The Witcher

napísal MX-72 4.9.2009 pre PC

9.5

Užívateľská recenzia
„Vskutku, pravím vám, nyní nadchází věk meče a sekyry, věk vlčí.
Nadchází čas Bílé Zimy a Bílého Světla, čas Šílenství a Nenávisti; Tedd Deireádh - Čas Konce. Svět zahyne v mrazu a neobrodí se, než východem nového slunce. Znovuzrodí se ze Starší Krve - Hen Ichaer, ze zasetého zrna. Ze zrna, které nevzejde, anobrž vyšlehne plamenem.
Esstuath esse! Tak se staniž! Očekávejtež znamení! Jaká znamení to budou, ohlašuji vám: ponejprv zrudne země krví Aen Seidhe, krví Elfů...“

Po rokoch čakania sme sa v roku 2007 dočkali a mohli sme sa konečne ponoriť do fantasy sveta od poľského autora Andrzeia Sapkowského aj vo videohrenom prevedení. Poľská firma CD Projekt, ktorá sa zaoberá hlavne distribútorskou činnosťou už dlho chcela vyvinúť svoju vlastnú hru a lepší námet než Zaklínač snáď ani neexistoval. A tak ho tu máme. RPG ako remeň v zaklínačskom univerze.
Príbeh herného Zaklínača je voči knihám sequelom. Legendárny Geralt z Rivie údajne zomrel a preto boli jeho priatelia veľmi prekvapený keď ho našli ako blúdi lesom, síce so stratou pamäti, ale živý a zdravý. Odviezli ho teda do pevnosti Kaer Morhen, kde sa biely vlk znovu začlenil do ich rádu. Problém nastáva v momente keď je Kaer Morhen napadnutý skupinou Salamandra, ktorá ukradne zaklínačské mutagény a zabije jedného z Geraltových priateľov. Mutagény majú veľkú moc a v nesprávnych rukách môžu byť veľmi nebezpečnou zbraňou. A tak sa skupinka posledných zaklínačov rozdeľuje a vydáva sa Salamandru hladať. Biely vlk putuje do Temerie, kde stretáva veľa starých priateľov. Medičku Shani, trpaslíka Zoltana Chivay-a a ďaľších ktorí mu pomôžu v ceste za záchranou zaklínačských tajomstiev.
Vynikajúci do detailov prepracovaný príbeh je to, na čom celá hra stojí a núti vás pokračovať ďalej a ďalej. Atmosféra by sa v tejto hre dala krájať. Toto naozaj nie je žiadna rozprávka typu Oblivion, kde všetci žijú v harmónii a pokoji. Zrazu prichádza na svet veľké zlo a statočný následník trónu ide bojovať po vašom boku. Na niečo také v Zaklínačovi zabudnite! Nenávisť, rasizmus, mor, chudoba. S tým všetkým sa tu stretnete. Pochmúrny svet plný beznádeje, kde takmer každá postava má svoju temnú stránku. Vaše rozhodnutia a správanie sa k osobám počas dialógov majú často následky do budúcna a počítajte s tým, že si to zakaždým pekne vyžeriete. Hra tak môže byť vždy iná a to vynikajúco podporuje znovuhrateľnosť titulu. Keby ste si chceli Zaklínača prejsť na všetky možné spôsoby, tak počítajte s tým, že budete potrebovať veľmi veľa času. Hracia doba sa totiž pohybuje okolo 50-60 hodín.

O grafickú stránku hry sa stará engine Aurora (Neverwinter Nights 2), ktorý chalani z CD Projekt Red slušne vylepšili. Dnes už to samozrejme nie sú žiadne grafické orgie, ale stále je grafika hry veľmi príjemná na pohľad. Farby, ktoré engine používa sú pekné, dokonale sadnú do prostredia a výrazne podtrhujú celkovú atmosféru. Naozaj prepracovaná je v hre AI. Hlavne čo sa týka správania sa ľudí na ulici. Veľa krát som len tak stál uprostred trhoviska a sledoval ten život naokolo. Keď sa spustí hustý lejak, ľudia sa utekajú ukryť po najbližšiu strechu a celú situáciu náležite komentujú - „Lije jako z konve.“ (Každú chvíľu som čakal, kedy niekto vysloví: „Chčije a chčije“).

Bojový systém Zaklínača je pomerne jednoduchý a trošičku mi pripomína Diablo. Ide totiž o klikačkový systém. V praxi to funguje tak, že kliknete na nepriateľa a Geralt zaútočí. Vždy keď ukazovateľ v tvare meča sa zmení na ohnivý meč je nutné kliknúť znovu a tým sa kombo zopakuje a zrýchli. Keď kliknete v nesprávny čas, Geralt spomalí a vaša chyba bude následne potrestaná protivníkovým zásahom. V hre sú rôzne typy nepriateľov a na každého platí iný štýl boja. Celkovo sú 3 štýly – silný, rýchly a skupinový. Medzi nimi si musíte prepínať podľa danej situácie. Uteká na vás jeden obratný protivník s krátkymi čepeľami? Treba použiť rýchly štýl. Uteká na vás protivník s ťažkou sekerou? Použite silný štýl! Uteká na vás horda rôznych potvor? Je čas na skupinový štýl. Hru je možné hrať v troch pohľadoch. Izometrický zdiaľky, izometrický zblízka a pohľad cez rameno. Pri izometrických pohľadoch sa hra podobá na Diablo ešte viac, pretože potom je aj pohyb riadený kliknutím myši. Mne osobne najviac vyhovoval pohľad cez rameno.

Sila, rýchlosť a zložitosť komb najviac záleží od skúseností vašej postavy. Zaklínač je RPG a vylepšovanie postavy logicky nemôže chýbať. Vylepšovanie je založené na systéme talentov. Tie si rozdeľujete k jednotlivým schopnostiam ako napr. sila, výdrž, inteligencia atď. Talenty získavate za zabíjanie nepriateľov a za úspešne dokončené úlohy. Existujú tri druhy talentov – Bronzový, strieborný a zlatý, pričom strieborné a zlaté budú k dispozícii až v neskorších častiach hry. Geralt tiež dokáže variť rôzne lektváry, ktoré vám v mnohých prípadoch zachránia život visiaci na vlásku. Stačí vedieť potrebný recept, nazbierať ingrediencie a môžeme kuchtiť. Rozdeľovanie talentov a varenie lektvárov sa uskutočňuje v stave meditácie u ohňa. Ten si buď môžete sami založiť v ohnisku (pokiaľ máte kresadlo) alebo si v hostinci sadnete k praskajúcemu kozubu. Inventár hry je zo začiatku pre každého pekný guláš, ale všetko je to o zvyku a ako sa do toho dostanete, tak nebude problém.

Zvuková stránka hry je celkovo vydarená, ale to čo Zaklínača robí ešte masívnejším zážitkom je soundtrack. Vynikajúce orchestrálne skladby, ktoré sú mixom keltských a slovanských motívov znejú priam úžasne. Z vlastnej skúsenosti vám poviem, že ľahnúť si na gauč po náročnom dni a pustiť si Zaklínač OST je veľmi príjemným relaxom. Rozhodne jeden z najlepších herných soundtrackov vôbec.
Vyzdvihnúť musím aj veľmi vydarený český dabing, ktorý do hry padne ako uliaty. S drsnými hláškami, nadávkami sa nešetrilo a úsmev na tvári vám vyčarí aj perfektné trpasličie nárečie.

Žiadna hra nie je úplne dokonalá a o dobrodružstve bieleho vlka to bohužial platí tiež. Aj tu sa vyskytnú nejaké tie chyby technického charakteru a niekomu môže vadiť aj obmedzenosť pohybu, kde napr. ležiaci kus dreva na zemi nie je možné preskočiť. Avšak azda najotravnejším faktorom celej hry sú časté loadingy. Vždy keď je treba vojsť do nejakého domu, či jaskyne sa objaví nahrávacia obrazovka. Loadingy netrvajú zrovna krátko a tak ste si pri pôvodnej hre kľudne mohli skočiť zaliať kávičku. Našťastie sa CD Projekt Red dôkladne stará o svojich zákazníkov a takmer každý patch ktorý vyšiel skracuje loadingy o naozaj slušné časové hodnoty. Rok po pôvodnej hre sa na pulty obchodov dostala verzia Zaklínač: Rozšírená edícia, ktorá obsahuje vylepšenia animácií postáv, ďaľšie opravy, editor a dve nové prídavné dobrodružstvá. Majitelia základnej hry si môžu rozšírenú ediciu stiahnuť zadarmo zo stránok CD Projektu. Nedávno vyšiel aj patch 1.5, vďaka ktorému už nie je nutné vkladať DVD do mechaniky a obsahuje pár nových užívateľských dobrodružstiev. Takto sa bojuje proti pirátstvu!

Zaklínač je prvotriedne RPG zo starej školy s vynikajúcim príbehom, znovuhrateľnosťou a atmosférou. Pre každého milovníka RPG žánru a fantasy je táto hra absolútna povinnosť, kde za prijateľnú cenu dostanete veľa hodín hlbokých zážitkov, ktoré vám navždy ostanú v pamäti.

Klady
- vynikajúci príbeh
- atmosféra
- dabing
- znovuhrateľnosť
- RPG systém
- úžasný soundtrack
- zábava na dlhé hodiny
- príjemná grafika
- umelá inteligencia
- živý a uveriteľný svet
- veľké vylepšenia s každým novým updatom

Zápory
- obmedzený pohyb
- pri základnej verzii bugy
- pre niekoho bojový systém
Chčije a chčije
Ide sa na to
Tam sa treba dostať





Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.