BioShock

napísal dickie 7.3.2009 pre PS3

8.5

Užívateľská recenzia
Dovoľte, aby som sa vám na úvod predstavil. Volám sa Andrew Rayn a vždy som sníval jeden veľký sen. Sen o dokonalom meste bez predsudkov. Sen o meste, kde sa umelci nemusia obávať cenzorov. O meste, kde vedci nie sú zviazaní prízemnosťou morálky, a kde veľkomyselní nie sú obmedzovaní prostými. A tento sen mi splnilo RAPTURE !!!

Píše sa rok 1960 a vy práve prežívate obyčajný let ponad Atlantik. Nič nenasvedčuje tomu, že v najbližších minútach by sa mal váš život obrátiť o 180 stupňov. Avšak predsa. Temnou upršanou nocou zaznel ohlušujúci výbuch a cestujúcich zachvátila panika. Dym z motorov neveští nič dobré a lietadlo s ťaživou istotou dopadá na morskú hladinu. Všade počuť krik a stony, aby vzápätí všetko mrazivo stíchlo. Neviete ako, ale ako jedinému sa vám podarilo tragédiu prežiť a navyše mať to šťastie, že neďaleko tragédie vidíte svietiť maják. Váš cieľ je jasný ...

O to je ale väčšie prekvapenie keď zistíte, že maják je v podstate brána do podmorského mesta menom Rapture. Do mesta, ktoré vybudoval Andrew Ryan ako svoju utopistickú víziu beztriednej, harmonickej, ekonomicky a mocensky nezväzujúcej spoločnosti. Spoločnosti vyznávajúcej jednotu tela a ducha, oslavujúcu krásu rozumu a združujúcu len tých najlepších z celého ľudstva.

Počiatočné nadšenie zo záchrany však veľmi rýchlo prerastá do pocitu zúfalstva, keď hneď po prvých nesmelých krokoch zistíte, že niečo veľmi, veľmi zlé sa odohralo v útrobách tohto mesta. Veľmi skoro zistíte, že bolo len otázkou času, kedy v takto vybudovanej spoločnosti príde k viacerým prelomovým objavom. Ten najvýznamnejší sa skrýva pod názvom ADAM. Ide o látku, pomocou ktorej je možná genetická modifikácia človeka. Látka, ktorá spôsobuje závislosť a oplatí sa kvôli nej zabíjať. Vy ako hráč sa dostávate do Rapture v momente, keď sa už nachádza v absolútnom rozklade. A nejde len o rozklad samotného mesta, ale najmä jeho obyvateľov. Nikto vám nepodá pomocnú ruku, ba skôr naopak. Genetické modifikácie z nich totiž spravili krvilačné monštrá, ktoré v snahe získať troška látky ADAM neváhajú siahnuť po zbrani.

Vašou úlohou tak nebude nič iné ako prežiť toto podmorské peklo. A tak sa s nájdeným francúzskym kľúčom vydávate do hlbín tohto mesta s cieľom zistiť, čo sa tu vôbec presne odohralo. Cestou budete nachádzať dátové záznamy zanechané mŕtviny obyvateľmi a uvidíte ich astrálne projekcie zaznamenané v okamžikoch silného psychického zážitku (zvyčajne ide o zážitok posledný). Budete preskúmavať každučký kút tohto bizarného podmorského sveta. A budete bojovať s jeho obyvateľmi, ktorí prežili (teda v podstate proti kreatúram, ktoré sa z nich stali). Ale hlavne budete kúsok po kúsku skladať mozaiku posledných dní a udalostí odohrávajúcich sa pred kolapsom Rapture.

