Resident Evil 4

napísal MX-72 14.12.2009 pre PC

6.0

Užívateľská recenzia
Prakticky v takmer každej videohre sa stretávame s nejakým nepriateľom, ktorý má za úlohu zabrániť vám v ďaľšom postupe a jeho eliminácia, či oboľstenie býva hlavnou náplňou hry. Medzi tých najčastejšie likvidovaných záporákov patria fašisti, teroristi, mimozemšťania, mutanti, roboti a zombíci. Poslední menovaní sa v poslednom čase tešia veľkej obľube. Veď len za tento rok sa nám zombíci preháňajú takmer všade. Kinosálami sa momentálne valí vydarená komédia Zombieland, vo videohernom svete zbiera úspechy skvelá multiplayerovka Left 4 Dead 2 a pár mesiacov dozadu slávil úspechy aj populárny Resident Evil s číselným označením 5. My si ale teraz rozmontujeme jeho staršieho bratčeka - Resident Evil 4.

Keď sa tento titul objavil na Playstation 2 a Gamecube, recenzenti aj hráči nešetrili superlatívmi. Mnohých PC hráčov teda potešila správa, že sa hra objaví aj na osobných počítačoch. A tak sme 23. februára 2007 mohli nabiť svoje zásobníky a pripraviť zopár zombíkov o ich škaredé hlavičky. Avšak namiesto rovnako šťavnatej zábavy ako na konzolách nás čakalo veľmi nepríjemné prekvapenie. Hra je totiž tak príšerným portom aký ste azda ešte nikdy nevideli. Samozrejme sme zažili zopár nepríliš vydarených portov z konzolí (GTA 4, Star Wars: Force Unleashed), ale takú drzosť akú si autori dovolili s PC verziou štvrtého Residenta na to treba odvahu.

Ešte v hlavnom menu sa mi dostavil divný pocit. "Kde sú dopekla nejaké grafické nastavenia?" Odpoveď je: "Nikde! Žiadne nie sú." Rozlíšenie, textúry, shadery,...nič z toho nie je možné si nastaviť podľa svojho želania. Tak som si beznádejne povzdychol a začal novú hru. Vôbec som ale nečakal aký "vyprošťovák" to uvidím. Grafický zážitok sa dá prirovnať k žiletke do oka. Rozmazané textúry, hnusné efekty a na niečo také ako pekné tiene alebo odraz vody radšej zabudnite. Detailnú fyziku tiež vypustite z hlavy! Aj samotné videosekvencie sú v kvalite hodnej zaplakania. Jediná vec, ktorá sa ako tak dá s prižmúrenými očami komzumovať sú postavy a ich animácie. Celé prostredie je veľmi jednotvárne, nezaujímavé a hnedé. Naozaj som mal pocit, že tu nedávno vyčínal lesný požiar a pre nedostatok vody sa požiarne lietadlá plnili tekutými výkalmi. Grafická stránka je jedným slovom otrasná, takže máte dve možnosti
1. Vzdať to a hry sa čo najskôr zbaviť
2. Zakúsnuť si do jazyka a pokračovať

Avšak pozor! Zvolenie druhej možnosti môže byť v nasledujúcich okamihoch veľmi riskantné pretože akonáhle zistíte aké ovládanie táto hra má, môžete si jazyk kompletne odhryznúť. Inak povedané: Ovládanie PC verzie Residenta 4 sa dá vyjadriť dvomi anglickými slovami = EPIC FAIL.
A dôvod? Hra totiž nepodporuje myš. Nepretierajte si kukadlá, čítate to správne! Svoju myšku môžete s kľudom dať do chladničky nech sa napapá syra, zatiaľ čo vy si budete vylievať nervy na mierení s šípkami klávesnice. Nie zrovna šťastným riešením je aj numerické pomenovanie jednotlivých kláves. Keď konečne objavíte čo sa pod akým číslom skrýva, musíte si na to aj zvyknúť a preto vás zo začiatku určite zopár krát zožerie polovica dediny skôr než stlačíte to tlačidlo, ktoré je potreba.
Trýznenie ovládaním a grafikou dokázala zmierniť moderská komunita. Vďaka mouse módu sa vaša myš môže vrátiť späť na svoje miesto a vďaka módu, ktorý vylepšuje grafiku na úroveň Gamecube verzie hry sa upokoja aj bublajúce kyseliny vo vašom žalúdku. Ja som sa nakoniec rozhodol obetovať a dohrať hru, tak ako ju vývojári priniesli na tento svet. Takže hlboký nádych a pokračujeme.

