Still Life 2

napísal dickie 23.4.2009 pre PC

Užívateľské dojmy
Cez víkend sa na internete blysklo čerstvé demo na hru Still Life 2, ktorú s napätím očakávajú snáď všetci adventúrne pozitívni hráči. Takže som neváhal, jemne objemné demo stiahol, nainštaloval a po jeho prejdení som pripravený sa s vami podeliť o svoje dojmy.

A keďže sa názvom najnovšej adventúry od spoločnosti Microids svieti poradové číslo dva, neodpustím si malý výlet do minulosti. Písal sa totiž Apríl 2005 a spomínaná vývojárska spoločnosti ponúkla hráčom lačným po kvalitných adventúrach svoju novú pochúťku. Išlo o temnú, detektívnu adventúrku s názvom Still Life.

Príbeh pôvodnej hry zachytáva vyšetrovanie mladej a ambicióznej policajtky menom Victoria McPherson. Jej úlohou totiž nie je nič jednoduchšie než vypátrať a dolapiť sériového vraha mladých žien, ktorý vyčíňa v Chicagu. Prípad je však pre ňu skutočne tvrdým orieškom, prešľapuje na jednom mieste a mŕtvoly pribúdajú rýchlejšie než akné na tvári mladého pubertiaka. Zásadný zlom vo vyšetrovaní nastáva, keď v rodičovskom byte nájde na povale medzi rôznymi starými haraburdami aj osobné záznamy starého otca, Gusa McPhersona.

Victoria s prekvapením zisťuje, že prípad ”Chicagského mäsiara” sa až priveľmi podobá na jeden zabudnutý 75 ročný prípad, na ktorom pracoval jen starý otec. Od tohto momentu hra pracuje s dvomi postavami a s dvomi na prvý pohľad nesúvisejúcimi dejovými linkami. Na jednej strane stojí Victoria a jej Chicagsky prípad, zatiaľ čo pomocou nájdeného denníka jej starého otca sa hráč dostáva do Prahy zo začiatku 20. storočia a prežije si vyšetrovanie v koži vtedy ešte mladíka, Gusa McPhersona.

Hra excelovala dobre napísaným detektívnym príbehom pre dospelých a mnohých hráčov chytila za srdce najmä aplikovaním forenzných metód v priebehu vyšetrovania. Z pohľadu hrateľnosti išlo o klasickú point-and-clik adventúru s lineárne vedenými dialógmi a rozumne nastavenou obtiažnosťou, ktorá bola sem tam preložená (aj keď nie veľmi originálnymi) puzzlami.

Po grafickej stránke sa hre toho veľa vytknúť nedalo, keďže ju mali na svedomí grafici vizuálne úchvatnej Syberie. Prostredia boli detailne vykreslené a ladené do tmavých motívov. Temnému stvárneniu hry výrazne pomohol špecifický farebný filter s viditeľným zrnom. Na predrenderovaných pozadiach sa pohybovali polygónové postavy a prestrihové animácie dodávali hre filmový zážitok.

Hre sa ušla zaslúžená pochvala a v recenziách lietali osmičky jedna radosť. Všetci čo máte radi dobré adventúry a hra vás nejakým zázrakom obišla, mali by ste túto chybu čo najskorej napraviť. Jednak si užijete príjemnú zábavu a jednak preto, že jedna z najväčších výtok prestane o chvíľu platiť. Prvý diel bol totiž ukončený pomerne rázne a nechal veľa nezodpovedaných otázok, ktoré vydláždili cestu pre pokračovanie, ktoré nám už takmer klope na dvere.

Still Life 2 bola oznámená koncom roka 2007 a autori nám už na začiatku sľúbili, že sa opäť stretneme s Victoriou McPherson. Tá bude pre tento krát povolaná do Maine, kde bola nájdená dôkladne umytá mŕtvola bez jediných stôp po páchateľovi. Polícia však v zápätí dostane ako vianočný darček video nahrávku samotnej vraždy, z ktorej je jasné, že náš záhadný a doposiaľ nepolapený vrah z prvej časti je späť a má sa k svetu. Autori taktiež sľúbili druhú hrateľnú postavu ako v prípade jedničky, rovnako temnú a dospelú detektívku a grafiku plne v 3D. Následne sa po Still Life 2 zľahla zem, aby sa rozčerila až teraz, pár týždňov (teda aspoň dúfajme, nakoľko Q2 2009 sa dá v dnešnej dobe vysvetliť všelijako), v úvode spomenutom deme.

Demo nám potvrdilo mnohé veci uvedené v predchádzajúcom odstavci, ale mne osobne vmietlo do tváre zopár nepríjemných vrások. Ale nebudem predbiehať. Z dema je jasné, že dej Still Life 2 sa bude odohrávať 4 roky po udalostiach z prvej časti. Victoriu nachádzame vo svojom byte ako sa pokúša zaspať, hoci je iba 10 hodín večer. Jej spánok je však nekľudný a navyše prerušený zvonením mobilu. Šomrajúca Victoria dvíha telefón a u jej rozhovoru s Claire (naša stará známa z laboratória FBI) sa dozvedáme ďalšie podrobnosti o dejovej linke. Bola nájdená ďalšia mŕtvola mladej ženy. A opäť bez akýchkoľvek otlačkov od vraha alebo čohokoľvek, čo by sa dalo použiť. Victoria unavene pokladá telefón a púšťa TV. Z obrazovky sa k nám prihovára reportérka Paloma Hernandez z kanála 5, ktorá nás informuje o poslednej vrahovej obeti. V zápätí sa púšťa do ostrej kritiky FBI a hlavne samotnej Victorie, ktorá už 3 roky vedie vyšetrovanie po tomto záhadnom sériovom vrahovi, no zatiaľ bohužiaľ bez výsledkov.

Victoria znechutene vypína televízor a v zápätí prijíma ďalší hovor. Volá samotná Hernadezová. Chce sa s Victoriou stretnúť, vraj má kontakt na spoľahlivého informátora, ktorý môže pomôcť k vyriešeniu prípadu. Za protislužbu nežiada nič menšie, len exkluzívny prístup k spisom FBI týkajúcich sa vyšetrovania. To Viktoria rázne odmieta a skladá.

Nastáva prestrih a ocitáme sa v byte samotnej Hernandezovej. Niekto jej zvoní pri dverách a ona bez rozmýšľania otvára. Studená sprcha príde hneď v momente keď si uvedomí, komu otvorila. Za dverami stojí chlap v tmavom plášti s natiahnutou plynovou maskou. Hernadezovej sa ujde jedna hneď medzi dverami a začína sa jej boj o holý život. Po úteku a zabarikádovaní sa v kúpeľni ešte stíha vytáčať Victoriu, ale tá nedvíha. Vrah púšťa do kúpeľne uspávací plyn a Hernandezová stráca vedomie.

Preberá sa až na neznámom mieste, v jednoducho zariadenej izbe v spoločnosti nášho vraha. Ten jej oznamuje, že musí najprv odísť vyrovnať svoje účty s jej informátorom a sľubuje jej, že keď sa vráti, bude sa jej venovať. Po jeho odchode sa začína samotná hra a teraz už vieme, kto je autormi sľúbená druhá hrateľná postava.

V Still Life 2 budeme striedavo hrať sa Victoriu a snažiť sa dolapiť vraha. Ale budeme taktiež hrať za jednu z jeho obetí a budeme sa snažiť prežiť až do konca. Demo nepatrí medzi najdlhšie a po pár minútkach sa s Hernandezovou dostaneme zo zavretej izby pred dom, ktorý je oplotený elektrickým plotom. V aute nájdeme svoj vybitý mobil a nabíjačku. Vrátime sa späť do izby, mobil dáme na nabíjačku, zavoláme Viktoriu (tento krát nám ho zdvihne) a vtom sa náš hostiteľ vracia, hovor je prerušený a rovnako aj naša hra.

Poďme sa teda pozrieť, čo demo prezradilo okrem základného načrtnutia príbehu. Začnime technickým spracovaním. Autori naozaj použili sľubované plne 3D prostredie a hneď z kraja musí povedať, že rozhodnutie to nebolo najšťastnejšie. Prostredie vyzerá prázdne a chýbajú mu akékoľvek detaily. Vyzerá, ako keby autori a ich hra po grafickej stránke zaspala dobu minimálne o 5 rokov a starý Still Life s predrenderovanými pozadiami vyzerá podstatne lepšie. Navyše autori podľa všetkého nevychytali prácu statickej kamery, ktorá často krát dosť metúco prepína pohľad a tak máte niekedy problém zájsť tam, kam potrebujete.

Čo sa týka samotného ovládania, všetko ostalo pri starom, takže bez problémov. Po dvojkliku sa Hernandezová rozbehne, jedno tlačítko myši slúži na interakciu s okolím, druhé otvára inventár. Ten však prezrádza prvé dve novinky.

Prvá z nich je, že nebude neobmedzený. Vyzerá ako klasický inventár používaný v RPG hrách a má rozmer 4×4 políčka. Každý predmet, ktorý zodvihnete, má veľkosť od jedného (mobil), cez dve (TV anténa) až po všetkých 16 (ako napríklad matrac z postele). Síce chválim autorov, že sa snažia odstrániť asi najhumornejší prvok v adventúrach, kedy hrdina nosí pri sebe toľko vecí, že by sa z nich dala postaviť malá elektráreň, ale prínos tejto novinky k lepšej hrateľnosti bude prinajmenšom otázny. Je síce len na autoroch, ako sa im podarí spomínaná novota zapracovať, ale už z dema je zrejmé, že bude hráča skorej flustrovať, než čokoľvek iné. Keď totiž pozbierate predmety troška v inom poradí, než ich je treba, nebude mať miesto na tie, ktoré práve treba vziať a niekde použiť. A tak bude musieť nájsť predmet (v deme to bola skriňa a kontajner), kde nepotrebné veci odložíte a až v momente ich potreby sa pre ne vrátite. Ak sa nedajbože niekde v hre zaseknete a rozhodnete použiť metódu všetko na všetko, pripravte sa na presúvacie orgie. Ale nepredbiehajme, s finálnym verdiktom ohľadom tejto novinky počkáme až na finálnu verziu.

Druhá novinka, ktorú odhalil pohľad na obrazovku s inventárom, sú tri políčka po ním. Keď na ne ukážete myšou, dozviete sa že ide o nejaké zručnosti (skills), ktoré sú zatiaľ zamknuté. V priebehu dema sa mi podarilo odomknúť jednu z nich, demolovanie (ideálna zručnosť, keď sa chcete dostať zo zamknutej izby). Čo budú zvyšné dve a či bude mať Victoria iné, môžeme v tejto chvíli len tipovať. Osobne sa prikláňam k teórii, že schopnosti Hernandezovej budú súvisieť s jej potrebou prežiť a budú to teda také MacGyverovské zručnosti a naopak Victoria bude mať niečo zo schopností Sherlocka Holmesa :)

Takže keď si to postupne zhrnieme, Still Life 2 nám podľa všetkého opäť ponúkne temný detektívny príbeh, dve hrateľné postavy (vyšetrovateľa ako aj obeť) a dúfam, že tento raz aj odpovede bez zadných dvierok (o tom, že by Still Life mal byť trilógia, zatiaľ nepadlo ani slovo). To všetko nám autori predostrú vo veľmi jednoduchej 3D grafike, ktorá by nás neohúrila ani pred piatimi rokmi (ale v konečnom dôsledku pokiaľ bude príbeh kvalitný ako v jednotke, a zatiaľ tomu všetko nasvedčuje, tak to prekúsnem) a s pár novinkami v hernom mechanizme, ktorých prínos (hlavne obmedzenie inventára) je už teraz diskutabilné. Každopádne hra je tesne pred vydaním, takže čoskoro sa dozvieme, nakoľko boli moje obavy opodstatnené a či sa oplatilo viac ako trojročné čakanie na to, aby sme mohli prípad Chicagského mäsiara dokončiť.

P.S. Kto má záujem, nemecká verzia hry je už k dispozícii na stiahnutie z oficiálnej stránky hry za EUR 29,90 (keďže nemecky poriadne neviem, recenzia bude až na anglickú verziu :)






Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.