Zoznámite sa tak s miestnymi Splicermi (agresívni zmutovaní obyvatelia), ale najmä s najdôležitejšou dvojicou tohto podivného podmorského cirkusu, a to s Little Sister a Big Daddy. Little Sister sú malé dievčatká, túlajúce sa po chodbách Rapture vyhľadávajúc mŕtvoly, z ktorých by mohli pomocou svojich obrovských injekcií vysať ADAM. Big Daddy je naopak obrovská chodiaca kopa plechu, ktorá má len jeden cieľ. Ochrániť Little Sister pred nebezpečím tohto mesta, nekompromisne vraždiacim čokoľvek a kohokoľvek, kto sa čo i len škaredo pozrie na jeho mladú zverenkyňu.

Keď sa pozrieme na samotnú podstatu hrateľnosti zistíme, že Bioshock je strielačka v prvej osobe. Treba však hneď na úvod zdôrazniť, že nie úplne obyčajná. Ponúka totiž rôzne radovánky s plazmidami (bojové genetické modifikácie vášho tela), tonikami (nebojové genetické modifikácie vášho tela), ponúka možnosti zlepšovania vašich zbraní, prípadne rôzne typy nábojov pre jednotlivé zbrane. Na základe týchto všetkých prvkov sa vám odvára viacero možností, ako prežiť nástrahy Rapture a dozvedieť sa, čo sa stalo.

Je len na vás, či obranné a kamerové systémy budete nekompromisne ničiť za dunivého rachotu vašich zbraní alebo naopak vyžijete tichý postup, a spomínané systémy skúsite hacknúť a využiť vo váš prospech. Voľba je len na vás, či sa postavíte Big Daddymu zoči-voči, alebo ho pomocou pár tonikov popletiete, aby vás považoval za Little Sister a chránil vás. Nie je nad to potom vbehnúť medzi skupinku Splicerov, ktorí na vás hneď zaútočia a kochať sa, ako im Big Daddy vysvetľuje, že to nebol práve najlepší nápad. Tak isto sa dá nádherne vyhrať s rôznymi pascami a využiť elementy ako voda, oheň či elektrika na správnom mieste. Nezabúdajte, že Rapture je podmorské mesto, ktoré sa rúca, takže presakujúcej vody je všade aspoň po kolená. A kto stojí vo vode, koleduje si o elektrický výboj od toho, kto stojí na suchu :))

Ako som už spomínal, Bioshock je a možnosti voľby. O voľbe, ktorý z desiatich plazmidov a takmer tridsiatich tonikov vybrať. Ako správne tušíte, nemôžete používať všetky. Teda vlastniť môžete kľudne všetky, ale používať môžete len tie, ktoré umiestnite do príslušných slotov vášho tela. A tých je obmedzené množstvo. Našťastie počas hry nachádzate prístroje, kde môžete meniť, ktoré plazmidy a toniky chcete aktuálne používať a modifikovať tak svoju stratégiu počas hry.

Zaujímavým spestrujúcim prvkom, nahradzujúcim skúmanie pozostatkov v duchovnom predchodcovi System Shock, je fotografovanie nepriateľov. Pokiaľ získate kvalitné fotografie vašich súperov, po dôkladnej analýze tak môžete odhaliť ich slabiny, a následne ich efektívnejšie posielať do hlbín zabudnutia.

Ako som spomínal vyššie, rôzne kamerové a ochranné systémy môžete postupne hackovať. Hackovanie prebieha pomocou minihry na spôsob staručkej Pipelines. Vašou úlohou je postupne pomocou odhaľovania a premiestňovania doštičiek s časťami vodovodného potrubia spojiť bod A, z ktorého vyteká voda, s bodom B, kadiaľ by v ideálnom prípade mala odtiecť. Všetko v niekedy veľmi nepríjemnom a takmer šibeničnom termíne. Pokiaľ sa vám to podarí, máte vyhrané a obranný systém je na vašej strane. V opačnom prípade sa automaticky pustí alarm, a vy máte o problém navyše.

