraniam. Okrem iného oslabili seba, ale hlavne vojenskú veľmoc USA. Plány začínajú troskotať keď vplyvom návratu v čase vzniká nový tretí účastník konfliktu – impérium vychádzajúceho slnka – Japonsko zo svojou super modernou roboarmádou. A ako naschvál cisár sa rozhodol, že už nebude tolerovať žiadnych hlupákov a nakope všetkých naokolo. Rusko majúce prevažnú časť svojej armády na západe Európy, kde vytláča Americké sily  zo starého kontinentu sa javí ako fackovací panák a je ideálnym terčom na zabodnutie dýky do chrbta. Tu sa oprát osudu ujíma hráč a berie si na triko obranu rusmatičky. Úvodom USA je brániť pobrežie Británie pred nájazdmi ZSSR a Japonsko rozbije na kašu základne USA... Náplň jednotlivých misií je dvojaký. Obrana alebo útok, len sú obalené nejakým príbehom prečo sa čo ničí/ bráni.

 

Tak ako predkovia aj RA3 pokračuje v ich šľapajách, hoci už Westwood na tento diel asi ani nepozrel. Štruktúra levelov je totožná z inými C&C hrami. Postaviť základňu...v ýstavba sa mimochodom dosť drasticky od frakcií ku frakcií mení. Japonsko má mobilné tzv. jadrá, a tie potom rozbaľujú budovy, Američanom budova vyrastie zo zeme a Rusi si ju klasicky postavia na stavenisku. Ešte chýba obrovské množstvo vojakov a vojenskej techniky a hor sa na zloduchov, pričom sa nekladie veľký dôraz na ťažbu a ekonomiku. Jednoducho sa postaví ku zásobe rudy rafinéria a je to. Vlastne keď rozmýšľam načo táto hra kladie dôraz, nenachádzam niečo v mysli. Táto hra vlastne ani veľa zo stratégiou spoločného nemá. Jasné ona patrí do žánru RTS, ale nejaké taktické/strategické myslenie a možnosti? Pche. Stavať základňu je len akousi nutnosťou či prostriedkom ku výrobe sily. Celé mi to pripadá ako klik na barak, 10xklik klik klik na požadovanú jednotku.. Kuk na mini mapu, označenie vojakov, a poslanie. Tupá AI už zabezpečí rýchlu stratu vašich ťažko naklikaných vojakov. Jedine ak je zámerom, aby ste dávali pozor na vašu krehkú armádu. Čistý pekelný chaos. Nevedel som kde mám jednotky, žiadna lišta, ktorá by odkazovala na vojakov a tanky., takže ich môžte pekne po jednom zbierať do košika po celej mape. Nutnosť využívať terén takticky? Kdežé., jediná možnosť je umiestnenie vojakov do budovy A jasné! Boje sú minimálne rovnako chaotické. Samé "bum bum bum, bác aaa, we are hit, we are hit" pomizlo pol armády, "prásk bum pif, tanky a roboty horia... bum pif, tanky a roboty sú na šrot". Celkovo (možno lebo som to porovnával s CoH) mi prišlo, že pechota ako taká je na úplne prd. Chlapi mrú jak také muchy v oblaku biolitu. Tanky sú nato o niečo lepšie, ale len o niečo. Nutnosť stavania obrany? Načo? Veď ak ste už stratili armádu jedinou záchranou je jej dostatočne rýchle nahradenie, lebo tie rôzne obranné kanóny a elektrické výbojky z guľometmi a bunkrami vydržia žalostne málo. Stavby sú na tom podobne. Stačí nepozornosť a hlavnú budovu rozoberú dva ťažké nepriateľské tanky behom sekúnd. Všetky budovy som staval len z nutnosti prístupu tých lepších jednotiek. Výskum, ktorý by sprístupnil lepšie vybavenie ako v iných RTS úplne absentuje. Napríklad vývin nových zbraní, technológií a podobne.  Síce nejaké minimálne náznaky sú pri USA a Japoncoch, no je to málo. Jednotiek tiež nieje nejako extra veľa. Nejaké 2-3 letecké, 3-4 druhy pechoty, pár lodí a možno 3 druhy tankov tvorí celú farebnú škálu armádnej dúhy. Niektoré majú aj špeciálne vlastnosti, ale využiť ich, pri životnosti  jednotiek som veľmi nestíhal. Neviem o čo tvorcom v tejto hre šlo, a inu, neviem si predstaviť túto hru ako disciplínu na WCG alebo inom podobnom evente, kde by sa mala hrať súťažne. Pretože celá hra stojí a padá len na nutnosti postaviť základňu do 5 minút a potom šialene rýchlo vyrábať kopy jednotiek, ktoré vám tak či tak rovnako rýchlo aj zomrú. Istú možnosť taktizovať poskytujú body, ktoré dostávate za zabitie nepriateľských jednotiek. Body možno vymeniť za špeciálne schopnosti-protokoly , ktoré sa časom dobijú. Napr. magnet, ktorý vytiahne do vesmíru nepriateľskú techniku, laser alebo šrot, ktorý možno z vesmíru zoslať na nepriateľa, alebo možno korózia nepriateľskej techniky napomôže k výhre.

 

 

 Čo sa technického spracovania týka, je na tom podstatne lepšie ako hrateľnosť. V úvode mi do očí udrela samozrejme grafika. Pekné textúry, pekné efekty, výbuchy a nádherné vlny oceánov, morí, vôd, tak ako sa na dobrú stratégiu patrí. Pekné modely, hoci v porovnaní z CoH (ktoré mimochodom náhodou toho času hrávam) zoom nieje dostatočný a detaily povrchu a celkovo ostatných veci na ňom absentujú. Ale je to ospravedlniteľné vzhľadom na žáner. Časticové efekty si spĺňajú štandard a dotvárajú tak dôležité výbuchy. Filter farieb je ich presyťuje, ale dojem nekazí. Ako druhá vec po vizuálnej stránke mi v ušiach tónila hudba, zvukové efekty a dabing. O hudbe som už vyriekol, že stojí za vypočutie. Výbuchy, rany z kanónov a samopalov sú rovnako výborné. Dabing chválim. Ruská a Japonská angličtina, ktorú si vypočujeme hlavne vo video ukážkach je tu samozrejme na dotvorenie atmosféry. EA nastolil akýsi divný štandard a napchal do svojej C&C série aj filmové umenie. A tak by som mal zhodnotiť aj túto časť hoci je to trocha z cesty. Okrem toho, že tieto videá sunú zápletku vpred nijako výrazne neotravujú, no aby som po vyrúbaní nepriateľa v misií čakal len nato, to tiež nie. Mal som pocit, že títo herci nestoja pred kamerou prvý krát a už majú čo-to odskákané aj v Hollywoode. Tým je myslím dostatočne jasne povedané akú úroveň asi majú. Privítal by som síce záživnejšie a trocha akčnejšie videá hlavne z bitiek, než len dve, tri postavy na scéne zo stolom, pozadím a dlhým textom. Ale uznávam, krásne devy občas nedovoľujú zatlačiť na ESC.

 

Online bitky sú síce fajn nápad, keď ho spravíte tak ako sa má. Počnúc problémom napojiť sa, končiac frustráciou z nevyvážených jednotiek. Ale ak nemáte chuť babrať sa cez net alagy uberajú na zábave, ešte je tu možnosť kooperatívneho hrania kampane s kamarátom trebárs cez LAN. V každej misií vás bude doprevádzať buď živí spoluhráč alebo PC ovládaný.  Dokáže plniť základné pokyny ako stoj, zaútoč, hliadkuj a pod. Ale aj tento co-op považujem za zbytočnosť v stratégií a žeby to robilo potom hru prevratne zábavnou to tiež nie.

 

 

Na záver len dodám, že sa tu jedná o silne cassual stratégiu, ktorú dúfam nezačnú následne po vzore CoD vyrábať aj ďalšie štúdia. Stratégie sú stratégiami a aj sa tak volajú z istého, dúfam, že zreteľného dôvodu. Ale aj napriek tomu, že osobne by som ju strategickým maniakom a taktikom nedoporučil (hlavne tým, ktorý srdcom milujú napr. TW sériu) môže zaujať nenáročného hráča, ktorý sa nechá ošáliť a uverí, že toto je to pravé orechové. Iste ono sa to dá hrať, ale myslím, že tu sa bavíme o čisto komerčnom vysávači peňazí, ktorý ma vôbec nevydržal baviť viac ako pár hodín. Dávam 6.5 a zarytý priaznivci a fanúšikovia zašlej slávy C&C si pridajte ten pol bodík.

 

PUSY&MÍNUSY:


+hudba, dabing, zvuk

+grafika (hoci tie farby?!)

+kvalitné video ukážky

+naozaj pekné herečky

+nová frakcia v podobe japonska

+možnosť hrať kampaň kooperatívne

 

-nevyvážene jednotky

-absencia maximálneho zoomu

-absencia strategických/ a taktických prvkov

-nezáživnosť a nudnosť, naozaj neverím, že by niekto odohral hoci aj polovicu kampane hociktorej frakcie na jednu ranu

-časom silný stereotyp

-drzosť nazvať to C&C

-ešte vačšia Red Alert 3

-chaos na N-tú

-nedomyslený MP

 


napísal p3x0.


napísal p3x0 27.2.2011



Páči sa mi!

6.5
COMMAND AND CONQUER: RED ALERT 3

Xbox 360
PS3

Vývoj: EA / EA
Štýl: stratégia / realtime
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania:  2009
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 18]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]
8.3
| Final Fantasy XVI
[pridal Tiqer 2.8.2023 27]
2.0
| Modern Warfare 2022 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
9.0
| Modern Warfare 2019 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
8.6
| Assassins Creed Valhalla
[pridal Lukášcico 11.7.2023 2]
| Preview na Final Fantasy 16
[pridal Sidh 26.5.2023 11]
8.2
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal Tiqer 12.5.2023 9]
9.5
| Resident Evil 4 (2023)
[pridal saimonkaca 5.4.2023 0]
10
8.7
| Resident Evil 4
[pridal Tiqer 4.4.2023 26]
9.0
| Lorelai
[pridal de Bielawa 1.4.2023 5]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19513)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk