IL2-Sturmovik

napísal Andrei 15.3.2007 pre PC

9.5

Užívateľská recenzia
Sú hry, ktoré z Vás spravia generálov vesmírnych armád, sú hry, ktoré z Vás spravia nájomných vrahov, sú hry, ktoré z Vás spravia mocných mágov a sú aj hry, ktoré Vám dovolia aspoň virtuálne zažiť historické súboje pilotov na šírych oblohách a zároveň spoznať, aký to musel byť pocit pri nálete na ťažko chránenú základňu protileteckou paľbou. Práve o spracovanie týchto zážitkov sa pokúsili v tíme 1C: Maddox Games a ja sa vám v stručnosti pokúsim priblížiť do akej miery sa im to v ich novom diele podarilo.

Asi každého virtuálneho pilota ako prvé zaujíma, nakoľko sa tvorcom podarilo prepracovať realitu do virtuálneho sveta počítačov z dôvodu či už vysokých nárokov na realizmus, alebo práve naopak, že si virtuálny pilot vyžaduje len jednoduchšie spracovanie reality pre chvíľkové odreagovanie. V prípade Sturmovika sa môžu obe skupiny hráčov ukľudniť a čítať ďalej, keďže v menu je možnosť širokého nastavenia realizmu a tak si na svoje príde naozaj každý, od tých, ktorí vyžadujú čo možno najpresnejšie stvárnenie reality, až po tých, ktorí to majú radi len tak ako víkendové strieľanie do mrakov. Na druhú stranu, totálna arkáda z toho nebude ani pri úplne najľahšom nastavení, pretože Sturmovik nieje o ústupkoch, ale práve o tom hardcore najťažšom nastavení, kedy sa naplno prejaví jeho potenciál simulátora bojových lietadiel druhej svetovej vojny (a lietadiel konca prvej svetovej vojny). Vtedy sa ukáže úžasne spracovaný model poškodenia lietadiel, ktorý spôsobí, že niekedy padnete doslova po jednej guľke, napríklad keď trafí guľka pilota do hlavy (aj pilot má zóny možného zásahu), alebo nejakú inú nepostrádateľnú časť stroja. Naopak niekedy sa zase stane, že váš stroj je ako ementál, polovička vecí už nefunguje, ale stále nejako zázrakom pristanete či už na kolesách, alebo priamo na trupe kedy sa aj vrtuľa efektne deformuje pri náraze o zem. Pri zásahoch je tento model poškodenia nielen cítiť na riadení a chovaní lietadla (cítiť aj samotné zásahy guľkami, tlakovou vlnou alebo nárazy do iného lietadla alebo pozemného objektu), ale aj na jeho výzore, čo môžete pozorovať dierami v trupe, odpadávajúcimi plechmi, alebo rovno celými časťami stroja. To isté sa na druhú stranu môže stať aj vám pri snažení sa o zostrelenie nepriateľa. Viackrát sa mi stalo (hlavne na začiatku), že som vysolil celý zásobník z kanónov aj guľometu do nepriateľa (občas aj priateľa keď som to hral neskoro v noci po žúrke :)) ) a on si veselo poletoval ďalej akoby roznášal pizzu. Neskôr keď som sa už naučil poriadne mieriť a naučil kde sú zraniteľné časti strojov (motor, korene krídel, pilotná kabína, zavesená bomba či palivová nádrž ...), sa môj kill rate začal prudko zvyšovať s použitím len krátkych dávok kvôli šetreniu streliva, ktorého hore nie je nikdy dosť (hlavne pri útokoch na letky bombardérov). Deštrukčný model si vychutnáte aj pri obyčajnom pristavaní, kde neopatrný letci môžu odtrhnúť koleso, krídlo, kus trupu, proste sa efektne rozprášiť a chutnať hlinu. Ďalšou silnou devízou Sturmovika je jeho letový model a celková zapracovaná fyzika. Na prvý pohľad vidno, že manévre ani v kritických uhloch nábehu a nízkych rýchlostiach nie sú skriptované ako tomu je v ostatných simulátoroch, ale že je všetko dynamicky počítané a nikdy neviete či stihnete vývrtku vyrovnať skôr ako spravíte jamu do zeme. Letový model berie do úvahy špecifikácie lietadla, ktoré sú pre každé lietadlo iné, jeho momentálnu váhu, podvesenú výzbroj, poveternostné podmienky, celkové počasie, výšku letu (čím vyššie tým redší je vzduch a horšie manévrovanie), aerodymanické zmeny pri vytiahnutí podvozka, klapiek, alebo chýbajúca časť draku (celkové poškodenie lietadla), ale aj také detaily ako prudké zvýšenie otáčok motora, zavadenie o zem alebo hladinu (nie je problém korčuľovať s podvozkom po vodnej hladine), a podobne. Celkovo je letový model rozhodne najprepracovanejší aký som mal kedy tú česť osobne vyskúšať. Taktiež spracovanie zbraní, ich vizuálneho efektu a účinku na okolie je veľmi detailne prepracované. Verné zobrazenie stopoviek, kondenzačných čiar po guľkách, zásahoch, po ktorých vyletujú kúsky plechu a súčiastiek zo zasiahnutých cieľov, výbuchy bômb, nárazy guliek do pevných prekážok, to všetko je brilantne spracované a dotvára atmosféru neľútostných bojov na oblohe a aj pod ňou. Boje sa totiž neodohrávajú len vo vzduchu, ale aj na zemi a na mori. Pod vami sa preháňajú a bojujú formácie tankov, transportérov, lodí, pešiakov, pália po sebe batérie, artilérie, raketomety a ďalšie vojenské jednotky nezávisle na vás a takto dotvárajú celkovú atmosféru bojiska, nehovoriac o bojoch v noci, čo je zase úplne iná kapitola nielen po grafickej stránke, ale aj po stránke taktiky boja či použitých manévrov.

Technické spracovanie Sturmovika je po všetkých stránkach excelentné a v mnohom predčilo svoju dobu. Dodnes je len málo konkurencie, ktorá sa dokázala Sturmoviku vyrovnať a v niektorých oblastiach je dodnes špička alebo dokonca jednoznačný líder. Vizuálne spracovanie je detailné, dobre optimalizované a funguje bez problémov aj na pomalších počítačoch (aj napriek tomu, že simulátori vždy patrili k najnáročnejšiemu žánru na hardware), obsahuje všetky moderné efekty, ktoré sú mysliteľné a ktoré sa dajú do najmenších detailov nastaviť v prehľadnom menu (myslené v dobe vydania). Nejeden krát sa mi stalo ako som len tak lietal nad krajinou a vychutnával si pohľad na okolie s krásnymi, hustými lesmi, rozľahlými mestami, slnko odrážajúce sa od hladín riek, pohľad na približujúce sa oblaky a následné turbulencie v nich, ktoré vás niekedy riadne rozhádžu. Takisto stvárnenie rôznych zmien počasia a jeho efektov je špičkové. Keď sa zatiahne obloha, zdvihne vietor, začne snežiť alebo spustí dážď a oblohu križujú blesky, tak vám bude behať mráz po chrbte a budete sa snažiť dostať nad oblaky kde momentálne svieti slniečko, alebo len preto aby ste sa vyhli nepriateľovi. Nemôžem nespomenúť zvukovú stránku, ktorá je niečo naozaj výnimočné. Krásne spracovaný dopplerov efekt deformuje zvuk zbraní, výbuchov, burácanie motorov, prevedené vo vysoko kvalitných zvukoch. V menu aj v hre vám znie príjemná hudba, v rádiu počuť rádiovú komunikáciu nahovorenú v oboch jazykoch (aj angličtine ak zapnete), podľa toho za akú stranu bojujete. Snáď len rádiová komunikácia by mohla byť o niečo detailnejšia, aby nebolo počuť stále tie isté hlášky dokola.

Toto všetko môžete prežiť v jednej zo štyroch do detailu vypracovaných kampaniach založených na historických podkladoch odohrávajúcich sa na území bývalého Sovietskeho zväzu, ktoré môžete podstúpiť v rôznych hodnostiach ovplyvňujúcich počet wingmanov pod vašim velením. Celé prostredie je zasadené do obdobia konfliktu medzi Nemeckom a Sovietskym zväzom, čo považujem rozhodne za veľké plus, pretože táto časť druhej svetovej vojny je autormi hier značne ignorovaná. Vďaka spracovaniu tohto konfliktu sa dočkáte lietadiel, ktoré ste ešte predtým v žiadnom inom simulátore nezažili, ako sú samotné Sturmoviky, nemcami prezývanými aj ako Čierna smrť, rôzne Migy, Yaky, Polikarpovy, Petljakovi, Berijevy a podobne, ale aj klasické nemecké známe stroje ako Messerschmidty, Fockewulfy, Heinkely, Jukersy atď. Ďalej sú na výber v ponuke samostatné misie za rôzne strany, ktorých náplň sa značne líši, od patroly nad vytýčeným územím, sprievodu bombardérov, ochrana či podpora pozemných jednotiek, až po vybojovanie vzdušnej presily nad protivníkom. Celkovo sú misie skvele navrhnuté a rôznorodosť zúčastnených jednotiek a umelej inteligencie zaručí neopakovateľné zážitky. Menu obsahuje aj rýchly editor misií, kde si môžete rýchlo a pohodlne navoliť prostredie, situáciu, obtiažnosť, vašich wingmanov, počet nepriateľov, výzbroj i kamufláž všetkých zúčastnených až do najmenších detailov a rýchlo bez zbytočného zdržiavania sadnúť do kokpitu. Na to aby ste sa ale mohli pustiť do neľútostných bojov na modrej oblohe, musíte aj čo to o lietaní a bojovaní vedieť a o tom vás naučia a zo všetkým čo potrebujete vedieť oboznámia názorné tréningové misie. Keby ani jedna zo spomínaných možností niekoho neuspokojila, je tu ešte možnosť plného editora misií, ktorý vám dovolí vytvoriť si kompletnú misiu na akú si len spomeniete a to relatívne jednoducho, alebo je tu ešte možnosť nahrávania si samotných misií ako ich hráte a ďalšia prípadná úprava pre účely ukážok svojim kamarátom. Jedine s interfaceom editora misií a spectator kamery na bojisku sa mohli autori pohrať o niečo viac.

Všade často kritizovaná umelá inteligencia je v Sturmoviku viac než dobrá. Pri najvyššom nastavení AI, využívajú počítačom ovládaní piloti všetky výhody svojich lietadiel ako ich rýchlosť, výkon, ovládateľnosť a keď si nedáte pozor, tak aj palebnú silu, čo sa prejaví tým, že vaše lietadlo začne byť postupne priesvitné. Inými slovami sa s vami nebabrú. Snažia sa dostať za váš chvost, využívajú výhody väčšej výšky, rýchlosti, ktorú si snažia aj udržať, ale zároveň umne manévrovať aby sa vám stratili z dosahu zbraní a to nevravím o skupinovom boji, keď jednotlivý počítačom ovládaní hráči akoby spolu koordinovali útok (na oboch stranách). Neraz sa mi stalo, že nepriateľ predo mnou len tak manévroval a snažil sa aby som ho netrafil, zatiaľ čo ďalší sa zozadu priblížil a začal mi odierať lak na trupe dosť nevhodným spôsobom. Krytie navzájom a snaženie sa dosiahnuť vytýčeného cieľa misie je bežná vec nielen z vašej strany, ale aj zo strany AI, čo neraz skonči aj úspešne dokončenou misiou bez vášho pričinenia. Niekto môže namietať, že to nie je práve pozitívne vyhrať bez väčšej námahy, ale Sturmovik sa nesnaží simulovať len samotný letový model lietadiel, ale aj samotné bojisko a je jasné, že v skutočnosti na rozsiahlom bojovom poli nerozhodujú jednotlivci, ale celé armády. Takisto aj pozemné jednotky reagujú na váš útok rozpustením formácie kolóny a zahájenie protiútoku, prípadne úteku na všetky strany. Dalo by sa kľudne povedať, že schopnosť účinne bojovať na najvyššom stupni obtiažnosti je lepšia ako väčšiny pripojených hráčov na internete. Po mnohých hodinách hrania proti AI som skúsil nejaké servre na nete a vždy to skončilo tým, že keď som chcel poriadny duel, radšej som si zvolil možnosť rýchleho editoru misií a bavil sa tam proti AI, keďže pripojený hráči často nedosahovali úroveň počítačom ovládaných hráčov.

Spomenutý multiplayer obsahuje možnosti kooperatívnej hry až 16 hráčov a hra v dueli až 32 hráčov po internete a LANke. Po pripojení sa na server si vyberiete svoj obľúbený stroj, vyzbrojíte si ho, vyberiete predefinovanú alebo svoju importovanú kamufláž, stranu, prezriete mapu, na ktorej sa bude bojovať a hurá do oblakov. V móde duel sú na výber dve mapy a v tomto móde bojuje každý s každým, zatiaľ čo v kooperačnom móde bojujú dva tými, ktoré majú odlišné úlohy. Tieto úlohy sú len dve a obe sú na jednej mape. V prvom prípade ide o ochranu nemeckého konvoja a v druhom o ochranu nemeckých bombardérov pred ruskými stíhačkami. Ak sa vám to zdá málo, zdá sa vám správne, ale treba brať v úvahu aj množstvo priebežne vydávaných prídavkov do hry vo forme objemných patchov, ktoré obsahujú nové mapy, módy, lietadlá, objekty, jednotky, výzbroj, možnosti a ktoré aj tu a tam niečo opravia.

Celkovo Sturmovik prináša veľký balík zábavy vo forme simulátora lietadiel druhej svetovej vojny, z pohľadu aký tu predtým ešte nebol a rozhodne sa nemá za čo hanbiť. Skôr naopak, jeho brilantné technické spracovanie, jedinečný realizmus, široké možnosti ako brázdiť oblaky a v neposlednom rade kvalitný editor misií z neho robí aj napriek pár drobným vráskam jednoznačne najlepšiu voľbu pre virtuálnych pilotov, ktorý sa túžia preháňať po modrých oblohách východu a neboja sa žeravých guliek.

Plusy
• letový model
• deštrukčný model
• technické spracovanie
• výber misií a dva druhy editorov
• umelá inteligencia
• široký výber lietadiel

Mínusy
• rádiová komunikácia
• multiplayer
• interface v editore misií
A mám Ťa ...
Chytaaaaj ....
Necháš to!
Hmmmm, krásny pohľad.
Guláš v oblakoch ...
Nedoktknuta kolona ... nevidí sa často
Stallin, vidíš ako mi to ide??
Čo takto z toho spraviť ponorku??
Nota Beneee, kupujteeee ...
Si provokoval tak chytaj ...
Tu, tam, ešte tebe, uhni ...
Byť teraz dole musí byť inšpirujúce k bežeckým výkonom ...
Načo motor, načo chvost, luxus ...
Achtung, Schwarzes tot ...!!!
Sem zlej ...
To chce modrú knižku ...
Sakra, zabudol som plavky ...
Žeravé guľky za akciové ceny ...





Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.