Bioshock je však hlavne akčná hra, a ak ju hráte tak ako treba, čiže po tme, sami a na primerane nastavenej obtiažnosti, ide o akčnú hru s neuveriteľne hutnou atmosférou. Chvíle, kedy kráčate tmavou chodbou s posledným nábojom vo vašej zbrani a z diaľky k vám dolieha dunenie železných topánok Big Daddyho, sú proste fantastické. Všade počuť pod kožu sa derúce kvapkanie presakujúcej vody a vy viete, že minimálne dvaja Spliceri už z temného kúta poškuľujú po vás a pripravujú sa na útok.

K hrateľnosti však smeruje moja prvá výtka. Hra je nesmierne lineárna. Vaša voľba spočíva iba vo výbere plazmidov a tonikov, ale vaše putovanie po Rapture je vopred presne nalinkované, a z vyznačenej cesty nezídete, a ani keby ste sa ako snažili. Hra síce ponúka dve zakončenia, ale ich jediný rozdiel je, či popri vašom putovaní bude Little Sisters zachraňovať, alebo nie. Škoda. Kulisy a príbeh by si určite zaslúžili viacero možností a morálnych volieb. Taktiež musím spomenúť, že posledná tretina hry už trpí určitým stereotypom (hra je na dnešné pomery naozaj dlhá, na prvé prejdenie zaberie vyše 20 hodín). Bioshock totiž pomerne rýchlo vyloží na stôl všetky svoje karty, a ku koncu sa už akosi vytráca motivácia pokračovať v prieskume.

Čo naopak treba vyzdvihnúť, je neskutočné vizuálne spracovanie hry, ktoré je hlavným strojcom dokonalej atmosféry. Nejde ani tak o technické spracovanie, ktoré by možnosti vašej konzoly alebo PC hnalo na samotnú hranicu, ale ide práve o umelecké stvárnenie mesta Rapture, ktoré sa môže radiť k najlepším estetickým zážitkom v oblasti videohier.

Určite ste počuli už dávno pred vydaním hry, a okolité obrázky to len podtrhujú, vizuálne je hra spracovaná v štýle Art Deco. Pokiaľ vám je daný štýl známy, na základe popisu deja je vám úplne jasné, prečo autori zvolili práve tento štýl. Art Deco bol designový hit dvadsiatich a tridsiatich rokov minulého storočia a vyjadroval neotrasiteľnú vieru v moderného človeka a jeho schopností. Teda presne tie hodnoty, na ktorých Andrew Ryan vystaval Rapture. Typické budovy tohto štýlu, ako napríklad Chrysler Building, sú monumenty ľudského snaženia, ľudskej túžby tvoriť. Jednotlivé miestnosti mesta Rapture sú tak zariadené Art Deco nábytkom a všade sú vystavené na obdiv monumentálne pôsobiace sochy. Všetko prevedené v dokonalo čistých tvaroch. Všetko bez najmenších prasklín, ktoré by ľudské dielo okamžite znehodnotili. Nedokonalosť sa totiž v Rapture skrýva v jeho obyvateľoch....

Čo povedať o Bioshocku na záver? Bioshock vás upúta predovšetkým svojou dokonalou atmosférou, ktorá je tvorená jednak dizajnérskym umením tvorcov a ich citom pre detail, ako aj silnými filozofickými úvahami nad ľudstvom a jeho túžbou po dokonalosti. Na druhej strane treba zdôrazniť, že ide o ”obyčajnú” strielačku, ktorej navyše pri konci dochádza dych. Bolo by zaujímavé sledovať, ako by hra dopadla, keby sa autori viacej ponorili do morálnych otázok, ktoré v Bioshocku odznejú, a spracovali ich v menej akčnej a viacej premýšľajúcej forme. Možno niekedy nabudúce.

Plusy:
atmosféra, technické a vizuálne spracovanie, dĺžka, príbeh, nápaditosť

Mínusy:
synchronizácia titulkov, je to len "strielačka", ku konci vkrádajúci sa stereotyp





Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.