Dosť bolo koncentrovaného 100%-ného negativismu! Dokáže sa Resident Evil 4 od tragicky nízkeho hodnotenia zachrániť aspoň niektorými aspektami? Našťastie áno, a tak si aj v PC verzii užijete hororovú atmosféru, kvalitný príbeh, množstvo zbraní, plno brutality a vynikajúcich boss fightov.

Príbeh sa odohráva niekoľko rokov po incidente v Racoon City keď bola diabolská korporácia Umbrella konečne zničená (tak a Rihanna má po pesničke). Hlavnou postavou je Leon Kennedy, ktorého isto väčšina pozná ešte z prvého Residenta. Leon sa za 6 rokov vypracoval až na post ochrankára prezidentovej rodiny a práve táto práca má za následok, že sa jeho cesta znovu pretne so škaredými hlavičkami zombifikovaných ľudí. Prezidentova dcéra Ashley bola záhadne unesená a stopy vedú do temných lesov niekde v Španielsku. Už prvé stretnutie s miestnymi obyvateľmi naznačuje, že tu nie je v poriadku viac vecí než sa zdá. Ľudia sú tu nakazení, avšak tentoraz nie je príčinou zombifikácie T-vírus, ale starodávny parazit Las Plagas. Ak ste boli z predchádzajúcich častí zvyknutí, že zombíkom chvíľu trvá kým sa vám dostanú k telu, v RE4 na to príliš nespoliehajte! Znetvorení občania častokrát neváhajú pridať do kroku a pribehnúť si behom pár sekúnd k vám na "face to face" súboj. A rátajte s tým, že oni čestné pravidlá boxu nerešpektujú! Takže sa dokážu bez nejakých výčitok svedomia na Leona vrhnúť s motorovou pílou, vidlami, či sekerou. Náš hrdina našťastie ovláda okrem strelných zbraní aj zopár bojových pohybov na blízke stretnutia, čiže zasadiť niekomu kopačku do ksichtu, alebo pri úteku vyskočiť z domu skrz okno je pre neho hračka. V príbehu sa môžete tešiť na plno filmových zvratov zahrnujúcich tajomnú sektu mníchov a zopár starých známych postáv.


Atmosféra je vec, ktorá z každej časti tejto série priam sršala a štvorka nie výnimkou. Zničené Racoon City úspešne nahradili sychravé európske lesy. Temné zvuky ozývajúce sa zo všetkých strán vo vás vzbudia ten správny pocit samoty, pocit že nikto kto by pomohol nie je nablízku, pocit že na vás každú chvíľu môže niečo vyskočiť. Skrátka, atmosféra ako má byť. Škoda toho technického spracovania. Poriadne tiene a efekty v hre by dokázali zázraky s vaším uzáverom tráviaceho traktu (tým mám na mysli, že určitý predmet vyjde smerom von, nie trocha iný predmet smerom dovnútra). Vlastne stačí do hry dostať vyššie spomínanú gamecube grafiku a môžete priamo podporiť firmy Pampers a Huggies. Zahmlené lesy nie sú jedinými miestami, ktoré vedia nahnať husiu kožu. Prejdete sa temnými jaskyňami, starým chrámom, polorozpadnutou väznicou, či cintorínom.

Olovo sa v RE4 rozdáva na všetky strany, čo je síce sranda, ale sčasti je to na škodu. Predchádzajúce diely stavali celkom veľkú časť hracej doby na komplikovaných puzzloch, kde bolo treba zapojiť aj trochu šedej kôry mozgovej. A to je v štvrtom pokračovaní zombíckej série výrazne na nižšej úrovni. Stále sú tu určité hádanky, avšak ani zďaleka nie sú tak prekombinované ako za starých čias. Obtiažnosť puzzlov v RE3 dodávala atmosfére ďaľší rozmer - depresívny pocit z bezvýchodiskovej situácie. V súčasnosti je bohužial stále viac v móde "no brain" štýl. Akékoľvek zapojenie zložitejších puzzlov do hry býva často odsudzované ako frustrácia hráča kvôli vysokej obtiažnosti. Mne osobne sa tento prístup zjednodušovania videohier vôbec nepáči. Bez náročných úloh sa predsa absolútne vytratí ten blažený pocit = konečne som to zvládol. "Ach, kde sú tie časy, keď som v RE3 utekal úplne bez nábojov cez 6 oblastí pred Nemesisom?" Síce Resident Evil 4 našťastie ešte nepatrí do tej skupiny absolútnych brainless vyvražďovačiek, ale aj tu je mierne patrná ruka pánov s mottom: "Zjednodušme to, je príliš komplikované, hráčov by to frustrovalo!"

Zo starých čias ostal systém ukladania na písacom stroji a klasický inventár, ktorý sa bude niekomu zdať po chvíli malý, no časom je možné ho rozšíriť a získať potrebné miesto navyše. Zbrane, rastlinky, lekárničky, zameriavače, náboje, atď. Je toho dostatok, čo tam môžete napchať. Užitočné vecičky čakajú pomaly na každom kroku. Hlavne v bedničkách, zásuvkách a regáloch. Jediný zásadnejší problém pohotovosti inventára je nutnosť hrabať sa v ňom vždy keď si chcete vymeniť zbraň. Sem tam zo zabitých nepriateľov vypadnú nejaké tie zlatky, ktoré zaisto využijete pri nákupe u "kočovného" predavača. Ponuka zbraní je celkom pestrá a svojich obľúbencov si zaisto po čase vyberiete. Svojich guľky chŕliacich miláčikov si môžete u predavača aj upgradovať. Zvýšiť si kapacitu zásobníkov, účinnosť zbrane, či jej presnosť nie je s dostatkom peňazí žiadny problém.

Pochváliť možno aj rozmanitosť príjemcov vášho olova. Od klasických zombie dedinčanov nazývaných Ganados cez svalnatých kulturistov s motorovými pílami, tajomných mníchov, pokročilejšie nakazených humusákov s chápadlami až po vojakov s rotačným guľometom. Avšak najviac adrenalínu do vás napumpujú bossovia. Za celú hru ich bude celkom dosť a vždy vedia Leonovi poriadne zatopiť. Na tých treba vždy použiť nejakú inú stratégiu. Bezhlavé strieľanie do hlavy riadne ťažkých "enemákov" sa totiž veľmi ľahko môže skončiť tak, že náš hrdina príde o hlavu (bezhlavejšiu vetu som vymyslieť ani nemohol ). PC Boss fighty majú ale jednu nevýhodu a tá pramení v kritizovanom nemotornom ovládaní. Práve pri týchto tuhých súbojoch som mal 100 chutí utekať do obchodu pre gamepad, lebo než som sa vôbec stihol s klávesnicou zorientovať v priestore, tak zo mňa boli fašírky.
Po stránke umelej inteligencie nečakajte žiadne super zázraky, ale do zombie strieľačky to absolútne postačuje. Nepriatelia nemajú problém rozbiť okno a vliezť do domčeka za vami, prípadne hodiť po vás sekeru.

Ako to všetko zhrnúť? PC verzia hororovej TPS Resident Evil 4 je vo výsledku polovičným sklamaním. Zmršené ovládanie a silno podpriemerná technická stránka zaisto odradia mnohých potencionálnych hráčov. Základná nijako nevylepšená hra sa stala názorným príkladom toho, čo je to príšerný port, avšak inštaláciou najnovších patchov, vhodných módov a pripojením gamepadu sa hra rapídne zlepší a získa si srdce každého fanúšika hororových dobrodružstiev. Skvelý príbeh, hracia doba presahujúca 15 hodín a hustá atmosféra plná brutality, to sú hlavné ťaháky tohto titulu. Skvelú atmosféru ešte zvýrazňuje špičkový soundtrack často využívajúci vysoké zimomriavkové tóny.
Pokiaľ sa pustíte do hrania vymódovanej a opatchovanej verzie hry, kúpu neoľutujete. Ale od surového základu radšej ruky preč!

Klady
- príbeh
- atmosféra
- boss súboje
- hracia doba
- zvuky a soundtrack
- rozmanitosť nepriateľov
- rozmanitosť lokácií
- upgradovanie výbavy
- zopár starých dobrých Residentovských prvkov

Zápory
- príšerné ovládanie
- odporná vizuálna stránka
- fyzika
- chýbajú akékoľvek grafické nastavenia
- oveľa jednoduchšie puzzly oproti predchodcom
- videosekvencie v nízkej kvalite
Vizuálna katastrofa sa začína
Ja tie hnusné textúry rozstrieľam!
Kovová sprcha pre vášho miláčka





Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.