Shadow Hearts II

napísal Blackened Halo 8.9.2010 pre PS2

9.5

Užívateľská recenzia

          Japonci to nemajú ľahké. Západný svet na nich zväčša pozerá s určitými predsudkami a odstupom. Áno, je treba povedať, že niekedy je to právom opodstatnené, ale väčšinou nám v pochopení ich kultúry a zvykov bráni naša konzervatívna európska myseľ. To má zas’ zázemie v historickom vyvíjaní oboch kultúr a tak ďalej. Prečo ale začínam recenziu na počítačovú hru takýmto psychologickým rozborom? Odpoveď je jednoduchá. Náplň hry Shadow Hearts 2 totiž našinec, resp. západný hráč, len ťažko rozdýcha. Nestáva sa totiž často aby západné RPG hry otvorene a bez akýchkoľvek predsudkov prezentovali napríklad homosexualitu. Ale nemyslím v nejakom negatívnom pojatí. Hovorím o niečom prirodzenom, skoro na každom kroku sa objavujúcom fenoméne, ktorý je síce v určitých prípadoch mierne nepochopený ale zakaždým tolerovaný.

 

 

romantika

 

          Otvorenosť. To je to správne slovo s čím prichádzajú na náš trh hry z krajiny vychádzajúceho slnka. Pred ničím sa neštítia a žiadna vec pre nich nie je tabu (spomeňte na hru RapeLay, tá síce v Európe nikdy nevyšla). Sám nemám na homosexualitu nejaký vyhradený názor (je to prirodzené? je to duševná porucha, či choroba?), ale jedno už teraz viem, že keby som sa nechal ovplyvňovať zakomplexovaným myslením menej chápavých, tak by som prišiel nielen o jedno z najlepších JRPG na Playstation 2, ale o jedno z najlepších konzolových RPG vôbec.

 

          Dej hry sa odohráva v Európe zmietanou prvou svetovou vojnou (!!!). Spočiatku sledujeme osudy Karin, nemeckej dôstojníčky, poslanej do francúzkej dedinky Domremy získať informácie o démonovi, ktorý sa tam objavuje. Doprevádza ju inkvizítor, ktorého poslal samotný Vatikán, Nicolai. Tým démonom ale nie je nikto iný ako Yuri (anti-hrdina a postava z prvého dielu). Veci ale nikdy nie sú také ako sa na prvý pohľad dejú (zvlášť v japonských hrách) a z Nicolaia sa vykľuje zlosyn, ktorý začaruje na Yuriho kliatbu Mistletoe. Ten tým stratí všetky svoje schopnosti metamorfózy a oslabne. Z Nicolaia sa vykľuje člen tajnej organizácie Sapientes Gladio, ktorá sa snaží o ovládnutie sveta pomocou čiernej mágie. Následne Yuri a Karin utečú z Domremy, a takto sa začína ich dobrodružstvo. V príbehu nastane obrat a odteraz je hlavným hrdinom Yuri. Ten následkom kliatby z času na čas prepadá do svojho podvedomia, odkiaľ sa snaží vyslobodiť z kliatby v podobe neho uväzneného v strome. Postupom príbehu do svojich radov pridá okrem Karin aj ďalších šesť postáv. Starého muža Gepetta, známeho európskeho bábkara; bieleho vlka Blanca; zápasníka a upíra v jednom Joachima; maličkú ruskú princeznú Anastáziu; tanečnicu a vešticu Luciu a poslednú postavu získate na druhom DVD (hra je na 2 DVD), a to 17 ročného samuraja Kuranda.

 

          Keď vám môžem poradiť hneď zo začiatku, zabudnite na otrepané RPG klišé delenia tried na bojovníka, bieleho či čierneho mága, monka a podobne. V tejto hre nie sú žiadne triedy. Získavanie a používanie schopností je tu riešené vlastnou, originálnou cestou. Yuri je godslayer, majster metamorfózy, čo znamená, že sa dokáže premeniť na rôzne temné bytosti. Keďže bola na neho uvalené kliatba a stratil tým svoje schopnosti, musí ich postupne získavať z vnútra svojho podvedomia pomocou SP (soul points), ktoré získava bojovaním. Démonov, ktorých získate, môžte nasledovne levelovať a učiť ich novým schopnostiam. Starec Gepetto pri boji používa svoju bábku dievčaťa menom Cornelia, vďaka ktorej využíva schopnosti tzv. Marrionette. Cornéliu môžte obliekať do rôznych šiat a tým získavať rozličné magické kúzla. Vlk Blanca získava a posilňuje svoje najsilnejšie kúzlo Sout Comet prostredníctvom súťaže o najsilnejšieho vlka. Cestujete po svete a hľadáte vlkov. Ak na nejakého natrafíte a následne ho porazíte, tak sa vaše kúzlo posilní alebo získate iné. Wrestleroupíra Joachima učí zase novým kúskom jeho učiteľ The Great Gama. Malá princezná Anastázia používa svoj fotoaparát na zdokumentovanie protivníkov (čo odhalí ich slabiny) a na príležitostné učenie sa kúziel a schopností nepriateľov (hlavne bossov). Zvodná Lucia používa vonné oleje (Aroma therapy) na zvyšovanie podporných štatistík vašich spojencov ale taktiež Tarotové karty na vyveštenie osudu (čo je dosť riskantné, lebo na to môžete doplatiť aj vy). Samuraj Kurando ovláda podobnú schopnosť ako Yuri, a to metamorfózu. Každú postavu môžte vybaviť patričnou zbraňou, oblečením (brnením) a troma doplnkami podporujúce štatistiku postáv. Niektoré postavy môžte vybaviť tzv. Crestami (z ang. Crest – hrebeň), sú to špeciálne doplnky, umožňujúce vašej postave kúzliť rôzne útočné a podporné kúzla. Zaujímavou vecou na tom je aj Solomon Key systém (systém fresiek). Tieto hrebene môžte ukladať do slotov týchto fresiek, podľa popisu ktoré majú pri sebe. Keď tie sloty správne vyplníte, dostanú vaše hrebene dodatočné schopnosti.

 

 

yuri v akcii

 

          Dostávame sa k najväčšej genialite a originalite hry a to súbojom, resp. využitiu Judgment ringu (Kruh rozsudku) v súbojoch. Súboje námatkovo pripomínajú tie vo Final Fantasy, ale to len na prvý pohľad. Síce základ je ten istý, ale systém ako taký bol značne vylepšený. Čím Shadow Hearts 2 skutočne tromfuje je práve Kruh rozsudku. Keď sa vaša postava dostane v boji k slovu, tak sa vedľa nej zobrazí kruh, na ktorom sú vyznačené hnedé (širšie) a červené plochy (užšie). Kruhom premáva indikátor v smere hodinových ručičiek a vašou úlohou je trafiť ten indikátor práve na tých plochách. Dôsledkom toho vaša postaví uštedrí protivníkovi úder (v prípade netrafenia logicky nie). Každá postava má kruh iný, plochy sú inak umiestnené, počty plôch sa rôznia a taktiež majú inú veľkosť. Judgment ring si u každej postavy môžte ľubovoľne a samostatne upravovať, a teda rozširovať plochy, zvyšovať ich počet (máte jednu plochu, uštedríte jeden úder; máte päť plôch, vykonáte päť úderov), či pridávať podporné statusy k obrane a útoku. To všetko samozrejme za pomoci špeciálnych vecí, ktoré budete musieť nájsť. Všetko záleží od toho, aké veci nájdete, ako ich dokážete skombinovať a využiť. Spomeniem jeden príklad, kde som využil dostupné veci a vytrieskal som z nich fakt maximum: moja najsilnejšia postava bola Yuri. Tomu som do doplnkov implementoval špeciálny náhrdelník, ktorý učinil plochy zásahov na kruhu neviditeľnými, teda som musel triafať naslepo, ale na druhej strane to zvýšilo silu úderov dvojnásobne. Ďalej som použil vzácnu vec menom Seventh key, ktorá umožní otočenie indikátora okolo vlastnej osi až sedem krát (namiesto klasického jedného otočenia). Teraz si to spočítajte. Yuriho klasický úder mal silu 90, ale následným efektom náhrdelníka sa zvýšila na 180. Počet plôch na kruhu mal päť, a keďže sa následkom veci Seventh key indikátor otočil okolo osi sedem krát, tak to znamenalo 35 úderov. 180 x 35 = 6300, a to je hodnota, ktorá v tejto hre poriadne zatrasie aj posledným bossom.

 

 

čo je to za veža?

 

          Súboje sú (okrem bossov) náhodne generované, ako v sérii Final Fantasy. Prepínate sa na bojovú obrazovku, kde bojujete klasickým ťahovým systémom (nie je tu ATB, pripomína systém vo Final Fantasy 10). Aj táto časť hry bola ale vylepšená. Ak sú vaše postavy blízko seba, môžu svoje údery skombinovať do komba, čo má za následok väčší a účinnejší damage nepriateľovi. Je to oveľa výhodnejšie, ako keby mali útočiť nezávisle od seba. Treba si dať ale veľký pozor, pretože túto výhodu môžu mať aj vaši protivníci. Postavám dávate príkazy attack, defend, item, run či crest magic. Atack je zaujímavo vyriešený pretože je rozdelený na štyri kategórie: Standard, Hard Hit, High Angle and Knock Down. Predpokladám, že ich netreba nejako bližšie popisovať, a že ich význam je jasný. Každá z postáv má aj indikátor SP, teda indikátor ťahov. Každý ťah, ktorý v boji spravíte, stojí určitý počet SP. Ak sa hodnota AP dostane na 0, stav vašej postavy sa automatický zmení na berserk, a to má za následok straty schopnosti ovládania postihnutej postavy. Tá koná sama, bez toho aby ste jej udávali pokyny. Útočí na všetky strany, teda zasiahnuť môže aj vaše postavy. Po úspešne zvládnutom súboji získavate expy, peniaze, SP body a soul points. Level systém je klasický ako u ostatných RPGčiek. Následným získavaním expov sa vám zvýši level, a to ma za následok zvýšenie vašich štatistík.

