Far Cry 2

napísal MX-72 16.2.2009 pre PC

8.6

Užívateľská recenzia
Medzi Crysis a Far Cry 2 je síce 1-ročný
rozdiel, avšak dáky výrazný pokrok sa za
ten rok neudial, takže si tieto dve hry môžu bez problémov konkurovať.
Poďme si krok za krokom porovnať obe hry a zhodnotit ich kvalitu

-Grafická stránka
Čo si budeme nahovárať. Obidve hry patria medzi súčasnú špičku, čo sa týka grafiky. Avšak nie je engine ako engine.
Textúry: V tých musím vyzdvihnúť skôr FC2 než Crysis. V Crysis-e sú pekné, ale skaly na pláži neboli bohvieako čarokrásne. Zatiaľ čo vo FC2 keď vidíte krásne tvarované dlaždice, či do posledného detailu vymodelovaný lístoček na kríku, to ide slzička do očí, keď si spomeniete ako textúry v hrách vyzerali pred niekoľkými rokmi.
Efekty (Výbuchy): Tak tu sa naozaj neviem rozhodnúť kde sa mi pozdávajú lepšie. Výbuchy v Crysis-e sú parádne, ale sem tam sa mi zdajú príliš podivné, hlavne u benzínových alebo plynových nádržiach nie sú nijako úchvatné. Vo FC2 sú výbuchy tiež na veľmi vysokej úrovni, ale sem tam vidím v tom určitú pastelkovosť. Naozaj neviem povedať kde je to lepšie, takže v tomto je to nerozhodne.
Voda: Tak v tomto mám absolútne jasno. V Crysis-e je voda absolútne božská. Prenádherný oceán, vlny, trblietajúce sa slnečné odrazy na dne, korytnačky, ryby, žraloky atď. Zatiaľ čo vo Far Cry 2 nie je voda nič extra. Odraz má síce pekný, ale je neskutočne bahnitá. No dobre uznávam, že taká voda v Afrike naozaj je, no tým som neskončil. Keď strieľate do vody tak to má neskutočne trápny a jednoduchý 2D efekt, ktorý sa mi skutočne nepáčil.
Takže vodu má Crysis jednoznačne krajšiu.
Vegetácia: Keď som pred tromi rokmi jednu s prvých ukážok Crysis, tak som bol uchvátený tým, že streľba zo zbraní a tlakové vlny granátov hýbu s palmovými listami. Keď som potom Crysis hral a videl ako to funguje v praxi až tak hotový som z toho nebol. Je síce fajn, že je to v hre, avšak pôsobí to trochu dojmom, že flóra je tu dosť umelá. Je to ako z plastu. Keď som hodil granát medzi palmy tlaková vlna ich nahla do strany, ale ich listy sa takmer ani nepohli. A čo taká tráva? Tá je pekná, no trochu "kostrbatá". Far Cry 2 je na tom trochu lepšie. Tráva je tu síce 2D a natáča sa smerom k vám, ale toho si takmer ani nevšimnete (hlavne keď nechcete). Vegetácia vo FC2 nielenže trošku lepšie vyzerá, ale oveľa lepšie reaguje na okolie. Síce sa nemôžete ako v Crysis-e hrať na drevorubača, no ohýbanie listov tlakovou vlnou granátu je ďaleko prirodzenejšie. Zopakoval som postup z Crysis a hodil som granát medzi palmy. A čo sa stalo? Tlaková vlna granátu prekrásne poohýbala listy a naviac z paliem najbližšie výbuchu listy aj opadli. Vo FC2 môžete tiež odstreľovať halúzky z kríkov, či iného rastlinstva. Celkovo za vegetáciu má Far Cry 2 veľké plus.
Dynamické tiene: Tieňovanie v Crysis je skvelé a detailné, ale vo Far Cry 2 je to ešte dokonalejšie. Kto nehral FC2 s tieňmi na Ultra neuverí.
Efekty počasia: Jasné ako facka. V tom je lepší Far Cry 2. Prenádherhý západ a východ slnka, vietor hýbe s trávou a stromami ako naozaj, stĺpce dymu sa pohybujú po vetre, no všetko má svoje ale. Dážď vo FC2 si mohli kľudne odpustiť, pretože je dosť trápny. Rovnako ako noc. Noc je vo FC2 príliš svetlá a bez problémov vidíte všade na vôkol. V Crysis-e je noc trochu tmavšia, tiež by som však uvítal viac tmy, ako bolo napríklad v Stalker: Clear Sky (to bola tma). Efektu dažďa si v Crysis-e príliš neužijete, až na záver keď prídete na lietadlovú loď, prípadne v expanzii Warhead. Tu je dážď viditeľne lepší, to ale nič nemení na tom, že efekty počasia sú vymakanejšie vo Far Cry 2.
Oheň: O tom sa ani nebudem príliš rozpisovať. Crysis má oheň len tam, kde ho vývojári umiestnili. S ohňom z Far Cry 2 to nemôže konkurovať.
Xichty: Vo Far Cry 2 sú dobrej úrovni, no mimika tu nikomu nič nehovorí. Postavy len podivne "prežúvajú" papuľou a niečo také ako úsmev, či zmračenie nečakajte. Zato Crysis, to je iná. Do posledného póru na líci prepracované xichtíky, až radosť pozrieť. Pri rozhovoroch je vidieť kvalitná mimika, až by ste doktorku Rosenthalovú zpapali. Jasné plus pre Crysis.
Rozmanitosť postáv: Ubisoft je známy tým, že do hier dáva veľké množstvo rôznych NPC postáv a FC2 nie je výnimka. Že by ste strieľali na dvoch rovnakých nepriateľov, to neexistuje. Samozrejme tam nie je milión rôznych postáv, takže keby ste si každého mŕtveho fotili, tak určite nájdete tú istú NPC-čku. Crytek sa s tým zasa toľko nebabral. Asi si povedali: No Kórejci, tí vyzerajú aj tak všetci rovnako. Preto keď v Crysis-e chytáte pod krk vojakov rýchlo si všimnete, že je to stále ten istý, len jeden má fúziky, druhý zasa baretku, tretí má maskovacie farby na tvári a podobne. Takže rozmanitosť postáv, plus má Far Cry 2.
Optimalizácia: Crysis bol ešte dávno predtým než vyšiel považovaný za riadnu "zaberačku" pre naše PC. V skutočnosti je to tak 50 na 50. Na najnižšie detaily to pustíte aj na slabučkých mašinkách, no na najvyššie detaily bolo treba riadny stroj. Aj takmer rok a pol po vpáde na naše obrazovky to málokto hrá na najvyššie detaily s DX10 bez jediného záseku. Keď som videl na screenshotoch Far Cry 2, myslel som si, že toto bude pre náš hardware naozaj smrteľné, ale keď som to priniesol domov a s vysokými detailami nebol žiadny problém, to som sa čudoval. Aj na priemerných strojoch pustíte FC2 v krásnej grafike, preto za optimalizáciu viac pochválim Ubisoft Montreal.

