Elder Scrolls Online

napísal daevastator 12.2.2014 pre PC

Užívateľské dojmy

Už sme tu dlho nemali hru, ktorá by mala toľko nadšencov, hejterov a tak rozporuplné dojmy ako má The Elder Scrolls Online (TESO). Jedni ju zatracujú, druhí ospevujú, každý kto mohol si ju chcel vyskúšať. To ma priviedlo až k rozhodnutiu zhrnúť moje dojmy z PVE, ktoré som rozdelil do dvoch samostatných pohľadov. Každý je tak trochu nezávislý a pritom oba sú od seba neoddeliteľné.

Pohľad "The Elder Scrolls..." (TES):

Prvá vec, čo ma napadla pri FPS pohľade, bola: „wau veď to má feeling TES série.“ Boj sa nesie v znamení TES. Ľahký útok, silný útok, obrana, prerušenie súpera, úskoky a stamina sú základ pre každé povolanie. Skill strom a celková voľnosť formovania charakteru potešili, tak ako pridávanie bodíkov do atribútov postavy. Morfovanie skillov, zlepšovanie sa v konkrétnych schopnostiach a skilloch podľa frekvencie používania, sloboda výberu zbrane a zbroje, to všetko sme tu už mali a máme tak radi na TES. Do craftingu som nezabŕdol, ale systém vyzerá nastavený dobre. Kleptomani si prídu na svoje, zbierať sa dá kadečo, neraz kniha z poličky pridá novú úroveň pre skill, že sa človek ani nenazdá. Svet dýcha tematikou TES. Lore je prepracovaný, dialógy sú nahovorené pri každom queste a bohuvďaka sa autori vyhli už dávno prekonaným záležitostiam ako "dones/zabi/odnes". Príbehová linka je načrtnutá zaujímavo, takže svoj kúsok TESu si tu nájde každý.

Pohľad "...Online" (O):

Tak tu to je už zložitejšie. Po prvom zahraní som sa nemohol zbaviť zlej chuti na jazyku. Keď som to prekusol, hra ma postupne vtiahla pre svoju TES zložku. O čo vlastne ide?

Ak mal úvodný "tutorial" človeka odradiť, tak sa mu to do veľkej miery podarilo. Klišovitý úvod a nezaujímavé kulisy väzenia tomu zdarne napomohli. Úvodná lokácia ostrova po presune portálom do Tamriel je značne...hm, nevyplnená? Questy tu sú, lokácie tiež zaujímavé, ale celé je to akési natiahnuté na príliš veľkú plochu, hráč beží za questom a ani nemusí vytiahnuť meč. Kôň na presuny bude teda nevyhnutnosť. V základnej lokácií mi chýbali dynamické eventy, Black Rock Isle žiadne neobsahuje. Ďalej som sa bohužiaľ nedostal, ale verím, že sa to zmení. Na vyšších leveloch by sa mali objaviť Dark Anchory eventy. UI je viac menej klasické, Elder Scrollovské. Či je to dobré alebo zlé, nech si každý rozhodne sám. Mne chýbala minimapa, pri MMO je to pre mňa dosť dôležitý element orientácie (hlavne pri mass PVP). Šesť skill slotov (5 + 1 ulti) je proste málo, to smrdí konzolovinou. UI je ako celok akceptovateľné, videl som už lepšie aj horšie, nič čo by add-ony nespravili. Moderská komunita bude silná, o tom nepochybujem.

Zatiaľ by som kvalitu Online zložky hodnotil ako priemernú. Tu sa však musím zastaviť nad niektorými archaickými hernými mechanizmami, ktoré by som u MMO takéhoto kalibru v roku 2014 rozhodne nečakal. Princíp megaserveru je cool ale v praxi potrebuje doladiť. S kamošom sme mali problém mať celú partu v jednej inštancii, zrejme to je len stavom bety. Ale aby sa mi stalo, že mi niekto vyberie truhlu pred nosom a ja tam potom už neuvidím nič, to je drsné. Loot príšer je našťastie pre každého hráča zvlášť, podľa zásluh na zabití. Také runy rozosiate po krajine boli tiež chuťovka. Keď ju hráč pred vami zoberie, musíte čakať na jej respawn...alebo ísť si po svojom ďalej. Megaserver umožnil implementovať phasing, rozumej vetvenie herného sveta na rôzne paralelné úrovne. O tom v akej úrovni sa ocitnete rozhodujú vaše rozhodnutia v hre, spolu s ostatnými hráčmi, ktorí sa rozhodli rovnako. V praxi to vyzerá tak, že keď sa vrátite do Black Rock dedinky po tom čo ju v hlavnej príbehovej linke vypálili, zostane vypálená, respektíve bude v nej toľko dedinčanov, koľko sa vám podarilo zachrániť. Veľmi dobré osvieženie ináč statických MMO svetov.

Zbrane a armor majú rovnaké skilly, nezávisle na zvolenom povolaní. Tým sa dosť zotierajú rozdiely medzi classami. Či je dobre, keď sa mág zaháňa obojručákom rovnako ako templár, je na zváženie. Hranie za rozdielne classy je do istej miery rovnaké, keďže z aktívnych skillov je len 18 rozdielnych (šesť pre každú z troch vetiev povolania), ale podľa mňa takéto poňatie celkom pasuje do herného štýlu TES. Ďalšie skilly sa dajú získať napríklad na základe členstva v cechu. Pri maximálnom počte šesť skill slotov na hotbare, nastaviť odomknutie druhého setu zbraní (hotbar pre druhý set sa swapuje) na leveli 15 je slušné sado-maso. Na môj vkus sa na prvých leveloch pomaly expí. Podiel má na tom spomínaná rozľahlosť sveta a rozťahané prostredie. Kým človek dôjde tam kam ho poslal quest, po ceste sa skoro nič nezomelie.

Grafika je jedným slovom optimalizovaná. Hra mi behá pri nastaveniach ULTRA na dvojročnom stroji okolo 60fps, ale žiadne vypleštené kukadlá a sliny na klávesnici ako pri Skyrime som nezaznamenal. Optimalizácia si vyberá daň v podobe náročných efektov, ktoré sa v hre hľadajú veľmi ťažko. Taká voda je spracovaná veľmi pekne, ale celý svet na mňa pôsobí trocha vyprato, ako keď sa pozeráte na svoje obľúbené tričko ktoré ani Perwoll nezachránil. To tričko máte stále radi, ale už nevyzerá tak žiarivo ako prvý krát pred dvoma rokmi. V grafike cítiť orientáciu na masívne PVP, boje troch aliancií (údajne až 2000 hráčov naraz) a v tomto prípade je to len dobre, ide predsa o MMO a nie SP záležitosť.

Výsledok TES+O=TESO? 

Hra ma slušný potenciál, o tom niet pochýb. Už len kvôli faktu, že po počiatočnej nechuti som pokračoval a začalo sa mi to páčiť. Rozhodujúcim jazýčkom na váhach môže byt práve mnou nevyskúšané PVP. To tvorí značnú časť obsahu, PVP mapa je obrovská a celé to má slušné našliapnuté byť dobrý endgame. Prvé ohlasy na PVP kampane o vládu nad cisárskym trónom sú veľmi pozitívne. Keď sa k PVP dostanem (min. level je 10), dojmy doplním. 

Čím viac nad tým rozmýšľam, tým sa mi to zdá menší "prúser". Ale aj tak som sa úplne nezbavil rozporuplných pocitov. Zhodnocovať po úvodnej lokácií a dosiahnutom šiestom leveli sa jednoducho nedá. Cele to sťahuje dole fakt, že celá rasa Imperiálov je schovaný za paywall v podobe nutnosti zakúpiť imperiál edíciu. Aj keď by nepôjde o P2W a zvýhodňovanie hráčov, zatiaľ sa o pasívnych schopnostiach rasy nič nevie. Zároveň jedným z predobjednávkových bonusov je možnosť hrať za každú rasu v ktorejkoľvek aliancii. Ako veľmi to rozhodí lore aspekt hry uvidíme po ostrom štarte. Tieto bonusy a obchádzanie reštrikcií definovaných samotnou hrou hneď pri launchy sú neštandardné a už to hraničí s výhodami aké vídať pri F2P tituloch. V kombinácií s poplatkami mi to príde ako drzosť a podfuk na mesačne platiacich zákazníkov. Slabšie spracovanie niektorých aspektov hry ako animácie postáv a pár zastaralých mechaník tvoria otáznik, prečo by mal zákazník platiť 13€ mesačne, keď podobnú kvalitu (a miestami aj lepšiu) nájde u iných, F2P titulov. Odpoveď na to môže byt kľudne: "lebo je to Elder Scrolls".






Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.