Star Wars: The Old Republic

napísal Jendy 5.7.2010 pre PC

Užívateľské dojmy

Kotor, toto zvláštne slovo nenechá nie jedného fanúšika žánru RPG chladným. Knight of the Old Republic je názov kritikmi a fanúšikmi oceňovaného RPG-čka v prostredí Star Wars, vyprodukovaného americkým štúdiom Bioware, ktorého meno  mnohí poznáte z úvodných sekúnd hier ako Mass Effect alebo Dragon Age. Po úspechu nasledovalo pokračovanie,  Kotor 2, vyvíjané síce iným štúdiom, ale určite nie zahambujúce svojho predchodcu. Po týchto dvoch hrách sa Kotor ako keby vydal do galaxie „Far far away“ a zľahla sa po ňom zem. Avšak štúdio Bioware nie je hlúpe a naslúchalo fanúšikom prosiacich o pokračovanie. V októbri roku 2008 potvrdilo fámy obiehajúce internet, že štúdio Bioware Austin nepracuje na hre Mass Effect, či Dragon Age spustením stránky Starwarstheoldrepublic.com. Stránka neobsahovala moc informácii, v podstate len informovala o existencií, teraz pozor, mmorpg-čka. Tento fakt mnohých fanúšikov dúfajúcich v nový Kotor nepotešil. To, že tento strach je podľa mňa nanajvýš neopoctatnený, vám popíšem v najbližších riadkoch.

 

 

Už od začiatku nás vývojári informovali o tom, že príbeh, nový pilier mmorpg hier, bude v tomto mmo-čku hrať významnú úlohu. Príbeh v mmo-čku? To sa vám môže zdať nezvyčajné, ale príbeh v hre od Bioware, to už až tak nie, však :). V časoch kedy na tomto poli miliónovo boduje World of Warcraft, je samozrejmosťou priniesť niečo nové na ozvláštnenie žánru, inak je hra odsúdená na zapadnutie prachom. Priniesť príbeh na motívy Star Wars do popredie je ťah skutočne brilantný, pretože jednak priťahuje fanúšikov Kotoru, ale aj ľudí ktorí ešte nepodľahli čaru mmo-čiek. Pre tých bude prítomný plnohodnotný  príbeh ako z ľubovoľného singleplayer dobrodružstva, počas ktorého plnenia môžu spoznať čaro multiplayer hier. Ďalšou obdivuhodnou výhodou tejto hry je to, že hra je plne nadabovaná. To znamená, že každú úlohu v hlavnej quest linke, ktorú vám bude npc zadávať, nebude predchádzať okno s textom, ale skutočný rozhovor. V singleplayer hrách tu možno nejde o nič prevratné, ale verte mi, v mmo-čku je to neslýchané. Toto všetko ma privádza k hádam najprevratnejšej schopnosti, ktorou bude tato hra disponovať. A tým je schopnosť robiť rozhodnutia, ktoré neskôr v priebehu hry budú ovplyvňovať vášho avatara. To znamená, že v každom rozhovore s npc-čkom budete môcť riadiť smer, ktorým sa bude rozhovor uberať. Týmto spôsobom, sa vám budú zbierať „light side“, „dark side“ a „neutral“ body. Tento systém je samozrejme mnohým známy z iných hier od štúdia Bioware. Pre tých, čo s týmto avšak ešte nestretli, to na akú stranu sa na základe bodov pridelených po určitých rozhodnutiach pridáte, ovplyvní v tejto hre výzor vášho charakteru a spôsob, akým na vás budú reagovať ostatné npc. Napríklad, budete sa k určitej postave správať zle, arogantne a tá vám v budúcnosti možno neponúkne nové úlohy. Ak sa, ale budete správať slušne a láskavo možno vám ponúkne lepšie odmeny, poprípade vás odporučí novej postave s novými úlohami.   Nesmieme zabúdať, že sa stále pohybujeme v svete, kde sú okrem nás samotných, ďalšie tisícky iných ľudí. Ale ako bude tento systém fungovať v skupine ľudí, pýtate sa? Na túto otázku nám vývojári odpovedali na tohto ročnej E3-jke, kde vysvetlili, že pri menej dôležitom rozhodnutí hra losuje o to koho voľba bude zadaná a pri dôležitých rozhodnutiach sa zadá rozhodnutie, presadzované väčšinou. Na tomto princípe budú fungovať takzvané Flashpointy, čo sú vysoko prispôsobivé, na základe rozhodnutí samozrejme, časti príbehu, ktoré sa dajú prirovnať k dungeonom.  

 

 

Zmieňovaný príbeh sa bude odohrávať v prostredí Hviezdnych vojen, avšak nie v tom ktoré poznáme z filmov. Odohráva sa tisíce rokov pred vzostupom Darth Vadera a stovky rokov po udalostiach Kotoru. Situácia v galaxii je ďaleko od ideálnej. Impérium útočí na klenot republiky, planétu Coruscant a ničí chrám rádu Jedi(trailer-http://www.gametrailers.com/video/e3-09-star-wars/49936). Republika je nútená podpísať nevýhodné mierové dohody. Vojna medzi Galaktickou Republikou a Sithským Impériom je možno na prvý pohľad zažehnaná, avšak mier je veľmi krehký. Toto obdobie necháva vývojárom množstvo miesta  pre zaujímavý a strhujúci príbeh pre každú profesiu osobitne. Tým pádom bude príbeh Jedi Knighta a povedzme, Bounty Huntera celkom iný. Týmto vám Bioware neponúka len Kotor 3, ale aj štyri, päť, šesť a tak ďalej.  Príbeh je rozdelený do troch hlavných kategórií tzv. „class questy“, „world questy“ a „side questy“. Class questy sú pre každé povolania unikátne a práve tieto sprostredkujú ten plnohodnotný Kotor príbeh. World questy sú pre každé povolanie dostupné úlohy, ovplyvňujúce príbehy hráčov v galaxie, a dostupne na daných špecifických miestach. A nakoniec side questy sú obyčajné úlohy, ktoré do príbehu moc nezasahujú.

 

 

Tak do takejto pozície je vhodený hráč. V hre bude možné hrať za dve základné frakcie, tj. Galaktická Republika a Sithské Impérium. Čo sa týka rás, všetky možnosti nám ešte vývojári neprezradili, ale určite sa môžeme tešiť na Ľudí, Twi’lekov(sporo odeté tanečnice slúžiace Jabba Huttovi v epizóde 6) a Chissov(modrí humanoidi). Avšak povolania sú už odhalené všetky. Bude možno hrať v koži Troopera, Smugglera, Jedi Knighta a Jedi Consulara za vlajky republiky a Bounty Huntera , Imperial Agenta, Sith Inquisitora a Sith Warriora vo farbách impéria. Trooper našiel svoju predlohu v členovi elitnej jednotky vojakov, podobných stormtrooperom, avšak s pestrejším arzenálom zbraní. Smuggler je najpodobnejší Hanovi Solovi, tohto pašeráka určite poznáte z filmov a podobným spôsobom sa bude prezentovať aj v hre. So svojim verným blasterom sa bude z poza krytia(systém vysvetlím neskôr) a niekedy nečistým spôsobom(skutočne, schopnosť kopnúť protivníka do slabín a následne mu nemilosrdne uštedriť zopár rán blasterom do hlavy, mi pripadá prinajmenšom  nie fér) dostávať z problémov, ktoré si sám vyrobil. Jedi Knight už z mena pochopiteľne prezentuje prvé povolanie, zameriavajúc sa na rytiera Jedi. V tomto prípade pôjde o povolanie zameriavajúcu sa na boj so svetelným mečom, skôr ako na používanie legendárnej sily. Vo filmoch našiel svojho predchodcu v Mace Winduovi, ktorý bol svojimi schopnosťami ovládania smrtonosnej zbrane Jediov preslávený. Jedi Consular, na druhú stranu, používa pri boji s nepriateľmi Silu, viac ako precíznu techniku ovládania meča. Pod Jedi Consularom je možné si predstaviť Qui-Gon Jinna s epizódy 1.  

Fanúšikom série Star Wars nie sú určite cudzí  Bounty Hunteri, čo sú v preklade lovci odmien, najímaní bohatými Huttami pre zneškodnenie nepriateľov a neplatičov.  Vo filme sa hľadajú pomerne jednoducho, napríklad Boba a Jango Fett. Títo chlapíci sú vybavení nielen blastermi a brneniami, ale aj mnohými inými zlepšovákmy. Tieto sú samozrejme implementované aj v hre v podobe množstva rôznych typov granátov, zápästných raketometov, jetpackov a podobných hračiek. Predloha pre Imperial Agenta sa hľadá vo filmoch pomerne ťažko. Pod týmto povolaním je si možné predstaviť Grand Moffa Tarkina, ktorý sa objavil v pôvodnej sérií ako veliteľ vojsk impéria a ako zodpovedný za výstavbu Hviezdy Smrti. Napriek tomu, že agenti nie sú s určitosťou definovateľní z filmovej perspektívy, z perspektívy povolaní vystupujúcich v mmo-čkách, to už tak ťažké nie je. V podstate si je treba predstaviť rogueho, tichého zabijaka, v trochu modernejšom prostredí. Hlavnou zbraňou je sniperská puška, ktorá málokedy míňa svoj ciel, o ktorom je Imperial Agent už vopred poriadne informovaný. Toto povolanie bude mať tiež možnosť využívať systém krytia. Posledné dve povolania impéria sú Sith Warrior a Sith Inquisitor, ktorí sú na rozdiel od Jediov poháňaní temnou stránkou Sily. Sith Warrior je náprotivok Jedi Knightovi v používaní svetelného meča, ale schopnosti ponúkane Silou sa samozrejme menia. Bude tu prítomné priškrtenie, často používané ako výchovný prostriedok Darth Vadera. Tejto postave sa bude Warrior aj najviac podobať. Posledného v tomto balíčku nám Bioware prináša Inquisitora, ktorý ako ste si už asi viacerí domysleli, náprotivok Consularovi. Tiež sa líši schopnosťami, v tomto prípade hojne používa blesky, nielen na bezprostredné zabitie nepriateľa, ale aj na jeho dočasné paralizovanie. Taktiež bude môcť využívať meč spojený na koncoch rúčok, podobný tomu z epizódy 1.

Vyššie spomenutý krycí systém je v tomto žánri tiež novinka.  Jeho používanie nie je ničím výnimočné. Ak sa nachádzate v blízkosti akéhokoľvek predmetu, za ktorý sa je možne skryť hra na to poukáže zelenou siluetou a vy už len pohodlne vkĺznete za strom, krabice a podobné veci.

Okrem ostatných povolaní vám v plnení úloh a prechádzaní dungeonov pomôžu aj spoločníci podobný tým z hier ako Mass Effect, alebo Dragon Age. Riadení budú celkom samostatne, takže nemôžeme od nich očakávať plnohodnotné zastúpenie človekom riadeného charaktera v skupine. Avšak, keď vám bude v skupine napríklad chýbať healer, môžete sa dohodnúť a všetci použiť spoločníka healera a budete pripravený na dobrodružstvo. Budete ich môcť získavať v priebehu hry a tiež budú ovplyvnení vašimi rozhodnutiami, takže je šanca, že vás po určitom rozhodnutí napríklad opustia.

 

Bioware nám taktiež pred časom odhalil ich poňatie prispôsobovania si povolaní. Tomuto účelu bude slúžiť takzvaný systém „Advanced Class“. Každý charakter sa po dovŕšení levelu 10, bude musieť rozhodnúť medzi dvoma cestami, ktorý si pre nás vývojári pripravili. Zatiaľ to vyzerá tak, že každé povolanie bude mať na výber medzi „support“ stromom a „dps“ stromom. Ako už  určite mnohí z angličtiny preložili správne, slovo „support“ znamená podpora. A práve okolo tejto činnosti sa bude točiť vaša aktivita v skupine hráčov. Či to bude liečenie alebo zlepšovanie atribútov v koži Jedi Consulara, azda snaženie sa o udržanie pozornosti  silného nepriateľa na vašom charaktery a tým chrániť ostatných členov skupiny s pomocou napríklad Sith Warriora. „Dps“(Áno, zvláštna  terminológia je súčasťou týchto hier :)) pre objasnenie znamená – damage per second, z čoho sa dá správne dedukovať funkcia tejto cesty. Vašou úlohou bude zničiť/zabiť nepriateľa čo najrýchlejšie a samozrejme robiť to čo najbezpečnejšie, čiže pri tom nezomrieť.

 

 

Netreba zabudnúť na samostatnú galaxiu. Ako ju preniesť dostatočne rozsiahlu, aby nerobila hanbu svetu Star Wars, ale zároveň ju spraviť aj dostupnou? Samotná hra sa bude teda odohrávať na 16 rôznych planétach, zmienim napríklad starý-známy Coruscant a Tatooine . Štyri búdu začiatočné svety, kde sa začínajú dobrodružstva všetkých povolaní. Štrnásť zvyšných  planét, bude slúžiť ako miesto, pre rozvíjanie vášho príbehu a teda aj levelovanie vášho charakteru. Pri mapách je jedným z hlavným merítkom, ich veľkosť. A tuto treba zdvihnúť varovný prst nad vývojármi. Na tohto ročnej E3 bolo dostupné demo, ktoré obsahovalo začiatočné planéty a tu mohli novinári zistiť ako to s tou veľkosťou je. Tieto planéty, respektíve miesta, kam ste mohli svoj charakter zaviesť, boli vcelku malé. Je pravda, že ostatné planéty majú byť o VEĽA väčšie, avšak tie zatiaľ ešte nikto nevidel a toto vedie k dojmu, že planéty budú len malé uzavreté lokácie, podobne ako v Kotore, čo by pre niektorých znamenalo neprekusnuteľné mínus. Preprava medzi planétami bude možná v novo oznámených vesmírnych lodiach. Každý jeden hráč na základe povolania dostane jednu vesmírnu loď(treba si predstavovať niečo ako Millennium Falcon Hanna Sola), ktorú bude moc ovládať, meniť jej vzhľad a tu budú prebývať spoločníci, ktorých práve nepoužívate.

 

 

PVP alebo player vs. player označuje v mmo-čkách súboj proti iným hráčom. Na tohto ročnom E3 boli odhalené Warzones, čo sú inak nazvané battlegroundy známe z hier ako World of Warcraft alebo Warhammer Online. Tu budú môcť hráči súperiť s opačnou frakciou o miesta záujmu v módoch ako „capture the flag“ alebo klasickým bojom a zdroje získavané obsadením určitých lokácii vo Warzone. Zaujímavú hladinu do týchto súbojov prinášajú práve spoločníci, ktorí vás môžu nasledovať aj sem.

 

 

Na záver už len dodám, že grafika v hre je na mmo-čko štandardná, svojim vlastným art-stylom a zapracovaním physX, napríklad do hýbania oblečenia pri pohybe postavy neurazí ani neohúri. Mmo-čko má byť dostupné čo najširšej skupine ľudí a nie grafický zázrak, toto sa SWTOR-u darí. Čo už nie je ružová záhrada je nanešťastie end-game content(Možnosti pre hráča po dovŕšení maximálneho levelu, napr. Raidy). Každý kto už aspoň nijaké mmo-čko hral, vie, že toto je po dobrej hrateľnosti druhá najdôležitejšie zložka hry. Bioware sa o tejto zložke vôbec nezmieňujú a toto vedie k názoru, že po dokončení svojho príbehu začnete buď nové povolanie alebo sa začne nudiť.  Ak sa budú hráči na maximálnej úrovni nudiť, prestanú hrávať a tým sa stopnú peniažky, ktoré sa kotúľajú najprv do vývoja nového obsahu a neskôr do údržby serverov.  Tiež nepadajú žiadne konkrétne vyjadrenia o hráčmi oslavovanom „space combat-e“. Každý kto videl epizódu 3, určite nezabudol na boj hneď na začiatku filmu, kde sa Anakin a Obi-Wan snažia dostať na krížnik generála Grievousa. Zažiť toto proti skutočným hráčom, poprípade v nijakom raide, snažiť sa so skupinou kamarátov dostať a neskôr zničiť obrovský krížnik zvnútra alebo vyviesť odtiaľ rukojemníkov by bolo skrátka úžasné.

Snáď tieto mátajúce predstavy Bioware skôr či neskôr rozoženie novými informáciami. Ja dúfam, že som vás týmto článkom neunudiľ/neuspal a ak vás tato hra aspoň trocha zaujala, skúste zájsť na swtor.com a a prihlásiť sa do bety, ešte stále nezačala. Vidíme sa on-line na jar 2011.






Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.