Blur

Ako dopadol BLUR? Dozviete sa v recenzii + súboj BLUR vs. Split/Second!

PC
pridal life28 4.6.2010 o 9:20 pod používateľské recenzie

8.0


Autori v príprave na vydanie hry povedali slová, ktoré označovali BLUR ako COD v racingovkách. Mal to byť revolučný zážitok plný adrenalínu a jedinečného spracovania. Neónmi prežiarený design, licencované autá, power-upy, jedinečné trate a multiplayerová komunita. Splnilo anglické štúdio Bizarre Creations čo sľubovalo? V roku 2007 si toto štúdio zobrali do týmu Activision, po relatívne úspešných závodoch Project Gotham Racing sa rozhodli pustiť sa do inovatívnejšieho projektu, ktorý mal priniesť do hier niečo nové. BLUR aj niečo priniesol, no nie v takej miere, v akej sme ho s nadšením očakávali. Túto pekne vyzdobenú vázu rozbijeme a pozrieme sa na jej črepiny.

 

Blur

 

BLUR by sa relatívne dal prirovnať ku Crashday, aj keď tam bola veľká voľnosť pohybu a strelné zbrane. Niečo podobné predstavuje aj BLUR, no voľnosť je tu ukrátená a zbrane už nie sú zbrane. Nepriateľom môžete pod nápravami prikúriť naozaj horúcim uhlím. Nazývajú sa power-upy, zbrane energetického charakteru. Namiesto rakiet budú lietať plazmové gule, ktoré efektne prevrhnú auto do vzduchu, namiesto striel budú lietať blesky, ktoré zase dezorientujú vodiča. Power-upov je dokopy osem, každý má špecifické využitie, a ich zbieraním si môžete zobrať so sebou trojicu veľmi užitočných útokov a obranných manévrov. Trojica je zobrazená na zadnom nárazníku auta, podobne ako v Split/Second (podobnosť s touto hrou je rozpísaná nižšie). Podobný efekt ako guľa má mína. Tú ale buď vymrštíte pred seba, pri troche šťastia poriadne poškodíte auto súpera, alebo ju zhodíte za seba s dúfaním, že v spätnom zrkadle na vrchu obrazovky uvidíte nejakého experta, ktorý na ňu narazí. Preto je dobré rozmiestňovať míny na strategických miestach, napríklad ku zvodidlám v zákrute. V prípade, že súperi majú dosť veľký náskok, a ani guľa, ani mína nepomáha, je dobré použiť EMP šok. Jeho účinok spočíva v automatickom umiestnení niekoľkých bodov, cez ktorých prechod na okamžik odstaví motor. Ďalším útokom a zároveň obrancom je tlaková vlna. Využitie vidím v situácii, keď ste obklopený dotieravými vozidlami, a tak sa stávate vhodným terčom pre útoky spredu aj zozadu. Tlaková vlna ich rozhodí ako kolky.

 

Obranné využitie tlakovej vlny je v prípade, že si jej použitie viete dobre načasovať, a tým odraziť plazmové gule, či ENP náboje nepriateľov. S použitím štítu problém s načasovaním nebude, energetické pole pohltí všetko, čo sa chystá zasiahnuť vaše auto, takže máte čas stratiť sa z dohľadu. Na to skvele poslúži aj nitro, klasické, no ako každý power-up efektné, a je nie len vhodný na rýchly únik, ale aj na okamžité vyrovnanie auta v zákrute. Terčom ste však aj vy, pri troche šikovnosti sa vyhnete aj smerovanej plazmovej gule, no zásahy, alebo tvrdé nárazy, vám uberú na životnosti auta.

Žiadny boom v oblasti deštrukcie sa nekonal, či na trati, či na vozidlách. Podľa stupňa poškodenia popraskajú sklá, začne sa dymiť a nakoniec budú troška povolené aj nárazníky. Tu ale model poškodenia končí, čo je veľmi smutné. Auto dokonca ani nezmení nič na svojom jazdnom modeli, proste len vidíte dymiace auto, a počujete slabý tlkot srdca. Nápis Wrecked síce zbadáte len občas, ale ihneď po ňom je vozidlo navrátené na trať v 100% stave. Pokiaľ ale nápis nechcete vidieť, a neprísť tak o pár cenných sekúnd, využijete opravný power-up, ktorý v okamihu dá auto do stavu s plným meračom poškodenia. Power-upov je na trati dosť, takmer na každom rohu, a vždy je z čoho vyberať.

 

Blur

 

Autori sa trocha odklonili od PGR a máme tu čistokrvnú arkádu, ide jednoducho o zbieranie určitého počtu bodov, a odomykanie postupových levelov. Celá SP kampaň je v podstate zložená z deviatich skupín závodov, hra to zobrazuje ako deviatich rivalov, ktorým máte ustrihnúť krídla na ich území. V každej skupine závodov sa nachádza 6 pretekov, siedmy - boj proti hlavnému rivalovi je zatiaľ zamknutý. Typov závodov nie je veľa, ale určite sú originálne, a každý z nich ponúka trocha iný štýl pretekania. Počet doplňujú multiplayerové módy.

 

Hráč si príde na svoj obľúbený, niekto má rád klasický závod proti oponentom, ktorých v závislosti od trate môže pretekať až dvadsať, čo je už úctyhodné číslo. Ďalším módom, v ktorom tentoraz budete sami, je šprint na checkpointy. Je to pravdepodobne najľahší mód, pretože vás nikto neotravuje, a ubiehajúci čas, za ktorý musíte dosiahnuť ďalší checkpoint, sa dá o pár sekúnd navýšiť, zbieraním stopiek po ceste, alebo zrýchlením vďaka nitru. V móde Destruction už síce na trati nie ste sami, no ako pretekár ste. Cieľom je zostreliť v danom časovom úseku čo najviac vozidiel, čím väčšie vozidlo zostrelíte, tým viac bodov máte na konte, a tým viac času vám pribudne na tikajúcich hodinkách. To že je hra originálna nepopieram, no systém bodovania založený na získavaní svetielok za každý závod je trošku komický. Vďaka nim sa budú odomykať ďalšie trate a ďalší rivali.

 

BLUR

 

To ale nie je jediný systém bodovania, existujú aj fanúšikovia, a predsa pre nich by sme mali jazdiť. Podobný systém bol v NFS, tu ale dostávate fanúšikov za každú blbosť. Čo je len dobré, pretože máte veľa možností, ako si tento rating vylepšiť. Zbieraním fanúšikov postupujete na nový Fan Status, ktorý vám odomkne nové vozidlá. "Každá blbosť" znamená drift a každý útok, ktorý na trati predvediete. Týmto ale fanúšikovské očakávania splníte len ťažko, existujú preto rôzne mini-eventy na trati, prejdením cez žlté priehľadné ikony spustíte daný event. Týkajú sa zostrelenia niekoľkých nepriateľov v určitom čase, použitia nitra bez škrabanca, alebo úspešným zásahom mínou. Osobitne si môžete spustiť aj jazdu pomedzi niekoľko bránok, no trafiť sa je niekedy ťažké. Trate bývajú zväčša 2-3 kolové, preto si nepodarený pokus môžete zopakovať.

 

Súboj s ostrým rivalom je už o inom. Len samotné sprístupnenie jeho závodu vám dá zabrať, pretože musíte najskôr splniť akési achievementy. Po ich splnení môžete konečne okúsiť hlavného bossa, ktorý nie je príliš ťažký, ba v začiatkoch sa mu vysmejete. Celá hra vlastne nie je ťažká, no ten pocit z vás opadne po polke hry. Umiestniť sa na vysokých priečkach, splniť limit fanúšikov a prejsť všetkými bránkami v jednom závode je umenie. Po porazení bossa dostanete auto s vylepšením, ktoré si môžete pripnúť na všetky ostatné autá, môže to ovplyvniť použitie power-upow, alebo ich zosilnenie.

 

Jazdný model upgradmi bohvie ako nevylepšíte. Ten zostáva po celú hru rovnaký, a ani rozdiely medzi jednotlivými autami nie sú extra citeľné. K dispozícii máte viac ako 70 vozov, od športových, exotických, cez obyčajné európske, až po veľké SUV a klasiky. Nájdete tu aj staré ošarpané autá, napríklad originálneho chrobáka. Všetky autá sú licencované, no o tuningu, okrem úpravy farby podľa vlastných predstáv, tu nemôže padnúť ani slovo. Mierny tuning je už ale na niektorých modeloch, napríklad BMW. Vozidlá majú na pár výnimiek rovnaké vlastnosti, no napríklad väčšie SUV ako Hummer dokážu vytlačiť súpera, a taktiež majú aj väčšiu odolnosť proti útokom. Menšie zase lepšie šmýkajú, no rozdiely v zrýchlení a maximálnej rýchlosti veľké nie sú. No potom prišiel boom, zajazdil som si na Renault Megane a odvtedy viem, aké auto si kúpim keď budem veľký. Úplne iné ovládanie, auto reagovalo svižne ako žiadne iné. Bohužiaľ, vozy sú rozdelené do štyroch skupín podľa typu závodu, tak som si ho stále vychutnávať nemohol.

 

 

Na menšie - mestské okruhy je dobré si vybrať ohybnejšie auto, na tie veľké zase niečo silné. Trate nie sú príliš prepracované, nenájdete tam veľa detailov, no o to viac je tam variácií závodenia. Často si vyberiete z niekoľkých odbočiek, takže pri výbere tej správnej je od oponentov kľud. Úzke mestské trate sú skôr miestom, kde prebiehajú tlačenice, väčšinou pretekajú 10 závodníci, na stredných pätnásti a na veľkých poľných, či letiskových až dvadsiati jazdci. Na trati veľa prekážok nie je, občas len musíte niečo preskočiť, alebo vytočiť zákrutu, inak padnete do vody. Niekde pár debien, inak pusté trate.

 

Vynahradiť nám to môže grafické  spracovanie. Na tom si autori dali záležať, a okrem charakteristických neónov v hlavnom menu a počas celej hry, ponúka hra aj zaujímavé efekty. Na tratiach býva zväčša mokro, takže neónové okolie sa pekne odráža na vozovke. Pohľad vám v rýchlosti zakryje motion blur, a krásnym efektom je aj prechod cez kaluž vody. Zakvapkanie obrazovky pôsobí naozaj realisticky. Jazdiť budeme naozaj na kvalitných modeloch s kvalitnými odrazmi. Menej pôsobivo je vytvorené okolie, budovy rovnako ako aj stromy, či kopce mohli byť realistickejšie, ale znova, túto chybu napravujú práve efekty power-upov a celková rýchlosť hry, takže okolie si príliš všímať nestihnete. Celkový nádych doplňuje aj zaujímavý soundtrack, ktorý ale veľa songov nepojedol.ff

 

 

Teraz netradične prejdeme k multiplayerovej, poprípade sociálnej zložke hry. Facebook a Twitter zaliezajú postupne do všetkých odvetví zábavného priemyslu, a BLUR je v tomto prevratný. Svoje dosiahnuté výsledky si totiž môžete priamo v hre importovať na Facebook. Sociálna stránka hry je veľmi dômyselná, dokonca aj v Sinleplayeri môžete praktizovať stretnutia s priateľmi. Môžete vyzvať kamaráta, a vybrať si jeden z SP eventov, alebo rovno, vyzvať na súboj rivala z vysokých priečok Leaderboards. Vstúpením do osobitného menu pre Multiplayer sa nám otvárajú ďalšie skvelé možnosti. Prvou z nich bude Online, ktorá ponúka jeden klasický a tri nové módy závodenia. Závody budú pretekať až dvadsiati hráči, takže o zábavu je postarané. Ďalším zaujímavým módom je Motor Mash, závody v aréne, v ktorej získavate body za ničenie oponentov. Niečo na spôsob Flatoutu. Tretím módom je Hardcore, mód v ktorom neexistujú žiadne zbrane, ide o prežitie voči nárazom súperov a nárazom do okolia. tu sa prejavia vaše jazdecké schopnosti. Posledným, asi najzaujímavejším typom sú Team Modes, hráči sú rozhodení do tímov Alfa a Omega, a vyhráva tým, ktorý nazbiera najviac bodov. Ide o nejaké pretláčanie sa.

 

Ďalším chutným kúskom, na ktorý narazíte v menu Multiplayeru je split-screen až pre štyroch hráčov. Skvelé zabitie času pri príchode priateľov, no v tomto smere je hra totálne dorobená.  Nikdy som si nemyslel, že volant si v tejto hre ani nezavrčí, jednoducho povedané, na hratie vám bude musieť poslúžiť len klávesnica a Xbox ovládač. Neviem koľko ľudí s PC má aj Xbox ovládač, no pochybujem, že veľa. Práve kvôli tomuto si split-screen zahráte na klávesnici len dvaja. Obrovské mínus. Dokonca ani iný gamepad nefunguje, a to som skúšal dva. Čo ma dorazilo je fakt, že sa nedajú nadefinovať klávesy. WTF? To kde sme? Vybrať si môžete z dvoch preddefinovaných, z toho jeden je totálne nezmyselný. Akcelerácia je na W, zatiaľ čo zatáčanie na šípkach.

 

Záver

Blur nie je zlý počin od Bizzare Creations, je vidieť, že majú naozaj skvelé nápady. V tomto projekte ale nedotiahli všetko do úplného konca, na niektoré veci úplne zabudli. Singleplayer je chytľavý, no po nejakej dobe stereotypický, a práve vtedy začne zábava v multiplayerovej komunite. Obrovským mínusom je ovládanie len na klávesnici alebo na Xbox ovládači, ktorý nemusí mať každý doma. Hra si ale spracovaním zaslúži pekné hodnotenie.

 

Plusy:       - efekty a grafika

                - licencované vozidlá

                - herná sociálna komunita

                - rôznorodosť power-upov

 

Mínusy:     - nepodporuje gamepady či volanty

                 - nedotiahnuté prostredie

                 - fyzika vozidiel

                 - nemožnosť nastaviť klávesy

 

 

 

POROVNANIE SPLIT/SECOND vs. BLUR

 

Tieto dve hry vyšli približne v rovnakom čase. Obidve chceli zaujať svojou arkádovou akciou na trati, no jedna je na tom lepšie, druhá zase horšie. Jedna ponúka viac akcie a napätia, druhá zase prepracovanosť hry. Ktorá teda v čom vyhráva? Vytvoril som aj video, ktoré predvedie malú ukážku.

 

Autá

Licencované autá v Blur sú proste licencované autá, je krajšie sa povoziť na normálnych modeloch, ktoré môžeme vidieť aj v skutočnosti. No na druhej strane v prípade Split/Second sú to trochu modernejšie prerábky karosérií známych modelov. Ich názvy sú trochu fádne, ani ich vzhľad nie je nič extra. Pre televíznu šou sú priam stvorené, no pre náruživého hráča vyhrávajú licencované vozy, s realistickým zvukom každého modelu.

 

BLUR:    1

Split/Second:    0

 

 

Ovládanie

Ovládanie je v oboch hrách diskutabilné. V Split/Second je ovládanie jednoduchšie, vyberiete takmer každú zatáčku, v Blur sa skôr blíži k realite. Vykonať krásne dlhý drift tu považujem za skill, takmer žiadnu zákrutu nevyberiete bez použitia brzdy, a osobne už dupľom bez volantu. Práve nárazy do zvodidiel budú zdrojom škrabancov na krásnych vozoch. Split/Second reaguje rýchlo, musí, pretože len tak sa vyhnete pohotovo padajúcemu mostu, či lietadlu. Tu to vyhovuje viac.

