The Mark

napísal ace 6.12.2006 pre PC

5.0

Užívateľská recenzia
Tak, na trhu sa objavila ďalšia FPS, ktorá už zas má byť tým najlepším, čo daný žáner ponúka, všetkých posadí do kresiel svojím spracovaním, bude adeptom na „game of the year“, jednoducho to bude zas to najlepšie. Alebo žeby nie? Bez akéhokoľvek veľkého hype pomaly, potichúčku znenazdajky prišla nová FPS od firmy Jowood. Žiadne veľkohubé vyjadrenia autorov, žiadne vychvalovanie do nebies, žiadne veľké reklamné kampane, dokonca ani žiaden úchvatný trailer alebo demo. Len pár strohých, pár riadkových novinkových správ, že sa to blíži a o niečo neskôr, že už to vyšlo. Tak a teraz je to tu a ja sa vám to pokúsim trocha priblížiť.

Od hry som toho veľa nečakal, sklamať ma nemohla, už len prekvapiť. Tak som k nej už od začiatku aj pristupoval. Hra ma naozaj usadila do kresla, keď po nainštalovaní zhodnotila ako najlepšie možné nastavanie na mojom PC na rozlíšenie 640x480 a nízku kvalitu textúr. Ak mám byť úprimný, tak sa mi to po tomto ani moc hrať nechcelo, ale nejakým zázrakom som sa prekonal a spustil to. Chvíľu to trvalo a nabehli prvé logá a značky. Potom menu ( na môj vkus strašne zastaralé a kvalita spracovania asi ako v Carmageddon 1) a keďže nebolo skoro nič na výber, tak som zvolil kampaň. Zabudol som, trošku som si veril a zvýšil rozlíšenie na 1024x768 a a vysokú kvalitu textúr. Po vstupe do kampane ma hra veľmi príjemne prekvapila (prvotný dojem) a to ponukou 2 charakterov na výber do kampane.

Bratia v zbrani...
Na výber máte, ako som spomínal 2 charaktery, dokonca sú to vojaci. Prvým je Steven „Fletch“ Fletcher. Drsňák, ktorý bol kapitánom USMC a je expertom v boji so strelnými zbraňami. Druhým pánom na holenie je už trošku viac elegantný (človek by až povedal, že je to Angličan ) Austin Hawke, žoldnier na voľnej nohe a bývalý príslušník SAS. Vaše nadšenie z dvoch hrateľných postáv však neskôr už trošku opadne (druhotný dojem). O tom až neskôr.

Už zas a opäť tradičný americký gýč..
Sorry, ľudia, ale toto už pôsobí trápne. Áno už zas amíci zachránia svet, ale teraz v tom budú mať prsty chvalabohu aj Briti. Istá teroristická skupina (v hre som sa stretol s pomenovaním Evil Ones ) ukradla jadrové zbrane krátkeho doletu. Tupci si zvolili za cieľ metropolu Anglicka – Londýn, ale keďže ide iba o strely krátkeho doletu a nemajú tam tie strely ako dopraviť, tak nastáva problém. V tejto tak trošku trápnej situácii požiadajú o finančnú injekciu jedného mladého rusa, ktorého otecko je tak trošku bilionár a obchodník so smrťou (predajca zbraní) Alexander Rakov. Mladý Ilya teda dá teroristom loď a aj sa ujme zneškodňovacích prací jediných dvoch ľudí, ktorý mu dokážu prekaziť plány, sú to súrodenci Steve a Sandy Fletcherovci. Keď sa bohatý otecko dozvie a pláne svojho milovaného syna, tak sa zhrozí a povolá do akcie žoldniera Austina Hawka aby ochraňoval Fletcha. Nečakajte žiadnu hollywoodsku prezentáciu príbehu, autori boli dokonca lenivý spraviť poriadne intro a namiesto neho dali pár fotiek a k ním nejaké tie titulky. Enginové animácie, ktoré by mali posúvať príbeh dopredu vám toho moc neprezradia a sú spracované vyslovene strašne. Tento „oscarový“ scenár, aj keď pôsobí strašne by ešte nemusel znamenať koniec sveta, možno to zachráni samotná hra.....

....ani omylom! Začínate na Sibíri (že je to Sibír sa dozviete až v poslednej misii, keď konečne vyleziete von), neskôr úplne bez rozmyslu skočíte niekde do arabského sveta a tak ďalej. Takto beháte z jednej časti sveta do druhej a úplne nezmyselne sa naháňate za bombou. Ak majú takúto taktiku aj skutočné americké jednotky, tak sa nečudujem prečo ešte Bin Ládina nechytili. Vo vývojárskom teame pravdepodobne nezamestnávajú level dizajnérov, ako inak sa dá vysvetliť až príšerná lineárnosť misií, stále prakticky rovnaké prostredie, nudnosť misií a ABSOLÚTNA nelogickosť v postupe hrou. Je síce pravda, že vás možno dokážu niektoré misie (no, skôr iba útržkovité pasáže) zaujať, ale toto som už teda dlho nevidel. Hádam aj Psychotoxic bol lepší (o Chaserovi radšej nehovorím, lebo jeho šedé steny by boli v porovnaní s týmto hotovým Louvrom). Ďalšie v čom hra sklamala je veľmi dobý nápad dvoch postáv. Nápad síce veľmi dobrý, ale nedotiahnutý ani len do štvrtiny cesty. Na začiatku každej kapitoly si vyberiete za ktorého z hrdinov chcete hrať, ich cestu nie sú len spoločné, ale aj sa rozchádzajú, ale žeby to zaručilo replayabilitu sa povedať nedá. Aby ste sa vyhli frustrácii, tak sa radšej budete riadiť heslom „raz a dosť“. Využiteľnosť partnera vidím iba ak, tak v kooperatívnom multiplayeri, inak je vám platný približne ako strierače na ponorke. Sem tam vás podporuje pokrikmi typu „slušná zásah“... ale pomoci sa do neho nedočkáte a vždy ma dorazila hláška „choď prvý“. Keď mi povedal, že ma bude kryť, tak som v prestrelke stratil viac ako polovicu života. Počas hry zistíte, že váš partner je asi duch. Raz stál tesne predo mnou a guľky preleteli skrz neho priamo do mňa. Takýchto perličiek by sa dalo nájsť poriadne veľa, ale nechcem byť až taký krutý, treba uznať, že niekedy aj dokáže pomôcť. Autori síce nazakomponovali do hry vykláňanie spoza rohu, ale máte dostupnú istú špeciálnu schopnosť vidieť umiestnenie nepriateľov aj cez steny prípadne iné bariéry (ako napríklad v Ghost Recon 3). Tá sa ale pomerne rýchlo vybíja. Taktiež ma dorazili odnikiaľ sa vynárajúce kontajneri a predvídateľní nepriatelia. Hrateľnosť ale nie je zlá, len ju strašne veľa vecí ubíja. Jediné dobré sú tu zbrane, stretnete sa tu s tradičnou vojenskej výzbrojou a výstrojov súčasnosti, zbrane sú dobre vybalancované, každá si nájde svoje využitie a aj ich spracovanie je dobré (aj keď je jasné, že skutočnú zbraň nevideli ani vo sne). Nečakajte žiadnu realitu pri nich, skôr tak tradične. V hre sa taktiež dosť ťažko umiera, keďže hneď ako dosiahnete kritickú hranicu zdravia a uchýlite sa niekde, kde je pokoj, tak sa vám začne regenerovať a každý druhý nepriateľ obsahujte lekárničku. Toto beriem ako plus pre začiatočníkov alebo sviatočných hráčov.

V hre je zakomponovaná umelá inteligencia...
...ale bohužiaľ aj umelá imbecilita, hluchota, slepota, nemota, prípadne iné postihnutia. O tomto by sa dali písať eposy, rozsiahle trilógie, tetralógie, x-lógie, ale ja to zhrniem do krátkeho odstavca. Za všetko hovorí fakt, že počas toho ako som hral jeden z nepriateľov zomrel pri skoku cez plot (výška cca 1,30 metra). Okolo nepriateľa môžete vystrieľať do steny jeho presné obrysy, ale všimne si vás až keď ho trafíte. A keď ho konečne trafíte, tak ten vedľa neho si to ani nevšimne. Nepriatelia sa s úsmevom na tvári rútia v ústrety smrti a zbožňovať budete kamikaze bojovníkov, ktorý v mene alaha sú ochotní pribehnúť až ku vám a odpáliť sa, neskôr sa objavia aj na motorkách (trefne poznamenané hláškou: „čo za úchyla je tento chlap“). No, aspoň tu sa autori nesnažili zakrývať ich flákačstvo. Samozrejme sú aj svetlé výnimky, kedy sú schopný vás dostať na vzdialenosť kľudne aj 200 metrov. O inteligencii počítačom ovládaného kolegu sa tiež hovoriť nedá a vyzerá to tak, že armáda vyberá svojich vojakov už v pomocnej škôlke.
Vám sa niekedy tiež podarí zaperliť a dať dvom naraz headshot s brokovnicou na 12 metrov nie je problém.

Kedy že to vyšlo?
Túto otázku som si kládol keď som prvý krát videl grafiku. Tá by sa možno dala prirovnať k Delta Force – Task Force Dagger. Neostré textúry, otrasné modely postáv, neprirodzené animácie pohybu (približne ako keď si dáte na zadok plné plienky), efekt plameňa ako z Doomu 1, len na tie zbrane sa dá pozerať. Hra obsahuje aj nejaké tie špecialitky ako napríklad blurr. Ten však radšej vypnite, lebo pri „štýlovom“ rozmazaní obrazu (asi každé 3 sekundy počas boja) by ste z metra ani stodolu netrafili, nie ešte nepriateľa cez celý hangár. Hra možno obsahuje aj bullet-time, ale taktiež je možné, že sa mi to iba zdalo a to iba hra tak brutálne spomalila. O grafiku sa stará Argon 2 engine, interne vyvýjaný, ale radšej si mali autori nejaký licencovať. Takto zle optimalizovaný a vybalancovaný engine som už dlho nevidel. Za toto by som autorom udelil trest pozerať všetky časti Zúfalých manželiek prevedené do ich enginu na 486kách.
Zvuky už sú trochu lepšie. Zbrane znejú duto. Dabing sa dá počúvať iba pri dvoch hlavných postavách, zvukové efekty by som dokázal doma na hrncoch spraviť lepšie. Angličtina s ruským prízvukom je na úrovni trojročného dieťaťa zo Severnej Kórei a mám vážne pochybnosti, že arabčina, ktorá v hre odznieva ani arabčinou nie je.
Fyzika, ehm, no, vyzerá to tak, že autori asi pochádzajú z nejakej inej planéty, kde platia úplne iné fyzikálne zákonitosti. Je to niečo hrozné, rád by som vypichol nejaké príklady, ale nedá sa to, celá hra je jeden veľký príklad. Snáď len zásahové modely na telách nepriateľov. Rozum mi hovorí, že po zásahu do rôznych častí tela by malo telo rôzne padnúť na zem. Ale tu je to iné, dosť často padajú všetci rovnako a máte jedno, či nepriateľa trafíte do hlavy alebo do členka, vždy miniete rovnaké množstvo olova a výsledok je rovnaký. Taký čerstvo zastrelený nepriateľ je dobrý na odvoz do zberných surovín, toľko železa pokope sa často nevidí.

HW nároky...
No, kapitola sama o sebe. Minimum je mašina s procesorom 1,8 GHz, 512 MB RAM a DirectX 9 kompatibilná grafická karta. Pochybujem, že by ste si na takomto stroji zahrali. Nároky sú vysoké približne ako Oblivion a Gothic 3 spolu. Na mojej zostave bola hra pri väčších prestrelkách prakticky nehrateľná a o veľkých výbuchoch ani nehovorím. Takto vám to pobeží na odporúčanej zostave 2,8GHz, 1GB RAM a 256 MB DX 9,0c kompatibilná grafická karta.

Hra obsahuje aj multiplayer. Team deathmatch, deathmatch a kooperatívny asi stačiť nebudú. Bohužiaľ (chvalabohu) som ich nemal šancu vyskúšať, takže túto časť hodnotiť nejdem. Predpokladám ale, že hráčska komunita okolo hry veľká nebude a ak vôbec niekoho na hru cez net nájdete, tak môžete byť šťastný.

A čo tomu chýbalo?
Minimálne ešte rok veľmi usilovnej práce. Vyladenie grafickej stránky (potenciál má, len by chcelo skúsenejších tvorcov), HW optimalizácia (hlavne), profesionálnejšie zvuky, práca s UI a komplet vyhodiť level dizajnérov. Hra je tak na polceste, obsahuje dobré nápady, zo začiatku pôsobí aj zábavne, len ju zhadzuje množstvo chýb a hlavne krvavé HW nároky. Takto zostáva podpriemerný polotovar, ale keď to porovnám s odpadom roka Specnaz, tak pôsobí ešte veľmi dobre.
Hodnotenie za dobré nápady, miestami zábavu a mohlo to byť aj horšie.

+ 2 postavy
+ 2 cesty hrou
+ špeciálna abilita
+ miestami zábavné
+ predsa len zbrane
+ blurr efekt (nebyť strašného enginu)

- umelá inteligencia
- lineárnosť a nelogickosť postupu
- šedosť prostredia
- grafika
- zvuky
- fyzika
- blurr efekt (vďaka mizernému enginu)
- HW NÁROKY!!!





Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.