Zhodnotenie grafickej stránky
Aj keď som viac kladov napísal k Far Cry 2, tak technicky vyniká viac Cryengine 2 (Crysis) pred Dunia engine-om (Far Cry 2). Kto hral tak bude súhlasiť. V rebríčku mojich oblúbených engine-ov je ale Dunia teraz na prvom mieste, kde vystriedala Source engine. Mám totiž rád keď hra vyzerá dosť dobre a pri tom nepotrebujete na stole extrémnu mašinu.

-Fyzika
Všetci by ste asi čakali, že napíšem: jednoznačne Crysis má lepšiu fyziku, no tak jednoznačné to nie je. Aj keď ju Crysis naozaj má sú tu veci, ktoré sú dosť k smiechu. Je cool, že môžete rozbiť väčšinu domov, je cool, že palmy a menšie stromy idú rozstrielať na krásne polienka (ako do krbu) a hádzať si s nimi po vojakoch. Čo však cool nie je, že keď akýkoľvek objekt zahodíte, že sa chová dosť prehnane a akosi ľahučko skáče po zemi. A čo tie chatrče? Na ne sa stačí snáď len škaredo pozrieť a už sa úhľadne rozpadávajú. Osobne som zničil pol chatrče len tým, že som do nej hodil kvetináč. Tam by som sa pred tajfúnom určite neskovával. Ďaľej čo mi nesedelo bolo, keď vybuchlo auto. Buď len lahko poskočilo na mieste, alebo prehnane odletelo kamsi do nevidenia. A ako je na tom Far Cry 2? Autá tu pri výbuchu robia efektné otočky vo vzduchu a to vyzerá o trochu lepšie než kŕčovité pohyby áut v Crysis. Vo Far Cry 2 pôsobí fyzika trocha uveriteľnejšie, no nie je tak detailná. Len máločo sa dá rozbiť, väčšina deštrukcie je sústredená na vegetáciu. Ale pri výbuchoch vo FC2 sú veľmi pekné doplňujúce efekty. Papieriky lietajúce vzduchom, slama, prach, hlina to dotvára naozaj peknú deštrukciu, aj keď sa vlastne žiadny dom nezrútil.
Celkovo povedané Far Cry 2 má fyziku trošku uveriteľnejšiu, ale Crysis je detailnejší. Kašlať na to, že sa tam všetko rozbije veľmi ľahko, hlavne, že sa to dá rozbiť.

-Príbeh: Na 100% má Crysis lepší príbeh, počítačoví herci sa chovajú výborne a celý Crysis pôsobí ako skvelý filmový zážitok. Od výsadku a oslobodzovania rukojemníkov z kórejského zajatia až po finálny útok mimozemských kreatúr je Crysis ako hollywoodsky kasový trhák. Šikovný režisér a veľký rozpočet by bez problémov mohli Crysis previesť na strieborné plátno. Z príbehu Far Cry 2 som nebol už tak nadšený. Úplná blbosť to síce nie je, ale nič extra tiež nie. Podanie príbehu je dosť fádne. Žiadne filmové podanie sa nekoná. Postavy a ich mimika to ani nedovoľujú, keďže bez mimiky ťažko predvediete nejaké emócie. Všetky postavy len stoja (sem tam sa o meter pohnú) a jedným tónom žvania o čom bude vaša ďaľšia úloha. Počul som už niekde: ,,Veď sa všetko odohráva bez animovaných videí, tak ako tam chceš filmové podanie?" Jednoduchá odpoveď: ,,Tak ako Half-Life 2, ten má filmové podanie na jednotku a tiež je to všetko bez jediného videa.

-Umelá Inteligencia (AI)
AI je často kameňom úrazu dnešných hier. Kedysi bolo takmer jedno ako sa chovajú NPC v hre. Až s prvým Half-Life-om začali hráči chcieť od NPC postáv, aby sa správali vierohodnejšie. Prvý Far Cry bol svojou AI povestný aj keď iba nepriateľskí vojaci boli dosť "vychcaní". Mutanti a vaša kamoška Valerie na tom boli oveľa horšie.
Dosť už ale o histórii AI. V Cryteku sa ešte dávno pred vydaním Crysis-u chválili, že akú skvostnú AI to bude mať. Vo výsledku to nie je zlé, len sú tu hrubé až priam dementné chyby. Raz tak kosím kórejských vojakov na pláži, keď jeden z nich sa s brokovnicou rozutekal smerom ku mne. Prebehol asi meter okolo mňa, tak tri metre za mnou sa zastavil a vytrúsil hlášku: ,,I find you." (Ja ťa nájdem), čo ma naozaj dostalo. Musel som zapauzovať hru a dosmiať sa. Ďalšia sranda sa mi stala keď som sa hneď v prvej misii vplížil do tábora a jeden z vojakov išiel si uľaviť do kadibúdky. Ešte poriadne ani nezačal no už prišiel druhý a čakať sa mu nechcelo, tak ho vtlačil rovno do toho otvoru na kadenie. Ja som to všetko pozoroval asi meter za nimi v neviditeľnom režime. Ako som to videl tak som hneď stískal klávesu pre screenshot. Fakt haluz. Samo o sebe to s AI v Crysis nie je až tak zlé, vojaci reagujú na dianie naokolo celkom dobre a vedia si privolať aj posily. AI mimozemšťanov dokonca lepšia než u vojakov. Tí zaútočia, utečú, privolajú ďaľších a postupne a prekvapivo útočia zo všetkých strán.
Far Cry 2 tiež nemá AI úplne na zahodenie, no tiež sa NPC nechovajú tak ako by si každý predstavoval. Áno, nepriatelia vás prenasledujú, keď prebíjajú kryjú sa za prekážkami, snažia si vás obísť, používajú vozidlá atď.
Ale nič nie je také ružové ako sa zdá. Zatiaľ, čo vy zo starým hrdzavým arzenálom ťažko trafíte aj stodolu a naviac sa vám aj zbraň zasekáva, vaši nepriatelia vás bez problémov trafia na 100 metrov a to ešte aj v idúcom aute. A vyzerá to tak, že majú aj zázračné antikorózne ruky, pretože sa im zbraň nesasekne ani raz. Keď si prefrčíte okolo stráží v džípe, stráže okamžite nasadajú tiež do džípu a snažia sa vás prenasledovať. No niekedy sa prenasledovanie ani nezačne, lebo nepriatelia uviaznu z autom hneď v tábore. Nuž autoškola v Afrike asi nie je pre každého. Keď tak ešte pozorujete vo FC2 nepriateľský tábor, tak len zriedka uvidíte, že sa NPC-čka spolu bavia. Jeden fajčí cigaretku a ostatní ostražito stoja a čakajú kedy prídete a rozosejete smrť. Tak trochu mi v tom tábore vždy pripadajú ako deti (,,Ja sa s tebou ne-ka").
Keď to tak spočítam, tak v AI to bohvie ako nevyhrali ani v Cryteku, ani v Ubisofte. Nie je to absolútne zlé ani v jednej z týchto hier, ale videl som už oveľa lepšiu AI. Ale ak mám presda len rozhodnúť, či je AI lepšia vo FC2 a či v Crysis, tak poviem v Crysis (hlavne v Crysis Warhead. Tam už to vypilovali dobre).

-Audio stránka
Niet o čom. Tu je víťaz Far Cry 2. Podarené zvuky pralesa, spievajúce vtáčiky, škriekajúce opice atď. Naviac zvuky zbraní sú naozaj mňam. Keď začnete strielať z MAC-10, tak Crysis môže len s pokorou stiahnuť chvost. A to tak u všetkých zbraní. Paráda. Do celej tej audio parády hrá skvelo sa hodiaca hudba s africkým nádychom. U Crysis audio stránkou tiež neopovrhujem. Hlavne u orchestrálnych skladieb Inona Zuru. Zvuky zbraní sú tiež vydarené, no jednu veľkú výhradu by som mal. Keď zoberiete takmer akýkoľvek objekt a hodíte ho o zem, tak vždy to má ten istý sprostý zvuk, ktorý asi zabudli nahrať v reále, tak im to niekto zo zvukárov nahral vlastnou hubou.
Hlavne z tohto dôvodu znie audio z FC2 o dosť lepšie.

-Výber zbraní
Crysis má zbraní dostatok, avšak vo Far Cry 2 ich je požehnane a všetky sú reálne, zasekávajú sa, hrdzavia. Je to paráda. Jeden nedostatok by tu predsa bol. Nie je možné prepnúť z automatickej streľby na jednotlivé strely, čo ma dosť prekvapilo keď už je v hre toľko detailov točiacich sa okolo zbraní. V Crysis-e je síce zbraní menej, ale môžete si na ne nacpať množstvo vylepšení. Rôzne optiky, granátomet, tlmič, zmeniť strelivo, pridať laserový zameriavač a podobne. Pri hraní Crysis využijete všetky zbrane, zatiaľ čo vo FC2 si musíte z tej kopy vybrať čo sa vám bude najviac pozdávať. Osobne mám radšej vyberať si s kvanta zbraní a tak tu má bod Far Cry 2.

-Ovládanie vozidiel:
To zoberiem v skratke. Viac sa mi páčilo ovládanie vozidiel vo FC2. No u Crysis je dobré, že môžete prestreliť pneumatiky a tým je to trošičku (ale iba naozaj trošičku) reálnejšie.

-Brutalita:
Crysis je asi z brutalitou trošku pozadu, aj keď vo FC2 nemôžete nikoho chytiť pod krkom a zahodiť ho na 20 metrov. Vo FC2 je výraznejšia krv, ktorá strieka aj keď strieľate do už mŕtvych. Pre mňa je to dôležitý aspekt ohľadne brutality, lebo je podľa mňa morbídne šrotovať do mŕtvol. Crysis má krv slabú. Z kórejcov sa väčšinou skôr práši než aby z nich vytekali potoky krvi. Vo FC2 je tiež pekný brutálny detail priložiť mačetu na krk niektorým osobám a potom stačí (keď budete nemilosrdný) ju s mačetou prežehnať.
Far Cry 2 je proste viac krvavší.

-Sloboda pohybu (Nelineárnosť)
Obidve hry sa na tomto zakladali a obe ju sľubovali. Kde je teda väčšia sloboda v tom, čo budete robiť? Určite je to vo Far Cry 2. FC2 vám dáva možnosť sa premávať, bez loadingov po dvoch mapách. Každá má 25 kilometrov štvorcových. Jedna vec na tejto slobode sa mi nepáčila. Nedostanete sa kamkoľvek na mape, pretože často sa vaša sloboda zužuje do kaňonov a preto absolútnu extra slobodu typu GTA, či Oblivion nečakajte. Rozhodne je to ale lepšie než v Crysis. Tu sa občas vaša cesta zúži až na dákych 20 metrov a nelineárnosť nie je až taká akú všetci čakali.

-Stealth postup
V Crysis máte stealth postup jednoduchý. Aktivovať neviditeľnosť a ísť do toho pekne potichu. Pretože sa ale energia v tomto režime minie dosť rýchlo, treba sa ukryť a znovu dobiť energiu. Stealth postup som v Crysis hojne využíval. Vo Far Cry 2 to už tak jednoduché nie je. Je možné postupovať typom stealth, ale pokiaľ nevystrelíte ani jeden náboj. Aj s MP5-SD (s tlmičom) keď niekoho zabijete ihneď celý tábor vie, že sa niečo stalo a ide to preveriť. Akokeby boli všetci napojení na EKG a sledovali či náhodou jeden z ich kolegov práve neodchádza na druhý svet. Pokiaľ ale nevystrelíte ani jeden náboj a nikto vás neuvidí, môžete pohodlne umiestniť v tábore nálož, odplížiť sa a bum. Potom môžete sami seba pochváliť za podarenú stealth akciu.

-Zábava
Crysis bol zábavný od začiatku so konca, síce sa mnohým nepáčilo, že neskôr sa bojuje len proti mimozemšťanom, mne tieto mimozemské potvorky vyhovovali viac než primitívni mutanti s blbým úsmevom z Far Cry 1.
Far Cry 2 má zo zábavou väčšie problémy. Napriek tomu, že všetko je tu takmer perfektné, má FC2 vážny nedostatok a to je stereotyp. Hra má viac ako 20 hodín, ale stále je to to isté: Zájdi si pre úlohu, choď na dané miesto, niečo tam vyhoď do vzduchu alebo niekoho zabi! Úloha splnená a môžeš ísť znovu pre ďaľšiu misiu. Hlavné misie nie sú tak stereotypné ako tie vedľajšie, ale aj tak to nie je nijako super rozmanité. U Far Cry 2 sa zabavíte asi tak na 1 až 2 hodiny denne, no Crysis vydržíte hrať oveľa dlhšie. Ale zasa Crysis sa po slabučkých ôsmich hodinách končí. FC2 vám oproti tomu zaberie aj 25 hodín. Crysis je ale trošku väčšia sranda.

=>Celkovo zhrnuté
Crysis je predsa len o trošku lepší, no Far Cry 2 mu dýcha na chrbát. Pokiaľ sa v Ubisofte poučili z chýb a dajú si na ne do budúcna pozor, tak sa v Cryteku môžu triasť, že kedysi ich vlastný výtvor im môže tronfnúť megalomanský Crysis 2. Každopádne by bolo fajn keby Far Cry 3 a Crysis 2 vyšli v ten istý rok a znovu si tak mohli konkurovať.
Nádherný východ slnka a horiaca savana. Takú scenériu v žiadnej inej hre neuvidíte
Hra má aj svoj vlastný editor, v ktorom môžete robiť rôzne šialenosti





Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.