Factorio

napísal Drury 2.5.2014 pre PC

Užívateľské dojmy

Factorio - podľa názvu človeka napadne skĺbenie Rammsteinu a Super Maria (prípadne len tú obmedzenejšiu zložku obvyvateľstva do ktorej sa radím aj ja). Pri pohľade na screenshoty človeka napadne, že pôjde o niečo oveľa bližšie autistom (so všetkým rešpektom k autistom)(ku ktorým sa radím aj ja). A pri samotnom hraní hry kdekoho napadne, či naozaj nie je autista (tak som na to prišiel ja).

Pravda je taká, že Factorio je hra vhodná pre každú psychologickú a psychiatrickú diagnózu, takže väčšina ľudí si tu nájde niečo pre seba. Ono totiž je to hra kombinujúca množstvo žánrov v takej dokonalej symbióze, ako sa to hádam doteraz v celej histórii herného priemyslu nepodarilo. Ťažko povedať, čo je základom - Minecraft? OpenTTD? Dwarf Fortress? Command and Conquer? Fallout? Ako sa vraví, z každého rožku trošku, nedá sa povedať, že by niektorá zložka prevládala. Keď si všetko spojíte dokopy, dostanete ťaženie surovín, ich prevážanie vlakom cez zložité železničné siete priamo do automatizovanej továrne žijúcej vlastným životom, jej obranu pred zmutovanými mimozemšťanmi pomocou obranných veží a výpady na ich brlohy nasúkaný v power armore - presne to je Factorio.



Pekne po poriadku, vezmime si začiatok hry. Uprostred obrazovky chlapík v sci-fi oblečku, naokolo nič len príroda neznámej planéty, stromčeky, kde-tu nejaké to povrchové ložisko rúd v štýle Red Alertu. Vycraftím si krompáčik, kopkám si uhlie, kopkám železnú rudu, kopkám meď. Vycraftím si piecku, pretavím rudu na železné pláty... V tomto štádiu hra možno trochu pripomína sci-fi 2D Minecraft. Teda až kým nevycraftím vrták ktorý bude kopkať za mňa.

Vtedy začína automatizácia. Najprv vrták vkladá rudu rovno do debničky a ja pendlujem ako dement medzi debničkami, aby som prekladal rudu, uhlie a meď do piecky. Aspoň dovtedy, kým nemám dosť železa na vyrobenie dopravníkového pásu a robotických rúk mojej budúcej továrne - vkladačov. Ono vkladače sú totiž doslova robotické ruky - vedia čokoľvek vybrať spoza seba a vložiť to za seba. Takže teraz mi stačí prepojiť vrtáky dopravníkovými pásmi s pieckou a vkladačmi z pásu vkladať palivo a rudu rovno do piecky, na druhej strane ďalšími vkladačmi klásť hotové pláty na ďalší dopravníkový pás. Takto mi vznikne jednoduchá továreň na ťažbu a tavenie rudy.

Ďalší krok je automatizácia výroby. Dopravníkové pásy som musel vyrábať na kolene, ale keď už mám stabilný prísun železných a medených plátov, môžem vyrobiť montážne stroje ktoré budú ďalej všetko vyrábať namiesto mňa. Tieto ale žerú elektrinu, ktorú musím vyrobiť v parných turbínach, ktoré potrebujú paru, a paru dostanem tým, že v rúre ohrejem vodu pomocou bojlera, ktorý tiež musím napojiť na zdroj paliva... Hra sa ďalej takto postupne odvíja ako nudný dokument o teórii superstrún- nie zlý príklad, tomuto sa aspoň dá rozumieť, superstruny nedávajú žiaden zmysel. Okrem toho, toto je zábava. Fakt. Neklamem.

Teda sranda to je až do momentu, kým nezačnete znečisťovať prírodu. Niežeby hra v tom momente spadla s odkazom od Greenpeace, ale náhly prepad skupinou obrovských vesmírnych švábov tiež nie je bohviečo. Tieto šváby majú v úmysle jediné - zožrať každú továreň ktorú si kdejaký vesmírny privandrovalec postaví na ich planéte, a potom zjesť aj jeho ako čerešničku na torte. Na rozdiel od Minecraftu, švábom je jedno, či je deň, či noc, útočiť budú dovtedy, kým neskončí buď znečisťovanie alebo ich brlohy v znečistenej oblasti. Čo je ale horšie, znečistenie ich mutuje, takže po čase narastú do gigantických rozmerov (akoby neboli dosť vypasené predtým).

Ono továreň sa vyplatí brániť obrannými vežami a hrubými múrmi už len preto, že v nej prebieha výskum. Zo surovín vyrába fľaštičky vedeckej tekutiny ktorá syntézou v labáku skúma nové technológie, ktoré použijete pri výstavbe továrne a dezinsekcii okolia. Z čoho sa takáto prevratná technológia výskumu vyrába? Ozubené kolieska, dopravníky, vkladače... Nič špeciálne, s výnimkou mimozemských artefaktov. Z hľadiska hrateľnosti to dáva zmysel, lebo na masovú výrobu viacerých druhov vkladačov, dopravníkov a koliesok treba pekne veľkú továreň a bohatý prísun surovín.

Rudné polia nie sú neobmedzené, po čase vyschnú a je treba vyrobiť si auto, natankovať auto, nasadnúť na auto, a ísť hľadať nové ložiská v nedostupných diaľavách. Stačí si nájsť pekné veľké ložisko, zasypať ho vrtákmi, postaviť okolo neho múry, kopu obranných veží, a vyriešiť elektrifikáciu. Jediný problém je v tom dostať to všetko zboží naspäť domov, žejo? Tu sa ozve tá časť hry inšpirovaná Transport Tycoonom, konkrétne vlaky. Stačí naukladať železničnú sieť medzi továrňou a všetkými rudnými ložiskami, vyšpekulovať semafóry, zastávky a spôsob nakladania a vykladania tovaru v každej stanici, vyrobiť si vláčiky a nechať ich pendlovať medzi nimi. Práve ma napadol nemiestny vtip ktorý si pre istotu odpustím, ale povedzme že chodiť po koľajach nie je dobrý nápad.

Jo, a čo by to bolo za sci-fi bez robotov? Tuna sú takí lietajúci čo vybiehajú zo špeciálnej budovy zvanej roboport kde sa zhromaždujú a nabíjajú. Káždý roboport má istý dosah v ktorom môžu roboty šantiť, a roboporty umiestnené vedľa seba tak, že sa svojimi pôsobiskami dotýkajú, vytvárajú medzi sebou akúsi robotickú sieť cez ktorú môžu roboty lietať krížom-krážom a vymienať si miesta s kamarátmi z ostatných roboportov. Roboty ako také sa špecializujú podľa druhu - logistické roboty prenášajú tovar medzi špeciálnymi logistickými debničkami, čím viac-menej fungujú ako alternatíva dopravníkových pásov. Konštrukčné roboty vedia opravovať obhryzené budovy, ak im do roboportu pravidelne prinášate opravné balíčky; okrem toho dokážu stavať časti továrne úplne samé od seba. Stačí im povedať kde čo chcete a oni to tam postavia. Podobne im môžete prikázať kde čo nechcete a oni to jednoducho zdvihnú a vložia do debničiek. Potom tu máme rôzne druhy bojových robotov na jedno použitie - obranné roboty, útočné roboty, roboty čo sa viac-menej len tak nechávajú zničiť na odpútanie pozornosti...

 Čo sa technickej stránky týka, hra je izometrický 2D štýl, avšak 3D prvky sú naplánované (vzhľadom na pamäťovú náročnosť množstva spritov vytvorených z 3D modelov). Holt, šváby žerú ramku rovnako, ako všetko ostatné. Grafika ešte stále tu a tam obsahuje improvizované vývojároviny, a k tomu ešte ktovie ako bude vyzerať výsledný produkt, ale trailer celkom trefne reprezentuje súčasný stav. Zvuky a hudba ešte potrebujú kus práce, ale do vydania času habadej. Okrem toho, hra beží prekvapivo bezproblémovo aj vo svojom plienkovom stave, ešte ani raz mi nespadla a všetky bugy ktoré som nahlásil boli vyriešené. Roadmapa vyzerá zaujímavo a môžeme sa tešiť aj na multiplayer a RTS prvky.


Ono je mi ľúto že tieto dojmy vyšli tak na dlho, ale kratšie sa to naozaj nedalo, v hre je toho fakt moc už v tomto štádiu a nebolo by fér niečo vynechať. Inak si všímam aj množstvo bohemizmov ktoré si bežne odpúsťam, v tomto prípade to možno bolo tak trochu zámerne keďže za touto hrou nestojí nikto iný ako banda Pražákov a pár ich kamošov spoza hraníc, a v tomto prípade nemožno uprieť onú povestnú českú zlatorukosť. Nevedno, kedy presne hra výjde, ale Alfo-Betu si už teraz môžete za malý príspevok na každodenný chlebík stiahnuť z http://www.factorio.com/ kde je zároveň dostupné demo.






Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.