Heavenly Sword

napísal dickie 5.4.2009 pre PS3

8.5

Užívateľská recenzia
Dnes ráno som sa zobudil s mierne nostalgickou náladou. A keď som tak prechádzal okolo mojej poličky s hrami, upútal ma červený obal s nápisom Heavenly Sword. S hrou, ktorá vyšla medzi prvými hrami na PS3 a podľa mňa s hrou, ktorá bola nedocenená a často krát úplne prehliadaná. A tak som si sadol a napísal recenziu na túto nádhernú hru aby všetci tí, čo ju prehliadli v čase jej vydania, mohli objaviť jej čaro.

Dej hry Heavenly Sword sa odohráva v imaginárnom svete inšpirovanom feudálnou Čínou a hráč sa v ňom vcíti to role Nariko. Sebavedomej a odhodlanej mladej ženy, ktorá je dcérou vodcu jedného z mnohých miestnych klanov. Dcéry nechcenej a odstrkovanej vlastným otcom a to hneď z viacerých dôvodov. Narikina matka totiž zomrela pri pôrode a čo je pre jej otca oveľa horšie, Nariko sa mala narodiť ako chlapec. Klan, do ktorého sa narodila má len jednu úlohu a to strážiť Nebeský meč. Meč, ktorý prepožičia tomu, kto ho drží neuveriteľnú silu pýtajúc si za to len maličkosť. Váš život. A Nariko mala byť otcovým nástupcom na čele klanu a naďalej napĺňať poslanie, a to zabrániť komukoľvek získať Nebeský meč a zneužiť ho na svoje mocenské chúťky.

S Nariko sa prvý krát stretáme na konci jej životnej púte. Kráľ Bohan, ktorý sa rozhodol šíriť mier pomocou meča a ohňa, si podrobuje jeden klan za druhým. A tým posledným a najdôležitejším klanom, ktorý si chce podrobiť je práve klan Narikinho otca a získať tak Nebeský meč a s ním si podrobiť celý svet. Ale vráťme sa späť k Nariko. Kráľ Bohan priviedol celú svoju armádu pred brány Narikinho klanu. A oproti nim stojí osamotená Nariko zvierajúca obrovský meč, ktorý je s ňou pevne spätý. Nie je žiadnej pochybnosti, že ide o Nebeský meč.

A tak sa Nariko už sa sprievodu nášho zapojenia rozbieha voči mnohonásobnej presile a začína svoj krvavý balet a hráč spoznáva silu Nebeského meča. Bohanovi bojovníci padajú po desiatkach ako jesenné lístie zo stromov a vy po pár sekundách opojený neporaziteľnosťou začínate veriť, že tú presilu predsa len porazíte. Vzápätí však prichádza rýchle vytriezvenie. Bojový krik tíchne a na Nebeskom meči sa začínajú objavovať žeravé nápisy, ktoré sa neskôr začínajú objavovať aj na samotnej Nariko. Tá stále zviera meč a s výkrikmi bolesti padá k zemi. Meč si prišiel pre svoj podiel a Nariko zomiera uprostred bitvy.

Aké okolnosti viedli Nariko použiť Nebeský meč a spečatiť si tak vlastný osud? Čo sa odohralo medzitým, než sa Nariko po prvý raz dotkla meča a jej smrťou? A kto a či vôbec niekto zastaví tyranského kráľa Bohana? Tak to vám samozrejme neprezradím, ale za to vám poviem, prečo si myslím, že táto hra si zasluhuje viacej pozornosti, než sa jej dostalo.

Už z predchádzajúcich odsekov je bystrím čitateľom jasné, že hra spadá žánrovo do kategórie, kde neohrozene kraľuje hra God of War. Pre hrateľnosť je teda najdôležitejší bojový systém, ktorý musí byť dostatočne prepracovaný, zvládnuteľný a pokiaľ možno pestrý. Tradičná schéma založená na premyslenom načasovaní a výbere útokov ako aj vhodnom používaní blokov.

Heavenly Sword používa vyššie opísaný osvedčený bojový systém, avšak s jednou významnou zmenou. Nariko totiž nemá tlačidlo pre blokovanie. Väčšina z vás pravdepodobne teraz ohrnula nad hrou nos, že týmto bojový systém značne utrpel, ale opak je pravdou. Skutočnosť je taká, že Nariko blokuje automaticky sama, pokiaľ sú splnené viaceré podmienky. Musí byť otočená k protivníkovi, nesmie práve útočiť a musí byť v správnom obrannom postavení, aure. Nariko totiž môže útočiť buď pomocou dvojice rýchlych dýk (modrá aura) alebo spoliehať na zdrvujúce, ale pomalšie útoky mečom (ohnivá aura). Niečo podobné praktikujú aj súperi a teda pre úspešné blokovania musí byť Nariko v rovnakej aure ako súperov útok.

Uznávam, že zo začiatku si treba na tento systém trošku zvyknúť, nakoľko všetci sme odkojení klasickým tlačítkom na blok, ale spôsob použitý v Heavenly Sword funguje úplne prirodzene, pokiaľ si pozorne všímate, čo sa deje okolo vás. Hra vás tak núti byť neustále v strehu a striedať obranné a útočné postoje. Okrem spomínaných dvoch útokov môže Nariko využiť aj defenzívny útok a použiť tak dve, na reťaziach upevnené čepele. Tie síce nespôsobujú vážnejšie zranenia, avšak pomocou nich si Nariko dokáže udržať protivníkov od tela. A ak si dáte záležať, podarí sa vám nimi vyhodiť protivníka do vzduchu a pekne sa s ním vyhrať počas jeho pádu k zemi. Áno, ide o jeden z mnohých špeciálnych útokov, ktorými disponuje bojový systém hry a verte, že všetky sú neobyčajne drsné a brutálne.

Ovládanie vám zadne do ruky behom prvých pár minút a vy si tak môžete dokonalo vychutnať príbeh načrtnutý v úvode recenzie, ktorý je rozdelený do šiestich kapitol. Ale hlavne sa budete baviť, nakoľko v každej z kapitol sa deje niečo nové. Autori totiž servírujú jedno herné prekvapenie za druhým a hra v podstate nemá hluché miesto. Náplne jednotlivých kapitol vám nechcem popisovať, nakoľko by som vás ukrátil o množstvo skvelých zážitkov. Prezradím len toľko, že jedna kapitola je venovaná aj Narikinej sestre Kai, ktorá sa špecializuje na boj z diaľky. A aby som nezabudol, na konci každej kapitoly vás čaká obligátny boss, v prípade Heavenly Swordu je to vždy jeden z veliteľov Bohanovej stráže.

Zatiaľ som sa pri žiadnej recenzii nepristavil špeciálne pri príbehových animáciách, ale pri Heavenly Sword musím urobiť výnimku. Niečo tak neskutočne perfektné som ešte nevidel. A teraz napíšem niečo, čo my mnoho z vás bude vyčítať ako čisté blúznenie. Ani Hideo Kojima a jeho animačky z posledného dielu Metal Gear Solid sa na ne nechytajú. Osobne som na ne pozeral s otvorenými ústami a niektoré z nich som si púšťal niekoľko krát dokola. Ich hlavnou devízou je spracovanie jednotlivých postáv a hlavne ich tvári. Všetky postavy totiž vyzerajú neskutočne živo, ich tváre sú detailné a ich mimika nemá zatiaľ na poli videohier konkurenciu. Dokonca by som neváhal tvrdiť, že herné postavy v Heavenly Sword hrajú lepšie ako 90% hollywoodskych rádo-by-hercov. Absolútnym víťazom v tejto kategórii je kráľ Bohan, ktorému pomocou motion capturingu vdýchol život Andy Serkis, známy ako Glum z Pána prsteňov. Jeho dialógy s vodcami stráži sú neopísateľné. To, ako nimi opovrhuje a aj bez slov to dáva dokonalo najavo, to ako ho Andy perfektne nadaboval, to ako je detailne spracovaný každý jeho úškrn, to všetko treba jednoducho vidieť a počuť. Za animácie majú tvorcovia moje ”standing ovation“.

No a na koniec nám ostáva technické spracovanie a hudba. Pohyb Nariko ako aj ostatných postáv je naprosto plynulý a bezproblémový, radosť pozerať na to s akou ľahkosť Nariko porcuje Bohanových posluhovačov. Prostredie pôsobí úplne prirodzene a dosť ťažko sa popisuje majestátnosť, ktorá sála z jednotlivých lokácií. Prejdete sa mostami klenutými nad rozsiahlymi údoliami, pokocháte sa okolitými vodopádmi a navštívite majestátny hrad kráľa Bohana. Všetky lokácie sú navyše uveriteľné a plné života.

Čo sa týka hudby, ťažko si predstaviť, že by autori mohli prísť s niečím ešte lepším. Jednotlivé melódie v podaní symfonického orchestra vždy dokonalo reagujú na situáciu a patrične ju vedia okoreniť. Pre mňa osobne ide zatiaľ o najlepší herný soundtrack na PS3 hru a môže smelo konkurovať aj filmovým velikánom.

Na záver by som len rád zhrnul, že Heavenly Sword je hra s vysokou produkčnou hodnotou obsahujúca dokonalo zvládnutý súbojový systém a zaujímavý príbeh plný bizardných postáv. Počas celej hernej doby sa budete dokonalo baviť a niečo ako stereotyp a nuda vám určite hroziť nebudú. Jediné čo zamrzí, je neskutočne krátka herná doba, ktorá sa pohybuje okolo 6-7 hodín. A keď už vytýkam, ešte spomenie záverečným boj, ktorý autori čo sa týka obtiažnosti jemne prestrelili a nejeden z vás si pri ňom troška zanadáva. Ale všetko sa dá nakoniec zvládnuť a vy mi po zhliadnutí záverečnej animácie dáte za pravdu, že ste sa sedem hodín neskutočne dobre bavili s hrou, ktorá je natrieskaných nápadmi a perfektnou akciou už po povestný okraj.


Plusy: hrateľnosť, atmosféra, súbojový systém, príbehové animácie, hudba

Mínusy: krátka herná doba, obtiažnosť záverečného súboja





Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.