História hier žánru FPS

napísal Reptile 5.8.2009 pre PC

Užívateľský článok
Kde to všetko začalo.

Keď v roku 1992 vyšiel wolfenstein 3D nikto zrejme nepredpokladal aký urobí rozmach v tomto žánri. Vlastne tento žáner hier do vtedy neexistoval, aj keď v roku 1991 id software (vtedy ešte pod hlavičkou softdisk) vydal hru hovertank čo bola prvá 3D hra vôbec, tak si tento prívlastok neodniesla. Steny boli jednofarebné, bez textúr, nebola tam žiadná obloha. Na technológií hovertanku bol postavený aj neskôr catacomb 3D, ktorý mal 16 farieb a v roku 1992 už spomínany wolfenstein 3D, ktorý mal na svoju dobu neuveritelnú a plynulú grafiku. Prostredie v hre bolo jednoduché, ale čo je podstatné oproti predchodcom boli na stenách textúry. Objekty v hre boli obyčajné bitmapy s fázovou animáciou. Táto hra sa stala základom aj jej voľných pokračovaní ako spear of destiny, alebo aj hra na vylepšenom engine od Apogee Software Rise of the triad z roku 1994.

Prelom v FPS nastal už o rok neskôr po vydaní wolfensteina 3D to znamená v roku 1993, keď na naše monitory prišla hra opäť od Johnna Carmacka (id software) s názvom Doom (záhuba). Táto hra bola prevratná, pretože mala veľmi pekný level design a podporu multiplayeru po sieti a v neposlednom rade možnosť tvorby vlastných modov do hry resp. rozšírení. Nároky na plynulý beh hry v tom veku boli astronomické. Bolo potrebných 4MB RAM na spustenie. V tomto roku vyšla aj FPS The Terminator: Rampage od Bethesda softworks, ktorá mala vyššie hardwareové nároky a nebola taka zábavna a technicky silná ako doom. O rok neskôr prišiel doom 2: Hell on earth, ktorý bol vylepšený a bol dobrým pokračovaným dooma. Na engine dooma vyšli potom v rokoch 1994 až 1995 hry od Raven Software Heretic a Hexen, ktoré boli taktiež úspešne, ale moc inovácii nepriniesli.

Až v roku 1996 vydala firma 3D realms hru Duke nukem 3D postaveného na vlastnom built engine. Hra bola distribuovaná ako shareware. Mala vynikajúcu hratelnosť, pretože niesla v sebe prvky humoru. Žial do dnes sa márne čaká na pokračovanie duke nukem forever.

V roku 1996 ale vyšla nová značka opäť od id softwareu Quake. V tejto hre bolo prostredie a objekty kompletne 3 rozmerné, čo nebolo doposial vídane. Novinkou bolo hranie cez internet, ktorý sa v tom čase rozbiehal.

Už rok po prvom quakeovi v roku 1997 vyšiel Quake 2. Engine bol opäť najlepší a ako prvý využíval akcelerovanie grafiky cez open GL. Tento bod je prelomový čo sa týka enginov hier a s tým súvisiacej grafiky, pretože na trh vstúpil grafický akcelerátor 3dfx a v roku 1999 prvý grafický procesor nvidia geforce 256. Quake 2 bola najhrávanejšia fps hra, až ku koncu roka 1998, kedy vyšla na povrch zeme dalšia legenda od vtedy moc neznámej firmy Valve s názvom Half life. Ten priniesol neskutočnú hratelnosť, ozvučenie a perfektný príbeh. Vďaka tomuto sa stal half life hrou roka. Medzi tieto dve hry sa v roku 1998 vtlačila tiež nová značka firmy Epic games Unreal. Bola to graficky podarená hra s vynikajúcim multiplayerom a stala sa taktiež oblúbenou legendou.

Koniec prvej časti.
Quake 2
Half Life
Unreal
Quake 1
Duke nukem 3D
Doom
Wolfenstein 3D
Catacomb 3D
Hovertank





Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.