ARMA 3

napísal R1gT 28.3.2013 pre PC

Užívateľské dojmy

Hru som netrpezlivo očakával a preto hneď po zakúpení “Supporter edície” som ju šiel odskúšať. Teda nebolo to samozrejme hneď pretože, Bohemia Interactive nejak podcenila nápor hráčov a nepočítala s takým veľkým záujmom ľudí, ktorí v snahe zakúpiť čo najrýchlejšie hru, zhodili párkrát oficiálny eshop BI, takže objednávku sa mi podarilo úspešne uzavrieť asi až po 45 minútach od spustenia predaja a dokonca som patril medzi skupinku vyvolených, ktorým dokonca prišiel kľúč ešte v ten istý deň (niektorí žiaľ nemali také šťastie a museli čakať až do druhého dňa na doručenie kľúča). Alfa verzia ArmA III je po obsahovej stránke len malou jednohubkou oproti tomu čo príde v plnej hre. Obsahuje okrem iného 12 zbraní, 4 druhy vozidiel v rôznych verziách, 2 typy vrtluníkov, rovnaký počet členov, "menší" ostrov a samozrejme mocný editor misií. 

Animácie postáv

Aktivoval som mailom doručený kľúč na steame a začal sťahovať, asi po hodine som mal hru nainštalovanú a rýchlo som klikol na novú položku v inventári steamu – Arma 3 Alpha a s veľkým očakávaním pozeral čo sa bude diať. Hneď po spustení som išiel do menu nastavení a nastavil som si hru podľa skúseností z ARMA 2. Pustil som si hneď prvú SP misiu (v hre nazvané ako showcases – ukážky) z ponuky -  “Infantry showcase” a po načítaní pozeral na prostredie a pohyb vojakov, ich animácie, keďže som vedel že boli kompletne prerobené animácie a na snímanie pohybu vojakov bola použitá technológia motion-capturingu. Bolo vidieť, že celý vývojársky tím poriadne zapracoval na animáciách vojakov, ktoré su teraz krásne plynulé a takisto pribudlo veľa možností rôznych pohybov vojakov ako môžeme vidieť na videu nižšie. Do hry boli pridané aj “ragdoll” animácie – vojaci po zásahu efektne idú k zemi. S animáciami postáv vojakov a s rôznymi možnosťami ich pohybov súvisí samozrejme aj ovládanie, o ktorom si povieme o chvíľu.

 

 

 

Zvuková stránka hry

Ďaľšia vec ktorá ma príjemne prekvapila je celkové ozvučenie hry, či už sú to zvuky zbraní, výbuchov, rádiové hlášky vojakov, ktoré veľmi presvedčivo dokresľujú atmosféru hry a bojov. Jednoducho povedané, máte pocit ako keby ste boli priamo účastníkmi bojov, ktoré sa odohrávajú na vašom monitore. Výborne spravené sú aj napr. výbuchy granátov, ktoré vás v závislosti od vzdialenosti výbuchu a nastavenia obtiažnosti hry, doslova môžu oslepiť, na chvíľku tak môžete stratiť kontakt s prostredím, zbraň vám vyletí dohora a budete dezorientovaní, prípadne vás môže zraniť a ak je explózia dostatočne blízko, dokoca aj zabiť. Konečne sa vývojári pohrali aj s “rádiohláškami” a zvuky, resp. hlasy už neznejú tak neprirodzene umelo roboticky ako tomu je v predchádzajúcom dieli Arma série – Arma 2. Síce nie sú dokonalé, ale je tam cítiť pokrok vpred. Za celkovú zvukovú stránku hry dávam palec hore. Ďaľšia vec ktorá ma príjemne prekvapila je celkové ozvučenie hry, či už sú to zvuky zbraní, výbuchov, rádiové hlášky vojakov, ktoré veľmi presvedčivo dokresľujú atmosféru hry a bojov.

Ovládanie hry

Všetky 4 ukážkové singleplayerové misie slúžia hlavne ako prezentácia možností hry a všeobecne ovládania, ktoré bolo kompletne prerobené kvôli systému nových animácii vojakov a taktiež aby sa Arma 3 priblížila dnešnému štandardu ovládania v hrách. Ovládanie rôznych polôh/pohybov postavy sa prevádza klávesovou skratkou Ctrl+W alebo Ctrl+S. V každom prípade je možné si namapovať klávesy podľa seba, tak aby to vyhovovalo vám, čo ale nedoporučujem, kedže akonáhale zmeníte jedno tlačítko, roztočíte tak doslova špirálu zmien v rozvrhnutí kláves, že sa vám z toho zatočí hlava, kedže takmer stále vám bude hra oznamovať, že sa daná klávesa už na niečo používa. Zásadná zmena je však len jediná a tou je klávesa G, ktorá už nie je určená na otvorenie menu výbavy (Gear) ako to bolo v “dvojke”, ale je preddefinovaná na hodenie granátu a práve táto zmena bola zo začiatku kritická hlavne pre hráčov, ktorí prešli z ArmA 2, kde boli zvyknutí na iné. Nebudem klamať, ale mal som s tým problém zo začiatku aj ja, pretože ešte stále aktívne hrávame Arma 2. Po internete dokonca kolujú všelijaké úsmevné videá a obrázky, ktoré vznikli vďaka tejto zmene v ovládaní. Štandardne predvolenou klávesou na prístup do menu výbavy je klávesa (Inventár).

 

 

Prostredie

Môžem povedať, že moje obavy z prostredia v ktorom sa bude odohrávať fiktívna vojna, neboli naplnené zvlášť po tom, čo som bol zvyknutý na mapu Černarus v Arme 2, ktorá mi veľmi vyhovovala aj preto, že pripomína domáce prostredie. Ostrov Stratis  je spracovaný tiež ukážkovo, presne ako majú vývojári z Bohemia Interactive vo zvyku. Ťažko to popísať, je to akoby ste boli na letnej dovolenke s puškou v ruke. Krásne dedinky, osamelé domy a farmy, kaplnky pospájané prašnými cestami. Ďalej tu nájdete niekoľko vojenských táborov a základní spolu s vojenským letiskom. Toto všetko je osadené na naozaj vierohodne spracovanom teréne. Stredom ostrova v smere sever – juh sa tiahne horský hrebeň s najvyššou nadmorskou výškou asi 200m.n.m., z ktorého zliezajú mnohé údolia ústiace do mora. Čo sa týka celkovej grafiky, tak tá je skvelá! Hi-Res textúry, vysokokvalitné modely dopĺňa realistické nasvietenie bez rôznych hlúpych odleskov a filtrov.

 

Stratis

 

Pod morskou hladinou

Najväčšou novinkou Arma 3 je potápanie – prvok, ktorý prebrali od svojich kolegov z Bohemia Interactive Simulations, ktorí ho používajú vo VBS. Prostredie pod morskou hladinou je pekne vymodelované a plné rýb, ktoré sa dajú dokonca zastreliť špeciálnou zbraňou, resp. “podvodnou” muníciou, ktorá má ale značne obmedzený dostrel a efektivitu. Ak znova vystúpite na zemský povrch nezabudnite si prebiť “normálnu” muníciu. Pod morskú hladinu sa pozriete v jednej z ukážkových misií, kde budete mať za úlohu zneškodniť míny a dostať sa nepozorovane pod morskou hladinou ku nepriateľskému stanovištu. Treba dávať pozor na neopatrné vystrčenie hlavy nad hladinu, pretože na mori hliadkuje nepriateľ v člne a ponad prelietava vrtuľník. Ak sa budete chcieť pokochať v potápačskom neopréne morskou flórou a faunou a budete pozorní, určite nájdete pod morskou hladinou aj nejaké prekvapenia.

 

Pod morskou hladinou

Vozidlá a helikoptéry

V posledných dvoch ukážkových misiách si vyskúšate ovládanie obrneného vozidla Hunter, ktoré musíte najprv ukradnúť z americkej základne ako iránsky vojak a zlikvidovať zopár obrnených áut na ďalšej americkej základni a hrubou silou sa prestrielať pomedzi hliadky a zátarasy na ceste. Ako bolo avizované už pred samotným vydanim hry, hra využíva PhysX, ktorý je práve použitý na fyzikálny model vozidiel. Ale pravdupovediac, pôsobí to na mňa trocha rozpačitým dojmom, pretože aj keď na rozdiel od ArmA 2 je to ovládanie na oveľa lepšej úrovni, aj tak to nie je ešte stále dokonalé. Uvidíme ako sa vývojári popasujú s ovládaním a chovaním vozidiel do finálnej hry, rozhodne tu posun je. Pozitívne je ale, že konečne si môžete vidieť ruky na volante a dokonca sa aj hýbu spolu s otáčaním volantu.

 

Hunter

 

Helikoptéry sa nachádzajú v alfa verzii 2 typy a to prepravná tzv. LittleBird a KA-60 obe v čisto prepravnej a bojovej verzií. V poslednej štvrtej misii si sadnete do kokpitu bojovej helikoptéry a budete mať za úlohu zničiť ozbrojený americký konvoj 2 obrnených transportérov, či zlikvidovať nepriateľské minometné družstvá, alebo vysadiť svoje družstvo na určené miesto na mape. Zo simulátora Take on Helicopter je do hry Arma 3 prebratý a vylepšený model volumetrických mrakov a animácie nastupovania do helikoptér. Letový model helikoptér rovnako funguje pod enginom PhysX, ale rovnako potrebuje doladiť. Rozvrhnutie kláves je rovnaké ako v A2, ale je potrebné lepšie a presnejšie zameriavať ciele, prípadne viacej trénovať.

 

Ka-60

Záver

Na záver musím povedať, že Arma 3 splnila viac-menej všetky moje očakávania, či už pozitívne alebo negatívne. Krásne prostredie doslova núti na “turistiku” po ostrove a prírodné scenérie sa priam ponúkajú na “zvečnenie”. Atmosféra bojov je veľmi hutná a spolu s dynamickou zvukovou kulisou patrí k tomu najlepšiemu čo môžeme od “strielačky” čakať. Veľký krok vpred je aj chovanie AI v hre a je vidieť, že AI sa vzájomne kryjú a snažia sa vás dostať za každú cenu (čo sa im dosť často aj podarí). Príjemnou novinkou v hre je už spomínané potápanie sa, ktoré skrýva obrovské možnosti využitia. Animácie postáv sú špičkové a spolu s tým aj súvisiace možnosti v nových pohyboch vojakov, ktoré pôsobia uveriteľnejšie a koniec koncov aj krajšie vyzerajú. Fyzikálny model vozidiel od nVidie – PhysX (pracuje bez problémov aj na kartách od AMD), ktorý je ďalšou novinkou v hre, je celkom na dobrej úrovni aj keď ale má svoje muchy, tvorcovia však usilovne pracujú na finálnej verzií, momentálny stav je naozaj len dočasný (to sa týka hlavne ovládania vozidiel). Super dojmom pôsobia aj “ruky na volante”. Dobre je spracované aj nové menu výbavy a konečne hlavne interaktívne, aj keď má svojich zopár mušiek ako napríklad pri výbere zbrane by sa mohla zobrať do inventára aj munícia (tak ako to bolo v Arma 2). Dôležitou novinkou je aj customizácia zbraní, vybavenia, uniformy či nosného systému. 

 

Poďme sa však pozrieť aj na negatívne vlastnosti, ktoré budú dúfam odstránené v plnej hre, alebo aspoň “zmiernené. Optimalizácia hry je zatiaľ na dosť rozporuplnej úrovni, ale beriem to tak, že to je alfa verzia hry, ktorá je mimochodom celkom stabilná. Vo všeobecnosti sa dá povedať, že ak vám ale ide ArmA II s trojkou mať problém určite nebudete. Alfa verzia bola však vypustená aj z toho dôvodu, aby hráči reportovali chyby, ktoré nájdu počas hrania a pomohli tak vývojárom odladiť alfu aby mohla v lete prejsť do “bety” a neskôr na jeseň byť vydaná ako plná verzia. Ďalšou negatívnou vlastnosťou, ktorá je známa už od “čias Flashpointu”, je vlastnosť  použitého enginu a zobrazovanie, respektíve skorej nezobrazovanie trávy a  v určitej vzdialenosti. Platí to samozrejme hlavne pre AI, ktoré vás tak vidia aj keď si myslíte, že ste skrytí v tráve a nemôže vás nik vidieť. Ostrieľaný hráč, je už ale na toto za tých 12 rokov zvyknutý. Na strane druhej, vychádzajú skoro každý deň aktualizácie, ktoré odstraňujú chyby reportované hráčmi na bugtracker (ak si zapnete na karte s hrou tzv. Development build) a je cítiť zlepšenia hry každou vydanou opravou.

 

Multiplayer ako taký nejdem hodnotiť, pretože ešte nie sú k dispozícii “server files” a ak si chcete zahrať multiplayer, niekto musí založiť server u seba alebo si nájdete nejaký server. Ak vám v singleplayeri išla hra dobre, tak čakajte, že tu vám tak rozhodne nepôjde a môžete mať “prepady fps” častokrát až ku hranici hrateľnosti. Všetko ale dosť závisí aj od toho ako sú spracované jednotlivé misie, ktoré hráte a takisto veľký vplyv majú na plynulosť a celkovú hratelnosť už spomínané “development build-y”, ktoré sa snažia priniesť okrem opráv chýb, aj lepšiu optimalizáciu hry.

 

Samostatnou kapitolou hry je aj Editor, ktorý je veľmi obľúbený u moderskej komunity, vďaka ktorému si môžeme vytvoriť rôzne misie, či dokonca celé kampane. Editor sa tiež dočkal vylepšení. Okrem nového layoutu pribudli ďalšie obľúbené moduly, ktoré veľmi uľahčujú prácu. Ďalej pribudol zoznam skriptov a príkazov priamo do prostredia editora, takže stačí si už len kopírovať čo treba. Inak v alfa verzii editora ostalo všetko po starom. Základné menu tvoria jednotky, skupiny, spúšťače, waypointy, synchronizácia, značky a moduly. Rovnako zostala aj práca s časom a počasím, tentoraz ale rozšírená o možnosť manuálne ovládať silu a rýchlosť vetra či vĺn na hladine mora alebo ovládnaie oblačnosti a zrážok. Čo sa týka ďalšieho komunitného obsahu, tak aj napriek tomu že hra je zatiaľ len v alfa štádiu, tvorcovia už povolili jej modovanie, dokonca ho priamo podporujú a ľudí k nemu nabádajú. Takže už teraz si môžete do hry stiahnuť nejaký mod či addon. Nejedná sa zatiaľ o nič veľké, ale všetko časom príde a komunita bude na plnú hru v tomto smere perfektne pripravená. 

 

Na záver snáď len toľko, že vyzerá to tak že Arma 3 má riadne “našliapnuté” na to aby sa stala najlepším titulom Bohemia Interactive. Koniec koncov, aj doterajšie predaje ukazujú na to, že o hru je obrovský záujem a hráči majú radi hry takéhoto štýlu, čo dokazuje aj niekoľko dn´trvajúca dominancia na Steame, kde  sa (stále Alfa verzia) ArmA III držala na prvom mieste pred takou prehypovanou mainstreamovavou záležitosťou ako nový Tomb Raider a v týchto dňoch sa stále drží v prvej desiatke (stále pred spomínaným TR). Musím pochváliť samotné štúdio aj za to, že tu krásne funguje spolupráca a celkový “feedback” medzi vývojármi a komunitou, pretože v súčasnosti si veľa tvorcov hier neuvedomuje jedno: ak nebudú podporovať komunitu, môže byť hra akokoľvek kvalitná po kratšom či dlhšom čase, hra “zomrie”. Každý dodatočný kvalitný obsah moderskej komunity dokáže toto obdobie hry predĺžiť o čas priamo úmerný kvalite daného modu alebo addonu. Aj keď to sem nepatrí, ale musím to predsa spomenúť: Krásne je to vidieť na mode do Arma 2 – DayZ, ktorý odštartoval znova predaje Arma 2 a vyšvihol ju v rebríčkoch predajnosti až na samý vrchol, dokonca aj týchto dňoch patrí hre Arma 2 priečka v TOP10 v predajnosti na Steame. A to je už čo povedať. Na tomto príklade je to vidieť ako majú osoh zo vzájomnej spolupráce a podpory medzi vývojármi a komunitou nielen samotní hráči, ale nakoniec aj štúdio, ktorému sa zvýšili predaje x-násobne. A to samozrejme nehovoriac o tom, že DayZ bude samostatný titul, ktorý je výsledkom práve tejto vzájomnej spolupráce. Ale o tom si povieme niekedy inokedy a na inom mieste.

 

Viac info (alebo kľúče do alfa verzie) na komunitnom webe www.arma3.sk






Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.