 

          Shadow Hearts 2 boduje aj v rozmanitej hrateľnosti. Je totiž naplnená logickými a vedľajšími úlohami až do prasknutia. S čistým svedomím môžem povedať, že niektoré sú vyložene tombraiderovské. Takže to nie je len o bezhlavom pobehovaní po lokácií ale aj o používani šedej mozgovej kôry. Rozmanitosť dokladá aj napr. jedna misia v štýle stealh alá Metal Gear Solid. V hre natrafíte na desiatky nepovinných úloh, ktoré vám zvýšia herný čas až na vyše stovku hodín. Sú veľmi originálne a zábavné. Odmeňovaní za budete skutočne kráľovsky a určite sa oplatí nad nimi stráviť čas. Veľmi zaujímavým spestrením hrateľnosti je aj lotéria (niečo také ako koleso šťastia), kde za obyčajný tiket môžte  získať fakt hodnotné veci.

 

          Zbrane, či rôzne podporné veci si môžte kúpiť jedine od dvoch francúzkych homosexuálov, ktorí za vami stále chodia so svojím karavanom. Čo je veľmi zaujímavé, na kupované veci si môžte uplatňovať zľavy (ak budete fakt šikovní tak až o výške 50%), a na druhej strane si môžte uplatniť bonus (max. 25%) pri predávaní svojich nepotrebných vecí. Proste skoro každá vec je v tejto hre dotiahnutá na maximum.

 

          O vizuálnom štýle sa nedá hovoriť nijak inak ako v superlatívoch. Je to jednoznačne najlepšia grafika akú môžte na PS2 nájsť. Jednoducho grafická špička. Je jemná, detailná a mäkká. Veď sa len pozrite na obrázky okolo textu a všimnite si napríklad ako lúče slnka jemne prechádzajú cez koruny stromov alebo cez okná do izieb. Postavy sú detailné a prepracované. Hra má hustú atmosféru, aj vďaka predrenderovaným pozadiam a statickým kamerám, ktoré príjemne evokujú spomienky na staré hry Resident Evil. Niektoré lokácie fakticky pripomínajú túto hororovú legendu, a to nielen kamerou, ale aj hudbou a zvukmi. Dúfam, že máte radi FMV sekvencie, pretože sú jednoducho úžasné. S prehľadom sa vyrovnávajú aj tým od Square. Na diskoch ich nie je až tak veľa, ale keď už jedna raz začne tak trvá príjemne dlho.

          Hudba je pokojná a ukľudňujúca. Síce sa dosť často opakuje, ale aj napriek tomu sa vám nikdy neopočúva. Skvelú, ba priam až hypnotizujúcu hudbu, je možné počuť počas bojov. Zvuky sú realistické a veľmi sa podaril aj dabing postáv.

 

 

tu je už ten spomínaný pár homosexuálov

 

          A čo s tou kontroverznosťou čo som spomínal na začiatku? Hra je totiž plná sexicizmu a otvorených narážok na homosexualitu (ako dokáže víťaz festivalu The Men Festival, že je skutočný muž?). Aj to, že v niektorých lokáciach na vás vyskakujú potvory, ktoré nápadne pripomínajú drevené detské hračky alebo, že Yuri bez problémov udrie ženu čí starca môže mať za následok, že to našinec fakt len ťažko strávi a hre sa vyhne širokým oblúkom, čo by bola veľká škoda. Čo by som mohol hre vytknúť je aj nepríliš záživne podaný príbeh na začiatku hry a paradoxne pri konci zbytočné kryštalizovanie vzťahov medzi postavami. Na tom síce nie je nič zlé, práveže naopak, ale bohužiaľ na to je už neskoro a to len pribrzďuje dynamickosť a gradáciu príbehu. Ale aj napriek týmto výčitkám musím povedať, že ja osobne som sa kráľovský bavil. A určite budete aj vy, musíte ale počítať s tým, že vám hra pripraví situácie, nad ktorými budete len krútiť hlavou. Vrele doporučujem.

 

 PS: Hra je často známa aj pod názvom Shadow Hearts: Covenant.

 

 

Ďakujem za prečítanie

logo
aká že je to tam pamiatka v pozadí?
Blanca sa pripravuje na úder
Judgment Ring
JR počas špeciálnych útokov
Blanka útočí
všimnite si tie jemne prechádzajúce lúče cez okno
horor
nehrajete len za Yuriho
keď uvidíte toto, čo najskôr sa pomodlite
grafika je jemná a mäkká
hra je plná temných miest
rôzne uhly kamery
autori majú zmysel pre humor
The Men Festival
chvíľka poetiky
Yuriho podvedomie
mapa sveta
vitajte v Petrohrade
nepripomína vám to Resident Evil?





Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.