 

BLUR:    1

Split/Second:    1

 

Interface

Obidve hry snáď robili rovnaké mozgy. Nie len zobrazenie niektorých prvkov na zadnom nárazníku, ale aj malý shot "Previously on Blur (alebo Split/Second)". Ten sa v Blur ukáže pri vstupe do kampane, zobrazia sa informácie o naposledy odomknutých vozidlách, a v prípade Split/Second zase ukážka, čo ste prežili v poslednej časti. Podobné je aj konzoloidné menu s oknami zoradenými vedľa seba a nakoniec aj achievementami - stickers, ktoré sú taktiež v oboch hrách. V S/S chválim aj čistú obrazovku počas hrania, naopak v BLUR je zaprataná všelijakými tachometrami, mapkou, spätným zrkadlom, ktoré sú pre gameplay dôležité. No menu v Blur ponúka oveľa viac možností a dokonca je rozdelené aj na SP a MP. Preto dávam bod pre Blur.

 

BLUR:    2

Split/Second:    1

 

Grafika

Tá je pôsobivá v oboch hrách. Štýl grafiky je ale rôznorodý, v Blur je prešpikovaná neónmi, nechýbajú krásne modely áut, a ani vozovka nie je najhoršia. S prostredím to je už horšie. Split/Second zase vyniká skvelou grafickou ukážkou, a zvlášť filtrom, dodávajúcim pocit tepla, a slnečného žiaru. Blur má skôr pochmúrnejšiu atmosféru. Navyše, v Blur je horšie spracované okolie ako v S/S, čo si v rýchlosti všimne len málo ľudí. Grafika má niečo kvalitné na oboch stranách.

 

BLUR:    3

Split/Second:    2

 

Útoky a efekty

Zvukové, vizuálne a nakoniec aj efekty útokov sa v hrách bijú o prvenstvo. Na jednej strane tu máme lahôdky v podobe energetických výbojov, plazmy, či elektriny, na druhej strane megaexplózie vyrážajúce dych. Využívanie power-upov je super, no po nejakej chvíli už sú opotrebované, a už tak nezaujmú. V S/S je to iná káva, každá nová trať prináša nové nástrahy, nové demolácie, nové cesty. Okrem toho S/S ponúka aj zašpinenie obrazovky, ale to Blur vynahradzuje zakvapkaním obrazovky prechodom cez vodu. Po ťažkom rozhodovaní som dal bod pre S/S.

 

BLUR:    3

Split/Second:    3

 

Zábava

Asi najpodstatnejšou časťou hry je, ako dokáže hráča zabaviť. Blur to dokáže, no v SP nie nadlho, namiesto toho ponúka ďalšie hodiny zábavy napríklad v multiplayerovom móde - jazdu v tímoch. Ďalej sa môžete zabaviť aj v Split-Screen móde, fatálnou chybou autorov je nepodpora volantov ani gamepadov, okrem toho Xboxového. Split/Second zase vyniká silnejšou akčnou stránkou, nápad zakomponovať tam TV Show je geniálny. Každý závod vám stúpne adrenalín, vždy keď niečo obrovské padá priamo za zadkom, skvelý je aj split-screen mód, hra s kamošom, a vzájomné predbiehanie sa a súboje sú super. Split/Second ma zabavil viac.

 

BLUR:    3

Split/Second:    4

 

 

Víťaz: Split/Second! Hra akčnejšia, intuitívnejšia, ponúkajúca dlhé hodiny zábavy v SP aj v MP. Blur ale nezaostáva, len nápady nie sú poriadne rozvinuté.


napísal life28 4.6.2010



Páči sa mi!

8.0
BLUR

PC
PS3
Xbox 360

Vývoj: Activision / Bizarre Creations
Štýl: Racing
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 28.5. 2010
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 18]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]
8.3
| Final Fantasy XVI
[pridal Tiqer 2.8.2023 27]
2.0
| Modern Warfare 2022 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
9.0
| Modern Warfare 2019 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
8.6
| Assassins Creed Valhalla
[pridal Lukášcico 11.7.2023 2]
| Preview na Final Fantasy 16
[pridal Sidh 26.5.2023 11]
8.2
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal Tiqer 12.5.2023 9]
9.5
| Resident Evil 4 (2023)
[pridal saimonkaca 5.4.2023 0]
10
8.7
| Resident Evil 4
[pridal Tiqer 4.4.2023 26]
9.0
| Lorelai
[pridal de Bielawa 1.4.2023 5]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19549)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk