Chaser

Prebrať sa s ťažkou amnéziou a mať pritom na krku komando elitných zabijakov je nezávidenia hodná situácia. Toto je ale len začiatok a v slovenskom sci-fi FPS si toho v koži Johna Chasera prežijete omnoho viac.

PC
pridal DHA 22.7.2006 o 14:03 pod používateľské recenzie

8.4


12. apríl 2044. Potom, ako dvojica malých transportných lodí MarsCorpu zmenila kurz a zamierila na obežnú dráhu Zeme, sa pred nimi začala v diaľke z temnoty vesmíru vynárať základňa HMS Majestic, na ktorej sa práve v tej chvíli v zdravotnom centre prebúdza John Chaser s ťažkou amnéziou a bolesťami hlavy. Medzitým už dva vojenské transporty zakotvili v dokoch Majesticu, kde ich posádky medzičasom vyvraždili väčšinu personálu pracujúceho v tomto sektore...

Žáner first person shooter je v posledných rokoch najrozšírenejším hlavne v oblasti PC hier. Percento kvalitných titulov však už nie je také uspokojivé a bežným javom sú pokračovania úspešných hier, kde však ide zväčša už len o kozmetické úpravy ako lepší grafický a fyzikálny engine a navrch iba zopár maličkostí a drobných vylepšení. Častejším javom sú skôr priemerné až podpriemerné hry, bez nápadu a originality a možno práve preto sa slovenský Cauldron rozhodol prispieť aj svojou štipkou do mlyna. A keďže samotný vývojársky tým má na svojom konte iba logickú hru Quadrax a strategický Spellcros a Battle Isle: Andosia War očakávania boli o to väčšie, ako celý projekt dopadne. Chaser je nakoniec lepší ako sa očakávalo, ale...

...oslabený John sa nemôže rozpamätať na svoju minulosť, na to ako sa sem dostal, dokonca ani na svoje meno, rozhliadajúci sa pritom po miestnosti plnej rôznych zdravotníckych zariadení a hadičiek. V tom čase si už komando MarsCorpu prestrieľalo cestu cez ochranku Majesticu a mieri rovno do zdravotného centra, kde Chaser práve stojí nad telom prikrytím krvavou plachtou...

Ako už bolo naznačené, dej sa odohráva v budúcnosti v roku 2044 a začína napadnutím stanice Majestic jednotkami MarsCorpu, pátrajúcich po Johnovi Chaserovi, v ktorého koži prežijete komplikovanú a strastiplnú cestu za vysvetlením, kto vlastne John Chaser je. Špeciálne jednotky MarsCorpu vyslal Samuel Longwood, ktorý túto megakorporáciu riadi. MarsCorp vznikol za pomoci UN ako organizácia pre kontrolu činnosti na Marse a vedením poverili práve Longwooda. Postupom času však MarsCorp začal naberať čoraz viac na sile a moci, až sa nakoniec vymkol UN z rúk. Za krátky čas sa stal nezničiteľným a ovládal všetky aktivity, ktoré sa na Marse udiali.

Po evakuácii Majesticu Chaser prichádza do Montack City zmietaného vojnami miestnych mafií. Správy o katastrofe sú už v médiách a John nie je až tak neznámy, ako by si mohol myslieť a jeho príchod nezostal bez povšimnutia. Do svojej „rodiny“ ho prijme nesympatický a vypasený Vallero, hlava miestnej mafie. Tu však spozná člena MCMU Mika Gomeza, ktorý mu bude nápomocný, ako to však býva, za pomoc sa platí. Počas hry Chaser zistí, že má nadpriemerné bojové schopnosti, ktoré však prinášajú ešte viac otázok. Rovnako sa mu budú, hlavne spočiatku, vybavovať spomienky z jeho minulosti v podobe rôznych obrazov a hlasov, spomalených či zrýchlených scén vždy zobrazujúcich Chasera a chlapíka menom Stone. Kladom napínavého príbehu je jednoznačne množstvo zvratov, intríg a v neposlednom rade aj vysvetlenie, kto vlastne ste, kto je Stone a prečo vás chcú všetci zabiť, čo vás ženie neustále naprieč hrou dopredu. Samotný príbeh hlavne v závere hry je však tak komplikovaný, že na jeho pochopenie si budete musieť hru zahrať aspoň 2x. Bohužiaľ, ak silnou stránkou hry je jej príbeh, tak slabou stránkou je jeho podanie, ktoré je miestami veľmi slabé a niekedy ostávajú určité okolnosti nejasné aj po opakovanom hraní. Taktiež niektoré postavy by si zaslúžili viac priestoru než len prehodiť s Chaserom pár viet a v doznievaní posledných slov padať mŕtvy na zem alebo zmiznúť v diaľke.

...jednotky MarsCorpu vtrhli do miestnosti zdravotného centra a zaskočili Chasera, ktorý sa pravé chystal nahliadnuť pod krvavú plachtu. Za spŕšky guliek, ktoré zasiahli ako zbytok zdravotného personálu, tak aj zariadenia v miestnosti, sa John dal na rýchly útek. V spojovacej chodbe ho zazrela hliadkujúca dvojica vojakov ako mieri k osobným výťahom. Privolaná posila výťah odstavila a Chaserovi ostáva jediná možnosť – vetracia šachta...

Tak ako v každej správnej FPS aj tu hrajú prím práve zbrane. Pre zachovanie reálnosti arzenál pozostáva ako zo súčasných reálnych zbraní, tak aj zo zbraní, ktoré sú ešte len v štádiu vývoja, výskumu a testovania. Výčitky na adresu pestrosti zbraňového arzenálu určíte nie sú namieste, 16 strelných zbraní, 3 druhy granátov a nôž je určíte dostačujúci počet a počas hry si zastrieľate napríklad z legendárneho Sig Saueru P226, Ingramu M10, Coltu Commando, FAMASu alebo H&K G11. Okrem pištolí, brokovnice a širokého výberu samopalov čaká na vás ešte niekoľko druhov ostreľovacích a útočných pušiek, OICW a futuristický granátomet. Navyše v jednej z misií sa Chaser ocitne brnení mecha, takže si budete môcť vyskúšať aj guľomet v kombinácií s raketometom. Cauldron vybavil Chasera tzv. adrenalín módom, čo je v podstate starý známy bullet time. Po aktivácii adrenalín módu obraz sčervená a pohyb na obrazovke sa okrem vašich reflexov spomalí, ktoré zostávajú rovnako rýchle, takže nie je problém sústrediť paľbu na viac cieľov počas krátkeho časového intervalu.

Prostredia v ktorých sa budete pohybovať sú rovnako veľmi rôznorodé čo jednoznačne zasluhuje pochvalu. Hra začína na vesmírnej stanici, odkiaľ sa dej presúva na Zem, do Montack City, čínskej štvrti a prístavu, z ktorého sa preplavíte až na Sibír, kde navštívite gulag a kozmodróm a samotný záver hry sa už odohráva priamo na Marse. Design niektorých levelov je ale miestami až príliš deprimujúci, vďaka neprehľadnosti a komplikovanosti niektorých máp, čo vedie k častému blúdeniu. Príkladom je podmorský level skladajúci sa z dvoch podlevelov, ktorého hranie sa stáva vyslovenou nočnou morou a utrpením a rozumnejším riešením by bolo toto podmorské bludisko z hry úplné vynechať. Autorom však nemožno uprieť kreativitu a v niektorých misiách si okrem stereotypného strieľania do tupého stáda nepriateľov vyskúšate aj útek, stealth prvky, ostreľovanie čí už spomínaného mecha Exoskeletona.

...po nečakanom výbuchu sa celý Majestic otriasol v základoch a John si uvedomil, že musí stanicu ihneď opustiť pokiaľ chce ostať nažive. Explózia usmrtila časť jednotky hliadkujúcej neďaleko Chasera, ktorý takto konečne získal zbraň, ktorou môže čeliť svojím nepriateľom. Jeho cesta vedie priamo k záchranným modulom, bohužiaľ MarsCorp už začal s uzatváraním niektorých sektorov stanice a jedinou možnosťou k záchrane je prestrieľať sa cez značnú presilu...

Hru poháňa grafický engine s názvom CloakNT vyvinutý priamo Cauldronom. Engine využíva rôzne moderné efekty ako napríklad odrazy a lesky z kovových a iných lesklých materiálov, dynamickú simuláciu vody, reálne rozbíjateľné sklo, particle efekty atd. CloakNT prešiel optimalizáciou, takže hru je možné plynule hrať aj na starších počítačoch po vypnutí niektorých náročnejších efektov. Animácie postav vyzerajú dobre, čo sa však o animáciách v cut-scénach povedať nedá, pretože tu pôsobia pohyby dosť neprirodzene. Problém nastáva aj vtedy, keď zastrelíte nepriateľa a on sa v smrteľných kŕčoch zviera doslova v zemi, prípadne môže nastať problém s vyskočením na určité miesto, i keď je to nutné pre ďalší postup v hre. Tieto bugy však nerieši ani najnovší patch vo verzii 1.50. Podstatným nedostatkom hry je ale AI. Nepriatelia väčšinou postávajú a prebiehajú z miesta na miesto. Využívajú síce krytie sa za prekážky, ale keď vás spozorujú nerozbehnú sa po vás, ale zostanú stáť na jednom mieste a jednoducho čakajú. O nejakej spolupráci a koordinovanom útoku nemožno vravieť, preto je AI skôr nahradená vyšším počtom nepriateľov. V niektorých miestach sa nepriatelia neustále respawnujú, čo hlavne pri blúdení začne časom pekne otravovať.

...v spojovacích chodbách začína pod tlakom praskať potrubie. Explodujú počítačové terminály a Majesticom otriasa jeden výbuch za druhým. Chaser sa ponáhľa do evakuačného sektoru, kde počas cesty sleduje ako posledné záchranné moduly opúšťajú rozpadajúcu sa stanicu. Po zúfalom hľadaní nachádza posledný voľný modul a opúšťa vesmírnu základňu. Majestic je v troskách. Prvé úlomky stanice začínajú horieť a prenikať do zemskej atmosféry, keď v tom sa ozve mohutný výbuch, ktorý Majestic rozlomí na polovicu...

Zvuková stránka hry je na celkom slušnej úrovni, každá zbraň má svoj typický charakteristický zvuk, aj keď niektoré mohli byť spracované ešte aspoň o triedu lepšie. S dabingom a dialógmi jednotlivých postáv to už také skvelé nie je. Hlavne Chaserov hlas niekedy vyznieva až príliš nasilu, inokedy však naopak dokáže aj prekvapiť. O dabingu niektorých vedľajších postáv nemá zmysel sa vyjadrovať. Hudobný doprovod má na starosti Juraj Karkuš a Ľubomír Ruttkay, pracujúci priamo pre Cauldron. Ikeď hudba nie je dynamická a priamo nevykresľuje aktuálnu situáciu na obrazovke, hre kvalitný elektronický soundtrack jednoznačné sadne, aj keď tento štýl nemusí osloviť každého.

Dĺžka hry je väčšia ako súčasný štandard a 35 levelov garantuje zábavu na veľmi dlhú dobu, ktorá sa (bohužiaľ) môže navýšiť aj vďaka blúdeniu v niektorých neprehľadných leveloch. Koho by po prejdení singleplayerovej časti hra omrzela, môže to skúsiť v multiplayeri po Internete alebo lokálnej sieti v módoch Capture the Flag, Deathmatch, Team Deathmatch alebo Shock Troops, v ktorom sa hráči rozdelia do dvoch skupín, pričom jedna musí v danom čase dosiahnuť určitý cieľ a druhá im v tom, pochopiteľne, zabrániť. Nevýhodou multiplayeru je ale veľmi obmedzený počet máp, preto Cauldron dodatočne vydal svoj oficiálny map pack. Navyše Internet je plný rôznych, viac či menej kvalitných single- a multiplayerových máp pre Chasera, vďaka voľne dostupnému level editoru priamo na oficiálnej stránke hry.

...po tvrdšom pristátí sa Chaser ocitá v opustenej štvrti Montack City, ktorú ovláda pouličný gang. Tí však nie sú nadšení, že im záchranný modul a horiace trosky Majesticu práve zdemolovali polku ich obydlia. John sa zapletie do pouličných bojov, v ktorých zisťuje, že jeho bojové schopnosti sú lepšie ako by sa na prvý pohľad zdalo a začínajú sa mu vybavovať prvé spomienky a záblesky z minulosti...

Nakoniec sa Chaser predsa len podaril a Slováci dokázali, že kvalitné hry, dokonca postavené na vlastnom skvelom engine, vyvíjať vedia. Percentá k dokonalosti však strhávajú zbytočné drobné chybičky, nedoladená AI, neprehľadnosť niektorých levelov a zlé podanie inak vynikajúceho príbehu. Celkovo však ide o hru veľmi chytľavú a zábavnú s dlhou hernou dobou, napínavým príbehom a s ešte zaujímavejším rozuzlením. A o to predsa ide.

...Chaser zmätený vynárajúcimi sa spomienkami logicky zamieril do najbližšieho baru, kde by sa mohol dozvedieť zopár odpovedí na svoje otázky. Bohužiaľ informácie sa šíria veľmi rýchlo a správu o Majesticu už vysiela miestna televízia. Pri vstupe do baru si Chasera všimol čleň miestnej mafie a všetko sa začalo ešte viac komplikovať...


Plusy
+ výborný a napínavý príbeh so zaujímavým rozuzlením
+ dĺžka hry a variabilita prostredia a misií
+ grafický engine
+ široká paleta zbraní

Mínusy
- niektoré levely pôsobia veľmi chaoticky a komplikovane
- nízka AI nepriateľov
- podanie príbehu mohlo byť viac prepracované
- slabší dabing niektorých postáv

napísal DHA 22.7.2006



Páči sa mi!

8.4
CHASER

PC
Slovenské hry

Vývoj: Cauldron
Štýl: Akcia
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 17]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]
8.3
| Final Fantasy XVI
[pridal Tiqer 2.8.2023 27]
2.0
| Modern Warfare 2022 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
9.0
| Modern Warfare 2019 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
8.6
| Assassins Creed Valhalla
[pridal Lukášcico 11.7.2023 2]
| Preview na Final Fantasy 16
[pridal Sidh 26.5.2023 11]
8.2
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal Tiqer 12.5.2023 9]
9.5
| Resident Evil 4 (2023)
[pridal saimonkaca 5.4.2023 0]
10
8.7
| Resident Evil 4
[pridal Tiqer 4.4.2023 26]
9.0
| Lorelai
[pridal de Bielawa 1.4.2023 5]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (1)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (3)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19838)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk