Quake 4

napísal luk 21.8.2006 pre PC

8.4

Užívateľská recenzia
Klasiky od Id software všetci veľmi dobre poznáme. Sú to Doom, Wolfenstein a Quake. Teraz by som, ale chcel uprieť zrak na Quaka. V roku 1996 sa objavil prvý Quake. O rok na to vyšiel Quake 2.Tieto dva diely boli zamerané na obidve súčasti hry, čiže aj na singleplayer, ale aj na multiplayer. Ale potom o dva roky prišiel Quake 3 a ten sa zameriaval čisto iba na multiplayer, čiže niečo podobné ako dnes Unreal Tournament. Ďalej v roku 2000 nasledoval datadisk s podtitulom Team Arena. Ten, ale dopadol katastrofálne. Posledné dva menované tituly boli zamerané iba na Multiplayer. Po týchto dieloch vyšiel ešte napr.: Doom 3 alebo Wolfenstein. Id Software samozrejme nečakali a konečne vypustili i štvrté pokračovanie tejto hry. Tentokrát na Quake 4 nepracovali iba samotní Id Software, ale aj ich dlhoročný parťáci z Raven Software. Tí majú za sebou tituly ako Soldier of Fortune či Jedi Knight. Oplatilo sa čakať na štvrtý diel alebo nie? Čítajte ďalej a dozviete sa odpoveď!

Na výber je tu singleplayer aj multiplayer. No, ale teraz k singleplayeru. V Quakeovi 2 ste zničili obranu Stroggov, čím ste narušili Stroggskú obranu.
Ľudia sa po dlhom čase konečne odhodlali zničiť svojich nepriateľov(Stroggov).
Ani jeden z doterajších dielov Quake série príbehovo nenadväzoval na seba. To už, ale s prichádzajúcim štvrtým dielom neplatí. V roli Mathewa Kanea, ktorý je desiatnik v jednotke Rhino sa účastníte spolu s celou jednotkou invázie na planétu Stroggos. Máte za úlohu zničiť nepriateľov. Na tejto planéte žijú Stroggovia. Stroggovia sú veľmi podobní rase Borgov zo StarTreku.
Ich základ tvorí ľudské telo, ale majú na sebe rôzne kovové súčasti a tým sa majú zdokonaľovať Určite ich už dobre poznáte, ale ich je veľa napr.: stroggovia s brokovnicou namiesto ruky, bossovia, obyčajný vojaci, elektrický strog...

Proti Stroggom predsa nemôžete ísť neozbrojený a tak vám autori prichystali niekoľko hračiek. Ale myslím si, že väčšinu z nich dobre poznáte z minulých dielov, ak ste samozrejme nejaký diel hrali. Takže to je pištoľ, samopal, brokovnica, hyperblaster, granátomet, nailgun(klincovačka), raketomet, railgun(snajperka), lightning gun a dark matter gun( niečo podobné BFG 9000 z Dooma 3). Každá z týchto zbraní má primárny aj sekundárny útok. Napr.: u samopalu je to, že ľavým tlačítkom myši strieľate normálne a keď stlačíte pravé myšítko, tak môžete zazoomovať, ale keď chcete strieľať ,tak znova stlačíte ľavé tlačítko myši, ale samopal strieľa len jeden náboj. Preto je samozrejmé, že keď ho chcete v tomto móde niekoho trafiť treba čo najrýchlejšie stláčať ľavé tlačítko myši. Na samopali sa mi najviac ľúbila primontovaná baterka. Dobre, že to vývojári takto urobili, lebo sa často stretnete s tmavými miestami. To by bol taký malý príklad. Zbrane strieľajú, tak ako by mali a aj zvuk streľby, či nabíjania mi pripadal naozajstný. Inak zaberajú asi tretinu výhľadu na obrazovky, ale to vôbec nevadí. Veľmi ma u tejto hry zaujal systém vylepšovania zbraní, čiže koľko vecičiek môžete na svoje hračky dať. Tých vecičiek je dosť ako je napr.: zameriavač na nailgun, či viac nábojov do jednotlivých zbraní, raketomet môže strieľať 3 strely a tie môžu mať tepelné navádenie alebo sa niektoré zbrane budú nabíjať rýchlejšie. Týchto vylepšení je dosť, ale celkom zaujímavý je systém ako ich získate. Keď sa po nejakom čase dostanete k ľuďom a bude s vami inžinier, tak si občas vypýta niektorú z vašich zbraní a tú ako som už spomínal nejakou vecou vylepší. Zbrane si vymieňate klasicky a to, že pohnete kolečkom myši hore alebo dolu. Ešte je tu aj možnosť si vybrať zbrane tlačítkami od 0-9, ale myslím si, že väčšina z vás uprednostní vyberanie zbraní kolečkom na myši. Po zabití nepriateľov nechávajú nepriatelia po sebe na zemi položené zbrane.

Quake 4 sa hrá veľmi dobre. Ale ak si vývojári mysleli, že z Quaka spravia Dooma, tak sa im to nepodarilo. Pri niekoľkých málo scénach som sa naozaj bál, ale to bola skôr výnimka ako pravidlo. Vlastne ako som už spomínal vašou jedinou úlohou je zničiť Stroggov. To že autori pre nás neprichystali niečo zaujímavé v misiách, tak to ma nahnevalo. Každý level je vlastne o tom, že sa musíte prestrieľať z miesta A do miesta B a tam stlačiť nejaké tlačítko, aby ste napr.: vypli alebo zapli prúd na nejakom kanóne, či spustili tramvaj.. Nič originálne táto hra nemá. Preto je hrateľnosť taká klasická. Trošku adrenalínu nájdete väčšinou misiách, kde sa nachádza nejaké vozidlo. Niekoľko ich tu je napr.: keď ste v tanku guľometom alebo strelami strieľate nepriateľov, či keď ste na tramvaji, kde guľomet je jediný nástroj na likvidovanie rôznych nepriateľov. K hrateľnosti v týchto misiách prispieva aj to, že po malom okamihu sa vám život daného vozidla začne dopĺňať. Toto nemá nič s realitou spoločné, ale k hrateľnosti to iba prispieva. V Quakeovi 4 budete dosť často využívať napr.: výťahy. Ak si spomínate na Dooma 3 ako ste došli k panelu, ktorý bol pri výťahu a slúžil na spustenie výťahu, tak keď ste naňho namierili a stačili ho, tak vás výťah odviezol buď hore alebo dole. Presne takto isto je to aj v novom Quakeovi.

Príbeh je plný zvratov ako je napr.: to že vás chytia a vy budete musieť podstúpiť stroggofikáciu, ktorá vás premení na strogga. Nechcem prezrádzať čo sa stane, tak len poviem, že je príbeh celkom dobre prepracovaný.
Tú stroggofikáciu budete musieť podstúpiť asi tak v jednej tretine hry. Hranie za Strogga nie je ničím zaujímavé rovnako ako aj za človeka.
Najviac sa mi na novom Quakeovi páčila atmosféra, ktorá je tu výborná.
Tejto atmosfére napomáha aj hudba. Ale aj keď jej tu nie je veľa, ale určite jej je viacej ako v Doomovi 3 je celkom dobrá, príjemná na počúvanie a skvelo vystihuje atmosféru danej situácie.

Za človeka si dopĺňate zdravie či brnenie klasickými lekárničkami alebo brnením. Samozrejme ak sú s vami inžinier a medik, tak vám brnenie či zdravie môžu doplniť tiež aj oni. Stačí ich o to požiadať ľavým tlačítkom myši. Keď už hráte za strogga, tak vám inžinier môže doplniť brnenie, ale medik vám zdravie už doplniť nedokáže. Preto si zdravie budete môcť za strogga doplniť klasickými lekárničkami alebo špeciálnymi terminálmi podobne ako u Dooma 3, len tu vysávate nejaké srdce. Počas hrania za človeka aj za strogga sa stretnete s miestami, kde máte málo života a stačí jedna strela a ste mŕtvy, ale aj kde máte málo nábojov do niektorej z použiteľných zbraní a pred vami je veľká presila. V tomto je Quake 4 strašne nevyrovnaný. Vtedy vás zachráni iba to, ak to odohráte kombináciou savov a loadov.

Hra väčšinou necháva na vás, aby ste si hru uložili sami, ale občas vám hru síce uloží, aj keď väčšinou to budete musieť urobiť vy. Buď si hru budete klasicky ukladať, alebo využijete klávesy F5 na quicksave a F9 na quickload.

Nový Quake obsahuje 31 misií a ich dohranie vám zaberie takých cca 15-20 hodín. Občas som pri hraní pociťoval stereotyp, ale to sa dalo vklude odpustiť. Škoda, že medika a inžiniera nemôžete ovládať. Bolo by to celkom zaujímavé priniesť do hry takýto prvok. Ale inak si Id Software s AI celkom dobre pohrali a nestalo by sa vám, žeby sa vám vaši vojaci plietli do výhľadu a nepriatelia sa buď na vás vrhnú alebo zostanú v úkryte.

V multiplayeri máte na výber niekoľko módov a to Deathmatch, Team Deathmatch, Capture the Flag, Arena Capture the Flag alebo Tourney. Na každý z týchto ponúkaných módov je tu niekoľko máp, kde si to môžete rozdať. Na server sa môže pripojiť maximálne 16 hráčov a to mi pripadalo málo, lebo sú aj hry, kde sa na server môže pripojiť viacej hráčov. Je možné hrať za strogga alebo za človeka, ale to je jedno koho si vyberiete, lebo za obidvoch sa hrá takmer rovnako. Multiplayer je možné hrať cez Internet aj cez LAN.

S takou drobnosťou hry akou je reč sa autori tiež celkom pohrali. Keď hráte za človeka, tak hovoríte normálnou angličtinou, ale keď hráte za strogga, tak hovoríte po stroggsky. Síce to je len trošku upravená angličtina, ale znie to pekne. Ovládanie hry je klasické a to: a, s, w, d alebo šípky, tlačítko Tab, Shift, r, c a myš.

Grafika sa mi veľmi páčila. Všetko bolo zdokonalené. Modely postáv a ich animácie vyzerajú výborne, modely zbraní tiež. Každá vec je tu detailne vymodelovaná. Grafický dizajn misií sa mi veľmi páčil. Túto hru si inak užijete i na

Minimálne HW požiadavky: P4, Athlon 2GHz, 512 MB RAM, 64 MB grafická karta (Nvidia(r) GeForce(TM) 3/Ti series+, ATI Radeon X300 series a ATI(r) Radeon(r) 9700 series+) Win 2000/XP a 2,8 GB na disku.

Optimálne HW požiadavky:P4, Athlon 3 GHz, 1 GB RAM, 128 MB grafická karta(ATI Radeon 9800 alebo Nvidia GeForce 6600) Win 2000/XP a 2,8 GB na disku.

Keďže táto hra beží na Doom 3 engine, tak ma veľmi zaujímala optimalizácia tejto hry. Bola taká zlá, že aj Doom 3 mal lepšiu optimalizáciu. Aj keď som hru skúšal v každom rozlišení a v každých detailoch som nedocielil plynulý beh. Tak toto ma u nového Quaka najviac sklamalo a preto som nikdy nehral v jednom nastavení, ale až na niekoľkých.

Fyzika tejto hry je rovnako ako u Dooma 3 obmedzená. Čiže môžete pohnúť rôznymi debnami alebo sudmi, ale nič viac. Občas ide niečo zničiť, ale toho je veľmi málo, čiže nečakajte, že by ste tu urobili nejakú masovú deštrukciu.
Nový Quake vyšiel na PC.

Aj keď sa nový Quake celkom podaril, tak tie roky čakania neboli fakt márne. Ale aj keď má Quake 4 dosť chýb je to hra, ktorá vás na pár hodín určite získa.



Plusy
+ zbrane
+ herná doba
+ rozmanitosť nepriateľov
+ grafika
+ AI
+ atmosféra
+ hudba


Mínusy
- nič originálne
- jednoduchá hrateľnosť
- otrasná optimalizácia
- nevyrovnanosť počtu munície a životov
v misiách










Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.